i7 10700K wordt 100 graden constant onder 100% load

Pagina: 1
Acties:

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-11 14:12
Even een aanpassing in de post. Schijnbaar stond CPU OC genie zomaar aan waardoor de cpu op 1.36v aan het draaien was. Maar hoge temperatuur blijft, ondanks dat hij nu op 1.18v draait.

Ik heb sinds vandaag een nieuw mobo, cpu en ram aangeschaft. Om te checken of alles goed en wel draait heb ik prime95 (torture test) gekozen om de cpu op zijn donder te geven. Bij de max cpu stress test schiet de cpu vanuit een idle 45gr naar 100gr in luttele seconden en throttled naar om en nabij de 3 ghz. CPU speed ligt op 4600-4700mhz constant. Vervolgens een stop van deze stresstest resulteert in een cpu temp die meteen per seconde in stappen van 5-10gr terugvalt en na 10sec zit hij alweer op zo'n 50gr, dat vervolgens binnen een minuut terug op 45gr ligt.
Ter extra info: als ik prime met blend test draai ipv torture dan komt de temp niet hoger dan zo'n 65gr. Ook al staat de cpu evengoed op 100% te stampen zoals bij de torture test.

Het systeem (niet overgelockt, standaard bios settings) bestaat uit de volgende componenten:
MSI Z490-A Pro
i7 10700K met Scythe Mugen 5 PCGH cooler (nieuw)
2x16gb 3200 ddr4 draait op 3200mhz (xmp1 profile, maar ook op 2400mhz zelfde issue)
Samsung 980 pro nvme m.2 1TB
GeForce RTX2060 (van vorige pc)
Seasonic 660W platinum (ook van vorige pc)

Koelblok wordt lauw, nooit snikheet. Ik heb het plasticje uiteraard van de heatsink gehaald, rijstkorrel koelpasta op de cpu gedaan, zoals ik al 20 jaar cpu's en koelers heb gemonteerd. Vorige systeem (i5 3570K) heeft altijd zonder problemen gedraaid.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Dit lijkt me in elk geval geen normaal gedrag, of wel? 100gr is wel erg hoog en de cpu komt dan ook niet meer verder dan 4700mhz met zulke temperaturen.

Ik heb nog de koeler van mijn vorige systeem (Scythe Mugen 3 rev b) die voor socket 1155 is, maar schijnbaar zou die ook op een 1200 moeten kunnen passen. Dat ga ik echter pas proberen als ik zeker weet dat dit geen normaal gedrag is (je weet het maar nooit met die nieuwe generatie cpu's. Ik lig er alweer 8 jaar uit).

[ Voor 16% gewijzigd door benchMarc op 14-04-2021 20:44 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:18
De PCGH is leuk als stille koeloplossing op een cpu tot 125w, niet op een cpu die >200w kan aantikken. Probleem met de PCGH zijn de langzaam draaiende fans. Te langzaam om de warmte van een 11700K fatsoenlijk af te voeren. Zet er fans op die 1,5 - 2x zo snel draaien en het probleem is opgelost (mits de koeler goed is gemonteerd).

[ Voor 18% gewijzigd door Uszka op 14-04-2021 20:45 ]

• benchMarc
Uszka schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:44:
Probleem met de PCGH zijn de langzaam draaiende fans. Te langzaam om de warmte van een 11700K fatsoenlijk af te voeren. Zet er fans op die 1,5 - 2x zo snel draaien en het probleem is opgelost (mits de koeler goed is gemonteerd).
Heb nu net mijn post aangepast met de update dat bij de prima95 blend test hij max 65gr wordt, ook al staat de cpu evengoed op 100%. Bij de torture test knalt hij gelijk naar de 100gr.

Ik vind het sowiewo vreemd dat die cpu's van tegenwoordig zo reageren. Heel vroeger liep zo'n cpu temp geleidelijk op, en als je heatsink het niet aankon werd die snikheet. Nu loopt zo'n cpu op 100gr te draaien en de heatsink wordt alleen wat lauwig.

