Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:58
Beste medetweakers,

Na een hele lange tijd meegelezen te hebben is het dan ook nu mijn beurt om een advies van jullie te vragen.
Ik heb veel gelezen, geprobeerd kennis op te doen en de ervaringen van hier mee te nemen in mijn overwegingen.

Volgende week wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd, en het was dan ook tijd om offertes aan te vragen voor zonnepanelen. Na wat wikken en wegen toch maar de beslissing genomen om het dak vol te leggen met panelen. In dit geval gaat dat om 26 panelen, met een heel klein beetje fantasie kunnen er misschien 27 op maar dat wordt wel heel erg krap. Dus 26 stuks.
Het huis wordt verwarmd door middel van een warmtepomp (gasloos gebouwd) en ik weet nog niet helemaal wat het verbruik zal zijn in dit huis. Ik ga zelf uit van tussen de 9000 en 10000 kw/h totaal. Hopelijk minder trouwens, maar dat zullen we moeten ondervinden.

Het dak ligt op het zuiden en heeft een helling van 53 graden.
Het dak is 13 meter lang en 5 meter breed.
Na wat gepuzzel (en dit werd bevestigd in de offertes) kwam ik zelf op het volgende 'ideale' legschema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK-H14MKhcuEl3IcxX72hv6ivVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i9QYX1naHxZzsS3b3Jgawf1R.jpg?f=user_large

In landscape kunnen er meer kwijt dan in portait en de pijp op het dak zorgt er voor dat ik dan 2 panelen niet zou kunnen leggen. (Heel misschien kan er nog 1 boven maar wordt bijzonder krap). Ik heb in principe niet veel schaduw, maar het pijpje zorgt gedurende de dag wel voor een kleine schaduw. Aan het eind van de dag een streep naar rechts, en gedurende de dag denk ik dan meer naar links toe. Dit heb ik nog niet echt kunnen zien omdat ik rond die tijdstippen niet in de gelegenheid ben geweest om te gaan kijken..

Ik heb nu offertes van 3 partijen, en dan per partij een offerte met optimizers, en eentje zonder... Bij 2 partijen heb ik een goed gevoel. Dus voor mezelf houd ik nu 2 partijen over.

Nou is natuurlijk de steeds terugkerende hamvraag.. wel of geen solaredge opstelling?
Ik denk zelf dat de schaduw minimaal is en er dus in de basis geen solaredge opstelling zou hoeven, maar wellicht hebben jullie een andere kijk hierop. Wel denk ik dat zo'n opstelling meerdere voordelen zou kunnen bieden dan alleen het schaduwmanagement. Het veiligheidsaspect wellicht, de iets hogere opbrengst (al zijn de meningen daarover verdeeld hier..) en de wat langere garantieperiodes, defecten direct inzichtelijk hebben...gezien de huidige prijzen is de terugverdientijd niet eens bizar veel langer.. dus hier komt dan ook gelijk het stukje advies wat ik van jullie zou willen vragen.. kortweg gezegd, wel of geen solaredge?

Partij 1

26 x Canadian Solar 360 WP all black
Goodwe GW10K&Dt 3fase
Totaal vermogen 9360
prijs Ex Btw 7308,57
0,78 per WP (ex btw)

26x Canadian Solar 360 Wp all black
Solar Edge 9000 3fase + 26x p401 optimizers
totaal vermogen 9360
prijs ex btw 8952,71
0,96 per WP Ex btw.

kleine opmerking bij deze partij, ik denk dat ik nog een voorstel krijg met een kleine korting op de solaredge opstelling vanwege hun laagste prijs garantie, maar die heb ik nog niet, dus nog niet verwerkt.

partij 2

26 x Denim 360WP
Growatt mod 8000 tl3x
totaal vermogen 9360
prijs Ex btw 7127,00
0,76 per WP Ex Btw

26x Denim 360 WP
Solaredge 8000 3fase + 26x p401 optimers.
totaal vermogen 9360
prijs ex btw 8230,00
0,88 per WP EX.
Interessante aan deze partij is dat die kiest voor een kleinere omvormer, op de vraag waarom kwam het antwoord dat de kleinere omvormer efficiënter werkt in verband met overdimensionering, en het feit dat mijn dak hiermee vol ligt. Dus uitbreiding niet aan de orde.

