CarPlay ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-06 15:19
Wat zijn jullie ervaringen met Wireless CarPlay?

Op dit moment heb ik auto met een ingebouwde radio/navigation systeem. Helaas wordt deze al een paar jaar meer ge-update en wil deze vervangen door iets anders. Ik wil geen losse navigatie en ook niet mijn telefoon in een houder (door een iOS update werken is er ook probleem met audio gedurende navigeren).
De vraag is een systeem met ingebouwde navigatie of wireless CarPlay. Alleen weet ik niet of met een iOS update CarPlay stuk gaat en er weer een update van de firmware van de radio nodig is en hoe lang duurt dat dan weer.

Heeft iemand ervaring met iOS updates die wireless CarPlay stuk maken?
Er is erg weinig over te vinden op het internet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:21
Voor jouw beeldvorming is CarPlay een heel simpel stukje software in de autoradio wat nog het meest lijkt op screen-mirroring, want CarPlay draait in werkelijkheid op de iPhone en wordt daar ook up to date gehouden.

Wat jouw keuze voor een radio betreft kun je deze dus redelijk zorgeloos maken. Wel is het zo dat de meeste autoradio's met CarPlay een bedrade verbinding hebben via USB-Lightning kabel, slechts enkele hebben (al) draadloze CarPlay verbinding.

Er zijn ook China made USB dongles te koop die van een bedrade CarPlay verbinding een draadloze verbinding maken maar deze relatief dure dongles zouden met 1 simpele update van Apple zo maar ineens niet meer kunnen werken.

Ik heb 5 jaar geleden een Kenwood 2DIN radio gekocht, de eerste serie nieuwe modellen met CarPlay, en maak daar nog net zo goed en zorgeloos gebruik van als in het begin. Alles draait nogmaals op je iPhone.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-06 17:40

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Wireless carplay is nog niet zo lang op de markt/breed ingezet. In mijn VW ID3 werkt ‘t super. Ik heb in mijn vorige auto (vw golf met ingebouwde carplay) wel eens issues gehad met vastlopers e.d. Maar niet zo erg dat t niet meer bruikbaar was. Waar lag dat aan? Moeilijk te zeggen. Ik denk eerder aan de hardware in de auto dan aan iOS.
Oh en heb nooit ervaren dat ik issues kreeg na een specifieke update. Wat ik altijd wel doe is wachten met een major (13 naar 14) update tot de mogelijke bugs eruit zijn. Dat scheelt een hoop gedoe, ook met andere functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
Bensjero schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:40:
Oh en heb nooit ervaren dat ik issues kreeg na een specifieke update. Wat ik altijd wel doe is wachten met een major (13 naar 14) update tot de mogelijke bugs eruit zijn. Dat scheelt een hoop gedoe, ook met andere functies.
Ja dat doe ik ook. Maar toch heeft Apple bij de 13 naar 14 HFP prompt veranderd (navigatie stem wordt dan bij radio luisteren als call weergegeven). En dat kan schijnbaar alleen met een update in de radio gefixeerd worden en die update komt niet meer. Vandaar mijn huivering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
Theo74 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:39:
Ik heb 5 jaar geleden een Kenwood 2DIN radio gekocht, de eerste serie nieuwe modellen met CarPlay, en maak daar nog net zo goed en zorgeloos gebruik van als in het begin. Alles draait nogmaals op je iPhone.
Ok, ik had het idee dat het een ingewikkelder protocol zou zijn.
Het feit dat je er al 5 jaar plezier van hebt geeft me wel een stuk vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-06 17:40

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

EricTC schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:48:
[...]

Ja dat doe ik ook. Maar toch heeft Apple bij de 13 naar 14 HFP prompt veranderd (navigatie stem wordt dan bij radio luisteren als call weergegeven). En dat kan schijnbaar alleen met een update in de radio gefixeerd worden en die update komt niet meer. Vandaar mijn huivering..
Misschien is dan een auto met een DIN slot fijner dan bijvoorbeeld de ID3. Dan kan je hardware vervangen zodra de software niet meer wordt geüpdatet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:21
EricTC schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:48:
[...]

Ik heb die ervaring niet hoor, als ik op mijn Kenwood 2DIN de CarPlay naviavatie aan heb, Kaarten, Maps, of Waze en ik luister naar de normale DAB+ radio dan wordt de navigatiestem gewoon netjes in het radiogeluid gemengd. Het is zeker niet zo dat het radiogeluid stopt als de navigatiestem er doorheen komt.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Pagina: 1