Goedemiddag,
Dit is de huidige situatie.
1x DC (Windows 2019)
2x HyperV (Windows 2019) in een Cluster.
DMZ netwerk (netwerk met gateway)
Management netwerk (Geen gateway, gebruikt voor domein, heartbeat, Live migreren,..)
Storage Netwerk (Geen gateway, gebruikt voor ISCSI)
(Dit zijn 3 afzonderlijke NIC's)
-> Dit werkt allemaal prima, live migratie, etc,.. werkt zonder problemen.
Maar nu mijn probleem:
Als ik een vSwitch aanmaak die live migrations kan doen moet deze verbonden zijn met een fysieke NIC. (vSwitch external)
Maar als ik dat doe kan ik vanaf de VM communiceren met de fysieke server (hyper-v), dit is niet de bedoeling.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een netwerk maak waar enkel de VM's met elkaar kunnen communiceren maar waar ik ook live kan migreren?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows server 2019
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan deze specifieke vraag niet vinden, dus als iemand goede trefwoorden kent!
--
Aanvulling:
Wanneer je IPv4 & 6 uitschakeld is de host niet bereikbaar maar kunnen de guests met elkaar communiceren.
Ik vermoed dat de communicatie dan gebeurd over laag 2 van het OSI model?
Want als ik de kabels uittrek van deze NIC's valt de communicatie tussen de 2 guests op de hyperV ook weg.
-> Voor mij is dit issue zo dan opgelost. (Geen idee als dit best practice is?
)
Dit is de huidige situatie.
1x DC (Windows 2019)
2x HyperV (Windows 2019) in een Cluster.
DMZ netwerk (netwerk met gateway)
Management netwerk (Geen gateway, gebruikt voor domein, heartbeat, Live migreren,..)
Storage Netwerk (Geen gateway, gebruikt voor ISCSI)
(Dit zijn 3 afzonderlijke NIC's)
-> Dit werkt allemaal prima, live migratie, etc,.. werkt zonder problemen.
Maar nu mijn probleem:
Als ik een vSwitch aanmaak die live migrations kan doen moet deze verbonden zijn met een fysieke NIC. (vSwitch external)
Maar als ik dat doe kan ik vanaf de VM communiceren met de fysieke server (hyper-v), dit is niet de bedoeling.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een netwerk maak waar enkel de VM's met elkaar kunnen communiceren maar waar ik ook live kan migreren?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows server 2019
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan deze specifieke vraag niet vinden, dus als iemand goede trefwoorden kent!
--
Aanvulling:
Wanneer je IPv4 & 6 uitschakeld is de host niet bereikbaar maar kunnen de guests met elkaar communiceren.
Ik vermoed dat de communicatie dan gebeurd over laag 2 van het OSI model?
Want als ik de kabels uittrek van deze NIC's valt de communicatie tussen de 2 guests op de hyperV ook weg.
-> Voor mij is dit issue zo dan opgelost. (Geen idee als dit best practice is?
[ Voor 17% gewijzigd door Chris-1992 op 14-04-2021 19:14 ]