Pomp vloerverwarming defect, hulp bij aansluiten nieuwe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohlaf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-06 18:59
Mijn huidige circulatiepomp heeft het begeven en de installatiemonteurs hier uit de buurt hebben het allemaal dusdanig druk dat het een week duurt voordat ze langs kunnen komen, dan wel dat ik een servicecontract met ze nodig heb.

Nu zat ik te kijken op diverse sites waar ze pompen verkopen en de aansluitfilmpjes en dat zou toch te doen moeten zijn. Een aantal beginnersvragen hiervoor.

Ik heb nu een Grundfos 25-50/130
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHAbYstZ-kbw-xdLBGL91zkXQ-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMVkrrBwLO6kEqNGdvEwdnre.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG33Nf4MoQJvZoQJ5Pt4FKL6_iE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JB902oFvoVgcgXiOsw5VQtr7.jpg?f=fotoalbum_large

En ik zit te denken om een Grundfos Alpha2 25-40/130 te kopen.

Als ik dat wil aansluiten, klopt het dat ik dan het volgende moet doen?
1. Kraantjes sluiten
2. Aftapkraantje onderin openen
3. Water eruit laten lopen
4. De pomp vervangen
5. Aftapkraantje dicht en andere twee openen

Mis ik iets?

En zijn de kraantjes uit stap 1 dan de bovenste twee waar je een vleugelsleuteltje voor nodig hebt?
(Probeerde het te meten, 5mm denk ik?)

En het aftapkraantje is denk ik het rode hendeltje onderin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dylYQK3NDbYYKhGlR67a9dGAr7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ww9i5LXxJrLet8t8ndZIOwov.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
oohlaf schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:20:
Als ik dat wil aansluiten, klopt het dat ik dan het volgende moet doen?
1. Kraantjes sluiten
2. Aftapkraantje onderin openen
3. Water eruit laten lopen
4. De pomp vervangen
5. Aftapkraantje dicht en andere twee openen
Vergeet de CV niet uit te zetten/uit het stopcontact.
Ik zou zelf alleen 2 doen. Het meeste water blijft toch wel in het systeem hangen en vullen is zo gebeurd. Hooguit de radiatorkranen boven even dichtdraaien.
Die afsluiters zijn leuk, maar je zult altijd zien dat ze muur vast zitten of daarna gaan lekken oid.
Dus aftapper open, koffie drinken, pomp wisselen en aftapper dicht, vullen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vervang ook de pakkingen.
Zo te zien zitten ze bij de levering
https://www.pumpendiscoun...gaGbR/proid/995/skat/275/

Edit: is de pomp vastgelopen door te lange stilstand? (zwave stekker zie ik)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2021 08:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohlaf
TheGhostInc schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:50:
[...]

Vergeet de CV niet uit te zetten/uit het stopcontact.
Ik zou zelf alleen 2 doen. Het meeste water blijft toch wel in het systeem hangen en vullen is zo gebeurd. Hooguit de radiatorkranen boven even dichtdraaien.
Die afsluiters zijn leuk, maar je zult altijd zien dat ze muur vast zitten of daarna gaan lekken oid.
Dus aftapper open, koffie drinken, pomp wisselen en aftapper dicht, vullen maar.
Ik heb trouwens stadsverwarming en die kan ik afsluiten in de meterkast.
Maar de radiatorknoppen op de andere verdiepingen kan ik niet volledig dichtdraaien, die gaan maar tot de winterstand met zo'n sterretje.

Loop ik dan niet het risico als ik afsluiters voor en achter de pomp niet dichtdraai, dat al het water van boven er ook uit kan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohlaf
AUijtdehaag schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:37:
Vervang ook de pakkingen.
Zo te zien zitten ze bij de levering
https://www.pumpendiscoun...gaGbR/proid/995/skat/275/

Edit: is de pomp vastgelopen door te lange stilstand? (zwave stekker zie ik)
Wow, die site heeft die pomp een stuk goedkoper 180, op de NL sites zie ik hem alleen voor 250 euro exclusief kabel met EU stekker.

