Vraag over ontwerp verwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-04 07:55
Hi tweakers,

Ik ben een oud huis flink aan het verbouwen. Ik ben bezig mijn verwarming aan te (laten) leggen en ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Belangrijke zaken:
- grootste deel van de woning krijgt vloerverwarming
- klein aantal kamers (boven) krijgen radiatoren
- ik wil niet te veel smarthome producten in huis, vind het niet erg om mijn radiator met de hand open te draaien
- als ik een radiator open draai, moet deze warm worden

Mijn installateur adviseerde mij om mijn radiatoren mee te laten draaien op de vloerverwarming, dus als de vv warmte vraagt, dan gaat het ook naar de radiatoren die open staan. Echter, in mijn huidige situatie merk ik dat de vloerverwarming vaak vanaf de middag al niet meer draait omdat er dan voldoende warmte in de vloer zit. Resultaat is dat als ik dan 's avonds even de radiator op de slaapkamer opendraai, er geen warmte komt omdat de thermostaat van de vv geen warmte vraagt.

Ik heb even met Nefit gebeld en die adviseerde het volgende te doen.

Easycontrol bij de ketel ophangen en die warmte laten vragen op basis van buitentemperatuur (thermostaat met buitenvoeler kan ook). De radiatoren krijgen zo warmte wanneer het buiten koud is. Is de terugvoer warm omdat de radiatoren uit staan, dan slaat de ketel af en gaat niet onnodig blijven verwarmen. De vv zones openen met hun eigen thermostaat. Vraagt deze warmte, dan is die beschikbaar. Behalve als de buitentemperatuur te hoog is, maar dan wil je ook niet dat je vv gaat staan draaien.

Onderaan een schets van het ontwerp.

Nu is mijn vraag aan jullie, klopt dit plan een beetje zo? Hebben jullie andere, betere ideeën?

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG0qBzxX0FKuHRTueUPE1a5qeuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/obUkyK3a8dB1AXaXvywvynPM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Of wel voor een “smart-home” oplossing gaan zoals Honeywell Evohome. Zodra een ruimte warmte vraagt gaat de ketel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Jouw situatie schreeuwt om een zone verwarming, zeker wanneer je alles opnieuw laat doen. Waarom niet gewoon een tado-achtig systeem, die 1x goed instellen en er niet meer naar omkijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
Omdat ik zo min mogelijk simpele dingen (ketel aan/uit) afhankelijk wil laten zijn van internet en derden wil ik mijn verwarming dus ook ‘dom’ houden. De easycontrol haalt info via internet en die staat in het plaatje omdat een buitenvoeler haast net zoveel kost en ik daar niet al te beste verhalen over hoor.

Het idee is dus, zo dom mogelijk uitvoeren, maar dan wel slim uitgevoerd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Renoir op 14-04-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

2 thermostaten gebruiken (mits je ketel dat snapt) in combinatie met twee losse zones. Onze ketel heeft een lage temp. zone voor de vloerverwarming beneden en hoge temp. zone voor de radiatoren boven.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
Foamy schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:33:
2 thermostaten gebruiken (mits je ketel dat snapt) in combinatie met twee losse zones. Onze ketel heeft een lage temp. zone voor de vloerverwarming beneden en hoge temp. zone voor de radiatoren boven.
Helaas kan mijn ketel dat niet. Overweging zou nog kunnen zijn om een nieuwe ketel te plaatsen maar dat is best rigorous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-05 11:30
Meest efficiënt is om als je toch bezig bent alle radiators dan maar meteen te vervangen door varianten die ook op lage temperatuur kunnen werken. Dan heb je geen problemen met je ketel en kan die op één programma werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:45
Uiteindelijk moet er een trigger zijn voor warmtevraag voor een kamer. Het opendraaien van de radiator gaat niet helpen voor je slaapkamer als de ketel geen vraag ziet. Die vraag komt van de thermostaat in de woonkamer.
Om dat dus te triggeren moet je een thermostaat toevoegen aan de slaapkamer, en een intelligente thermostaatknop aan de radiator. Soms voldoet alleen de thermostaatknop ook.
Hier heb je geen internetkoppeling voor nodig, systemen zoals evohome, danfoss link, etc werken prima zonder cloud.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 19:34
Renoir schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:30:
Omdat ik zo min mogelijk simpele dingen (ketel aan/uit) afhankelijk wil laten zijn van internet en derden wil ik mijn verwarming dus ook ‘dom’ houden. De easycontrol haalt info via internet en die staat in het plaatje omdat een buitenvoeler haast net zoveel kost en ik daar niet al te beste verhalen over hoor.

Het idee is dus, zo dom mogelijk uitvoeren, maar dan wel slim uitgevoerd ;)
Zoek een zoneverwarming die niet afhankelijk is van internet.(Plugwise b.v. functioneert zonder internet verbinding)

Opentherm gateway kan ook van alles zonder internet afhankelijkheid.

