MSI RTX3080 Gaming X Trio geannuleerd door webshop...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serellyn
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-09 20:26
Beste Tweakers,

In november heb ik een bestelling geplaatst voor een MSI 3080 GPU bij een nederlandse webshop. Tot vanochtend heb ik keurig gewacht op de levering van mijn product, want iedereen weet wat een enorme puinhoop de markt is momenteel.

Vanochtend kreeg ik van de webshop een mail waarin hetvolgende staat;
Naar aanleiding van je bestelling van het artikelnummer: xxxxxxxx VGA MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10G moeten wij je helaas mededelen dat de fabrikant heeft besloten deze niet meer te produceren.

Dit besluit ligt buiten onze macht. Hierdoor is levering van je product onmogelijk geworden en we zijn dan ook genoodzaakt je order te annuleren. We gaan uiteraard je aankoopbedrag zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen 3 werkdagen terugstorten.

Het aankoopbedrag wordt teruggestort via dezelfde betaalmethode waarmee je de bestelling hebt geplaatst.
Als je al zo lang wacht op een kaart, en je leest dit, is dit natuurlijk volkomen k*t. Maar afgezien daarvan, wat zijn hierin eventueel mijn rechten? Is dit wat ik moet accepteren? Dan heb ik straks het geld terug en daarmee kan ik niet eens een gelijkwaardige kaart kopen omdat de prijzen geëxplodeerd zijn. Daarnaast kom je dan ook weer onderaan de lijst voor leveringen...

Ook al staan ze mogelijk volledig in hun recht omdat ze aangeven dat het niet hun schuld is, lijkt het mij niet meer dan fair dat de gedupeerden de mogelijkheid krijgen om een andere RTX3080 te bestellen voor MSRP en hun positie houden op de ranglijst van leveringen.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van dit hele euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de kaart echt niet meer geproduceert wordt dan is de winkel niet verplicht een alternatief aan te bieden.

Als de inkoop prijs verhoogd is en de winkel daarom annuleert kan je ze wel aan de lever verplichting houden.

Echter zie je vaak dat er dan kleine wijzigingen zijn waardoor het artikel nummer veranderd bij dit soort prijs stijgingen. Dat vind ik persoonlijk grijs gebied maar feitelijk is het dan een ander product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
Ik zou gewoon eens vragen wat ze willen doen uit coulance voor het lange wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick043
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-01 12:15
Heb helaas hetzelfde bericht gekregen van de betreffende webshop en ben zelf ook al sinds de launch day aan het wachten op mijn kaart. Maar zover ik weet kunnen zij helaas niks doen i.v.m. de verhoogde inkoop prijzen. Ze hebben dus helaas ook niet de mogelijkheid om de order over te zetten naar een vergelijkbare kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conobono
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-04-2021
Hetzelfde bericht gekregen. Zeer karig.
Belachelijk dat er nu wel 3070 kaarten beschikbaar zijn voor meer dan wat ik heb betaald voor de 3080.
Zou mooi zijn van *knip* om dan een eventueel alternatief aan te bieden. Ben ook zeer benieuwd naar mogelijke rechten. Mogelijk ook de moeite waard om consumentenbond oid te betrekken?

[ Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 14-04-2021 13:12 . Reden: Shopnaam weggehaald voegt niets toe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:20
Als deze Sku inderdaad niet meer geproduceerd zal worden, wat op zich mogelijk is, je ziet wel meer fabrikanten gezien de schaarste alleen nog de modellen met de hoogste marge produceren op het moment, en dat zijn bij MSI volgens mij de Suprim modellen.

Verder lijken meerdere webshops de bestellingen voor deze kaart te annuleren, wat mogelijk een bevestiging is van hetgeen *knip* aangeeft, ik zag het bijvoorbeeld op reddit ook al langskomen.

Qua rechten verwacht ik eigenlijk niet zoveel, als het klopt dat de kaart niet meer geproduceerd wordt, dan kan de verkoper simpelweg niet leveren en lijkt ontbinding mij een mogelijkheid die juridisch gezien past.

Dat is natuurlijk in een geval als dit erg lullig, maar ik het verwacht eigenlijk niet dat het dan maar moeten leveren van een andere kaart voor MSRP redelijk en billijk is, immers is er simpelweg geen kaart te krijgen en liggen zelfs de inkoopprijzen die ik ken ver en ver boven de launch MSRP's. Dat zou betekeken dan winkel op sommige kaarten honderden euro's zouden moeten gaan bijleggen. Ik verwacht eigenlijk niet dat een rechter daar in mee zou gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 14-04-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-10 22:13

Aiii

何これ

Conobono schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:08:
Hetzelfde bericht gekregen. Zeer karig.
Belachelijk dat er nu wel 3070 kaarten beschikbaar zijn voor meer dan wat ik heb betaald voor de 3080.
Zou mooi zijn van *knip* om dan een eventueel alternatief aan te bieden. Ben ook zeer benieuwd naar mogelijke rechten. Mogelijk ook de moeite waard om consumentenbond oid te betrekken?
Het is simpelweg niet redelijk om nu te verwachten dat de webshop uit coulance (want dat zou het zijn, wettelijk zijn ze dat sowieso niet verplicht) een alternatieve kaart zou aanbieden en dat voor een prijs onder de inkoopprijs. Dit is overmacht. Vervelend voor jou, en ook vervelend voor hen.