Voor de compleetheid heb ik ook nog een offerte van solar-bouwmarkt, echter ken ik deze partij verder niet zo heel erg goed en die zitten voor mij dan weer niet heel erg dichtbij.
Die prijzen zijn uiteraard nog een stukje scherper, namelijk

26 x longi solar 360WP
Solaredge 8000 + 26x 401 optimizers
Totaal ex btw 7826,45
prijs per WP ex btw 0,84[/i]
De bouwmarkt is dus onder de streep de goedkoopste, maar die zit niet vlakbij, en ik weet niet hoe dat dan zou gaan bij eventuele garantiegevalletjes en/of schades.

De andere twee partijen maken op mij een hele positieve indruk echter is het zo dat de garantievoorwaarden etc een beetje in het voordeel uitpakken van partij 1. Nu vind ik het zelf erg lastig om in te schatten of het het waard is om voor een solaredge opstelling te gaan. Rationeel gezien lijkt het mij niet noodzakelijk. Echter wellicht is het toch interessant om te doen op basis van andere argumenten?
De terugverdientijden varieren een beetje van 3,3 tot 4,7 jaar.

Wat is in dit geval wijsheid, en valt er iets te zeggen over de type panelen? De canadian solar panelen leken mij kwalitatief goed en van een redelijk gerenommeerd merk. Over Denim kan ik zelf niet zo heel erg veel zeggen. Volgens de installateur is dit een heel goed merk met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Samen gevat, zelf heb ik het idee dat dit wel goede offertes zijn, er zit een verschil in de benadering van het type omvormer. Daar valt volgens mij ook wel iets voor te zeggen. En het zal een afweging moeten worden over wel of geen solaredge. Kunnen jullie hier jullie lichtje eens over laten schijnen?

Mocht er nog informatie ontbreken, dan voeg ik die graag toe.
Alvast bedankt voor de input!

Toevoeging:
De panelen liggen nu sinds Juni '21. En ben erg tevreden over de opbrengst van het systeem.
Uiteindelijk toch voor portrait gegaan, en 6 extra panelen op de aangebouwde berging er bij gelegd.
In landscape kwam het niet goed uit, en kwamen de panelen wel erg dicht naar de goot toe.
Dit zou dan ook gelijk betekenen dat elke regenbui volledig voorbij de goot zou schieten, en rechtstreeks op de oprit zou spoelen.
Dit oogt rustiger, en heb uiteindelijk toch 29 panelen kunnen leggen.
Heb gekozen voor de solaredge variant, met optimizers en heb er geen spijt van. Was iets duurder, maar met de prijzen van nu is dat heel erg snel 'terug' verdiend.

[ Voor 10% gewijzigd door NileZ_ op 04-03-2022 09:20 ]

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
SolarEdge lijkt me onnodig spul dat kapot kan.
Over 20 jaar bestaat je installateur misschien niet meer, daar sta je dan met je garantie.

Ook al lijken optimisers tegenwoordig betrouwbaarder dan voorheen, ik zou toch dit topic nog even doornemen.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Een 8 kW omvormer bij 9360 Wp is niet gek overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 14-04-2021 21:42 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Wat is dat eigenlijk voor pijp? Als je er uit de buurt blijft hoef je geen solar edge. Naast solar bouwmarkt zijn er nog een aantal.

€6.287,36 = 0,66

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/an1uDWs3khgKKrkgxg9KxR3BVXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pQrrecuQSciaWyrYdwJHBFz.jpg?f=fotoalbum_large

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Zoals je zelf aangeeft heb je vrijwel geen schaduw, waardoor SolarEdge doorgaans overbodig is omdat je hiermee elk paneel moet voorzien van een optimizer. Het voordeel is dan wel weer dat je per paneel kunt zien wat ze doen (mocht je daar waarde aan hechten).

Ik zou gewoon voor een string omvormer kiezen van bv GoodWe, Growatt, SMA of iets dergelijks zonder optimizers. Je kunt dan optioneel de 16 panelen aan de rechterkant op 1 string gooien, en de andere 10 rondom het pijpje op een tweede string. Mocht schaduw dan al een probleem worden dan valt de impact daarvan nog wel mee op het totaal.

