Hi allemaal! Ik heb een desktop waarin ik merkte dat de CPU (Intel i5-4690, gekocht in 2014) inmiddels wel echt de bottleneck van het systeem is geworden. Met een nieuwe CPU moet ik ook het moederbord vervangen en ik geloof ook de RAM (van DDR3 naar DDR4). Ik heb daarom maar besloten om een volledig nieuwe PC te bouwen, waar ik alleen de GPU (MSI Radeon RX 480 8GB) en een SSD van mijn huidige desktop meeneem. Gezien de huidige GPU prijzen denk ik dat nu een nieuwe GPU kopen niet echt verstandig zou zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk erop werken, ook een beetje gamen. Ik heb een 1440p 60fps monitor, maar game eigenlijk nooit in een resolutie hoger dan 1080p, dus heb niet hele hoge eisen. Voor werk gebruik ik onder andere Photoshop met grote (100Mb) fotobestanden, dat gaat nu vrij traag allemaal, dus ik hoop daar wel verbetering in te zien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Met mijn eigen build kwam ik op rond de €700. Alles bij elkaar is €1000 wel het maximale dat ik wil uitgeven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- GPU: MSI Radeon RX 480 8GB
- SSD: Samsung 860 QVO 1TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua behuizing vond ik degene op het lijstje de enige écht mooie, dus ik wil graag dat alles daarin past. Verder heb ik geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als de PC in idle modus of tijdens kantoorwerk (Chrome, Word, etc.) helemaal stil zou kunnen zijn, zou dat heel fijn zijn.
Ga je overklokken?
Ik heb geen ervaring met overklokken, maar ik had begrepen dat RAM overklokken in de BIOS instellingen heel makkelijk is?
Wat verwacht je van ons?
Edit: dit is mijn huidige desktop:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk erop werken, ook een beetje gamen. Ik heb een 1440p 60fps monitor, maar game eigenlijk nooit in een resolutie hoger dan 1080p, dus heb niet hele hoge eisen. Voor werk gebruik ik onder andere Photoshop met grote (100Mb) fotobestanden, dat gaat nu vrij traag allemaal, dus ik hoop daar wel verbetering in te zien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Met mijn eigen build kwam ik op rond de €700. Alles bij elkaar is €1000 wel het maximale dat ik wil uitgeven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- GPU: MSI Radeon RX 480 8GB
- SSD: Samsung 860 QVO 1TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-11400 Boxed | € 179,- | € 179,- |
1 | Moederborden | ASRock B460M Pro4 | € 86,- | € 86,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio S400 | € 78,- | € 78,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock Slim 2 | € 22,95 | € 22,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 89,- | € 89,- |
1 | Voedingen | Corsair RM750 (2019) | € 106,- | € 106,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 123,90 | € 123,90 |
1 | Overclocking | Arctic Silver 5 - 3,5 gram | € 6,95 | € 6,95 |
Totaal | € 691,80 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua behuizing vond ik degene op het lijstje de enige écht mooie, dus ik wil graag dat alles daarin past. Verder heb ik geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als de PC in idle modus of tijdens kantoorwerk (Chrome, Word, etc.) helemaal stil zou kunnen zijn, zou dat heel fijn zijn.
Ga je overklokken?
Ik heb geen ervaring met overklokken, maar ik had begrepen dat RAM overklokken in de BIOS instellingen heel makkelijk is?
Wat verwacht je van ons?
- Werken al deze onderdelen goed samen?
- Is dit moederbord geschikt voor deze nieuwe CPU? Moet de winkel de software vooraf updaten?
- Ik heb gekozen voor een kleine processorkoeler, omdat ik niet wist of een grotere in de case zou passen. Er was volgens de specs ~1cm aan resterende ruimte met een grotere koeler, is dat prima? Of kan ik dan toch beter deze kleinere nemen?
- Is deze voeding overkill? Qua upgrades zal ik ooit de GPU moeten vervangen. Daarnaast wil ik wel de mogelijkheid hebben om meer RAM of SSDs toe te voegen als dit ooit nodig zou zijn.
- Er zit nog wat ruimte in het budget. Ik hoef dus niet te gamen in hoge resoluties of met hoge framerates, maar is er een onderdeel dat voor een significante performanceboost zou zorgen als je er wat meer aan uitgeeft?
Edit: dit is mijn huidige desktop:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-4690 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | MSI Z97 PC Mate | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 480 8GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Antec Performance One P183 | € 0,- | € 0,- |
2 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM750x Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 250GB | € 44,99 | € 44,99 |
Totaal | € 44,99 |
[ Voor 19% gewijzigd door rauchbaum op 14-04-2021 18:34 ]