Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik overweeg zonnepanelen om zo wat geld te besparen en het is beter voor het milieu. Binnenkort mogelijk een EV ter vervanging van tweede auto, die is na 22 jaar op. Het liefst heb ik alles electrisch maar dat geld is er helaas niet. WTW ventilatiesysteem heb ik ook nog in gedachten want de roosters tochten te veel en klepperen bij windvlagen.

De woning
Het betreft een tussenwoning gebouwd in 2017 opgeleverd zonder zonnepanelen, met CV ketel + VV beg grond en overal ventilatieroosters. De woning heeft een oost/west ligging en geen schaduw door bomen of gebouwen die vlakbij staan. Inductiekookplaat is al aanwezig.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase x 25; 1 fase 40A
Dakvlak
Dakvlak 6,16 m hoog bij 5,20 m breed. Nok is 10,44 m hoog. Helling van 55 graden.
Oostkant; CV buis, ventilatiebuis en rioolontluchter aanwezig
Westkant; dakraam aanwezig.

Huidig verbruik:
Mijn huidig verbruik is laag en ik zou het geld ook in een elektrische auto kunnen stoppen om zo brandstof te besparen. De energierekening is namelijk maar 60 euro (stroom en gas). Brandstof ongeveer 150 euro per maand voor 2 auto's (één auto is ook aan vervanging toe en wordt misschien vervangen voor een EV) Aantal kilometers per auto in 2020: 11000 en 9500.

afgelopen jaar was mijn verbruik:
jaar totaal elektra gas
2018 1323 751
2019 1297 576
2020 1543 519

Offertes
Ik heb enkele offertes opgevraagd in 2018 en 2021 en enkele gesprekken gevoerd maar ik ben er nog niet over uit wanneer ik het beste de panelen kan aanschaffen. De aanbiedingen in 2018 vielen mij erg tegen en zijn het allen niet geworden ivm de prijs. Ik heb ze wel toegevoegd ter vergelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuFn1IO7tWp71ztZ9jX4HSTGsuc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/64yBAOlfNDsdHRZ3I5q5c9Q4.png?f=user_large

Optie 1: oost-west 3300Wp 1,0678 euro/Wp
10x Trina Solar TSM-330 DD06M.05(II) zonnepanelen.
1x Growatt MIN 3000 TL-XE omvormer.
3.524 euro ex btw
2.435 kWh per jaar aan stroom

Optie 2; west 3300Wp 1,0678 euro/Wp
10x Trina Solar TSM-330 DD06M.05(II) zonnepanelen.
1x Growatt MIN 3000 TL-XE omvormer.
3.524 euro ex btw
2.393 kWh per jaar aan stroom

Optie 3; (offerte uit juli 2018) 1770Wp 1,4265 euro/Wp
6 x Trina Solar 295Wp
1x Growatt 1500s
2525 euro ex btw
1.341 kWh per jaar aan stroom

Optie 4; (offerte uit juli 2018) 1800Wp 1,7461 euro/Wp
6 x Trina Solar Honey Mono BLACK 300Wp
1 x SolarEdge Inverter 1PH, 2.2kW,
3.143 euro ex btw

Optie 5; (offerte uit juni 2018) 1770Wp 1,6892 euro/Wp
6 TrinaSolar 295Wp Mono Paneel € 212,45 € 1.274,70
3 Aps YC500-I Micro omvormer € 176,35 € 529,05
1 Gateway € 249,50 € 249,50
2.993 euro ex btw

Optie 6; 3250 Wp 0,7178 euro/Wp
DHZ plaatsing (nog nooit gedaan, ben wel handig, ervaring met boulderen en klimmuren)
10x Zonnepaneel 325 Wp Trina Solar TSM-325DD06M.05
1x Omvormer Growatt 2500TL-XE WiFi
10x Montagematerialen voor een schuin dak
Kabels/connectoren & benodigdheden
€ 2.333,17 ex btw

Optie 7; 3250 Wp 1,06092 euro /Wp
10x Zonnepaneel 325 Wp Trina Solar TSM-325DD06M.05
1x Omvormer Growatt 2500TL-XE WiFi
10x Montagematerialen voor een schuin dak
Kabels/connectoren & benodigdheden
€ 3.448,87 ex btw

[ Voor 4% gewijzigd door willy1986 op 14-04-2021 18:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:09
Als je nog een paar jaar wacht kan het met de wijziging van de saldering wellicht niet makkelijk meer uit.
Bij mij is de “winst” dan nog maar maximaal 200 per jaar eigen verbuik, en dan duurt het zeker +10 jaar voor je het systeem eruit hebt.
Nu kan ik mijn gehele verbruik nog wegsalderen scheelt me 550 per jaar en dan ben je snel terug.

Je zult even driftig moeten gaan excellen.
Ik heb een jaartje gemeten met p1 monitor om zo een histogram per uur op de dag te trekken en daarmee te kijken hoeveel de zon nog levert om zo eigen verbruik zonder saldering mee te nemen.