Lees ik nu op die site dat de inhoud van de doos is:
Lieferumfang:
-Pumpe
-Dämmschale
-Alphastecker
-2 Dichtungen
-Bedienungsanleitung
Is die alphastecker die kabel die ze in NL niet bij het product leveren?

Er heb er idd een zwave stekker op zitten, maar in de winter op pompen van 8 tot 22, en 's zomers elke nacht 5 minuten.

Afgelopen zondag hoorde ik rond een uur of 18 een harde tik en ik snapte maar niet waar dat geluid vandaag kwam. Ik dacht, zullen de buren wel zijn. Toen mijn vrouw klaagde dat ze het maar niet warm kreeg, merkte ik dat de pomp was vastgelopen. Toen heb ik dat voorste ventiel opengedraaid en de pomp een paar keer proberen te draaien. Daarna begon hij wel te lopen, maar pompen doet ie niet meer. Dus ik vermoed slijtage.

Bij deze nieuwe pomp kan ik de zwave stekker achterwege laten, of alleen voor het meten van verbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door oohlaf op 14-04-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Daarom link ik hem ook even vanwege de prijs ;)

Je kan ook nog kijken naar een 25-60, die heeft iets meer capaciteit. (m3/h)

De alphastekker is volgens mij gewoon een aansluitblokje, dus je moet de huidige netsnoer van je pomp afknippen en daar op aansluiten.
https://www.grundfos.com/...edge/alpha2-plug-assembly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohlaf
Ach idd, ik had helemaal niet gezien dat ze gewoon een netsnoer bedoelen, ik dacht dat het stekkertje aan het snoer zou zitten en ik dus een speciaal kabeltje moest hebben. Netsnoeren genoeg hier.

Maar de 25-60 is in NL ook 250 euro
https://www.waterpompshop...30-circulatiepomp-cv-pomp

En bij hun 288 euro.
https://www.pumpendiscoun...Grundfos-Alpha2-25-6.html

Mijn huidige pomp is -50.
Wat is dan de afweging, voor 70 euro meerprijs tussen -40 en -60.

De verschillen zijn:
opvoerhoogte: 6m vs 4m
capaciteit: 3 vs 2.2 m3/u
wattage: 34w vs 18w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met 4 groepjes lijkt me de 25-40 genoeg.

2,2 m3/h = 36,6 l/m
36.6 / 4 = 9,15 l/m per groep.(als die vol draait)

Maar ben ook geen kenner.

Aan de fabrikantcode te zien is dat niet dezelfde die je linkt.
Het zou kunnen dat de duitse meer mogelijkheden heeft
Ausführung mit Funktion für den hydraulischen Abgleich (wie die Alpha3), kompatibel mit dem Grundfos Reader (nicht im Lieferumfang enthalten)

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2021 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohlaf
Ja lijkt mij ook, zojuist de pomp besteld....t.b.c. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohlaf
Vandaag ben ik aan de slag gegaan om de nieuwe pomp te monteren en dat ging vrij soepel (het monteren) totdat ik wilde testen.

Als eerste de rode en blauwe afsluiters voor de verwarming gesloten op de stadsverwarming.
Toen wilde ik de afsluitkraantjes bovenop bij de vloerverwarming aanvoer en retour afsluiten, maar dat bleek dus voor ontluchten te zijn, dus spoot er wat water uit tegen de muur ;)
Nou ja, ok, toen het aftapkraantje open gezet en water eruit laten lopen, was ook zo gedaan en paste in een teiltje.
Daarna wat WD-40 op de koppelingen laten lopen en kort laten intrekken, en in no time had ik de oude pomp eruit en die nieuwe gemonteerd.
Afsluitkraantje weer dichtgedraaid bij de vloerverwarming onderin.
Daarna de stadsverwarming weer opengezet en ontlucht op de aanvoer, retour en bovenste verdelerbalk.
Ik kon geen tie-wraps vinden, dus de zekering met onderbreker boven 50 graden die in het netsnoer zit heb ik nog niet op de onderste balk weer kunnen bevestigen.

