Oud Telfort klant en lagere snelheid na upgrade modem KPN.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2023
Ik wil hier toch even melding van maken omdat andere (oud) Telfortklanten dit misschien nog niet hebben waargenomen.

Ik ben een oud Tiscali (2008) en Telfort klant sinds die in oktober 2020 is overgenomen door de KPN onder de Telfort geldende voorwaarden.

Ik had een instap abonnement van Telfort en Telfort heeft in de afgelopen jaren de snelheid verhoogt naar 30Mbps zowel download als upload, en dit was ook gekoppeld aan de hogere abonnementsprijs.

Gisteren is er een update doorgevoerd door de KPN aan mijn Experia box v8 modem en naar nu blijkt is mijn internetsnelheid aanzienlijk lager. Download 20Mbps en upload 2.1Mbps.

Vanochtend dus gebeld met de KPN helpdesk en de dame deelde mij mede dat ik nu krijg waarvoor ik betaal ten tijde dat ik het Telfort abonnement heb afgesloten? Wil ik weer een hogere snelheid hebben dan moet ik bij de KPN een nieuw en duurder abonnement afsluiten?

Deze hele wijze van handelen door de KPN acht ik zeer verwerpelijk en ik heb dan ook een klacht ingediend bij de ACM. Maar ik vraag het me ook af of er andere Telfort klanten zijn die zo benadert worden door de KPN?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zover ik me kan herinneren was Telfort al zeker jaar of 2 gestopt met instap abo, welke inderdaad 20mbit was, ben jij daarna omgezet naar een andere versie?

Maar hoeveel betaalde je uiteindelijk? als je op die 35 euro in de maand zat voor internet (snel heet dat denk ik?) dan zou dat nu een 50mbit pakket moeten zijn, maar als jouw contract altijd op 'instap' heeft gestaan en je verhogingen waren puur een coulance principe voor afgelopen producten, neemt KPN technisch gewoon de term van het contract over.. instap tegen 20/2.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:16
Ik kan wel even voor je kijken als je even je gegevens achterlaat. Op basis van deze snelheden lijkt het dat het gewoon niet harder intraint (wat losstaat van abonnement)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
Hoi SinergyX,
SinergyX schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:24:
Zover ik me kan herinneren was Telfort al zeker jaar of 2 gestopt met instap abo, welke inderdaad 20mbit was, ben jij daarna omgezet naar een andere versie?
Ik ben ooit door Telfort zelf overgezet naar dat instap abbo en daar zat een extra verhoogde snelheid bij en ook een prijsverhoging aan vast en die heb ik gewoon geaccepteerd. (stilzwijgend)
Maar hoeveel betaalde je uiteindelijk?
in 2020 betaalde ik €35,70 voor internet + bellen.

Een stukje uit de mail van Telfort als voorbereiding op de overstap naar KPN.
Wat we u alvast kunnen vertellen

» U houdt dezelfde abonnementsprijs en voorwaarden die u op dat moment heeft bij Telfort.

» Internet en Vast Bellen blijven gewoon werken met hetzelfde modem.

» Uw Telfort e-mailadres blijft hetzelfde.

Natuurlijk houden we u op de hoogte als er nieuwe ontwikkelingen zijn.
als je op die 35 euro in de maand zat voor internet (snel heet dat denk ik?) dan zou dat nu een 50mbit pakket moeten zijn, maar als jouw contract altijd op 'instap' heeft gestaan en je verhogingen waren puur een coulance principe voor afgelopen producten, neemt KPN technisch gewoon de term van het contract over.. instap tegen 20/2.
Ik moet de emails die ik ooit ontvangen heb na het wijzigen van het abbo door Telfort met wat de snelheidsverhogingen was er nog bij pakken maar het was een onderdeel van de voorwaarde en dus niet uit coulance.

Maar ik zie steeds meer klachten verschijnen op het KPN forum over een lagere snelheid zelfs van Xs4all klanten.

