Upgrade Intel I3 naar I5 processor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railrunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 15:49
Ik heb na 30 jaren pc bouwen nogal wat oude hardware over.
Nu heeft mijn vrouw een pc met een Intel I3 processor (Windows 7)
Ik heb een Intel I5 processor over dus wil ik ze omwisselen (beide LGA1155)
Kan dat gewoon zonder alles opnieuw te installeren of werkt Windows na de wisseling gewoon ?

Later wil ik de HD uitbreiden..... nu zit er 1 SSD in Sata 3 maar het moederbord heeft alleen Sata 2
Ik heb ook nog een exacte dezelfde SSD liggen (gelijk gekocht) en deze wil ik in RAID 0 (striping) zetten.
Eerst maak ik een image met Acronis dan bouw ik de 2e SSD in nen maak ik de array.
Dan de image terugzetten....
Maar werkt dat of zie ik iets over het hoofd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:16

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Railrunner schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:05:
Kan dat gewoon zonder alles opnieuw te installeren of werkt Windows na de wisseling gewoon ?
ja, je kan gewoon de processor vervangen en je hoeft windows niet opnieuw te installeren.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:51
Welk moederbord en welke cpu's gaat het exact om?

Windows 7 blijven gebruiken is vragen om problemen. Dat OS krijgt sinds januari 2020 geen updates meer en dus zo lek als een mandje.

RAID gaat niets toevoegen, niet zodanig dat er maar enig snelheidsverschil merkbaar is en dan moet het moederbord het ook nog ondersteunen. Afhankelijk van het gebruik zal het tussen i3 en i5 al niet merkbaar zijn.

Allemaal leuk bedacht maar veel tijd zou ik er niet in steken. Het spul is immers al een jaar of 10 oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:31

DukeBox

loves wheat smoothies

Om welke i3 en i5 gaat het eigenlijk ? Sommige generaties maakt het bar weinig uit, een dual core i3 op 3+ GHz kan soms sneller zijn dan een i5 met 4 threads (2 cores) < 3GHz

Maar aangezien je hem toch overhebt.. gewoon proberen en iets als pcmark draaien om het verschil te meten.

En met RAID moet je vaak eerst de drivers installeren voordat deze kan booten, dat is niet plug en play zoals de CPU.

[ Voor 54% gewijzigd door DukeBox op 14-04-2021 18:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-10 21:01

SpamLame

niks

Zo ook niet aan raid beginnen, vermoed dat je er/vrouw niet veel van gaat merken.
Cpu kan je gewoon omwisselen, kijk even op de mainboard compatibility lijst of je cpu er 1 op staat 2 door een bios ondersteunt wordt

[ Voor 32% gewijzigd door SpamLame op 14-04-2021 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 22:20

Rannasha

Does not compute.

Of je de CPU kunt omwisselen is niet 100% zeker. Dat hangt af van je huidige CPU en moederbord.

Socket 1155 CPUs zijn de Sandy Bridge (modelnummers in de 2000) en Ivy Bridge (modelnummers in de 3000) CPUs. Sommige van de moederbord-chipsets voor Sandy Bridge CPUs zijn niet geschikt voor Ivy Bridge CPUs. De moederborden die dat wel zijn hebben wellicht een BIOS-update nodig. De moederborden die voor Ivy Bridge zijn uitgebracht ondersteunen beide CPU generaties.

Zoek dus eerst even op om welke modellen het precies gaat voordat je gaat omwisselen en tegen problemen aanloopt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar PMG.
Pagina: 1