Maximum snelheid powerline verschilt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJdacosta
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-04-2021
De situatie:
internet via Ziggo mediabox XL van 100 Mbps (gemeten dmv speedtest via wifi op de telefoon). In een andere kamer staat m'n pc die ik via 2 Netgear PWL1000 powerline-adapters heb verbonden. Van de Netgear heb ik een ethernetkabel in m'n pc voor een stabiele verbinding.

Nu het gekke: met een speedtest haal ik op m'n PC maximaal zo'n 25 Mbps down. Maar soms ook minder. Als ik in de settings van de powerline kijk staat er bij de snelheden Rx en Tx respectievelijk 123 en 141 (Mbps). Dit zijn als ik het goed begrijp de maximale snelheden up en down. Hoe is het dan mogelijk dat ik maar 25 Mbps kan halen? Is er een instelling in de Mediabox die ik kan wijzigen? Kan het door storing komen? (De pc zit via een verlengdoos in hetzelfde stopcontact als de powerline adapter)

Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 10:14
Het kan verstoring zijn in de bekabeling van de meterkast naar het stopcontact waarin je powerline zit.

Probeer anders eens de powerline adapter van de PC op dezelfde groep aan te sluiten als waar router op de powerline in de meterkast zit (eventueel PC via lange UTP aansluiten).

Voorbeeld in mijn situatie:
In nieuwbouw appartement haalde ik ruime snelheid via PowerLine. In jaren 30 woning is het belabberd op zolder via Powerline. A: de afstand is veel groter tussen de twee PowerLine adapters en B: de bekabeling/meterkast is ouder dan in appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JJdacosta schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:42:
De situatie:
internet via Ziggo mediabox XL van 100 Mbps (gemeten dmv speedtest via wifi op de telefoon). In een andere kamer staat m'n pc die ik via 2 Netgear PWL1000 powerline-adapters heb verbonden. Van de Netgear heb ik een ethernetkabel in m'n pc voor een stabiele verbinding.

Nu het gekke: met een speedtest haal ik op m'n PC maximaal zo'n 25 Mbps down. Maar soms ook minder. Als ik in de settings van de powerline kijk staat er bij de snelheden Rx en Tx respectievelijk 123 en 141 (Mbps). Dit zijn als ik het goed begrijp de maximale snelheden up en down. Hoe is het dan mogelijk dat ik maar 25 Mbps kan halen? Is er een instelling in de Mediabox die ik kan wijzigen? Kan het door storing komen? (De pc zit via een verlengdoos in hetzelfde stopcontact als de powerline adapter)

Dank alvast!
Jij meet nettosnelheid over TCP, de adapters tonen bruto link rate.

Bij HomePlug AV 2.0 is de overhead aan error correction en protocol bijna 50%, dus max haalbare is ongeveer de helft van die waardes. Je noemt hier één Rx en Tx waarde, maar je hebt er natuurlijk twee, namelijk Rx en Tx op de adapter bij je modemrouter, en Rx en Tx op de adapter waar je PC op aangesloten is. Voor downloadsnelheid is de Rx waarde op de adapter bij je PC relevant.

Stel dat dat 123Mbps is. Daar kun je dus max de helft van halen netto, oftewel rond de 60Mbps. Vervolgens is PLC een gedeeld medium. Als er andere PLC-signalen op jouw stroomnet aanwezig zijn (ook als die bij de buren afkomstig zijn!) deel je bandbreedte met die andere signalen. Als je 25Mbps meet, en de bottleneck zit in de PLC, dan impliceert dat, dat je max iets minder dan 50% van de zendtijd op je stroomnet kunt gebruiken. Dat is zeker niet onmogelijk.

Er is nog een andere mogelijke oorzaak: de meeste retail gekochte PLC adapters hebben out-of-the-box geen security actief. Als je buren al een bestaande PLC-netwerk hebben is het mogelijk dat jouw adapters daarmee verbonden zijn en dat de verbinding van de PC dus helemaal niet over jouw Mediabox XL loopt maar over de modem van de buren, die mogelijk maar een 25Mbps downloadsnelheid hebben.

Simpele check voor dat laatste: kun je op de GUI van je mediabox XL komen op 192.168.192.1? Zo ja zit je op je eigen netwerk. Zo nee internet je dus waarschijnlijk via de buren...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJdacosta
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-04-2021
Toptips! Veel dank. Ik ga es proberen. Al snel gecheckt: gelukkig gebruik ik wel m'n 'eigen' internet :)