• fredjeh
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-12-2024
Mijn Samsung J5 2016 met een opslag van 16 GB loopt vol, slechts 435 MB vrij.
Er zit een SD kaart in van 32 Gb waarop een goeie 8.6 GB staat, mijn galerij, dus alle foto´s die ik neem staan op de SD kaart.
Heb hem eens aan mijn pc gehangen en TreeSize gestart maar daar zie ik ook niet maar al die GB naartoe zijn.
Door wat wordt die ruimte ingenomen? en hoe maak ik ruimte vrij?
Zie bijlage van inhoudAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m3tK_y86QCiIfyI1iuBCV0oBYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LVKvzJVGA1b6kdYTq3IIGuy.jpg?f=fotoalbum_large

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je zou SD Maid (play store) eens kunnen downloaden en kijken wat die aangeeft.

• fredjeh
Ok ga ik eens proberen.

• fredjeh
Heeft 6 Mb vrijgemaakt, is alles.

• TMDC
  • Niet online
fredjeh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:14:
Heeft 6 Mb vrijgemaakt, is alles.
Hm. Vind het wel vreemd dat hij een 32Gb SD-kaart voor 95% vol vindt nu. Is die kaart goed geformatteerd? Zeker weten dat het 32Gb is?

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:57

TTLCrazy

Listen to Frankie

TMDC schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:19:
[...]

Hm. Vind het wel vreemd dat hij een 32Gb SD-kaart voor 95% vol vindt nu. Is die kaart goed geformatteerd? Zeker weten dat het 32Gb is?
Waar haal jij 32Gb vandaan ? Ik kan alleen maar zien dat hij een interne "card" heeft van 9GB die voor 94.5% vol is. De overige 7 (van 16GB) wordt waarschijnlijk voor het os gebruikt.

Je zou eens kunnen proberen om de cache te wissen. Kan je googlen is prima te doen, heeft verder geen risico behalve een eerste opstart daarna die iets trager is.

Als dat niet help dan zijn het andere verborgen bestanden, wellicht een file manager op je telefoon proberen ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• TMDC
  • Niet online
TTLCrazy schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:25:
[...]

Waar haal jij 32Gb vandaan ?
Dat schreef TS he ;)

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:09
Je kunt (sommige) apps verplaatsen van "Interne opslag" naar "Geheugenkaart".
Instellingen > Apps > kies de app > Opslag

Ook kun je je media van Whatsapp verplaatsen naar Geheugenkaart (foto's en video's kunnen aardig wat ruimte innemen). Je kunt ze verwijderen, maar ook verplaatsen naar je geheugenkaart.

• fredjeh
Heb hier de doos voor me is een Samsung GalaxyJ5 van 2016 en daar staat op 16 GB, dus veronderstel ik dat die 16 GB opslag heeft. Heb net de cover verwijderd en er zit wel degelijk een 32 GB SD kaart in.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJFGwkg8RwwTguRgXBliLsMkgCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vm4fLAJzERQx1hasHdwIhD3K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door fredjeh op 14-04-2021 11:50 ]

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:34
fredjeh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:45:
Heb hier de doos voor me is een Samsung GalaxyJ5 van 2016 en daar staat op 16 GB, dus veronderstel ik dat die 16 GB opslag heeft. Heb net de cover verwijderd en er zit wel degelijk een 32 GB SD kaart in.
Helaas is dat nooit.
Check maar:
https://www.samsung.com/n...gold-16gb-sm-j510fzdnphn/
ROM Size (GB)
16 GB *

Beschikbaar geheugen (GB)*
10.9 GB
Ja je hebt 16GB maar alles wat er standaard op staat bij het uitpakken plus de besturingssysteem neemt ook weer ruimte in beslag. Dus je houdt al snel 11gb over van de 16gb.