Je zou zeggen dat als de fans het niet trekken dat zo'n blok dan ook snikheet moet worden, zoals ik vroeger ervaarde bij cpu's en gpu's?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-11 21:39
Heatsink hoort nog steeds warm te worden als je processor warm wordt. Als dat niet gebeurt, dan lijkt 'ie toch niet helemaal goed aan te sluiten.

The devil is in the details.

• benchMarc
Hahn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:49:
Heatsink hoort nog steeds warm te worden als je processor warm wordt. Als dat niet gebeurt, dan lijkt 'ie toch niet helemaal goed aan te sluiten.
Hoe warm is warm? Hij voelt wel warm aan, maar verre van heet. Iets wat ik wel zou verwachten bij een cpu die een tijd lang op 100gr loopt te stoken.
Ik snap de gedachte van de heatsink die mogelijk niet goed aansluit, maar: waarom komt hij met de blendtest (die ook 100% cpu gebruik) dan niet boven de 65 graden uit? Als de heatsink slecht contact zou maken dan zou de temperatuur steeds moeten blijven klimmen tot naar de 100gr aangezien de overdacht naar de heatsink niet voldoende is. Of maak ik hier een denkfout?

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-11 21:40
Ik kan er naast zitten, maar heb het zelf ook eens gehad dat de CPU koeler slechts 1mm scheef zat t.o.v. de CPU. Je kan dan pasta smeren wat je wil, maar dan blijft de CPU heet en de koeler slechts lauw.

1mm scheef is dus genoeg om de warmtetransport CPU -> Koeler om zeep te helpen.
Resultaat : precies wat jij hier zegt, CPU Bloedheet, koeler amper warm , zelfs niet na 10 min

• benchMarc
Ik ga even de boel demonteren en opnieuw monteren. Desnoods even kijken of die vorige cpu koeler daadwerkelijk past. Ook onder de blendtest in prime95 raakt hij ineens de 100, waarschijnlijk afhankelijk van wat voor soort cycle prime95 doorloopt.

• Notenkraker20
  • Registratie: Februari 2021
  • Niet online
Beschermfolie nog op de koeler? Te weinig koelpasta?
Met AVX is het niet onaannemelijk dat hij 90 graden aantikt.

• benchMarc
Notenkraker20 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:24:
Beschermfolie nog op de koeler? Te weinig koelpasta?
Met AVX is het niet onaannemelijk dat hij 90 graden aantikt.
Zoals in de OP, nee de beschermfolie heb ik er af gehaald :)

Heb een pic van de cpu en heatsink na demontage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV8CvcUMXB02_bYPs_F4fVgk__o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLXn8RDS1n8wgr7Ls07cTQnq.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFy-YoRGhP-k35VMkiAcUU1k6MA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNBLht0zOj1xdNk8lCVCDB0H.jpg?f=fotoalbum_medium

Lijkt mij wel ok eigenlijk?

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Met zo een oppervlak van de heatsink kan je schots en scheef zitten wat je wil, je zal nooit contact met je CPU missen, dus daar ligt het niet aan.

Waar het wel aan ligt of zou kunnen liggen kan ik je echter niet vertellen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
ik mis een beetje wat nou precies het probleem is? Ja je CPU wordt heet als je deze stresstest... dat is een beetje het idee van een stresstest... wat had je dan verwacht?

Dat deze met de blend test minder warm wordt (aka de koeler kan het vermogen nog gemakkelijk afvoeren) zal komen doordat je geheugen dan de bottleneck is.