Mocht het dan alsnog wel echt een probleem gaan worden dat het de hele string onderuit trekt, heb je altijd nog de optie om de 2-4 panelen rondom het pijpje te voorzien van een optimizer (honeybee400 / TIGO) wat prima samengaat met een string omvormer.

Qua prijs lijken ze aardig scherp te zijn, afhankelijk van waar je in NL woont liggen de prijzen nog wel eens anders is mij opgevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door HSA.Solar op 14-04-2021 21:45 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
HSA.Solar schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:43:
Zoals je zelf aangeeft heb je vrijwel geen schaduw, waardoor SolarEdge doorgaans overbodig is omdat je hiermee elk paneel moet voorzien van een optimizer. Het voordeel is dan wel weer dat je per paneel kunt zien wat ze doen (mocht je daar waarde aan hechten).

Ik zou gewoon voor een string omvormer kiezen van bv GoodWe, Growatt, SMA of iets dergelijks zonder optimizers. Je kunt dan optioneel de 16 panelen aan de rechterkant op 1 string gooien, en de andere 10 rondom het pijpje op een tweede string. Mocht schaduw dan al een probleem worden dan valt de impact daarvan nog wel mee op het totaal.

Mocht het dan alsnog wel echt een probleem gaan worden dat het de hele string onderuit trekt, heb je altijd nog de optie om de 2-4 panelen rondom het pijpje te voorzien van een optimizer (honeybee400 / TIGO) wat prima samengaat met een string omvormer.

Qua prijs lijken ze aardig scherp te zijn, afhankelijk van waar je in NL woont liggen de prijzen nog wel eens anders is mij opgevallen.
Ik heb het juist andersom begrepen. Schaduw op 1 paneel van 16 en er blijven genoeg over om de string in de lucht te houden.

• NileZ_
Ik kom ook uit Noord NL (Groningen) had ik wellicht wel even kunnen vermelden he.

Ik ben het inderdaad met jullie eens dat solaredge niet echt nodig lijkt te zijn.
Het uit kunnen lezen per paneel vind ik wel fijn, noodzakelijk niet, maar vind het wel een toegevoegde waarde. Het veiligheidsaspect vind ik ook best een belangrijk argument.

Solar bouwmarkt heb ik inderdaad ook wel serieus bekeken maar die zitten niet echt in de buurt voor mij. Qua prijs zijn ze inderdaad nog wel iets scherper.

Het is nu een grote uitgave maar in de basis is het wel de bedoeling dat dit hierna gewoon een jaar of 20 blijft liggen. Dus terugverdienen gaan ze allemaal wel doen.. schaduw is er wel een beetje maar niet veel.

De uitleg hierboven over 2 strings vind ik ook interessant. Maar kan iemand mij concreet vertellen of solaredge daadwerkelijk een hoger rendement heeft of is dit vooral marketing?
Die andere argumenten staan dan nog steeds maar maakt het wellicht wel een iets eerlijkere vergelijking.

• NileZ_
Die pijp is trouwens van de afzuiging/ventilatie.
Tijdens de bouwfase heb ik nog geprobeerd die naar de andere kant te krijgen, maar dit was absoluut geen optie haha.

• busscherski
Solaredge heeft vlamboogdetectie. Die staat echter standaard uit omdat het storingen kan geven.
Growatt heeft tegenwoordig op de nieuwe mod modellen ook vlamboogdetectie. Even veilig volgens mij. Mogelijk staat het zelfs standaard aan, dan is het eigenlijk veiliger.

Ik vermoed dat SolarEdge pas een beter rendement gaat geven zodra er een paneel op een vervelende manier kapot gaat, de rest is marketing of ze vergelijken met een situatie waar een boom midden op de dag voor de panelen staat.

Kan die pijp misschien wat platter? @AUijtdehaag heeft verstand van dakpannen en doorvoeren. 28 panelen zou helemaal mooi zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

busscherski schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:00:
Ik vermoed dat SolarEdge pas een beter rendement gaat geven zodra er een paneel op een vervelende manier kapot gaat, de rest is marketing of ze vergelijken met een situatie waar een boom midden op de dag voor de panelen staat.
Ik heb SolarEdge, en ik kan je zeggen dat je ernaast zit. Uiteraard lost het schaduwgevallen op, daar is iedereen het over eens. Maar het lost ook problemen op zoals als er een paneel heel vies of een beetje vies is geworden, ondergescheten door vogels bijvoorbeeld. Of zoals bij bij mogelijk is: een openslaand raam die een lichte schaduw op 1 van mijn panelen werpt. En zo zijn er nog een aantal gevallen denkbaar waar Optimizers dergelijke problemen oplossen. Je hebt op jaarbasis het al snel over meerdere procenten winst.

