Nieuwe PC voor werk + 1080p gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauchbaum
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-04 01:24
Hi allemaal! Ik heb een desktop waarin ik merkte dat de CPU (Intel i5-4690, gekocht in 2014) inmiddels wel echt de bottleneck van het systeem is geworden. Met een nieuwe CPU moet ik ook het moederbord vervangen en ik geloof ook de RAM (van DDR3 naar DDR4). Ik heb daarom maar besloten om een volledig nieuwe PC te bouwen, waar ik alleen de GPU (MSI Radeon RX 480 8GB) en een SSD van mijn huidige desktop meeneem. Gezien de huidige GPU prijzen denk ik dat nu een nieuwe GPU kopen niet echt verstandig zou zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk erop werken, ook een beetje gamen. Ik heb een 1440p 60fps monitor, maar game eigenlijk nooit in een resolutie hoger dan 1080p, dus heb niet hele hoge eisen. Voor werk gebruik ik onder andere Photoshop met grote (100Mb) fotobestanden, dat gaat nu vrij traag allemaal, dus ik hoop daar wel verbetering in te zien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Met mijn eigen build kwam ik op rond de €700. Alles bij elkaar is €1000 wel het maximale dat ik wil uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- GPU: MSI Radeon RX 480 8GB
- SSD: Samsung 860 QVO 1TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 86,-€ 86,-
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 78,-€ 78,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 22,95€ 22,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 89,-€ 89,-
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 106,-€ 106,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 123,90€ 123,90
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 6,95€ 6,95
Totaal€ 691,80

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua behuizing vond ik degene op het lijstje de enige écht mooie, dus ik wil graag dat alles daarin past. Verder heb ik geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als de PC in idle modus of tijdens kantoorwerk (Chrome, Word, etc.) helemaal stil zou kunnen zijn, zou dat heel fijn zijn.

Ga je overklokken?
Ik heb geen ervaring met overklokken, maar ik had begrepen dat RAM overklokken in de BIOS instellingen heel makkelijk is?

Wat verwacht je van ons?
  • Werken al deze onderdelen goed samen?
  • Is dit moederbord geschikt voor deze nieuwe CPU? Moet de winkel de software vooraf updaten?
  • Ik heb gekozen voor een kleine processorkoeler, omdat ik niet wist of een grotere in de case zou passen. Er was volgens de specs ~1cm aan resterende ruimte met een grotere koeler, is dat prima? Of kan ik dan toch beter deze kleinere nemen?
  • Is deze voeding overkill? Qua upgrades zal ik ooit de GPU moeten vervangen. Daarnaast wil ik wel de mogelijkheid hebben om meer RAM of SSDs toe te voegen als dit ooit nodig zou zijn.
  • Er zit nog wat ruimte in het budget. Ik hoef dus niet te gamen in hoge resoluties of met hoge framerates, maar is er een onderdeel dat voor een significante performanceboost zou zorgen als je er wat meer aan uitgeeft?
Alvast bedankt voor alle hulp!

Edit: dit is mijn huidige desktop:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z97 PC Mate€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 480 8GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAntec Performance One P183€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM750x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 250GB€ 44,99€ 44,99
Totaal€ 44,99

[ Voor 19% gewijzigd door rauchbaum op 14-04-2021 18:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:43
Neem een ASRock B560 Pro4 voor 11e generatie CPU's.
Een 750 Watt voeding is voor een 1080p gaming machine zwaar - je hebt aan een Corsair RM550x voldoende voor een RTX 3060 o.i.d.
Koelpasta wordt met de CPU koeler meegeleverd

Kijk ook ng even naar het DAA beleid voor je taxatievraag ;)

[ Voor 37% gewijzigd door martyw op 14-04-2021 18:35 . Reden: koelpasta ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauchbaum
Thanks voor het advies! Werkt dat moederbord standaard met die nieuwe intel CPU, of moet hij alsnog door de winkel geupdate worden?

Qua de voeding, is de RM550x ook voldoende mocht ik in de toekomst toch een 4K monitor kopen en hogere gaming en GPU eisen hebben? Dan denk ik dan kan ik beter nu die paar tientjes extra uitgeven voor de RM750, of is deze überhaupt overkill?

Ik wist niet dat ik niet over de waarde van mijn huidige PC mocht vragen, heb het ge-edit! Alleen een hele generieke vraag dan, kan ik het beste de onderdelen los te koop zetten, of gewoon de hele PC (minus GPU)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-03 20:01

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

B560 werkt out-of-the-box met intel 11th gen, b460 niet.

welke gpu ben je dan van plan aan te schaffen? een 3060 heeft aan 550W genoeg, een 3090 uiteraard niet.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
Huidige voeding meenemen en een goedkoop dingetje voor je oude pc kopen.