KPN heeft waarschijnlijk wel inzicht in mijn oude Telfort contract maar niet de gewijzigde voorwaarden die per email zijn gecommuniceerd. En daar zijn ze natuurlijk heel blij mee want zo verwachten ze ermee weg te komen door ex-Telfort klanten aan de oude voorwaarden te houden. De dame van de helpdesk zei ook "KPN heeft de snelheid verlaagt". Aan mij is het nu om de gewijzigde voorwaarden aan de KPN te overleggen waarin staat dat de snelheid tussentijds is verhoogt.

Maar deze hele wijze van handelen door de KPN is zeer verwerpelijk en ook klant onvriendelijk. Ik had ook niet anders verwacht toen bekend werd dat de KPN Telfort overnam en dit bevestigd mijn gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
mad-dog schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:02:
Ik kan wel even voor je kijken als je even je gegevens achterlaat. Op basis van deze snelheden lijkt het dat het gewoon niet harder intraint (wat losstaat van abonnement)
mad-dog, welke gegevens? :)
Ik dacht eerst ook aan een bug in de modemsoftware en dat dit een oorzaak zou kunnen zijn samen met een nieuw IP adres.

Maar de KPN deed een test op de lijn en de dame bevestigde dat zij (KPN) de snelheid hadden aangepast.
Ik ben wel nieuwsgierig wat jij mij kan vertellen als ik jou meer gegevens verstrek. ;)

Maar gezien hoe het gesprek verliep via de helpdesk stonden ze nergens voor open en konden zij mij niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:16
Postcode huisnr in dm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Zoiets had ik ook. Ik had de snelheid laten verdubbellen op een oud Telfort abonnement, maar hij bleef hangen op de oude snelheid toen kpn de boel overnam. Probleem was dat de V8 niet overweg kon met wat kpn probeerde te sturen. Heb toen een V10 gekregen en sindsdien geen enkel probleem meer. Mijnheer van de helpdesk zei dat dit wel vaker voorkwam met oude abonnementen en dat een nieuw modem eigenlijk de enige oplossing is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
Ga ik je sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
EcoR schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:13:
Zoiets had ik ook. Ik had de snelheid laten verdubbellen op een oud Telfort abonnement, maar hij bleef hangen op de oude snelheid toen kpn de boel overnam.
Ik heb totaal geen problemen gehad met de overgang naar KPN en net zoals bij Telfort bleef mijn internet al die tijd zeer stabiel werken op 30Mbps up en down totdat die update gisteren kwam. Modem deed het altijd prima en regelmatig deed ik een snelheidstest voor de consumentenbond. ;)

Maar nogmaals, zoals de helpdesk mij hier over informeerde lijkt het een bewuste actie te zijn van de KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
Ik zal even de 2 snelheidstesten plaatsen, de bovenste is van vandaag en die andere van gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPrWnYSNUvKN8VuLPNKspYScSyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhrJevi7ZPFDGFLcOhzh07xx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Je3X7upetQbCvwvJo83parjDbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSSKpy2mfGe1bhRTNVI1Mt5b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
"Ik ben ooit door Telfort zelf overgezet naar dat instap abbo en daar zat een extra verhoogde snelheid bij en ook een prijsverhoging aan vast en die heb ik gewoon geaccepteerd. (stilzwijgend)"

Bovenstaande moet ik even corrigeren, wel zo netjes denk ik.

In 2015 heb ik online mijn Telfort internet Instap abonnement geactiveerd dus niet stilzwijgend geaccepteerd. :)

Ik ben nu aan het zoeken in andere emails naar meer informatie maar grappig om te zien dat de oude voorwaarden op de Telfort site zijn verwijdert.

