B.Simoens schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:31:
Ikzelf heb reeds meerdere malen 'kleine' bedragen (-10k €)van een exchange (Kraken) laten overzetten naar mijn bankaccount bij KBC. Nooit een probleem.
Enkele weken geleden heb ik eenmalig een groot bedrag (+120k) van mijn winsten laten overzetten van Kraken naar KBC. Alle alarmbellen zijn afgegaan. KBC heeft onmiddellijk het bedrag komende van Kraken geblokkeerd en heeft gevraagd naar bewijzen waar deze gelden vandaan kwamen. Wettelijk dienen zij dit blijkbaar te doen in het kader van witwassen/terrorisme. Tot daar kan ik perfect volgen.
Zoals gevraagd heb ik hen ongeveer 2300 pagina's overhandigd waarop al mijn transacties (van en naar bankaccounts en exchanges) en trades staan welke ik over de laatste 2 jaar bij 6 exchanges heb gemaakt + de meegeleverde bewijzen dat ik deze bedragen heb aangegeven op mijn belastingsbrief en hier dus netjes voor betaal aan vadertje staat. Prima in orde dacht ik zo.
KBC heeft er rustig 4 weken over gedaan om dit te bekijken en daarna kreeg ik een vriendelijk telefoontje van de bankdirecteur van mijn kantoor waarin verteld werd dat mijn bedrag werd vrijgegeven aangezien hier niets illegaals aan is, MAAR dat KBC vriendelijk meedeelt dat de klantrelatie tussen mezelf en hen wordt afgebouwd. Betekenend dat ik mijn huidige rekeningen/verzekeringen/producten bij KBC mag behouden, maar dat ik in de toekomst geen enkel nieuw product bij KBC meer mag aangaan. (Geen rekening, creditkaart, verzekering, lening, niets.) KBC heeft blijkbaar het recht dit eenzijdig te beslissen, ook al valt er met bewijzen perfect aan te tonen dat er niets foutief aan de hand is.
Vandaag (nog eens 4 weken verder) krijg ik hiervan een aangetekend schrijven thuis toegestuurd.
Contact met een financieel advocaat heeft niets opgeleverd. KBC is een private instelling (zoals alle (groot)banken in België en mag zelf beslissen over wie klant is, wordt en blijft.
Na een kortstondig hardhandig bezoekje bij de bankdirecteur op zijn bureau en een dreigement (met ondertekende brief als bewijs) dat een 3-tal zéér rijke klanten zijn kantoor zouden verlaten (kenissen hebben kan handig zijn. Blufpoker spelen ook.) indien er mij niet meer duidelijkheid werd gegeven omtrent deze eenzijdige beslissing van KBC is er mij met een bijna kleuterachtig stemmetje meegedeeld dat KBC niets met crypto te maken wenst te hebben en klanten welke voorzien in hun levensonderhoud, gemaakt met cryptowinsten, liever niet ziet komen. De bankdirecteur deed net niet in zijn broek.
Beste mensen, cryptovrienden, laat u niets wijs maken! KBC houdt NIET van crypto! Ook al zijn ze bezig met de ontwikkeling van hun eigen munt, maken ze reclame hiervoor, hebben ze op hun website een onderdeel om mensen wegwijs te maken in crypto, etc. Vroeg of laat zal je de nadelen hiervan ondervinden.
Mijn enige advies wat betreft KBC en Crypto: Doe het niet! Ga naar een andere bank welke wel beseft wat de toekomst zal brengen. Er zijn genoeg banken (buiten Belgie) waar dit geen enkel probleem vormt. Trek je geld weg uit Belgie tot ze beseffen dat ze fout zijn en het te laat is. (Maar doe het legaal!)
Succes!