Echter, na thermostaat inschakelen werd de onderste balk direct warm, maar de vloer niet.

Ik weet alleen niet zeker of ik met stadsverwarming het circuit van vloerverwarming en radiatoren gescheiden is of zichzelf bijvult met water. Want de enige reden die ik nog kan verzinnen is dat er nu te weinig water inzit, maar als ik de ontluchters openzet, dan spuit er wel direct nog water uit en ik hoor de nieuwe pomp wel pompen.

Dus moet ik bij stadsverwarming ook bijvullen en zo ja, hoe doe ik dat?
Ik zie ook geen drukmeter o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmFF_pEfSDFwsW5l7aQMbPlOU4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQ7rAhUcdcY69zWXvCxb4iaC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHDcgz-U7obyMEfc-rktH6Invo0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUSkni8khgGonX8CPJbjRgWy.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door oohlaf op 24-04-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:47
Nee kan niet.
Wat je moet doen is meer gas geven met die pomp. Bijvoorbeeld hem op 18W zetten. Lees even de handleiding voor de verschillende opties die deze pomp heeft. Voor nu kun je hem op continu snelheid zetten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je zal bij moeten vullen met water en ontluchten.
Als je nu (boven) een ontluchtingskraantje open zet, spuit het er ook niet blijvend uit neem ik aan?
Het spuit er beneden uit omdat je op het laagste punt zit en nog druk van boven hebt.

Ik zou er toch een manometer in meubelen ergens en op. 1- 1,5 bar druk op zetten dus. Afhankelijk waar je die plaatst.

Stadsverwarming heeft een wisselaar.
Zodat je niet de hele wijk zonder warmte kan zetten :-)

En 4 watt is erg weinig, wat betekent dat de pomp niet vol draait.
Pas wel op dat je niet een te hoge temperatuur je vloer in pompt.
Ik zie 40 graden staan en dat is te hoog.
Daar dienen de thermostaat knoppen voor om dat te beperken.

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2021 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:50
Topictitel iets duidelijker gemaakt ;)

Vergeet niet de maximaalthermostaat weer te monteren overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:45
AUijtdehaag schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:19:
Je zal bij moeten vullen met water en ontluchten.
Als je nu (boven) een ontluchtingskraantje open zet, spuit het er ook niet blijvend uit neem ik aan?
Het spuit er beneden uit omdat je op het laagste punt zit en nog druk van boven hebt.

Ik zou er toch een manometer in meubelen ergens en op. 1- 1,5 bar druk op zetten dus. Afhankelijk waar je die plaatst.

Stadsverwarming heeft een wisselaar.
Zodat je niet de hele wijk zonder warmte kan zetten :-)

En 4 watt is erg weinig, wat betekent dat de pomp niet vol draait.
Pas wel op dat je niet een te hoge temperatuur je vloer in pompt.
Ik zie 40 graden staan en dat is te hoog.
Daar dienen de thermostaat knoppen voor om dat te beperken.
De wisselaar in een stadsverwarmings aflever set is puur voor je warm tap water. Zodat je geen boiler hoeft te hebben en onbeperkt warm water hebt. Ook kan je stadsverwarmings water absoluut niet drinken.

Bij een lekkage zal het oneindig doorlopen totdat de buffervaten leeg zijn, of er afsluiters dicht gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:42
Geeft de pomp zelf geen foutmelding?

Ik heb exact dezelfde laatst geïnstalleerd hier, waarbij er bij een van de drie nadien te weinig water in het systeem leek te zitten. Een keer goed ontluchten, bijvullen en die pomp even op de harde stand zetten did the trick. Daarna gewoon op een lagere stand gezet en draait als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Technofreakz schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:33:
[...]

De wisselaar in een stadsverwarmings aflever set is puur voor je warm tap water. Zodat je geen boiler hoeft te hebben en onbeperkt warm water hebt. Ook kan je stadsverwarmings water absoluut niet drinken.