Moeten die niet voor een langere periode bewaard blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 13:51
Ik had ook snelheid problemen met de oude Telfort modem, kpn heeft toen een nieuwe voorzien en nu is de snelheid weer volgens contract. (Betreft glasvezel overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
Hoi holygame,

ik heb nog koper maar ik heb nu de KPN weer aan de lijn.

Ze vermoeden dat het aan de 'drager' ligt? In ieder geval meer aandacht dan vanochtend. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Parabolica op 14-04-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
Ze geven toe dat de snelheid is aangepast zoals die behoorde bij mijn oude Telfort abbo. Ook al wijs ik hun erop dat Telfort later de snelheid heeft verhoogt maar dat moet ik bewijzen.

Er is nu een klacht doorgezet en morgen hoor ik meer.

Maar ik ben benieuwd omdat ik een modemupdate heb gehad of andere er nog één krijgen en er dan hetzelfde gebeurd. Ik heb toch een sterkt vermoeden dat dit een bewuste actie is van de KPN tegen oud Telfort klanten.

Zo snel als ze mij aanboden om een nieuw abbo af te sluiten in plaats van mijn klacht op te lossen zegt mij al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
Net teruggebeld door de afdeling klachten en weer opnieuw het hele verhaal doen.

Op het einde stelde de medewerkster voor om mij 'tijdelijk' zonder extra kosten mij weer op de oude snelheid terug te zetten en daar ga ik niet natuurlijk niet mee akkoord.

Alle tussenliggende snelheidsverhogingen die door Telfort zijn doorgevoerd in de afgelopen jaren zijn bij de KPN niet bekend? Natuurlijk niet en de upgrade van het modem haalt het laatste bewijs nog eens weg!

Ik hoop (eigenlijk niet) dat er mensen zijn die ook nog een upgrade krijgen en tegen dit probleem gaan aanlopen en daar hier melding van willen maken.

Ik ga in ieder geval nu naar de geschillen commissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 23:52
je hebt heel oud abbo lopen bij telfort even uit me hoofd rond de 25/30euro per maand.
die waren destijda al 20/2mb je onder telfort iets meer kreeg geen idee. ga ik ook geen uitspraken over doen.

Weet wel al deze abbo vorm bij omzetting van telfort na kpn platform draaien op strak 20/2mb zowel koper als glasvezel maak niet uit. Dit heb ik namelijk al meerdere keer gezien namelijk.

Had je namelijk de nieuwere abboment vorm gehad bij telfort dan was het ook 50/5mb geweest wat in werkelijkheid zelf hoger ligt als de betreffende lijn het aan kan op koper, op glasvezel zou je altijd die snelheid gehaald hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door jopoh op 14-04-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
jopoh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:27:
je hebt heel oud abbo lopen bij telfort even uit me hoofd rond de 25/30euro per maand.
die waren destijda al 20/2mb je onder telfort iets meer kreeg geen idee. ga ik ook geen uitspraken over doen.
Wat de kernvraag is, mag KPN de tussentijdse aanpassingen zoals een hogere snelheid die Telfort klanten in de loop der jaren hebben verkregen tijdens hun abbo te niet doen?

Meerdere providers verhogen de snelheden tijdens een prijsverhoging zonder het contract aan te passen. KPN schreef ook op het Telfort forum dat er voor Telfort klanten niks zou veranderen en nu 6 maanden later gebeurd het wel!

Stel je huurt een woning en je krijgt een nieuwe moderne keuken en de woningbouwvereniging wordt overgenomen en de nieuwe eigenaar kijkt naar het huurcontract dat al 15 jaar oud is en de nieuwe eigenaar sloopt de keuken er weer uit? 8)7

• luchthaak
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
Ik zal een van de laatste zijn met het overzetten van Telfort naar KPN, mijn download is nu sinds kort geknepen van 60 mbit naar 30 mbit, upload is vooralsnog normaal, wie weet knijpen ze dat ook nog wel af.

