Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans sr
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-10-2022
Ik heb het volgende probleem. Ik gebruik een Nokia 6.2 met Android10. Ik heb een Vodafone abonnement met 3 G data per maand. Normaal gebruik ik 1 tot max 10Mb per dag. Plotseling binnen 2 dagen heb ik meer dan 3Gb verbruikt. Bij controle, via instellingen blijkt dit geheel veroorzaakt te worden door het systeem. Hoe en waarom kan ik niet zien.
Ik heb geen bijzondere activiteiten verricht, mijn gebruik is i.h.a bescheiden.
Vragen: Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik er aan doen?

Hans

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hotspot misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Probeert ie misschien een grote update binnen te halen? (Bv naar Android11, voor zover beschikbaar.)

Ik heb even op mijn toestel gespiekt (welliswaar een ander toestel): bij het data-verbruik kan ik systeem niet vinden, alles is te herleiden naar apps.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans sr
Ter illustratie de volgende gebruiksdata voor het besturingssysteem:
31 maart- 30 april Totaal 3,03 GB waarvan 742KB voorgrond en 3,03 GB achtergrond
Ter vergelijking:
28 februari - 30 maart Totaal 6,54 MB waarvan 1,65 MB voorgrond en 4,89 MB achtergrond
Volgens de bijbehorende grafiek is het grote verschil in de laatste 3 dagen ontstaan.
Ik kan de oorzaak niet bedenken.
Nagenoeg al het dataverkeer is via mijn aansluiting thuis verlopen (ziggo)

Hans B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:58

Detmer

Professioneel prutser

Toevallig recent een nieuwe app geïnstalleerd of een back-up geactiveerd?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Hans sr schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:59:
Nagenoeg al het dataverkeer is via mijn aansluiting thuis verlopen (ziggo)
Ik ben even in de war: gaat het om mobiele data of via de wifi?

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans sr
Mobiele data via mijn provider Vodafone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Update binnengehengeld via mobile data is de eerste verdachte. Check je settings of er staat ingesteld dat dat mag.
Verder: spotify kan dit ook doen als je switch van kwaliteit. Dan gaat ie op de achtergrond de boel verversen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26

13art

Moderator Mobile
Sommige telefoons hebben ook een instelling om naast wifi ook mobiele data te gebruiken, bijv wanneer de wifi ontvangst minder is. Misschien ook even naar kijken.

Zoeits dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etaIsdfuGS5LSXXhCtaU3iYQuFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbexIJdhNo1Uta9uvcUv6oGf.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans sr
Allen bedankt voor de reacties en tips. Ik heb niet kunnen ontdekken wat de veroorzaker van het bovenmatige mobiele datagebruik geweest is. Voor de volledigheid: de optie "Automatisch overschakelen naar mobiele data" (bij geen wifi verbinding) stond aan maar die heb ik nu uitgeschakeld.
Sinds 2 dagen is het data verbruik weer "normaal", gering dus.
Aan het eind van deze maand een eurootje bijbetalen. Hopelijk blijft het daarbij.
Pagina: 1