Bij een lekkage zal het oneindig doorlopen totdat de buffervaten leeg zijn, of er afsluiters dicht gezet worden.
Ok. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohlaf
Jim423 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:56:
Nee kan niet.
Wat je moet doen is meer gas geven met die pomp. Bijvoorbeeld hem op 18W zetten. Lees even de handleiding voor de verschillende opties die deze pomp heeft. Voor nu kun je hem op continu snelheid zetten.
Ik had hem al maximaal gezet en dat hielp niet. De foto was direct na monteren, had alledrie de CP standen geprobeerd en op CP3 hem een uur of 2 laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohlaf
Ah, het staat hier uitgelgd: Verwarmings flow bij warmtewisselaar

Dus bijvullen hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohlaf
ThinkPadd schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:50:
[mbr]Topictitel iets duidelijker gemaakt ;)[/mbr]

Vergeet niet de maximaalthermostaat weer te monteren overigens.
Ja klopt, heb geen tie-wraps liggen, monteer ik zsm. Goed gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohlaf
De_Bastaard schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:37:
Geeft de pomp zelf geen foutmelding?

Ik heb exact dezelfde laatst geïnstalleerd hier, waarbij er bij een van de drie nadien te weinig water in het systeem leek te zitten. Een keer goed ontluchten, bijvullen en die pomp even op de harde stand zetten did the trick. Daarna gewoon op een lagere stand gezet en draait als een zonnetje.
Nee, geen foutmelding te zien op de pomp.

Denk dat het hem idd zit in goed ontluchten. Dat had ik beneden wel gedaan, maar niet boven. Ik zal alle radiatoren eens ontluchten vandaag.

Kwam net dit tegen over stadsverwarming en ontluchten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohlaf
Ik heb net alle radiatoren van beneden naar boven een voor een ontlucht, maar helaas geen verschil.
De radiatoren boven worden wel warm (ook niet superheet trouwens), maar de vloerverwarming blijft koud.

De rode aanvoer voor verwarming bij de warmtewisselaar is goed warm, maar de rode aanvoer in de trapkast voordat hij naar de vloerverwarming gaat blijft koud. Dus het probleem zit hem nog voor de trapkast.

Ik kan me herinneren dat 2 jaar terug ik een monteur heb laten komen die vertelde dat de Honeywell VC8615 die op de retour zit van de warmtewisselaar, gesmeerd moest worden en niet correct meer schakelde. Nu hoor ik wel dat hij schakelt als ik de thermostaat hoog zet, en ik zie het witte palletje ook van links naar rechts en andersom bewegen.

Ik was er alleen niet bij toen die monteur er was destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:03
oohlaf schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:29:
De rode aanvoer voor verwarming bij de warmtewisselaar is goed warm, maar de rode aanvoer in de trapkast voordat hij naar de vloerverwarming gaat blijft koud. Dus het probleem zit hem nog voor de trapkast.
Hoe kan die onderste rail dan toch 40 graden zijn? :?

Er zal om de een of andere reden geen flow zijn. Dat kan ook nog aan de thermostaatkranen op de verdeler liggen.

Het is mijn vakgebied niet, maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom er 2 thermostaatkranen zitten (ook in de retour)? :?
Ik kan me herinneren dat 2 jaar terug ik een monteur heb laten komen die vertelde dat de Honeywell VC8615 die op de retour zit van de warmtewisselaar, gesmeerd moest worden en niet correct meer schakelde. Nu hoor ik wel dat hij schakelt als ik de thermostaat hoog zet, en ik zie het witte palletje ook van links naar rechts en andersom bewegen.

Ik was er alleen niet bij toen die monteur er was destijds.
Als je de servo eraf haalt hoort de klep volgens mij volledig te openen, dat zou je ook even voor tijdelijk kunnen proberen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohlaf
Xander schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:43:
[...]