Het 1 volt per optimizer veiligheids aspect is eveneens een welkome beveiliging. Als de optimizers geen omvormer zien (als die uitstaat of als de string onderbroken wordt), maakt elke optimizer 1V. Dat is wat anders dan een paar honderd Volt die op een open of onbelaste string blijft staan. Dat is met name bij calamiteiten zoals brand best goed voor de mensen van de brandweer. En voorkomt meer shit.

De TS heeft m.i. niet perse SolarEdge met optimizers nodig. Maar hij gaf zelf al wel aan dat hij het monitoring deel per paneel wel interessant vindt. Dat is dan een keuze.

Alles kan stuk.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
NileZ_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:54:
oven over 2 strings vind ik ook interessant. Maar kan iemand mij concreet vertellen of solaredge daadwerkelijk een hoger rendement heeft of is dit vooral marketing?
Neuh, een optimiser tovert niet meer zon of zo. alléén als je echt veel last van schaduw hebt (een groot deel van de panelen tegelijk beschaduwd) kan zo'n systeem een meerwaarde hebben (lees: het verlies beperken, nog steeds geen extra zon toveren). Hoewel het dan nog twijfelachtig is of het economisch rendabel is.

Dat schoorsteentje zorgt hooguit voor schaduw op één of twee panelen tegelijk. Dat vangen de bypass-diodes gewoon op.

Ik vind de offertes qua prijs trouwens best netjes. Maar voor zo'n grote installatie verwacht je dat natuurlijk ook. Ja de online prijsvechters kunnen het nog iets goedkoper, maar kies vooral waar je je zelf goed bij voelt.

Misschien kun je die eerste partij vragen een offerte te maken met 9 KW omvormer? qua prijs maakt het niet zoveel uit maar beter een iets kleinere omvormer dan een iets grotere.

• busscherski
remco_k schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:11:
[...]

Ik heb SolarEdge, en ik kan je zeggen dat je ernaast zit. Uiteraard lost het schaduwgevallen op, daar is iedereen het over eens. Maar het lost ook problemen op zoals als er een paneel heel vies of een beetje vies is geworden, ondergescheten door vogels bijvoorbeeld. Of zoals bij bij mogelijk is: een openslaand raam die een lichte schaduw op 1 van mijn panelen werpt. En zo zijn er nog een aantal gevallen denkbaar waar Optimizers dergelijke problemen oplossen. Je hebt op jaarbasis het al snel over meerdere procenten winst.

Het 1 volt per optimizer veiligheids aspect is eveneens een welkome beveiliging. Als de optimizers geen omvormer zien (als die uitstaat of als de string onderbroken wordt), maakt elke optimizer 1V. Dat is wat anders dan een paar honderd Volt die op een open of onbelaste string blijft staan. Dat is met name bij calamiteiten zoals brand best goed voor de mensen van de brandweer. En voorkomt meer shit.

De TS heeft m.i. niet perse SolarEdge met optimizers nodig. Maar hij gaf zelf al wel aan dat hij het monitoring deel per paneel wel interessant vindt. Dat is dan een keuze.
De getallen die je in de app ziet zijn niet zo nauwkeurig als ze doen geloven door het tot 0.25 Wh per dag per paneel te rapporteren.
Hier kun je je score bijhouden (met een gekalibreerde energiemeter)

Een grote centrale DC/DC omzetter lijkt me efficienter dan 26 kleine.
Mijn oude stringomvormer gaat precies even goed als SolarEdge om met schaduw van ons dakraam als dat open staat. Bij allebei gaat de diode in werking.
Klopt. Maar ik zou die extra electronica niet op mijn dak willen hebben met zo`n simpel dak.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 14-04-2021 22:29 ]

• NileZ_
mcDavid schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:11:
[...]