Hele pc verkopen anders blijf je sws met de behuizing zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Ik bedoelde het ASRock B560M PRO4 moederbord, je hebt een micro ATX nodig in die kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauchbaum
Re: Koelerpasta: ik las in de reviews dat de Pure Rock Slim (1e gen) slechte pasta had en het beter was deze te vervangen, dus vandaar mijn gok dat dit bij de 2e gen ook zo is en om extra Arctic Silver 5 aan te schaffen. Of is dit de moeite niet waard?

Re: GPU: ik ben nog niet van plan een nieuwe aan te schaffen, ik denk dat ik nog even een jaar of 2 afwacht wat er met de markt gebeurt. Qua games speel ik voornamelijk CIV VI, Fallout 4/76. Games als Cyperpunk en RDR2 heb ik via Stadia gekocht en die zou mijn grafische kaart ook nog wel aankunnen gok ik, dus vandaar dat ik een upgrade nog niet echt nodig acht. Ik weet dus nog niet wat mijn toekomstige eisen qua voeding zijn.

Re: Voeding: de huidige komt uit 2016, is het dan slim deze mee te nemen naar het nieuwe systeem? Ik las online dat het dan beter was een nieuwe aan te schaffen, voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
Corsair RMx uit 2016 kan nog makkelijk een ronde mee. Hoge kwaliteit en 10 jaar garantie.
rauchbaum schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:48:
Re: Koelerpasta: ik las in de reviews dat de Pure Rock Slim (1e gen) slechte pasta had en het beter was deze te vervangen, dus vandaar mijn gok dat dit bij de 2e gen ook zo is en om extra Arctic Silver 5 aan te schaffen. Of is dit de moeite niet waard?
Dat geld van de pasta kan je beter steken in een veel betere en nog stillere koeler pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zilver

[ Voor 76% gewijzigd door Uszka op 14-04-2021 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
rauchbaum schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:48:
Be Quiet! vindt koelpasta niet nodig - bekijk even de installatie video op hun site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauchbaum
Dat geld van de pasta kan je beter steken in een veel betere en nog stillere koeler pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zilver
Bedankt voor het advies! Ik zie dat mijn case een max koelerhoogte van 167mm heeft en deze koeler heeft een hoogte van 155mm. Het past dus wel maar het klinkt krap, of is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
rauchbaum schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:03:
[...]

Bedankt voor het advies! Ik zie dat mijn case een max koelerhoogte van 167mm heeft en deze koeler heeft een hoogte van 155mm. Het past dus wel maar het klinkt krap, of is dat normaal?
Dat is normaal. Ik heb nog nooit gehad dat als de spec X mm was dat X mm niet past. Vaak werkt X + 1 mm ook nog wel. We hebben het hier over 12mm verschil. Dan heb je nog veel marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauchbaum
Re: Moederbord: goed om te weten dat degene die ik had uitgekozen überhaupt niet had gewerkt! Wat ik wel handig vond aan die om te hebben is de USB-C poort. Is er een zoals de B560M PRO4 die dit toevallig ook heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
yups, dat werkt weer wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
De USB-C header is goed te zien op het bord. Het is de 2e header onder de 24pins power header helemaal rechts op het bovenaanzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iK6zgjPjeUPiRV8uKCszrjt5vXk=/i/2004278284.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauchbaum
Djarune schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:20:
De USB-C header is goed te zien op het bord. Het is de 2e header onder de 24pins power header helemaal rechts op het bovenaanzicht.

[Afbeelding]
Ah, ik zie het inderdaad! Maar die moet je dan zelf installeren toch? De case die ik heb gekozen heeft namelijk geen USB-C aansluiting. Ik bedoelde dat het mobo dat ik in eerste instantie had uitgekozen standaard op de achterkant een USB-C aansluiting heeft, maar dat heeft deze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
rauchbaum schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:29:
[...]

Ah, ik zie het inderdaad! Maar die moet je dan zelf installeren toch? De case die ik heb gekozen heeft namelijk geen USB-C aansluiting. Ik bedoelde dat het mobo dat ik in eerste instantie had uitgekozen standaard op de achterkant een USB-C aansluiting heeft, maar dat heeft deze niet.
op die fiets. Dan kun je beter voor de pricewatch: ASUS PRIME B560M-A gaan. Die heeft er wel 1 achter.
Pagina: 1