Of meerdere aan/uit thermostaten aansluiten, dan wordt alleen de woonkamer heel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
P5ycho schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:49:
Uiteindelijk moet er een trigger zijn voor warmtevraag voor een kamer. Het opendraaien van de radiator gaat niet helpen voor je slaapkamer als de ketel geen vraag ziet. Die vraag komt van de thermostaat in de woonkamer.
Nee voor de warmtevraag hangt de thermostaat naast de ketel die op basis van buitentemperatuur de vraag aanstuurt. En afknijpt als er geen gebruik van wordt gemaakt.
tweedebas schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:56:
[...]
Zoek een zoneverwarming die niet afhankelijk is van internet.(Plugwise b.v. functioneert zonder internet verbinding)

Opentherm gateway kan ook van alles zonder internet afhankelijkheid.

Of meerdere aan/uit thermostaten aansluiten, dan wordt alleen de woonkamer heel warm.

Tnx daar ga ik even naar kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:50
Als je een complete renovatie doet dan zit je ook wel aan 100k bouwkosten of meer.
Dan kun je ook een ideale ketel van 1000euro wel meebegroten en ergens anders van het budget af snoepen. Dat is Max 1% van je budget.

Als je het helemaal dom wil houden en de warmte vraag in de slaapkamer niet te lang is. Kun je ook nog kiezen voor een een olieradiator op stroom. Inefficiënt. Maar als je zonnepanelen hebt mogelijk een optie.

[ Voor 33% gewijzigd door barry86 op 16-04-2021 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Renoir schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 00:00:

Nee voor de warmtevraag hangt de thermostaat naast de ketel die op basis van buitentemperatuur de vraag aanstuurt. En afknijpt als er geen gebruik van wordt gemaakt.
Ah, ik had dat nog niet als definitief aangenomen. Stoken adhv buitentemperatuur is meestal minder zuinig, en zonder verdere regeling per vertrek niet geweldig. Dan zou ik snel voor een zoneregeling kiezen die de vraag aan de ketel doorgeeft. Dan heb je ook geen gekke temperatuurwisselingen door variatie in zon en wind.

Onze huidige woning heeft de woonkamer met radiators op het zuiden en woonkeuken met vv op het noorden. Dat werd dus echt niet warm met een thermostaat halverwege en regeling adhv buitentemp. De woonkamer warmt snel op van zon of radiators, en de vv was te traag om de kueken warm te houden. Nu met Danfoss Link en thermostaat per ruimte (en ondertussen ook een warmtepomp) altijd overal 20C +/- 0.2C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:08
Had hetzelfde probleem: beneden vloerverwarming en boven radiatoren. In de ochtend was de vloer warm genoeg en de rest van de dag geen warmte vraag meer: s avonds dus flink koude slaapkamers.

Opgelost door:

1. Minimale nachtverlaging toepassen (overdag 19,5 graden, avond 20 graden, nacht 19 graden)
2. Aanvoer temperatuur van vloerverwarming beperken tot 25 graden.

Bovenstaande [1] zorgde ervoor dat ochtends en s avonds de verwarming in het hele huis aanstond en [2] de verwarming steeds een lange tijd aanstaat omdat bij 25 graden vloer het lang duurt om op te warmen.

Was een paar weken steeds een beetje tweaken maar zonder slimme oplossingen een prima temperatuur in het huis gecreëerd.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
evleerdam schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:47:
Had hetzelfde probleem: beneden vloerverwarming en boven radiatoren. In de ochtend was de vloer warm genoeg en de rest van de dag geen warmte vraag meer: s avonds dus flink koude slaapkamers.

Opgelost door:

1. Minimale nachtverlaging toepassen (overdag 19,5 graden, avond 20 graden, nacht 19 graden)
2. Aanvoer temperatuur van vloerverwarming beperken tot 25 graden.

Bovenstaande [1] zorgde ervoor dat ochtends en s avonds de verwarming in het hele huis aanstond en [2] de verwarming steeds een lange tijd aanstaat omdat bij 25 graden vloer het lang duurt om op te warmen.

Was een paar weken steeds een beetje tweaken maar zonder slimme oplossingen een prima temperatuur in het huis gecreëerd.
Dat is ook echt een hele slimme oplossing inderdaad. Zorgen dat je bijna altijd vraag hebt! Dat het snachts bijna geen vraag is vind ik niet erg. Het gaat me er inderdaad om dat ik ‘s avonds warme radiatoren kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
P5ycho schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:10:
[...]

Ah, ik had dat nog niet als definitief aangenomen. Stoken adhv buitentemperatuur is meestal minder zuinig, en zonder verdere regeling per vertrek niet geweldig. Dan zou ik snel voor een zoneregeling kiezen die de vraag aan de ketel doorgeeft. Dan heb je ook geen gekke temperatuurwisselingen door variatie in zon en wind.