Ik vind de offertes qua prijs trouwens best netjes. Maar voor zo'n grote installatie verwacht je dat natuurlijk ook. Ja de online prijsvechters kunnen het nog iets goedkoper, maar kies vooral waar je je zelf goed bij voelt.

Misschien kun je die eerste partij vragen een offerte te maken met 9 KW omvormer? qua prijs maakt het niet zoveel uit maar beter een iets kleinere omvormer dan een iets grotere.
Ik ben het met je eens dat die offertes best netjes zijn. Dat viel mij ook niet tegen. Het blijft natuurlijk gewoon een smak geld wat je op je dan legt. Maar ik vind ze wel vrij netjes.
En bedoel je met die 9k omvormer dan partij 2?
Of bedoel je partij 1 vragen een kleinere omvormer te laten voorstellen?
Hoe zit het dan met het later kunnen uitbreiden? Is dat dan niet meer te doen? Mijn dak ligt hiermee wel vol maar er komt nog wel een overkapping in een later stadium..
remco_k schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:11:
[...]

Dit vond ik inderdaad een belangrijk argument. (vrouwlief ook) of het dan opweegt tegen extra kosten probeer ik voor mezelf te beredeneren. Qua opbrengst niet begrijp ik, maar een aantal voordelen heeft het natuurlijk wel. Keuzes zijn leuk maar niet altijd handig haha

• NileZ_
En wat betreft de panelen? Kan iemand daar wat over zeggen ? Denim ken ik niet zo goed, canadian solar leek mij betrouwbaar. Is het nog het overwegen waard om te switchen naar een ander type paneel of is dat lood om oud ijzer tegenwoordig?

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Als het je gaat om de 'kill switch' zou je ook de honeybees kunnen pakken met een beebox, heb je monitoring op paneel niveau en een fysieke rode knop als kill switch om het systeem binnen een paar seconden spanningsloos te maken.

Al die merken zijn prima. De canadian panelen zijn vaak wel mooi zwart net als Jinko, maar dit verschilt soms per batch. Denim ken ik enkel qua naam. Andere merken is ook niks mis mee, je kunt bv de nieuwe serie Trina Vortex overwegen, 380-395wp wat als het goed is nog steeds op je dak past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGnqFtXXyel2KLfY3iPQoZKwy6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMPj2PvLWaHqy4Q2EaEvGSbP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door HSA.Solar op 14-04-2021 22:41 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• busscherski
Canadian solar heeft niet zoveel met Canada te maken. Zowat alle cellen komen uit China. Sommigen merken assembleren nog wel in Europa.

LG kost het dubbele maar die zijn denk ik het meest egaal zwart van de merken die genoemd zijn.

• NileZ_
Haha ja dat ze uit China komen was ik ook achter. Maar wat ik er van gezien had waren ze inderdaad wel erg mooi zwart. Aangezien ze wel zichtbaar zijn vind ik dat persoonlijk wel een meerwaarde.
Maar niet als het het dubbele gaat kosten.. kan elke euro ook maar 1 keer uitgeven he.

Is het inderdaad efficiënter om een iets lichtere omvormer te nemen ? Dus bij solaredge een 8k ipv een 9k? En in een stringomvormeruitvoering ook?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
NileZ_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:32:
[...]

Ik ben het met je eens dat die offertes best netjes zijn. Dat viel mij ook niet tegen. Het blijft natuurlijk gewoon een smak geld wat je op je dan legt. Maar ik vind ze wel vrij netjes.
En bedoel je met die 9k omvormer dan partij 2?
Of bedoel je partij 1 vragen een kleinere omvormer te laten voorstellen?
Hoe zit het dan met het later kunnen uitbreiden? Is dat dan niet meer te doen? Mijn dak ligt hiermee wel vol maar er komt nog wel een overkapping in een later stadium..
Partij 1 vragen een kleinere omvormer voor te stellen. Normaliter kies je de omvormer op 80-90% van het vermogen van de panelen (met een zuid opstelling misschien meer richting die 90). Omvormers presteren nl minder goed bij een lage belasting. En uiteindelijk heb je veel vaker een beetje zon dan volle bak zon. Omstandigheden waarin je panelen hun opgegeven vermogen halen heb je hooguit een paar uur per jaar.