• dutchnltweaker
fredjeh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:45:
Heb hier de doos voor me is een Samsung GalaxyJ5 van 2016 en daar staat op 16 GB, dus veronderstel ik dat die 16 GB opslag heeft. Heb net de cover verwijderd en er zit wel degelijk een 32 GB SD kaart in.[Afbeelding]
Zoals je ziet en ik al aangaf met mijn vorige bericht heb je maar 10,9GB ipv 16GB telefoon opslag.

• fredjeh
Kan ik mee leven, maar wat staat er dan op? dus 9 GB aan wat, als ik al de mappen bekijk dan gaat het over enkele MB.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

je zou eens per applicatie kunnen kijken hoeveel cache deze inneemt. Kun je binnen android vinden. Op mijn Nokia via Opslagruimte.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• dutchnltweaker
fredjeh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:52:
Kan ik mee leven, maar wat staat er dan op? dus 9 GB aan wat, als ik al de mappen bekijk dan gaat het over enkele MB.
Cache geheugen? aantal apps? apps hoeven niet perse weergegeven worden als je via je pc kijkt naar je geheugen.

• dutchnltweaker

En dan vanaf 00:39 kijken voor de opslag instellingen @fredjeh en zien met wat hij vol is.

[ Voor 9% gewijzigd door dutchnltweaker op 14-04-2021 11:58 ]

• fredjeh
Heb de SD kaart er eens uitgehaald, en volgens mijn opslag heb ik 757 MB vrij en gebruikt het systeem 15.3 GB.
500Mb aan documenten, afbeeldingen, audio en video´s en 3.2 GB aan Apps,
Dus dat systeem heeft bijna het totale opslag nodig, dit klopt toch niet?
Filmpje gezien, wel 15.3 van 16GB is ingenomen door het systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door fredjeh op 14-04-2021 12:05 ]

• dutchnltweaker
fredjeh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:00:
Heb de SD kaart er eens uitgehaald, en volgens mijn opslag heb ik 757 MB vrij en gebruikt het systeem 15.3 GB.
Dan moet er dus nog wat zijn, wij kunnen helaas niks zeggen als we niet kunnen zien wat samsung aangeeft op jouw telefoon (dus in die instellingen).

Maar het kan zijn dat bepaalde apps hard leunen op je telefoon geheugen, maar laat eerst maar zien hoe het er nu uitziet bij die instellingen op je telefoon.

Dat even terzijde en offtopic een beetje is 16gb anno 2020/2021 best weinig en kan het erg snel vol zitten. Hier heb ik een reserve telefoon met 16gb standaard opslag en met al een paar apps was het systeem vol en kon er niks meer bij. Het systeem reserveert ook x aantal mb zodat je altijd wat speling hebt en niet onder de 500mb komt (zodat je daarna niks meer kan).

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:09
fredjeh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:00:
Die 3.2 GB aan apps, zou kunnen slaan op alleen de apps die jij 'vrijwillig' op je telefoon hebt geinstalleerd.
De vooraf geïnstalleerde apps kunnen wellicht niet zijn meegenomen in deze berekening.
Als ik op mijn S10+ kijk, heb je bijvoorbeeld:
Agenda: 125 MB
Email: 497 MB
Bixby Voice: 143 MB
Galaxy Store: 134 MB
Game Launcher: 214 MB
Samsung Internet (die browser): 318 MB
Samsung Notes: 229 MB
Samsung Pass: 70 MB
Weer: 70 MB

Dat is al 1.8 GB aan apps (heb even de grootste gepakt, maar het zijn er veel meer).

