Volledige disk encryptie en zakenreizen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-04-2024
Tweakers,

Mogelijk dat iemand van jullie ervaring heeft met mijn vraag of anders een suggestie heeft waar het antwoord mogelijk te vinden is.

Mijn vraag is of een zakelijke laptop die volledig is versleuteld, mee kan op een zakelijke reis?
De verwarring komt voort uit het feit dat encryptie valt onder dual-use (1) als export product en er een Wassenaar Agreement (2) is waar ook encryptie voorbij komt. Echter op de website van Buitenlandse Zaken (3) kun je de risico's m.b.t. een eindbestemming checken, maar daar kom ik het deel encryptie weer niet tegen. Ook binnen de reisapp is niets hierover te vinden.

Op deze site (4) vind ik "The general rule in countries like China, Israel, Ukraine, Russia is that you have to apply for an import license from a state agency to bring to their countries encrypted gadgets.". Alleen suggereert hier het woord "like" dat er ook andere landen zijn, waarvoor een import vergunning moet worden aangevraagd. :?

Nu kun je stellen dat de antwoorden gegeven zijn, maar Travelblog is voor mij geen autoriteit en kan ik hun oordeel ook niet gebruiken als daadwerkelijke richtlijn.

Indien iemand anders hier dus een duidelijk antwoord op heeft (bij voorkeur met vermelding van de specifieke autoriteit) dan _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

1 https://www.rijksoverheid...oek-strategische-goederen

2 https://www.wassenaar.org/participating-states/

3 https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen

4 https://www.thetravelblog...ies%20encrypted%20gadgets.

...The needle was four feet long and thick as a pencil. I tried to run but the doctor had been an olympic javelin champion. My new nickname at the hospital is Bob - short for shishkabob...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Gaat je laptop als hand bagage mee ? In dat geval ben je er toch altijd bij mochten ze deze willen controleren ?
Ik ben nog niet in veel landen buiten de EU geweest maar die paar waar ik ben geweest o.a. Rusland (meerdere keren) is mij nog nooit naar mijn laptop/telefoon etc. gevraagd. Zelfs niet om alleen maar even aan te zetten. Binnen de EU ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 14-04-2021 17:10 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 18:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

voor china zou ik een dedicated laptop meenemen met bare essentials en bij terugkomst digitaal verbranden.

ik ben nooit naar die landen geweest, maar mijn laptop is ook encrypted, nooi issues mee gehad. Soms moet je hem bij de douane (schiphol) aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

superduper schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:15:
Soms moet je hem bij de douane (schiphol) aanzetten.
Douane schiphol :? Daar hoef je alleen je paspoort te laten zien.
edit: klopt niet..

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 14-04-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-04-2024
DukeBox schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:09:
Gaat je laptop als hand bagage mee
Altijd in handbagage (nooit uit het oog verliezen dat ding >:) )

Encryptie gaat gepaard met wantrouwen vanuit een groot aantal landen. Op zich begrijp ik dat wel, maar
het gaat hier om zeker weten. Het zou vervelend zijn als een medewerker op de grens van land X, zijn/haar/het laptop ineens moet inleveren.

...The needle was four feet long and thick as a pencil. I tried to run but the doctor had been an olympic javelin champion. My new nickname at the hospital is Bob - short for shishkabob...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:32:
[...]

Douane schiphol :? Daar hoef je alleen je paspoort te laten zien.
Umm nee.

Je paspoort laat je zien aan de kmar wanneer je de grens overgaat.

De douane doet controle goederen etc.
Dus bij een vlucht naar Amsterdam kan je koffer na de grenscontrole gecontroleerd worden.
En bij een vlucht van Schiphol heb je de douane die af en toe op hoeveelheid geld controleert...(en af en toe een koffer bij interesse)

@Ezz vanwaar je vraag? Moet je op reis? Naar welk land mag je?

[ Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 14-04-2021 17:42 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ezz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:38:
Encryptie gaat gepaard met wantrouwen vanuit een groot aantal landen.
Zeker maar veel devices zijn al encypt zonder dat de eigenaar dat weet. Bij het formatteren van de geheugen kaart in mijn telefoon kwam android zelf met de vraag of ik dat wilde, default is 'ja'.

Je kan ook gewoon aangeven dat het voor 'verlies' van de laptop is en niet om de douane tegen te werken maar ik ben dan ook nooit naar China geweest waar dat denk ik wel een van de meest lastige landen is in dit geval dus of je daar mee wegkomt...

Om welk land gaat het eigenlijk waar je naar toe wilt ?