Als je nog een overkapping oid gaat volleggen, kun je daar waarschijnlijk sowieso beter een eigen omvormer voor gebruiken. Je wilt sowieso niet met DC-kabels je hele huis door moeten en het is zonde (van het geld en van het rendement) om nu een te grote omvormer te kopen.
NileZ_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:34:
En wat betreft de panelen? Kan iemand daar wat over zeggen ? Denim ken ik niet zo goed, canadian solar leek mij betrouwbaar. Is het nog het overwegen waard om te switchen naar een ander type paneel of is dat lood om oud ijzer tegenwoordig?
Er zijn een aantal partijen die grootschalig tests doen met bepaalde panelen. De verschillen zijn eigenlijk nooit heel groot, behalve voor sommige écht heel dure panelen. Check bijvoorbeeld https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/

• busscherski
NileZ_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:42:
Is het inderdaad efficiënter om een iets lichtere omvormer te nemen ? Dus bij solaredge een 8k ipv een 9k? En in een stringomvormeruitvoering ook?
Ik denk alleen als je ook die 50 euro korting krijgt wat het prijsverschil is.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/solaredge/3-fase/

Vermoed dat de 8 kW op jaarbasis heel iets minder opbrengt maar dat het vele jaren gaat duren voor dat samen 50 euro is. Mogelijk langer dan de omvormer meegaat.

• NileZ_
mcDavid schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:45:
[...]

Partij 1 vragen een kleinere omvormer voor te stellen. Normaliter kies je de omvormer op 80-90% van het vermogen van de panelen (met een zuid opstelling misschien meer richting die 90). Omvormers presteren nl minder goed bij een lage belasting. En uiteindelijk heb je veel vaker een beetje zon dan volle bak zon. Omstandigheden waarin je panelen hun opgegeven vermogen halen heb je hooguit een paar uur per jaar.

Als je nog een overkapping oid gaat volleggen, kun je daar waarschijnlijk sowieso beter een eigen omvormer voor gebruiken. Je wilt sowieso niet met DC-kabels je hele huis door moeten en het is zonde (van het geld en van het rendement) om nu een te grote omvormer te kopen.

[...]

Er zijn een aantal partijen die grootschalig tests doen met bepaalde panelen. De verschillen zijn eigenlijk nooit heel groot, behalve voor sommige écht heel dure panelen. Check bijvoorbeeld https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/
Dankje voor de uitleg! Die test heb ik inderdaad ook zitten bekijken. Offertes worden vaak uitgebracht op basis van goede ervaringen van de installateurs. Op zich niks mis mee, maar appels met appels vergelijken is dan niet altijd makkelijk

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb een andere opmerking.

Ik zie een mitsubishi warmtepomp?
Die kan je prima zelf uitlezen/aansturen met melcloud (cloud based) of met Mitsubishi Procon module via modbus RTU

Neem dan ook meteen een omvormer met mogelijkheden tot zelf uitlezen (niet via cloud)
Een SMA is prima uit te lezen direkt, op verschillende manieren.
Bij een Goodwe is dat wat lastiger, en weer iets makkelijk bij een Growatt (via modbus)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGvI68o-lwlK0bNI47ClxkyfLwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jv0my5aATPcvVBWxzVCXqny6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWzb76anmROXsspk0mELzZjmt9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOAv9nf5GaPR0Almekkh6okm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gjXlvVemgmlfYzwSNRZ--DomIQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gm6NNyKKRzSAk232Hgqhqz6t.png?f=fotoalbum_tile

Misschien handig om alvast rekening mee te houden ipv laagste euro per Wp.
busscherski schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:00:
@AUijtdehaag heeft verstand van dakpannen en doorvoeren.
Gelukkig ook van andere dingen. ;)

Is er in zo een nieuwbouw wijk, wel een afleiding aanwezig (hoge boom of gebouw) die bliksem zou kunnen afleiden?
Ik herinner me het geval van @Pazo waar ook de bliksem in sloeg nabij de zonnepanelen in een nieuwbouw wijk

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2021 11:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• NileZ_
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:03:
Ik heb een andere opmerking.

