Stereo in 2 ruimtes, wel/geen multiroom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw8nnie
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-01 14:41
Hallo, ik ben op zoek naar wat input aangaande het volgende. Recentelijk ben ik verhuisd en omdat mijn muren nog 'gedaan' moeten worden is dit het moment waarop ik nog kabels etc.kan wegwerken. Zo heb ik al de aansluitingen van mijn tv weggewerkt, maar nu het audio gedeelte.

Waar ik mee kamp is het volgende, mijn woonkamer bestaat min of meer uit twee delen, de ruimte waar mijn tv hangt 5,37 x 3,67 met de tv op een van de lange muren en een bank er tegenover. Het andere deel waar oa de eet/leeftafel staat is 4,33 x 2,87 en beide ruimte worden gescheiden door een versmalling van ongeveer een meter waar een en-suite heeft gezeten maar die open is.

Nu wil ik een stereo versterker kopen welke onder mijn tv geplaatst dient te worden, met hierbij twee goede staande speakers (vloerstaanders of bookshelf's op standaard met een sub erbij.) Maar in het andere deel wil ik ook muziek hebben die daar goed en vol klinkt. Ik zit hier veel, ik werk hier, eet en borrel hier en wil dus meer horen dan alleen muziek die vanuit het tv gedeelte doorklinkt.

Onder de gehele woonkamer loopt een toegankelijke kruipruimte dus kabels leggen is mogelijk.

1. Er zijn versterkers met A + B ruimte mogelijkheden, zou zo'n versterker geschikt zijn i.c.m. met bijv. 2 Dali
On Wall speakers in de leeftafel ruimteB?

2. Is een versterker met Denon Home een optie, bijv. met twee kleinere Home speakers in het leeftafeldeel?
Bluesound is ook een vergelijkbare optie, echter iets prijziger.

3. Is er nog een geschikte optie?

Het geluid dient goed te zijn, het mag dus iets kosten, maar ik ben niet zoeken naar een zogenaamde high-end oplossing. Voor de versterker denk ik aan 600-1000 euro, staande speakers/ bookshelfs + sub 1000-1200 en evt. speakers in de ruimte van de leeftafel 500-600 euro. Richtpunt is zo'n 2000 euro in totaal. Graag hoor ik jullie mening, ervaringen en voorstellen voor merk c.q. systeem. Bij voorbaar dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Dat kan met elke versterker met een aansluiting voor twee paar speakers. Meestal kun je speakerset a en b apart van elkaar of samen inschakelen. Een goed voorbeeld is de Marantz PM6006 (of iets nieuwere PM6007). Een uitstekende versterker, maar er zijn ook legio anderen. Voor luidsprekers kun je het beste gaan luisteren en kijken naar wat je mooi vindt klinken en er mooi uitziet.

Voor jou budget koop je bijvoorbeeld de genoemde Marantz versterker (360 euro) Dali on walk speakers (500) en Dali oberon 3 boekenplankspeakers (550) en een Dali sub (550). Of een paar Dali Oberon 7 zuiltjes (1100). Maar ook bij Kef, B&W en nog veel meer speakermerken kun je slagen.

[ Voor 27% gewijzigd door coinman63 op 14-04-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

1. Ja, dat kan prima
2. Dat kan zeker.

De gouden tip is altijd even gaan luisteren in een winkel en daar kiezen welke luidsprekers voor jou voldoende geluid geven.
Zelf gekozen voor Dali die mooie luidsprekers voor een schappelijke prijs hebben, met een Marantz receiver, maar je kunt ook besparen en een Onkyo oid nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw8nnie
ik ben gisteren sowieso wezen luisteren, waarbij de nadruk lag op de 'grote' speakers, B&W en inderdaad ook Dali beluisterd. B&W vond ik t.o.v. Dali wat klinischer/ helderder klinken, wat logisch was nadat ik wat uitleg over de gebruikte materialen had gehad. Maar Dali behoort inderdaad zeker tot de mogelijkheden, prijs/kwaliteit zeer aantrekkelijk. Ik heb de speakers gehoord i.c.m. een Bluesound Powernode 2i overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Een versterker is niet heel bepalend voor het geluid. Natuurlijk is er wel enige invloed, maar de keuze van de speakers bepaalt veel meer de klank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw8nnie
ja dat heb ik gisteren inderdaad aan den lijve ondervonden, het was de eerste keer dat ik 'bewust' ben gaan luisteren een eerlijk gezegd heeft dat mijn ogen wel geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw8nnie
Mijn vraag is vooral of een versterker binnen het genoemde budget goed in staat is om twee paar speakers aan te sturen, ook als een paar wat 'veeleisender' is in vergelijking met het andere paar. Het moet mooi synchroon kunnen spelen want dezelfde ruimte, maar het moet ook gewoon goed klinken dus voldoende diepte en nuance in de verschillende klankniveaus. Het voordeel van een multiroom zou dan nog kunnen zijn dat ik bijv. ook buiten nog een speaker kan plaatsen, mijn woonkamer heeft nl openslaande deuren naar mijn tuin. De vraag is of een Marantz/Denon dat ook zonder kwaliteitverlies aankan, dus 2 x 2 speakers (evt een set al multi room) en evt. nog een multiroom speaker extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:56