[ Voor 44% gewijzigd door CappieL op 14-04-2021 12:31 ]

• fredjeh
Zo ziet het eruit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o201dMA6JPBWVGXX6XuD2SyQzqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOrKRsrHn09m5TWT3zdLHLLZ.jpg?f=fotoalbum_large

• dutchnltweaker
En wat als je op apps klikt, wat krijg je dan? Het kan ook zijn dat systeem geheugen/apps er niet bij staat maar dit neemt denk ik het meeste in beslag, de apps zijn de laatste jaren gegroeid qua grote namelijk (en helaas kan je die syteem apps niet verwijderen op een makkelijke manier). Als dat het is (wat niet gek is want die ervaring had ik ook met mijn reserve toestel) dan is er eigenlijk geen andere optie dan een toestel aan te schaffen met meer intern geheugen of apps gaan verwijderen. Want dat die 16b opslag vol komt te zitten gaat niet minder worden.

[ Voor 23% gewijzigd door dutchnltweaker op 14-04-2021 12:43 ]

• fredjeh
Goed gezien van die smarthone bouwers, zo wordt je wel verplicht om een nieuwere aan te schaffen.
Ga eens kijken wat ik er allemaal af kan gooien die ik niet gebruik.
Het is vooral het Android systeem die altijd maar groter wordt zeker, waar komen anders al die GB vandaan, is nog slechter dan Microsoft.

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-11 07:45
fredjeh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:52:
Die opgave op de website van Samsung, dat er 10 komma zoveel GB vrij is op je opslag, da's leuk, maar vijf jaar geleden. Dat is op basis van wat er toen op stond - Android 5 of 6. Welke versie staat er op dit moment op? Goed kans dat dat inmiddels Android 7 is, en daar zal ook een deel opslag in zijn gaan zitten.

• dutchnltweaker
fredjeh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:11:
Goed gezien van die smarthone bouwers, zo wordt je wel verplicht om een nieuwere aan te schaffen.
Het is vooral het Android systeem die altijd maar groter wordt zeker, waar komen anders al die GB vandaan, is nog slechter dan Microsoft.
Dit was in 2016/17 eigenlijk al net op het randje (te weinig voor normaal gebruik).
Dit is de reden dat ik toen mensen in mijn omgeving al aanraden om minimaal voor 32gb te gaan. Ook niet super gek toch? in die 5 jaar is er veel verandert in smartphone land.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:04
fredjeh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:11:
Dit is met elk systeem.

Updates/patches kosten meer ruimte.

• dutchnltweaker
Seal64 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:24:
[...]

Die opgave op de website van Samsung, dat er 10 komma zoveel GB vrij is op je opslag, da's leuk, maar vijf jaar geleden. Dat is op basis van wat er toen op stond - Android 5 of 6. Welke versie staat er op dit moment op? Goed kans dat dat inmiddels Android 7 is, en daar zal ook een deel opslag in zijn gaan zitten.
Precies dit dus, anno 2021 zou ik voor een telefoon gaan met minimaal 64gb opslag gaan. tegenwoordig makkelijk tussen de 150 en 250 euro te verkrijgen.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Er is ook een cache partitie, en ik geloof dat die ook meegerekend wordt.
Ik had op mijn vorige telefoon (S7) ongeveer 2 GB intern vrij, en met pappen en nathouden heb ik dit op 2 GB gehouden door regelmaat wat caches van app's te wissen om tussen de 2 en 2,5 te zitten. Opvallend is dat ik na een update weer een GB ruimte extra vrij had. Oo is het erg stom dat WhatsApp alleen op het interne geheugen kan opslaan, en niet op de SD. En als je de media vanWhatsApp naar de SD parkeert, dan kan WhatsApp de afbeeldingen niet lezen.. 8)7

In het recovery-menu kan je ook de cache-partitie wissen wat vaak wel een GB extra kan opleveren. Of je moet je telefoon rooten, dan zou het ook denk ik wel eenvoudig kunnen.

Maar 16 GB is echt aanzienlijk weinig tegenwoordig, dat geef ik toe.

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 14-04-2021 13:39 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• fredjeh
Er zal niks anders opzitten dan een nieuwe aan te schaffen denk ik, ga eerst eens kijken wat ik niet gebruik van Apps en die eraf gooien.
Pagina: 1