Ik zie een mitsubishi warmtepomp?
Die kan je prima zelf uitlezen/aansturen met melcloud (cloud based) of met Mitsubishi Procon module via modbus RTU

Neem dan ook meteen een omvormer met mogelijkheden tot zelf uitlezen (niet via cloud)
Een SMA is prima uit te lezen direkt, op verschillende manieren.
Bij een Goodwe is dat wat lastiger, en weer iets makkelijk bij een Growatt (via modbus)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Misschien handig om alvast rekening mee te houden ipv laagste euro per Wp.

[...]
Gelukkig ook van andere dingen. ;)

Is er in zo een nieuwbouw wijk, wel een afleiding aanwezig (hoge boom of gebouw) die bliksem zou kunnen afleiden?
Ik herinner me het geval van @Pazo waar ook de bliksem in sloeg nabij de zonnepanelen in een nieuwbouw wijk
Goed punt die bliksemafleider. Op dit moment nog niet maar die komen er wel. Wij hebben destijds de kavel gekozen op vrij van bebouwing achter ons huis (parkje komt er) en de gunstigere ligging voor de zonnepanelen.

Dat uitlezen van die warmtepomp vind ik erg interessant, is voor mij compleet nieuw. Ik kom van een cvketel icm met een vrijstaand huis, vandaar dat ik ook niet goed weet wat het daadwerkelijk verbruik zal zijn..

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

NileZ_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:42:
Haha ja dat ze uit China komen was ik ook achter. Maar wat ik er van gezien had waren ze inderdaad wel erg mooi zwart. Aangezien ze wel zichtbaar zijn vind ik dat persoonlijk wel een meerwaarde.
Maar niet als het het dubbele gaat kosten.. kan elke euro ook maar 1 keer uitgeven he.

Toen ik offertes kreeg voor onze zonnepanelen was er een net leg plan zodat je kan zien waar welke panelen hoe liggen. Nu onze Trina Solar all black panelen gemonteerd zijn, zie ik helemaal geen legplan meer. Ik zie alleen een perfect zwart vlak met iets van randen wat perfect aansluit bij onze donker blauwe al wat oudere dakpannen.
Wij hebben ook gekeken naar LG all black panelen om prachtige panelen te krijgen, maar deze Trina all black 330 Wp panelen zijn mooier dan ik had gehoopt van de LG panelen. Voor een veel lagere prijs... Dus prachtige zwarte panelen hoef je echt niet de hoofdprijs voor te betalen.

Kwa omvormer grootte, ik heb 9900 Wp op het dak liggen voor een omvormer die max 8800 watt doet en dat gaat aardig goed hoor. Groter is niet echt nodig, en praktisch nooit rendabel.

Verder netjes hoor, mooi volleggen dat dak, en Solaredge optimizers zijn wel handig om per paneel uit te lezen. Vooral om te zien welke optimizer nu weer stuk is >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Gerco-M op 15-04-2021 13:28 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20

MadEgg

Tux is lievvv

NileZ_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:32:
[...]

Ik kom opeens een bekende foto tegen, dit huis staat hier 200 meter vandaan. Net nog even langs gelopen ;)

Over de uitbreiding heb ik net een mindere ervaring. Ik heb 28 panelen op het dak en wilde graag mogelijkheid voor uitbreiding voor de nog te bouwen schuur. Die staat er inmiddels en ik ga er nu panelen opleggen, maar de installateur die ze destijds heeft geplaatst vind het nu een "te kleine klus wat teveel gedoe is" om voor hen rendabel te zijn. Ondertussen werken ze tegen om het door een andere installateur te laten doen want ze willen door anderen geplaatste optimizers niet aan de installatie toevoegen (ik heb SolarEdge) en zeggen garantie te laten vervallen aangezien de omvormer dan overboekt zou worden (wat in de praktijk waarschijnlijk geen probleem is). Uiteindelijk wordt het dus uitbreiding samen met een tweede omvormer.

Geen idee of ik nu pech heb, maar ik zou hier in ieder niet te veel vertrouwen op de toezeggingen van de installateur. Maar ach, een (laag vermogen) omvormer kost je de kop ook niet.

Tja

• ellesse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 21:38
NileZ_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:57:
Die pijp is trouwens van de afzuiging/ventilatie.
Tijdens de bouwfase heb ik nog geprobeerd die naar de andere kant te krijgen, maar dit was absoluut geen optie haha.
Ik zou het toch omleggen of om laten leggen. Een dakdoorvoer maken is heel simpel (zelf ook gedaan voor het naar zolder verplaatsen van de CV-ketel). Maar zelfs als je het laat doen, is de meeropbrengst van twee panelen extra over de levensduur van de installatie naar mijn mening beslist de moeite waard.