• benchMarc
mcDavid schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:53:
ik mis een beetje wat nou precies het probleem is? Ja je CPU wordt heet als je deze stresstest... dat is een beetje het idee van een stresstest... wat had je dan verwacht?
Ik had verwacht een cpu die bijv rond de 85gr uitkomt, met een heatsink dat behoorlijk warm aanvoelt. Als de heatsink niet heel erg warm aanvoelt maar de cpu is bijv de hele tijd 85gr, of in mijn geval 100gr, dan betekent dat toch dat de warmteoverdracht niet ok is?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
nee, dat betekent niet persé dat de warmteoverdracht niet OK is. Een koeler kan de meeste warmte opnemen als de dT tussen de koeler en CPU zo hoog mogelijk is, dus de koeler moet juist (aan de voet) zo koel mogelijk blijven. Dat doet'ie door de warmte zo snel mogelijk over een groot oppervlakte te verspreiden.

Natuurlijk zal hij ook warmer worden naar mate de thermische weerstand lager is, maar zo te zien kun je daar weinig meer aan verbeteren. Ja er zijn vast overclockers die nog een procentje weten te winnen met bepaalde koelpasta of een betere spreiding oid, maar dat gaat geen verschil van 15 graden maken.

Geen idee of deze CPU nog te delid'en is of zo maar denk ook niet dat je daaraan moet willen beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 14-04-2021 22:36 ]

• benchMarc
mcDavid schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:35:
nee, dat betekent niet persé dat de warmteoverdracht niet OK is. Een koeler kan de meeste warmte opnemen als de dT tussen de koeler en CPU zo hoog mogelijk is, dus de koeler moet juist (aan de voet) zo koel mogelijk blijven. Dat doet'ie door de warmte zo snel mogelijk over een groot oppervlakte te verspreiden.

Natuurlijk zal hij ook warmer worden naar mate de thermische weerstand lager is, maar zo te zien kun je daar weinig meer aan verbeteren. Ja er zijn vast overclockers die nog een procentje weten te winnen met bepaalde koelpasta of een betere spreiding oid, maar dat gaat geen verschil van 15 graden maken.

Geen idee of deze CPU nog te delid'en is of zo maar denk ook niet dat je daaraan moet willen beginnen.
Hehe, de tijd van tweaken heb ik inmiddels al lang en breed achter me gelaten, dus daar ga ik idd niet aan beginnen ;)

Heb nu de vorige koeler (Mugen 3 rev b) geinstalleerd. Paste gewoon dus had geen nieuwe hoeven te kopen, maar goed... Temperatuur max load torture test blijft nu rond de 99 en 100gr op den duur. Idle op 38gr met de Mugen 3 ipv 45 met de Mugen 5. Temp stijgt niet zo hard als bij de vorige koeler, maar uiteindelijk wordt ook met deze de 100gr gehaald. Socket temp 83gr.

Het lijkt me sterk dat ik 2 verschillende koelers allebei fout zou monteren waarbij dan ook nagenoeg dezelfde temperatuurstijging plaatsvindt.

Hoe is dit bij anderen die een i7 10700 hebben en de torture test doen in prime95? Ben ik de enige die zulke hoge temperaturen haalt?

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:27
benchMarc schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:59:
[...]

Hehe, de tijd van tweaken heb ik inmiddels al lang en breed achter me gelaten, dus daar ga ik idd niet aan beginnen ;)

Heb nu de vorige koeler (Mugen 3 rev b) geinstalleerd. Paste gewoon dus had geen nieuwe hoeven te kopen, maar goed... Temperatuur max load torture test blijft nu rond de 99 en 100gr op den duur. Idle op 38gr met de Mugen 3 ipv 45 met de Mugen 5. Temp stijgt niet zo hard als bij de vorige koeler, maar uiteindelijk wordt ook met deze de 100gr gehaald. Socket temp 83gr.

Het lijkt me sterk dat ik 2 verschillende koelers allebei fout zou monteren waarbij dan ook nagenoeg dezelfde temperatuurstijging plaatsvindt.

