stroom uit stopcontact 'tappen' mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw8nnie
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-01 14:41
Hallo,
als iemand die weinig verstand heeft van elektra rees net bij mij een vraag, voortkomende uit evt. aanpassingen die ik in mijn huis wil doen i.v.m. de aanleg van hi-fi. Ik overweeg om in een ruimte twee actieve luidsprekers aan de muur te bevestigen, deze actieve luidsprekers hebben geen versterker nodig aangezien die ingebouwd is, wel hebben ze beiden stroom nodig. Op beide plekke waar ze komen te hangen bevindt zich een dubbel stopcontact, de speakers komen ruim een meter hoger te hangen en het mooiste is om de elektrakabel in de muur weg te werken. Moet ik nu gebruik maken van een stekker om de speakers van elektra te voorzien, of is het mogelijk om vanuit de doos extra elektra te trekken en hier de speaker op aan te sluiten. Dan blijven beide dubbele stopcontacten dus vrij blijven van stekkers, waardoor ze nog voor verlichting/ stofzuiger etc. te gebruiken zijn. Kan dit of is dit absoluut onmogelijk, alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 16:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je hier onbekend mee bent dan kun je dit beter uitbesteden.

De stopcontacten die je nu op de muur hebt zullen zeer waarschijnlijk vanaf het stopcontact een buis naar boven hebben lopen die naar de centrale plafonddoos loopt. Wat je zelfs zou kunnen laten doen is op de juiste hoogte boven het stopcontact een gat laten maken en hier een nieuwe doos tussen zetten. Als alles dan weer dichtgesmeerd is kun je hier een stopcontact op zetten voor je luidspreker. DIt kan eigenlijk alleen mooi wanneer de luidspreker daadwerkelijk recht boven het stopcontact hangt, anders zul je alsnog een kapel over de muur hebben lopen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat kan prima, de meeste stopcontacten hebben 'dubbele aansluiting', elk draad heeft 2 aparte gaatjes voor de kabels. Of het netjes/correct is, zeker niet.

Veel stopcontacten zijn gewoon aan elkaar doorgelust, ipv doorlussen ga jij nu rechtstreeks naar je speakers.

Plaatje ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLHEBGCk8Oq0BFWZk94k_mzm8RU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nsUzCd0VfhdZy2IlUyP3fhFC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6ygGvuFCjIzlpTcMgxrvsf3htI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ziawM2UHKLwGQQqCQ3U73AS.png?f=user_large

[ Voor 68% gewijzigd door SinergyX op 14-04-2021 11:53 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 16:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

SinergyX schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:52:
Dat kan prima, de meeste stopcontacten hebben 'dubbele aansluiting', elk draad heeft 2 aparte gaatjes voor de kabels. Of het netjes/correct is, zeker niet.
Waarom zou het niet netjes zijn? Tuurlijk is het niet de bedoeling dat je complete installaties door gaat rijgen, maar hoe denk je dat een dubbel stopcontact in een dubbele doos aangesloten is? Die hebben echt niet elk hun eigen buis naar de centraaldoos lopen.

--edit--
Veel stopcontacten zijn gewoon aan elkaar doorgelust, ipv doorlussen ga jij nu rechtstreeks naar je speakers.
Nee, rechtstreeks aansluiten is niet netjes, maar je kunt er natuurlijk gewoon een stopcontact tussen zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Janoz op 14-04-2021 11:55 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tw8nnie
Voor de duidelijkheid, ik ben sowieso van het uit te besteden als het kan, dit is zeker niet iets wat ik zelf zou doen. Het gaat mij er alleen om of het kan, mag en veilig is, of wat anders de beste optie is. Zodat ik weet wat er mogelijk is. En het is dus de bedoeling dat er geen draad of een stopcontact te zien is, ik wil juist het liefst dat je de speakers ziet hangen en dat ze werken omdat er stroom op staat ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Tw8nnie op 14-04-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Janoz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:54:
[...]

Waarom zou het niet netjes zijn? Tuurlijk is het niet de bedoeling dat je complete installaties door gaat rijgen, maar hoe denk je dat een dubbel stopcontact in een dubbele doos aangesloten is? Die hebben echt niet elk hun eigen buis naar de centraaldoos lopen.
Ik zeg toch dat stopcontacten gewoon 'doorlus' principes zijn, dubbel stopcontact is daar geen uitzondering op (al is dat meestal fixed intern, niet met een los draadje).

Zie het meer als 'etiquette', dat zaken prima kunnen (10 stekkerblokken doorlussen) maakt het niet meteen netjes. Iemand die een draad naar een speaker ziet lopen zal primair denken 'speakerdraad', beetje lullig als daar 220v op staat.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:11
Ik zou verwachten dat de NEN-norm het niet toestaat een apparaat dat bedoeld is om met stekker aan te sluiten zomaar zonder stekker aan te sluiten. Die suggestie wekt dit forumtopic in ieder geval. Het kán technisch wel, maar ik zou je vingers er niet aan branden - zeker als je een absolute leek bent. Een stekker is ook een veiligheidsvoorziening dat je het apparaat makkelijk spanningsloos kan maken als er iets mis mee is.