Kijk ook eens naar je jaarrekening, want alleen je variabele kosten vallen nu weg. Dat lijkt me bij jouw zo’n 300 euro. Dus dat je is maximale winst. Want van exporteren wordt je niet rijk.
Als je dat binnen 10 jaar terug wil mag het dus maximaal 3k kosten. Winst komt daarna pas, mits geen defecten.

Ik denk dat alleen dhz voor jou overblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:18

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je binnenkort of op termijn EV wilt rijden gaat je stroomverbruik drastisch omhoog, en is het wel handig als je toch zelf veel meer stroom opwekt dan je huidige stroomgebruik. Ook vanwege afschaffen saldering is het wel handig als je eigen opwek hoger is, zodat je ook op minder mooie dagen nog steeds genoeg stroom hebt, en niet het volle pond hoeft te betalen voor stroom.

Met zo'n mooi groot dak kan je heel efficient en economisch meer panelen bij leggen die relatief weinig kosten als je het toch al direct laat doen. Van exporteren wordt je niet rijk, maar je verdiend wel zeker je geld terug. En daarna is het nog steeds winst!

Vraag ook eens een offerte op voor het volleggen van beide dakvlakken, en reken dan met het verschil tussen beide offertes en een lage ingeschatte terugleververgoeding van 5 cent per kwh. Dan weet je wanneer je dat er uit hebt, en als dat zo is, heb je daarna meer winst met meer panelen! Of genoeg stroom voor die EV die je kan kopen van de winst van het terugleveren. Bijvoorbeeld ;)

Ik heb zelf beide kanten helemaal vol met panelen, en vind het wel een fijn idee dat ik nu en in de toekomst altijd genoeg stroom hebt, en met wat terugleveren de energie rekening gewoon op 0 kan houden. met wat geluk ook na afschaffen salderen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:18

Gerco-M

mijn tornado res.

Vergeet trouwens de offertes uit 2018, dat is in de prehistorie kwa zonnepaneel land want tegenwoordig zijn de prijzen echt veel beter zoals je ziet.

Met meer panelen werkt de omvormer trouwens ook veel efficienter, deze start eerder op en werkt veel soepeler dan met 4 / 6 panelen per kant. Zodat je rendement per paneel ook omhoog gaat.
Met een oost / west opstelling heb je al een perfecte spreiding over de dag kwa stroom opwek en met meer panelen is dat nog wat efficienter. Gewoon doen, succes!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gerco-M schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:02:
Vergeet trouwens de offertes uit 2018, dat is in de prehistorie kwa zonnepaneel land want tegenwoordig zijn de prijzen echt veel beter zoals je ziet.

Met meer panelen werkt de omvormer trouwens ook veel efficienter, deze start eerder op en werkt veel soepeler dan met 4 / 6 panelen per kant. Zodat je rendement per paneel ook omhoog gaat.
Met een oost / west opstelling heb je al een perfecte spreiding over de dag kwa stroom opwek en met meer panelen is dat nog wat efficienter. Gewoon doen, succes!
Een goed systeem ligt met ruim voldoende spanning op genoeg vermogen te wachten alleen een slecht systeem start incl klik festijn langzamer op. meer panelen zouden niet merkbaar eerder moeten opstarten, als dat wel zo is dan heb je de verkeerde keuzes gemaakt. meer panelen geeft doorgaans wel een efficientere omvormer.

Neemt niet weg dat ik ook beide daken vol zou leggen of minimaal 1. half vol oost west gooi je min of meer je eigen glazen in als het gaat om uitbreiding, (kan uiteraard wel maar zit weer een prijskaartje aan)
op dit moment is nagnoeg zonder uitzondering het beste om een dakvlak gewoon "vol" te leggen. panelen kosten geen drol je betaald met name voor het busje en de steiger. zelf doen steek je de eerste 1000 euro in je zak en kan je mooi 8 panelen extra van kopen :+

De casus van TS gaat vooral ook om eigen gebruik, als het mogelijk is om de auto daadwerkelijk op te laden met zonnestroom (oftewel hij staat vaak aan de lader als er zon is) heb je een mooi verdienmodel voor de extra panelen nu en als salderen tot een einde komt.

Als ik even grof reken een Ev gebruikt ongeveer 15kWh per 100km (YMMV) dat is dus 1500kWh per 10000 potensieel heb je dus 3000kWh gebruik voor die auto's niet alles zal direct van het dak komen en dan is wat extra inkomsten van wat overproductie zo verkeerd niet (en nu wordt het gewoon gesaldeerd)
daarnaast higher lows dus meer eigen verbruik.

maargoed het verbruik is klein dus je besparing is klein dus je zal enige keuzes moeten maken, je situatie is vrij makkelijk dood te rekenen. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 14-04-2021 07:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Verbruik van de EV ligt een beetje aan welke EV het is, en hoe zuinig je zelf rijd. Ik heb zelf een geïmporteerde Fiat 500E van 2015 uit USA met een 22kw accu erin, daarmee rijd ik gemiddeld 100-130km afhankelijk van het weer (in de zomer meer, in de winter minder). Gemiddeld genomen gebruikt die zo'n 6-7 kilometer op 1kw voor de binnenstad. Op de snelweg boven de 90km/u is die snel leeg.