InFamous

excommunicado

Let wel op dat niet alle versterkers dezelfde inputs naar zone 2 doorsturen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw8nnie
Dat is een goede Ragdoll, iets waar dan inderdaad op gelet moet worden. Weet je zo toevallig receivers die dat wel doen, of die in elk geva voldoende output hebben vooe zone 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:27

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat wil je met die stereoversterker gaan afspelen? Ook je tv-geluid of geluid van andere videobronnen? Dan ben je m.i. veel beter af met een receiver (hdmi inputs; lipsync; up/down mixing vh aantal audiokanalen naar het aantal aangesloten speakers)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw8nnie
Muziek streamen vanaf Spotify en Youtube (concerten) zullen de hoofdmoot bepalen, ja het geluid van de tv is ook prettig omdat het voller zal zijn dan van de tv speakers, maar de nadruk ligt zeker op muziek/audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:56
Mijn voorkeur zou hebben een stereo versterker(met chromecast audio als je hem nog kan vinden), als je geen waarde aan surround tv kijken hecht, met een A - B voor 2 sets speakers en buiten een wifi / draagbare speaker en met spotify casten naar de versterker en zo nodig wifi speaker.

Zo gebruik ik het nu in de woonkamer op een versterker en op zolder met een jbl wifi speakertje die ik mee kan nemen tot waar de wifi reikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Tw8nnie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:47:
Muziek streamen vanaf Spotify en Youtube (concerten) zullen de hoofdmoot bepalen, ja het geluid van de tv is ook prettig omdat het voller zal zijn dan van de tv speakers, maar de nadruk ligt zeker op muziek/audio.
Analoge ingangen, USB en netwerk (Spotify Connect, AirPlay) is veelal wel iets wat ondersteunt wordt in de basis van Zone 2. De stap daarna is S/PDIF en de hogere series doen ook HDMI naar Zone 2. Waar S/PDIF en HDMI in staat zijn om surround te dragen willen deze ingangen voor Zone 2 veelal maximaal 2.0 stereo zijn. Voor dit gebruik niet het einde van de wereld maar puur om het idee te geven. Een stereoversterker met Speakers A + B heeft dit niet. Nadeel van de stereoversterker is dat je in beide ruimtes hetzelfde moet afspelen waar je met Main Zone en Zone 2 van een Surround Reiceiver verschillende bronnen en volumes kan hebben. Advies blijft wel om de handleiding van de eventueel gekozen receiver door te nemen, veelal staat het alleen daar goed vermeld wat wel en niet door kan worden gezet. Helaas vaak ver achterin of in twee regels.

Edit:
Let op, bovenstaande is voor Zone 2 met actieve of passieve speakers op de receiver. Als je HEOS (Denon/Marantz), MusicCast (Yamaha) of een andere draadloze oplossing kiest zit het wellicht anders in elkaar.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 14-04-2021 14:34 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:33
iets minder complex mijn oplossing maar desalniettemin prima.

Heb in de woonkamer een marantz stereo versterker, analoog, met daaraan een HEOS Link HS2 voor streaming en de tv is aangesloten middels optical aan de HEOS link, die weer analoog aan de stereoversterker.
Werkt prima.
Luidsprekers zijn nette Monitor audio RX6 vloerstaanders.

in de woonkeuken een Denon Home 250. vult de ruimte lekker.

en zo lopen we af en toe te dansen van de woonkamer naar de woonkeuken als ik muziek op allebei laat afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:33
Gentleman schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:33:
iets minder complex mijn oplossing maar desalniettemin prima.

Heb in de woonkamer een marantz stereo versterker, analoog, met daaraan een HEOS Link HS2 voor streaming en de tv is aangesloten middels optical aan de HEOS link, die weer analoog aan de stereoversterker.
Werkt prima.
Luidsprekers zijn nette Monitor audio RX6 vloerstaanders.

in de woonkeuken een Denon Home 250. vult de ruimte lekker.

en zo lopen we af en toe te dansen van de woonkamer naar de woonkeuken als ik muziek op allebei laat afspelen.
Pagina: 1