Wat de OP zegt, dat het dan "fair" zou zijn om een alternatieve vergelijkbare kaart te leveren, tegen de originele prijs en waarbij je ook nog voor andere mensen in de wachtrij geplaatst wordt die op deze kaart zitten te wachten is ook niet realistisch. Er is een schaarste, dat heeft de webshop ook niet bedacht, maar ze kunnen niet andere klanten duperen omdat ze de kaart die jij bestelde niet meer kunnen leveren.

Dit is gewoon een vervelende situatie en overmacht. Ik voel met jullie mee, maar de webshop handelt e.e.a. hier wat mij betreft zo correct mogelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:50
Hier zal je helaas mee moeten leven.

Het is overmacht, dus het enige wat ze kunnen doen is geld terug storten. Ze zijn niet verplicht om een vergoeding bij te doen of een korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Serellyn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:09:
lijkt het mij niet meer dan fair dat de gedupeerden de mogelijkheid krijgen om een andere RTX3080 te bestellen voor MSRP en hun positie houden op de ranglijst van leveringen.
Behalve dat op die andere RTX3080 ook gewoon mensen maanden aan het wachten zijn, en als daar nu ineens een hele lading andere klanten vooraan de lijst wordt gezet is dat ook mooi zuur voor ze. "U stond op plek 30, maar dat is nu helaas plek 50 geworden". En ik zie nog wel meer fabrikanten de productie stoppen voordat de wachtlijsten weg zijn, dus er is ook nog kans op een sneeuwbal-effect waardoor iedereen uiteindelijk in dezelfde rij komt te staan. Veel plezier met nummer 1583 dan. Door de 'regels' achteraf te gaan veranderen krijg je alleen maar meer gezeik.

Heel lullig, dat zeker, maar er is weinig aan te doen.

[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 14-04-2021 20:29 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Mogen winkels preorders van grafische kaarten annuleren omdat de fabrikant de productie stopt?

Webwinkels als Azerty en Alternate melden klanten die de RTX 3080 Gaming X Trio 10G van MSI besteld hadden, dat ze deze niet meer gaan leveren. Dat las ik bij Tweakers. Alternate geeft aan: “Helaas heeft MSI besloten om de RTX 3080 Gaming X Trio 10G niet meer te produceren. Door dit besluit, dat buiten onze macht ligt, is levering van dit product onmogelijk geworden.” Pijnlijk voor hele hordes mensen die vijf maanden op een wachtlijst hebben gestaan, nadat de eerste batch van deze kaarten snel uitverkocht bleek en er nu dus geen nieuwe gaat komen. Mogen winkels dat, en kun je wat claimen?

Hoofdregel uit het overeenkomstenrecht is natuurlijk dat je moet leveren wat je belooft. (Iedere advocaat leert dat je het pleidooi dan opent met Pacta Sunt Servanda. Rechters weten dan dat het een lange dag gaat worden.) Dat waren die webwinkels natuurlijk ook van plan, alleen als de fabrikant dan vijf maanden lang je aan het lijntje houdt en daarna mededeelt dat ze toch niet meer komen, dan houdt het op.

Je schiet dan tekort, je levert niet wat je had beloofd. Dat is ook onmogelijk, die kaart is er niet meer op de markt. Feitelijk noem je dat overmacht (handelen van fabrikant MSI is geheel buiten de macht van webwinkel Azerty) maar juridisch gezien kun je daar fors wat vraagtekens bij zetten. Een fabrikant lijkt mij formeel een “hulppersoon” en diens handelen wordt jou toegerekend. Anders gezegd, het is niet mijn probleem dat jij het een ander laat produceren en dat jij geen afspraken maakt over gegarandeerde levering.

Maar hoe dan ook, die grafische kaart ga je niet krijgen. Natuurlijk krijg je je geld terug, maar menig Tweaker zal nu denken of er meer te halen is. Schadevergoeding dus. Maar dan krijg je – omdat het consumentenrecht is – meteen de vraag wat je schade is. Dingen als “ik had vijf maanden crypto kunnen minen” of “ik heb niet kunnen thuiswerken als zzp’er” gaan niet op, dat is te speculatief en daar hoeft een winkel geen rekening mee te houden.

Iets reëler is “ik moet nu een andere kopen en die is duurder, compenseer me het prijsverschil”. Juridisch noem je dat vervangende schadevergoeding (art. 6:74 lid 1 BW). Ik zie daar vooral praktische problemen mee: weliswaar zijn andere kaarten duurder (want de hele markt voor grafische kaarten is krankzinnig vanwege milieuvervuilende cryptospeculanten) maar het is per kaart niet zó veel duurder dat een rechtszaak de moeite waard is. Nog even los van hoe je dan bepaalt welke kaart vergelijkbaar genoeg is om als het alternatief te gelden.

(De voorwaarden van die webwinkels zijn verder totaal niet interessant want dit is allemaal dwingend consumentenrecht.)

Arnoud
Interessant stukje blog van @Arnoud Engelfriet over deze annuleringen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1