Laptop ventilator maakt herrie - cooling pad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinen036
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 25-10-2022
Een jaar geleden heb ik een HP Pavilion laptop aangeschaft, type 15-cs3975nd. Meteen bij de eerste keer gebruik trad al het probleem op dat de ventilator bij tijd en wijlen enorm herrie maakt, ook bij weinig actieve processen of games. Laptop staat gewoon op vlakke, harde ondergrond met schone roosters.

Op HP support forums heb ik al gelezen dat dit een veel voorkomende klacht is bij HP notebooks. Alle geopperde oplossingen (BIOS update, koelbeleid aanpassen etc) heb ik geprobeerd maar zonder succes. Ik heb de laptop ook al teruggestuurd naar HP, waarbij "defect onderdeel vervangen" is. Echter geen resultaat, ik zit nog steeds met een op volle toeren blazende fan bij het minste of geringste gebruik.

Zou het kunnen helpen een cooling pad te gebruiken, zodat de luidruchtige fan niet meer aanslaat? Als jullie nog andere ideeën hebben om dit probleem te verhelpen hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
Wat voor geluid, hard blazen of ratelen? Als ie ratelt of anderszins ongezond klinkt is het de ventilator zelf.

Koelpad zou kunnen helpen, evenals de laptop op een harde ondergrond gebruiken. Dus niet op schoot of op je dekbed.

Het zou nog kunnen dat de heatspreader niet goed aansluit op de CPU. Hiervoor zul je de laptop wel moeten openmaken. Controleer eerst even of alle 4 de schroefjes nog goed zitten, het schroefdraad van 1 van de schroefjes kan afgebroken zijn uit moederbord. Als dat het geval is moet je garantie claimen op de eerdere reparatie.

Als het wel goed zit, kan je het koellichaam verwijderen, nieuwe pasta aanbrengen en de heatspreader weer vastzetten. Kruislinks schroeven en zorgen dat ie mooi aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:49
Misschien kan je hier wat mee?
Veel laptops gebruiken nogal een agressieve TurboBoost functie, met hinderlijk warmte/ventilator geluid bij de geringste activiteit.
Je kan dat gedrag aanpassen in de energie profiel instellingen.
Beste is om daarvoor een apart aangepast energie profiel aan te maken.

Geeks3D: How to Disable Intel Turbo Boost Technology on a notebook
Turbo Boost: Advanced Power Management Settings – The Return!
Ctrl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
Afbeeldingslocatie: https://www.ctrl.blog/media/image/windows-power-options-processor-performance-boost-mode-options.png

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 15-04-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinen036
The_Doman schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:33:
Misschien kan je hier wat mee?
Veel laptops gebruiken nogal een agressieve TurboBoost functie, met hinderlijk warmte/ventilator geluid bij de geringste activiteit.
Je kan dat gedrag aanpassen in de energie profiel instellingen.
Beste is om daarvoor een apart aangepast energie profiel aan te maken.

Geeks3D: How to Disable Intel Turbo Boost Technology on a notebook
Turbo Boost: Advanced Power Management Settings – The Return!
Ctrl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
[Afbeelding]
Dank voor je antwoord. Ik heb de turbo boost functie uitgeschakeld, en ook nog wat andere instellingen aangepast en ik werk nu met onderstaand energiebeheerschema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwYIvLOHljOStDUnkPgK12oyGSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zARQsiDeo5LBtAHquD1bMTnG.png?f=user_large

Helaas begint de laptop nog steeds direct hard te blazen bij het opstarten van een game. Met internet browsen lijkt het lawaai wel wat verminderd. Ik zal nog wat verder experimenteren met het verlagen van de maximale processorstatus, tot nu toe merk ik nog niet veel van verminderde prestaties dus misschien gaat dit helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinen036
Baardhaas schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:21:
Wat voor geluid, hard blazen of ratelen? Als ie ratelt of anderszins ongezond klinkt is het de ventilator zelf.

Koelpad zou kunnen helpen, evenals de laptop op een harde ondergrond gebruiken. Dus niet op schoot of op je dekbed.

Het zou nog kunnen dat de heatspreader niet goed aansluit op de CPU. Hiervoor zul je de laptop wel moeten openmaken. Controleer eerst even of alle 4 de schroefjes nog goed zitten, het schroefdraad van 1 van de schroefjes kan afgebroken zijn uit moederbord. Als dat het geval is moet je garantie claimen op de eerdere reparatie.

Als het wel goed zit, kan je het koellichaam verwijderen, nieuwe pasta aanbrengen en de heatspreader weer vastzetten. Kruislinks schroeven en zorgen dat ie mooi aansluit.
Hard blazend geluid, maar het klinkt niet als een defecte ventilator. Van het fysiek sleutelen aan de laptop blijf ik liever weg. Misschien eerst eens met een koelpad proberen als de overige oplossingen niet helpen (zie post hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:49
Duinen036 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:17:
[...]
Helaas begint de laptop nog steeds direct hard te blazen bij het opstarten van een game.
Controleer de CPU belasting en temps met stresstest?
Is het nu de CPU of de GTX1050 GFX die het probleem veroorzaakt?
Eventueel de Geforce GFX eens uitzetten en de Intel GFX gebruiken als dat kan?

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 20-04-2021 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Als je de HWMonitor even installeert kun je precies de temperaturen zien en kijken of je cpu of gpu over de rooie gaat. Als dat direct gebeurt weet je dat er iets met de heatsink aan de hand is.
https://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.44.exe

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Pagina: 1