Hoe kan die onderste rail dan toch 40 graden zijn? :?

Er zal om de een of andere reden geen flow zijn. Dat kan ook nog aan de thermostaatkranen op de verdeler liggen.

Het is mijn vakgebied niet, maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom er 2 thermostaatkranen zitten (ook in de retour)? :?

[...]

Als je de servo eraf haalt hoort de klep volgens mij volledig te openen, dat zou je ook even voor tijdelijk kunnen proberen.
Dat was hij in het begin even direct na aansluiten (toen die foto genomen was), daarna niet hoger dan 20 graden te krijgen.

De thermostaat kranen op de bovenste verdeler staan nog in dezelfde stand als ingeregeld door de monteur 5 jaar geleden.

Ik zal eens kijken of ik die servo eraf kan klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohlaf
Eraf geklikt en de servo doet het gewoon zoals het moet, kan hem met de hand goed heen en weer schuiven. En ook bij warmtevraag zie ik het witte palletje heen en weer gaan zoals het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:03
oohlaf schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:25:
Eraf geklikt en de servo doet het gewoon zoals het moet, kan hem met de hand goed heen en weer schuiven. En ook bij warmtevraag zie ik het witte palletje heen en weer gaan zoals het moet.
De klep eronder werkt ook goed? Die pen komt naar buiten als je de servo eraf haalt en is ook zonder al te veel kracht in te duwen?

Als de servo eraf ligt zou de klep volgens mij open moeten zijn, dus je kunt de servo ook even eraf laten en kijken of de boel dan wel warm wordt. Wel even in de gaten houden want je thermostaat zal het verwarmen niet meer stoppen dan. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 25-04-2021 16:38 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Heb je al geprobeerd om alle groepen van je verdeler dicht te draaien, en dan steeds 1 groep open te zetten, zodat je kan checken of daar flow is?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:38
Weet je zeker dat de pomp de goede kant op pompt? Als ik de handleiding bekijk kan de pomp op 2 manieren gemonteerd worden en het default plaatje zegt dat het water naar boven pompt.
In de foto in de openingspost is je onderste rail de warme (dus aanvoer), dus zou die van boven naar onder.
moeten pompen.

edit: er staat op de zijkant van het pomphuis een pijl met de stromingsrichting.

[ Voor 11% gewijzigd door lampy25 op 25-04-2021 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oohlaf
lampy25 schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:58:
Weet je zeker dat de pomp de goede kant op pompt? Als ik de handleiding bekijk kan de pomp op 2 manieren gemonteerd worden en het default plaatje zegt dat het water naar boven pompt.
In de foto in de openingspost is je onderste rail de warme (dus aanvoer), dus zou die van boven naar onder.
moeten pompen.

edit: er staat op de zijkant van het pomphuis een pijl met de stromingsrichting.
Oh nee, schaam schaam. Je hebt helemaal gelijk. De pomp zit verkeerd om :X
En ik dacht nog, wel op letten toen ik hem uit de doos haalde een dag eerder.

De pijl wijst naar boven, en moet juist naar beneden wijzen, want de rode aanvoer is de bovenste leiding.

Verklaard ook meteen waarom de meter van de warmtewisselaar een negatief verbruik liet zien in m3/h toen ik de radiatoren boven dicht draaide.

Mijn dochter ligt al in bed, dus morgen maar omdraaien. De stekker er maar even uitgehaald.

Goed gespot :)

[ Voor 5% gewijzigd door oohlaf op 27-04-2021 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oohlaf
Dank iedereen voor de tips.
De pomp is inmiddels omgedraaid en draait als een zonnetje nu.
Nu alleen nog tie-wraps halen voor die maximaalthermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHZsHHumlS51tjARsHPDSO26DYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4UzAJdRYFfW2JzivwosuqVY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3Gisq17RdaqJv9wxEBGn4E99Qk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7K2Y7xzQTskHgL3S7NpDx2X.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door oohlaf op 27-04-2021 21:01 ]

Pagina: 1