Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Als je in de tweakers pricewatch kijkt vind je nergens een Office 2019 Home & Business licentie voor minder dan €195,-

Natuurlijk zijn er tig webshops en verkopers op marktplaats/ebay/aliexpress waar je zo'n licentie kunt kopen voor slechts een paar euro of tientjes. Met in 90% van de gevallen aparte installatie instructies omdat je anders de volume key of key die gekocht is met gestolen creditcards niet kunt activeren.

In feite net zo illegaal als een Office pakketje halen op de bekendere torrent sites dus. Het werkt, maar legaal is het niet.

Echter zie ik tegenwoordig ook reclames op meer gerenommeerde sites bijvoorbeeld nu.nl voor aanbieders van die (veel te) goedkope Office licenties. Zelfs een Pro Plus licentie die normaal een dikke €400 kost is daar te koop voor €23,95

Wat mis ik hier, hoe kan dit en hoe legaal is dit?

[ Voor 5% gewijzigd door ImNotnoa op 14-04-2021 13:47 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
--

[ Voor 98% gewijzigd door ImNotnoa op 14-04-2021 13:49 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat zijn licenties die alleen verkocht mogen worden bij nieuwe PC's/Laptops over het algemeen

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:50:
Dat zijn licenties die alleen verkocht mogen worden bij nieuwe PC's/Laptops over het algemeen
Zo simpel is het? Gewoon OEM licenties dus

En blijkbaar heeft Microsoft er schijt aan, dat ze niet achter elke Ebay verkoper aangaan kan ik me voorstellen maar als een van de grootste nieuwssites van Nederland hun keys kan adverteren met > 90% korting vind ik bijzonder

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 00:03
Zoals je zelf zegt blijft het ten alle tijden illegaal, en kun je dus net zo goed gewoon even een ISO downloaden van de MS site en daarna kraken. Is nog goedkoper ook en precies even legaal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
dehardstyler schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:52:
Zoals je zelf zegt blijft het ten alle tijden illegaal, en kun je dus net zo goed gewoon even een ISO downloaden van de MS site en daarna kraken. Is nog goedkoper ook en precies even legaal. :P
Ja daarover zat ik dus in tweestrijd.

Als het inderdaad OEM licenties zijn is het idd net zo legaal als een torrentje met pre-cracked office binnenhalen. Maar aan de andere kant snap ik dan nog steeds niet dat Microsoft niet even bij nu.nl of reclamefolder.nl aan de bel trekt. Deze aanbieding is niet bepaald nieuw

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Tja, gissen waarom de reclame er (nog) op staat. Misschien heeft Microsoft allang stappen ondernomen. Of ze weten het gewoon niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
https://webwinkel.ad.nl/p...crosoft-office-trainingen

AD heeft eenzelfde soort aanbieding, zij melden wel iets meer over de herkomst van de licentie:
Let op: het betreft een productcode die bedrijven gekocht hebben, maar niet gebruikt hebben. Ze zijn levenslang geldig, doch 1x te installeren op 1 computer.
Zij geven dus min of meer toe dat het OEM licenties betreft

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-05 21:02

TeGek

Engineer in hart en nieren.

ImNotnoa schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:54:
[...]

Ja daarover zat ik dus in tweestrijd.

Als het inderdaad OEM licenties zijn is het idd net zo legaal als een torrentje met pre-cracked office binnenhalen. Maar aan de andere kant snap ik dan nog steeds niet dat Microsoft niet even bij nu.nl of reclamefolder.nl aan de bel trekt. Deze aanbieding is niet bepaald nieuw
OEM licenties voor office bestaan niet meer, enkel nog 'retail' licenties. Dit zijn echter licenties die uit MSDN subscriptions komen en/of van de tweedehands markt.

volgens de EU mag je tweedehands licenties kopen, Microsoft is daar echter hard op tegen en zegt in de EULA dat het niet is toegestaan.

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
ImNotnoa schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:00:
https://webwinkel.ad.nl/p...crosoft-office-trainingen

AD heeft eenzelfde soort aanbieding, zij melden wel iets meer over de herkomst van de licentie:

[...]

Zij geven dus min of meer toe dat het OEM licenties betreft
Wel interessant dat het zo in het openbaar gedaan wordt door AD.nl enzo. In principe overtreden ze gewoon de licentie overeenkomst. En nog willens en wetens ook haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 17:32
dehardstyler schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:01:
[...]