Leuk als ze beloven dat er niets zal wijzigen, maar vervolgens toch nog even afknijpen. (Daarnaast weten ze je modem zo te bewerken dat niets meer werkt, herstart, reset via website, harde resets lokaal.)

Meer mensen die inmiddels terug geschroefd zijn? nog iets voor elkaar gekregen via de klantenservice dat ze de snelheden weer terugzetten op Telfort niveau?

(Uiteindelijk aan de praat door meerdere keren over de dag hard te resetten, waarna er alleen nog met een master key in gelogd kon worden, maar wel via het standaard ip. Daarna weer een harde reset, waarna het apparaat eindelijk wel wilde updaten. 8)7 Inmiddels weer in bridge modus om zoveel mogelijk problemen met dat ding te omzeilen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parabolica
Vandaag de uitspraak van de geschillencommissie ontvangen inzake mijn geschil met de KPN.

Standpunt van de consument

Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. Het standpunt van de consument luidt als volgt. Geachte heer, mevrouw, In de loop der jaren is mijn internetsnelheid regelmatig ge-upgrade door Telfort. Na de overname van Telfort door de KPN is 6 maanden nadat mijn KPN abonnement is ingegaan en na een modemupdate mijn internetsnelheid opeens verlaagd door de KPN. Dit is volgens de KPN in lijn met het TFT internet instapabonnement van KPN wat in 2020 is ingegaan. Maar over de snelheidsverlaging is nimmer iets gecommuniceerd door de KPN. Ten tijde dat de informatie op de website van Telfort stond, zou er niks gewijzigd worden als KPN Telfort zou overnemen.

Standpunt van de ondernemer

Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer. Medio oktober 2020 is het account van de consument overgeheveld van Telfort naar KPN. Dit was een uitsluitend administratieve handeling. De overgenomen diensten en tarieven zijn één op één overgenomen. Kennelijk heeft Telfort uit service overwegingen vanaf 2017 aan een aantal consumenten bij wie dat mogelijk was, hogere internetsnelheden aangeboden dan waar zij op grond van de met hen gesloten overeenkomst verplicht waren. KPN is van mening dat de consument daar geen rechten aan kan ontlenen, nu zijn abonnement administratief feitelijk ongewijzigd bleef. De internetsnelheid 30Mbps wordt binnen de abonnement structuur van KPN niet geleverd. Dit kan ook niet handmatig worden aangepast. De oplossing zal zijn een wijziging van het abonnement naar een KPN internet hussel 50 Mmps. Wij hebben de consument aangeboden om de kwestie te schrikken door zijn abonnement om te zetten naar een Brussel 50 Mbps met verrekening van de meer kosten ten opzichte van het bedrag dat hij nu betaald voor een periode van een jaar. Dit aanbod is door de consument afgewezen.

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen.

Uit de stukken blijkt dat na de overgang van Telfort naar KPN aan de consument aanvankelijk de oorspronkelijke internetsnelheid is geleverd, maar dat dit pas veranderde na een modem update. Naar het oordeel van de commissie mocht de consument verwachten dat de overgang voor hem geen gevolgen in negatieve zin zou hebben. Naar het oordeel van de commissie maakt het niet uit of Telfort oorspronkelijk al dan niet verplicht aan de consument een upgrade heeft gegeven. Intussen kan die internet snelheid door KPN om technische redenen niet meer geleverd worden. Naar het oordeel van de commissie is daarom de oplossing die KPN aan de consument geboden heeft in beginsel een adequate aanpak van het probleem. Naar het oordeel van de commissie dient de periode waarover de verrekening van meer kosten zal plaatsvinden uitgebreid te worden tot twee jaar. Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is. Daarom wordt als volgt beslist.

Beslissing

De ondernemer gaat met de consument een nieuw contract (Hussel 50) aan met verrekening van meer kosten ten opzichten van zijn huidige abonnement voor een periode van twee jaar. Het meer of anders verlangde wordt afgewezen. Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 50,-- aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld. Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.
Pagina: 1