Een jaar of 10 geleden moesten we ooit een aantal laptops en firewall Rusland (Moskou) in smokkelen, de laptops omdat we daar geen querty konden krijgen en de laptop omdat ze daar geen AES encryptie konden leveren zonder een vergunning. Ook daar geen enkel probleem.
jack zomer schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:39:
Je paspoort laat je zien aan de kmar wanneer je de grens overgaat.
Stom van mij, ik dacht dat het andersom was. Weet wel dat de douane ook voor aangifte is dus dat is wel logisch dat mijn idee niet klopt.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 14-04-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51
Export is geen probleem. Dat is een kwestie van de regels aflopen

En bij import maakt het typisch niet uit of de disk encryptie aan staat. De technologie zit er toch in.

Het zit Qi & co toch niet in de weg om bij binnenkomst in het regime wat mooie software souvenirs achter te laten nadat je gevraagd bent in te loggen en het apparaat buiten je zicht verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ezz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:05:

Mijn vraag is of een zakelijke laptop die volledig is versleuteld, mee kan op een zakelijke reis?
De verwarring komt voort uit het feit dat encryptie valt onder dual-use (1) als export product en er een Wassenaar Agreement (2) is waar ook encryptie voorbij komt. Echter op de website van Buitenlandse Zaken (3) kun je de risico's m.b.t. een eindbestemming checken, maar daar kom ik het deel encryptie weer niet tegen. Ook binnen de reisapp is niets hierover te vinden.
Ik denk dat dit een misverstand is. Als jij een bedrijf hebt wat een nieuw encryptie algorithme heeft ontwikkeld dan is dit op jou van toepassing. Niet als jij een gewone gebruiker bent die een standaard commerciele oplossing als bijvoorbeeld Bitlocker gebruikt.
Op deze site (4) vind ik "The general rule in countries like China, Israel, Ukraine, Russia is that you have to apply for an import license from a state agency to bring to their countries encrypted gadgets.". Alleen suggereert hier het woord "like" dat er ook andere landen zijn, waarvoor een import vergunning moet worden aangevraagd.
Encryptie is in de praktijk geen probleem. Wel kan jou gevraagd worden om het apparaat aan te zetten en een beambte toegang te geven. Dit is overigens ook in de VS en andere westerse landen het geval.
Worst case scenario is dat die laptop (of telefoon) zelfs ingenomen wordt voor vervolgonderzoek. Dan ben je die vaak maanden kwijt.

Ik weet van banken en andere clubs die met vertrouwelijke informatie werken dat ze soms verbieden om laptops mee te nemen over landsgrenzen. Dan kunnen die mensen ook niet onder druk gezet worden om een password of pincode af te geven (want je kunt niet van een personeelslid verwachten dat ze hun vrijheid riskeren voor jouw vertrouwelijke data).
Hun mensen krijgen op de plek van bestemming dan wel een nieuwe laptop en kunnen hun gegevens gewoon via VPN ophalen. Daarna wordt de laptop voor vertrek naar NL weer ingeleverd en gewist.

De essentie is dat je aan de grens niet of nauwelijks rechten hebt en zeker geen recht op privacy. Je kunt dus altijd gevraagd worden om de inhoud van die laptop of telefoon te laten zien. Vertrouw niet op encryptie om dat te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door downtime op 14-04-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29

killercow

eth0

superduper schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:15:
voor china zou ik een dedicated laptop meenemen met bare essentials en bij terugkomst digitaal verbranden.

ik ben nooit naar die landen geweest, maar mijn laptop is ook encrypted, nooi issues mee gehad. Soms moet je hem bij de douane (schiphol) aanzetten.
100% dit.
Ja, ze zullen een poging doen (VS trouwens ook) als ze verwachten dat je interessant bent, en ja ze zullen je het leven zuur maken als je ze een stro-breed in de weg gaat liggen.
Google devs uit Europa dienaar de VS gaan installen daarom een cleane windows install, en trekken op bestemming een backup-disk image naar hun laptop toe. Dat doen ze niet voor de lolz.

Also, glitter-nagellak op al je schroefjes (met fotos ergens waar "zij" niet bij kunnen om te vergelijken), je laptop moet *uit* zijn, en geen firewire of andere DMI actief.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:27

jurroen

Security en privacy geek

killercow schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:29:
[...]

Also, glitter-nagellak op al je schroefjes (met fotos ergens waar "zij" niet bij kunnen om te vergelijken), je laptop moet *uit* zijn, en geen firewire of andere DMI actief.
Als gimmick bij een laptop gedaan waarbij het iets minder uitmaakte. Die glitter-nagellak is nog wel te overzien, maar vervolgens ook de USB en dock connector is soms ook gewoon dik onhandig :+ Het is overigens nog steeds een fijn beestje om mee te nemen naar een hacker conference en net iets minder in de gaten te hoeven houden.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1