Wel interessant dat het zo in het openbaar gedaan wordt door AD.nl enzo. In principe overtreden ze gewoon de licentie overeenkomst. En nog willens en wetens ook haha.
Misschien komt dat wel omdat de EULA niet wettelijk bindend is en de wet wel op het punt van doorverkoop?

Een bedrijf kan en mag vanalles stellen in de EULA, maar dat maakt niet dat het boven de wet staat. Voor zover niet in strijd met de wet is de EULA geldig en geen stap verder.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 10:44
TeGek schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:00:
[...]

OEM licenties voor office bestaan niet meer, enkel nog 'retail' licenties. Dit zijn echter licenties die uit MSDN subscriptions komen en/of van de tweedehands markt.

volgens de EU mag je tweedehands licenties kopen, Microsoft is daar echter hard op tegen en zegt in de EULA dat het niet is toegestaan.
Gelukkig heeft de EU dat voor het zeggen en niet Microsoft.

Hoe levenslang werkt vs 1 device en 1 install... het koppelt tegenwoordig toch gewoon aan je (persoonlijke) Office/live account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Montaner schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:10:
[...]

Gelukkig heeft de EU dat voor het zeggen en niet Microsoft.

Hoe levenslang werkt vs 1 device en 1 install... het koppelt tegenwoordig toch gewoon aan je (persoonlijke) Office/live account?
https://softtrader.nl/web...pen-oem-retail-of-volume/

Zoals ik het hier lees zijn die "1x activeren op 1 apparaat" licenties idd oem licenties, retail licenties worden idd gekoppeld aan een microsoft account

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Crahsystor schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:08:
[...]

Misschien komt dat wel omdat de EULA niet wettelijk bindend is en de wet wel op het punt van doorverkoop?

Een bedrijf kan en mag vanalles stellen in de EULA, maar dat maakt niet dat het boven de wet staat. Voor zover niet in strijd met de wet is de EULA geldig en geen stap verder.
Dat is ook weer zo. En dat zal het AD ook wel gecheckt hebben met een jurist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Deze vraag komt vrij regelmatig langs.

Deels doorverkoop (legaal, zolang niet wordt opgesplitst dus alleen legaal als de verkoper ooit 1 licentie kocht en niet 1000 in 1x).
Deels grijze import (ook legaal, denk ik? Wel faudt want uiteindelijk schaad je er de mensen in arme landen mee. Grote kans dat er ook belastingfraude is, dan zeker faudt)
Deels MSDN, volumelicenties, vaker dezelfde verkochte keys, etc. Faudt
Deels gekocht met gejatte creditcards en doorverkocht. Faudt.

Alleen de verkoper weet welke variant het is. Als je dingen ziet als 'bij problemen krijg je een nieuwe key', of 'niet via internet activeren' kan het m.i. alleen maar faudt zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 14-04-2021 15:06 . Reden: dtdtdtt ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerbrasser
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-05 18:08
Bij bol.com betaal je voor home and business EUR 145.
Wat is dit voor pakket?
Bol is niet opgenomen in de pricewatch van tweakees...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

brouwerbrasser schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:52:
Bij bol.com betaal je voor home and business EUR 145.
Wat is dit voor pakket?
Bol is niet opgenomen in de pricewatch van tweakees...
Zonder details weinig over te zeggen?

Geen idee waarom Bol niet in de Pw staat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 05:48
Nu weer bij een bekende webshop: https://www.groupon.nl/de...source=GPN&subs_group=afl

Ik koop licenties altijd op deze manier (Windows 10 Pro en Office Pro Plus) en dat werkt prima. Ik haal de ISO's bij Microsoft vandaan, installeer deze en gebruik de key die ik gekocht heb. Appeltje, eitje...

[ Voor 15% gewijzigd door Ferret op 12-06-2021 05:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Bekende webshop? Unitycoupon.reybex.com Bestaat nog lang geen jaar en zou ik niet bekend noemen ;) Groupon beweert slechts tussenpersoon te zijn en gaat je geen garantie geven.

Maar inderdaad, meer dan de helft vd tijd zal de code die je koopt het voorlopig of altijd prima doen en dan is de fiets bij een lokale junk kopen een stuk goedkoper en even goed werkend als een in de lokale winkel. De echte leverancier (nu Microsoft) zal vooralsnog vaak niet optreden bij handel in gestolen licenties etc. Levert te veel gedoe op. Edit: zeg ik zonder kennis over hoe MS werkt, laat staan over of dat in de toekomst ook zo blijft.

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 12-06-2021 09:19 ]

Pagina: 1