Hoe is dit bij anderen die een i7 10700 hebben en de torture test doen in prime95? Ben ik de enige die zulke hoge temperaturen haalt?
Ik heb het zelfde probleem met prime95 met m’n 9700k. Ligt aan de avx instructions. Die zijn killing en niet representatief voor een normale load. Bij mij gaat hij ook naar 100 graden en een aantal cores throttlen.
Draai eens een smallest ftt test maar dan met avx uit, gaat hij waarschijnlijk niet naar de 100 graden en is een veel representatievere test.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb ook sinds kort een 10700K en ook een burn in test gedaan. Toevallig ook exact dezelfde koeler als die jij hebt. Temps gaan net zo goed naar de 100 graden voor zowel cores als package. Daarnaast tegelijk nog een Furmark burn in getest. Ik wilde met name zien of mijn voeding het geheel wel aan kon, en dat was geen probleem.

Temps gaan inderdaad wel omhoog maar in dergelijke extreme tests en loads gaat je systeem bijna nooit echt in de praktijk draaien, laat staan voor langere tijd.

https://discord.com/invite/tweakers

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:36
ExiZTeNcE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:56:
[...]

Ik heb het zelfde probleem met prime95 met m’n 9700k. Ligt aan de avx instructions. Die zijn killing en niet representatief voor een normale load. Bij mij gaat hij ook naar 100 graden en een aantal cores throttlen.
Draai eens een smallest ftt test maar dan met avx uit, gaat hij waarschijnlijk niet naar de 100 graden en is een veel representatievere test.
Mijn 9700k spiked ook gelijk een stuk hoger met AVX aan. Volgens mij wordt AVX alleen met specifieke intenste taken gebruikt, niet in dagelijks gebruikt. Met AVX uit blijft ie ook een stuk koeler.

Zucht...

• benchMarc
ExiZTeNcE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:56:
[...]

Met AVX uit zit ik na 5min op 87gr, waar ik normaal allang tegen de 100 had gezeten. Duidelijk wel verschil dus.

Maar goed om te weten dat de temperaturen die ik heb niet abnormaal zijn. Ik zal het eens in de gaten houden bij normaal gebruik (games).

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:08
Was er niet wat met het standaard (te hoge) voltage van de Z490 moederborden?
Of is dat issue al opgelost?

• benchMarc
The_Doman schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:10:
Was er niet wat met het standaard (te hoge) voltage van de Z490-A moederborden?
Of is dat issue al opgelost?
Geen idee eerlijk gezegd, maar met een vcore van 1.18v zou het toch geen issue moeten zijn? Zo hoog is dat iig niet.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je zegt 100 graden, maar het koelblok voelt lauwwarm ....

Staat je units wel op Celcius ?

want 100Fahrenheit is omgerekend zo'n 40Celcius

• benchMarc
FreshMaker schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:57:
Je zegt 100 graden, maar het koelblok voelt lauwwarm ....

Staat je units wel op Celcius ?

want 100Fahrenheit is omgerekend zo'n 40Celcius
Hehe, jazeker. Anders zou die 38gr idle ook betekenen dat hij 3gr celcius warm wordt ;)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
* FreshMaker kruipt weer in het meeleeshoekje ;)

• benchMarc
Haha, nou ik vind t zelf ook bijzonder dat zo'n heatsink tegenwoordig niet meer echt heet wordt. Dat vond ik bij die i5 3570K van 8 jaar toen ook al verwonderlijk. Daarvoor had ik een amd xp 3200+. Nou, als die op 80gr lag te vlammen dan verbandde je je fikken zowat aan het koelblok. En sowieso ging het opwarmen van die oude cpu's veel geleidelijker, die zag je langzaamaan graad voor graad klimmen en dat correspondeerde met wat je voelde aan het koelblok. Bij die i5 3570K schoot de temperatuur ook al in 3 sec van 40 idle naar 80 (ofzo) stressed. Ik ben een oldsk00l tweaker dus ik snap niks meer van die nieuwe cpu's met dit soort fratsen.
Pagina: 1