Onze huidige woning heeft de woonkamer met radiators op het zuiden en woonkeuken met vv op het noorden. Dat werd dus echt niet warm met een thermostaat halverwege en regeling adhv buitentemp. De woonkamer warmt snel op van zon of radiators, en de vv was te traag om de kueken warm te houden. Nu met Danfoss Link en thermostaat per ruimte (en ondertussen ook een warmtepomp) altijd overal 20C +/- 0.2C.
De easycontrol regelt het niet met een buitenmeter maar haalt de weerinformatie via het internet binnen (I know...toch richting een slim systeem maar is net zo duur als een oudere thermostaat met buitenvoeler). Dan zou je wat minder afhankelijk moeten zijn van zon en wind. Maar inderdaad, wel minder energiezuinig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Ik weet niet wat je situatie nu is, maar als je in de toekomst gezinsuitbreiding krijgt ga je het boven ook warm willen houden. Dan heb je dus niets aan de extra investering die je nu aan het doen bent om het zo gescheiden te houden.

Als het toch een compleet nieuwe installatie wordt zou je ook kunnen overwegen om op de bovenverdieping ook vloerverwarming aan te leggen, al dan niet gecombineerd met een losse thermostaat daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Renoir schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:30:
[...]

Dat is ook echt een hele slimme oplossing inderdaad. Zorgen dat je bijna altijd vraag hebt!
Altijd warmtevraag betekent minimaal afgiftevermogen (want die vloerverwarming is wel erg hard geknepen op 25C). Dan staat de ketel dus altijd te pendelen. Dat is ook niet ideaal.
Ik zou gewoon een beetje investeren in een slimmer regelsysteem.
Remcoder schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:02:
Ik weet niet wat je situatie nu is, maar als je in de toekomst gezinsuitbreiding krijgt ga je het boven ook warm willen houden. Dan heb je dus niets aan de extra investering die je nu aan het doen bent om het zo gescheiden te houden.

Als het toch een compleet nieuwe installatie wordt zou je ook kunnen overwegen om op de bovenverdieping ook vloerverwarming aan te leggen, al dan niet gecombineerd met een losse thermostaat daar.
Op de slaapkamers zou ik niet snel vloerverwarming leggen omdat TS al zegt dat hij/zij het 's avonds even snel warmer wilt maken. Vloerverwarming is daar veel te traag voor.

Een kamer op 22C houden de eerste weken van de geboorte gaat ook lastig worden in de huidige siatuatie inderdaad.

[ Voor 39% gewijzigd door P5ycho op 19-04-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Boven gaat het trouwens toch warm worden, tenzij je de verdiepingsvloer isoleert. Als het boven koud blijft is je vloerverwarming beneden dus ook effectief je bovenverdieping aan het verwarmen.

Uiteindelijk zal je moeten compartimentaliseren om zoveel mogelijk rendement eruit te halen. Meestal bestaat het compartiment uit de hele woning (buitenschil geisoleerd), en is het het beste om de hele woning op dezelfde temperatuur te houden. Als je dat per kamer, of verdieping wil regelen zal je daar ook je isolatie op in moeten richten.

[ Voor 47% gewijzigd door Remcoder op 19-04-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:10
P5ycho schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:36:
[...]Een kamer op 22C houden de eerste weken van de geboorte gaat ook lastig worden in de huidige siatuatie inderdaad.
Mag ik je dat keihard afraden. Babykamer te warm is een risicofactor voor wiegedood; en de meeste moeders (of vooral oma's) zijn geneigd om kleine kindjes veel te warm in te pakken (warme pijama en dikke slaapzak en 2 dikke dekens, en dan maar stoken, kind smelt gewoon weg).

Kijk wat ze in Scandinavië doen, daar slapen de baby's hun middagdutje buiten in de vrieskou, en die "ijsbaby's" zijn merkelijk gezonder (minder ziek). Dan moet je ze uiteraard wel goed induffelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
naftebakje schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:28:
[...]
Mag ik je dat keihard afraden. Babykamer te warm is een risicofactor voor wiegedood; en de meeste moeders (of vooral oma's) zijn geneigd om kleine kindjes veel te warm in te pakken (warme pijama en dikke slaapzak en 2 dikke dekens, en dan maar stoken, kind smelt gewoon weg).

Kijk wat ze in Scandinavië doen, daar slapen de baby's hun middagdutje buiten in de vrieskou, en die "ijsbaby's" zijn merkelijk gezonder (minder ziek). Dan moet je ze uiteraard wel goed induffelen.
Ik ga niemand iets aanraden wat betreft zijn kinderen. Dat doe ik hier ook niet. Je reactie is wel licht offtopic btw :)

Herformulatie in algemenere zin dan: Als je een reden hebt om een kamer warmer te houden dan anderen (voor bijvoorbeeld studeren, thuiswerken, etc) dan is dit lastig te regelen met alleen een thermostaat beneden en manuele radiatorkranen. Maargoed, dat heb ik in andere woorden eerder ook al gezegd.

Pagina: 1