De offertes van 2018 kun je onmogelijk gaan vergelijken met de offertes van 2021. Waar ik wel rekening mee zou houden is dat je aan de oost-kant meer panelen gaat plaatsen als dat een eigen string moet worden. In je offertes worden Growatts genoemd die toch liever 6+ panelen op een string hebben.

De BTW aftrek heb je maar 1x per 3 jaar, en de saldering regeling loopt (zoals het nu lijkt) ook langzaam aan naar beneden af tussen 2023-2030 waardoor uitstel van panelen alleen maar nadelig is.

Qua installatie zou ik het dak vol leggen zolang het budget en aansluiting dit toelaat, ik zou sowieso een verzwaring aanvragen als je overweegt elektrisch te gaan rijden, waarvan een 1x35A vaak kosteloos is, en een 3x25A, rond de 200 euro op jaarbasis (afhankelijk van netbeheerder).

Als je het in 1x doet heb je ook maar 1x de installatie kosten (als je het niet zelf doet) en ben je meteen klaar. Mocht dat in de zomer meer stroom opwekken dan je gebruik dan word dit wel weer verrekend in de winter en mocht het in de winter alsnog te veel stroom opwekken, dan krijg je geld terug van de netbeheerder. (afhankelijk van welke tussen de 4-12 cent per kw).

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
1x25A is erg zeldzaam bij recente grondgebonden woningen. Kun je dat bewijzen met een foto van de groep onder de meter?
Ook met 1x25A kun je overigens prima een 3680 W omvormer hangen waar bij jouw helling en dak, gelijk verdeeld, meer dan 6000 Wp op kan zonder af te toppen.
1x35A of 40A (of 3x25A) is bijna onmisbaar voor het laden van je auto en electrisch koken.
5+5 panelen kan met een string omvormer (zeker Growatt) leiden tot klapperende relais in de ochtend, dus geluidsoverlast. Tot 11 panelen zou ik dan alleen west gebruiken. Vanaf 6+6 wel oostwest.
HSA.Solar schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:46:
ik zou sowieso een verzwaring aanvragen als je overweegt elektrisch te gaan rijden, waarvan een 1x35A vaak kosteloos is, en een 3x25A, rond de 200 euro op jaarbasis (afhankelijk van netbeheerder).
De upgrade naar 3x25A heeft eenmalige kosten (oa voor je electricien die de meterkast moet ombouwen). Geen jaarlijkse extra kosten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
busscherski schreef op woensdag 14 april 2021 @ 04:36:
De upgrade naar 3x25A heeft eenmalige kosten (oa voor je electricien die de meterkast moet ombouwen). Geen jaarlijkse extra kosten.
Ah mijn fout. Ik zie dat 1x25A of 3x25A inderdaad dezelfde prijs heeft. In oudere woningen zitten nog best vaak een 1x25A aansluitingen, we komen ze meerdere keren per week tegen in Oost Groningen.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 14 april 2021 @ 04:36:
1x25A is erg zeldzaam bij recente grondgebonden woningen. Kun je dat bewijzen met een foto van de groep onder de meter?
Ook met 1x25A kun je overigens prima een 3680 W omvormer hangen waar bij jouw helling en dak, gelijk verdeeld, meer dan 6000 Wp op kan zonder af te toppen.
1x35A of 40A (of 3x25A) is bijna onmisbaar voor het laden van je auto en electrisch koken.
5+5 panelen kan met een string omvormer (zeker Growatt) leiden tot klapperende relais in de ochtend, dus geluidsoverlast. Tot 11 panelen zou ik dan alleen west gebruiken. Vanaf 6+6 wel oostwest.

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK77sWUtkWq5q3rDiHWQ0pe_0eg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALBYiEwEIM4GFAwSFfOpUKVv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i09EI-KvIqmkA0zkCnMk3MGf6L4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Mi5W8yMwFwyV3FkbdteJexH.jpg?f=fotoalbum_tile

Hierbij de foto's. Ik heb dus blijkbaar een 1 fase 40A aansluiting ipv een 25A aansluiting?

Bedankt voor de reacties. Mooi om te lezen dat 3 tweakers het advies geven om het dak vol te leggen. Dat was ook een gedachte maar gezien mijn huidig verbruik niet echt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
Ja dat is 1 fase 40A. (heb ik ook, met een gasloos huis)

Ik weet niet hoeveel op het dak past overigens. Je zou ook 1 van de 2 daken vol kunnen leggen (bijvoorbeeld west want de meeste huishoudens verbruiken de tweede helft van de dag meer energie dan de eerste helft).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1