[ Voor 13% gewijzigd door Tom-Z op 14-04-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 15:46

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Zo'n bestaande buis onderbreken, daar een inbouwdoos inbouwen en deze op de bestaande draden aansluiten kan prima.

Als ervaren leek, zou ik zeggen dat de voornaamste voorwaarden zijn dat:
A ) de doos waar je draden vandaan komen niet al meer dan 1 keer (?) is doorgelust is, en
B ) je een 50MM inbouwdoos pakt. Deze heeft ruimte voor de lasdop (fungerend als T-splitsing) tussen de 2 paar installatiedraden en de verbinding naar je nieuwe WDC.

Draden inkomend ->
lasdop voor elke aderkleur ->
-> WDC nieuw
-> leiding richting bestaande WDC

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik ken de normen niet in Nederland, maar in België mag je maar 8 stroompunten in een kring hebben (4-dubbel stopcontact telt als een punt, 50 lampen achter een schakelaar telt als een; maar klassiek heb je dubbele stopcontacten waarvan je er dus 8 in een kring mag hebben, geen 4).
Als de kring van die bestaande stopcontacten al "vol" zit, mag je er geen meer aan toevoegen (het zou België niet zijn als daar een achterpoortje aan zit :+ ).
Best even controleren voor je een electricien moet voorrijkosten betalen om te horen dat het niet kan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Werken de speakers op 230VAC? Of moet er ook nog een DC adapter tussen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:23
Als ik het goed begrijp wil je dus de speaker continu/vast aan het stroomnetwerk hebben. Wat als de interne versterker een keer doorfikt of te heet wordt, dan is het dus onmogelijk om snel de speaker van het stroom te halen.

Lijkt mij niet verstandig.

Als de speaker tegen de muur aankomt te hangen en je plaatst de stopcontact er achter, dan zie je deze toch ook niet of nauwelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Voor particulieren zijn er effectief geen regels omdat de nen1010 niet openbaar en wetteksten spreken van Nen1010 of gelijkwaardig, je hebt als particulier (op betalen voor nen1010 na) geen manier om zelf te checken of je installatie voldoet aan nen1010 en gelijkwaardig kan je niet beoordelen want nen1010 is niet openbaar.

Vanuit de wet is een periodieke keuring niet verplicht, het moet alleen volgens de normen opgeleverd worden indien een electricien het aanlegt. Als je het zelf aanlegt, yolo, wel kans dat de netbeheerder zegt hier gaan we geen meter installeren.

Verzekeraars hebben (meestal) voor particulieren ook geen nen1010 keuring (meer) in de polis, dus zelfs als je woning affikt moeten ze grove nalatigheid aantonen en dat is lastig voor ze dus proberen ze meestal niet eens.* (*tot ze het wel doen natuurlijk)

Waar je wel in de problemen mee kan komen is dat een electrcien niet aan je installatie gaat werken omdat het niet veilig is.
Ook aangezien het niet volgens nen1010 mag gaat een electricien het niet voor je doen.

Dus ja mogen, of je er problemen mee krijgt? Nee, tot je iets laat doen aan je installatie, en mogelijk als je huis affikt.
Of het verstandig is om te doen, tjah.

[ Voor 10% gewijzigd door Rmg op 14-04-2021 13:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
@Tw8nnie

Ik zou eerst bepalen waar de speakers precies komen en waar de muurbeugel vastgeschroefd word.

Dan achter/boven de speaker een cirkel tekenen waar het stopcontact moet komen.
Hierbij opletten dat als je een lijn recht naar beneden/links/rechts/boven trekt niet door de ophangbeugel gaat (Met een ruime marge van ~10cm)

Dan een installateur inschakelen die vanaf het stopcontact met een sleuvenfrees of guts een sleuf kan maken naar de nieuwe plaats van het stopcontact.
Hierin plaatst hij dan een inbouwdoos met stopcontact en sluit het aan op het bestaande stopcontact.

Als je een beetje kan klussen kun je dit ook zelf.
Even hulp vragen voor het aansluiten, en dan komt het wel goed.

Pijpjes en doos vastzetten met snelgips klodders
Sleuf afsmeren en je ziet er niks meer van (na schilderen/behangen)

Je stekker kan dan gewoon achter de speaker in het stopcontact.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 14-04-2021 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tw8nnie
Allen dank voor de reactie, het gaat er niet om dat ik het perse zo moet en wil hebben maar het gaat me om dat wat daadwerkelijk kan, mag en ook veilig en praktisch is. Alleen dan laat ik het doen. Wat dat betreft is de genoemde optie van Franq een prima optie denki ik, een die ik ga voorleggen aan iemand. Allen nogmaals dank.
Pagina: 1