Zelf heb ik momenteel tien Sunpower E19 panelen (320Wp) die inmiddels bijna elf jaar oud zijn, maar icm de originele SMA 3000HF stringomvormer nog uitstekend presteren (bijna 30K kWh op de teller). Deze heb ik meegenomen van ons oude huis en liggen tijdelijk op het dak tijdens de verbouwing.
Deze combo verhuist zodra de verbouwing klaar is naar de garage en ervoor in de plaats komen 21 Maxeon 3 panelen (400Wp) met een drie-fase SolarEdge en optimizers op alle panelen (ivm gedeeltelijke schaduw over het dak van een grote boom).

De term “terugverdientijd” zegt me overigens niet zoveel: alle Maxeon panelen hebben 25 jaar garantie op product én prestaties. Omdat ik in de dure tijd gekocht heb, was mijn “terugverdientijd” 9,5 jaar (achteraf is het mooi wonen! 8)7 ). Deze panelen zijn weliswaar duurder in aanschaf, maar door de meeropbrengst gecombineerd met de verwachte levensduur maken ze dat meer dan goed. Ik heb geen aandelen Maxeon of Total, dus ik heb er geen belang bij. Voor alle kwaliteitspanelen geldt overigens dat ze eerder veertig dan dertig jaar mee zullen gaan, dus voordat ze vervangen zouden moeten worden hebben ze zowieso een veelvoud van de initiële kosten opgebracht...
In ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe huis en succes met de aanschaf!

11kWp (Maxeon + SMA), Atlantic v4 200l, Compress 7400i AW

• NileZ_
MadEgg schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:19:
[...]

Ik kom opeens een bekende foto tegen, dit huis staat hier 200 meter vandaan. Net nog even langs gelopen ;)
Haha leuk man wellicht zie ik je nog eens 👍.
Ik probeer rekening te houden met een eventuele (kleine) uitbreiding, echter weet ik ook nog helemaal niet of ik dit in de praktijk ook ga doen.

Het is wel zo dat de kans dan aanwezig is dat het meer in de achtertuin komt en ik denk dat het dan sowieso handiger is om een tweede kleine omvormer te nemen in verband met de kabels en plaatsing etc..

Dus een kleinere omvormer lijkt me opzich geen slechte keuze.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:51
ellesse schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:30:
[...]

Voor alle kwaliteitspanelen geldt overigens dat ze eerder veertig dan dertig jaar mee zullen gaan
Dat is nogal een uitspraak, 40 jaar is een lange tijd, vroeger gingen vele mensen na 40 jaar met pensioen... Ik geloof niet dat het rendabel zal blijken te zijn om ze 40 jaar te laten liggen.

• ellesse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 21:38
DjAntoon schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:46:
[...]

Dat is nogal een uitspraak, 40 jaar is een lange tijd, vroeger gingen vele mensen na 40 jaar met pensioen... Ik geloof niet dat het rendabel zal blijken te zijn om ze 40 jaar te laten liggen.
Nee, hoor. Dit blijkt gewoon uit onderzoek en metingen:
- https://news.energysage.com/how-long-do-solar-panels-last/
- https://us.sunpower.com/s...e-40-year-useful-life.pdf
- https://www.greenmatch.co...-lifespan-of-solar-panels

11kWp (Maxeon + SMA), Atlantic v4 200l, Compress 7400i AW

• NileZ_
Kleine update van mijn kant. Uiteindelijk na een telefoontje vrij snel doorgepakt en de knoop doorgehakt.
Hij kon zijn voorstel nog een klein beetje scherper maken en vrij snel leggen. Gevoel was ook goed, dus klap er op en verder met de rest van de planning.

Uiteindelijk toch solaredge genomen, niet omdat het nodig is, maar vond een aantal voordelen wel dermate meewegen dat ik er toch voor gekozen heb. De prijs was ook scherp voor zover ik heb vergeleken. Met een beetje geluk kan het al snel een beetje beginnen met terugverdienen haha.

Tzt zal ik een paar foto's plaatsen van het eindresultaat!
Pagina: 1