Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emanuelhut
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-01 22:40
Sinds vorig jaar heb ik hier in het huis (Grote boerderij) 2x Netgear R6120 staan die functioneren als AP en Switch. Nu blijkt dat de wifi, internet en tv via deze routers zeer instabiel zijn.

Verbinding blijft (Wi-FI en Bekabeld) maar er is geen internet zelfs lokaal zijn er problemen. (Getest met een Plex Media server en een chromecast op dezelfde AP)

Ook blijft de TV gewoonweg hangen en blijft netflix bufferen. Enige oplossing die er op dat moment is, is natuurlijk Stroom eraf, Stroom erop.

Dan is het probleem weer even weg maar komt erg gauw weer terug.

-

Qua netwerk setup heb ik hieronder een versimpelde variant van het netwerk geschetst incl. gebruikte apparatuur.

Aanbieder: Delta Glasvezel

Genexis Router Platinum-7840 (Modem / Router + DHCP)
Hier zitten 2 kabels in.
Kabel 1: Van 4 meter naar een switch (Netgear gs305) (Deze verdeeld door het hele huis)
Kabel 2: Deze gaat naar onze TV Ontvanger met een kabel van van Delta (Deze werkt perfect)

Vanaf de eerste switch gaan er 2 kabels naar andere apparaten.
Kabel 1: Gaat met een kabel van 10 - 15m naar de eerste router.
Kabel 2: Gaat met een kabel van 40 meter naar de tweede router.

Router 1: Op deze router zit een Bekabelde computer met een Plex Media Server en diverse mobiele apparaten o.a. een chromecast.

Router 2: Op deze router zitten 3 Delta Tv Kastjes aangesloten, meerdere mobiele apparaten en laptops.

-

In deze setup hebben wij al meerdere dingen getest. We hebben zelfs de 2.4Ghz verbinding van de modem weer aangezet. Wat blijkt? Dit werkt naar behoren!

De conclusie die ik hieruit begin te trekken is dat de Netgear R6120 storing veroorzaakt. Deze 2 apparaten die wij hebben staan hebben precies dezelfde configuratie en dat is puur als Switch en domme AP. (Dus geen DHCP)

Wat ik al heb geprobeerd is de routers resetten naar fabrieksinstellingen en de firmware upgraden.
De firmware is geupgrade van V1.0.0.68 naar V1.0.0.76
Alleen mijn trukendoos begint vrij leeg te raken en ik vraag me af of jullie nog ideeën hebben...

Alle hulp is welkom!

Voor de duidelijkheid heb ik van onze complete netwerk een Diagram opgesteld zodat alles hopelijk duidelijk is :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9WzHMP7D-WKujW_xOE2sXjXLzs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eKH4B8ucqAf0btEhDEC2MstR.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door emanuelhut op 13-04-2021 22:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:07
Welk type kabels heb je in gebruik, en dan met name die van 40 meter?
Volledig koper of CCA (aluminium met dun laagje koper)?

Wat je probleem zou kunnen verklaren is dat de verbindingssnelheid van 1 Gbps naar 100 Mbps (or erger nog naar 10 Mbps) terugvalt omdat de kwaliteit van de kabel onvoldoende is om grote afstanden te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emanuelhut
Masimo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:06:
Welk type kabels heb je in gebruik, en dan met name die van 40 meter?
Volledig koper of CCA (aluminium met dun laagje koper)?

Wat je probleem zou kunnen verklaren is dat de verbindingssnelheid van 1 Gbps naar 100 Mbps (or erger nog naar 10 Mbps) terugvalt omdat de kwaliteit van de kabel onvoldoende is om grote afstanden te overbruggen.
Bedankt voor je reactie!
De kabel die er ligt is het volgende

Soort: F/UTP - Cat 5e,
Kern: Flexibele kern - CCA,
Diameter: 5.2 mm,
Mantel: PVC.

Mocht dit het probleem zijn dan snap ik dat zeker!

Alleen gebruik overal dezelfde kabel en die gaat ook naar Router 1 alleen zit die pas sinds kort op de huidige locatie.
Voordat Router 1 op die locatie geplaatst was zat de Plex Mediaserver rechtstreeks op de switch (Zonder iets ertussen) en waren er geen problemen met die betreffende apparaten.

Tevens is die 40 meter meer 30. (Heb jammer genoeg geen manier om het precies op te meten)

[ Voor 4% gewijzigd door emanuelhut op 13-04-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Zo opstellingen met meerdere routers die worden misbruikt als Access Points ben ik eigenlijk niet zo gek van. Liever daar dan ook telkens een switch zetten met een echte Access Point. Zo ben je zeker dat er niets meer van routerfuncties actief is. Ik neem trouwens aan dat je de WAN poorten van die routers niet gebruikt?

Ook zit je met Switch 3 al met 3 switches(router telt in deze ook als switch) na elkaar en dat is meteen ook de limiet. Indien mogelijk toch proberen deze aantal stappen te verminderen naar 2.

[ Voor 23% gewijzigd door skelleniels op 13-04-2021 23:28 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:07
Kabelkwaliteit is wat mij betreft zeker een mogelijke oorzaak. De ene router of switch is er gevoeliger voor als de andere. En om over 40 meter via een Cat5e CCA kabel een snelheid van 1 Gbps aan te houden, is naar mijn mening iets te veel gevraagd voor zo'n soort kabel.

Heb je ergens de mogelijkheid om te zien met welke snelheid de bedrade apparaten verbonden zijn?
Of als je een laptop hebt, prik die eens op verschillende plekken in en kijk welke verbindingssnelheid wordt aangeven onder de eigenschappen van de netwerkverbinding.

Je zou natuurlijk eerst eens naar de oude situatie terug kunnen gaan, en de Plexserver weer rechtstreeks op de switch aan te sluiten.

Ik heb zelf ervaring met een kapotte Netgear-switch. Die leek goed te werken, maar gooide mijn hele bedrade netwerk plat als er verkeer vanaf de PlayStation 4 kwam. Ik ga er niet meteen vanuit maar sluit niet uit dat een switch of AP defect kan zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Masimo op 13-04-2021 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Hebben je netgear switches allemaal IGMP snooping?

Elke switch waar een TV ontvanger signaal doorheen moet, moet dat ondersteunen anders trek je je switch vol met multifast verkeer.

Controleer ook of alle connecties tussen de switches wel gigabit zijn en niet terugvallen op 100Mbit, dat gaat namelijk nooit goed werken. Met CCA is dat niet indenkbaar. Zoveel duurder is echt koper ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 14-04-2021 07:32 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emanuelhut
Ik heb een paar kleine foutjes gemaakt qua apparatuur.

De switches zijn allemaal van TP-link en geen Netgear.
Heb ze wel gecontroleerd en ondersteunen allemaal IGMP.

Wat ik wel zag is dat als je de R6120 router instelt als AP dat je niet in de IGMP instellingen kan. Deze staan onder WAN instellingen en dan standaard uitgeschakeld.

Dus dit kan een probleem zijn.

@Masimo Ik snap jou volledig! Maar de kabellengte wil ik als laatste bewaren. Vooral omdat een kabel van ong. 8 meter met dezelfde setup als de 40 meter hetzelfde probleem geeft.

@skelleniels Dit kan jammer genoeg niet anders. Router 1 is het voorhuis, Router 2 is het achterhuis, Switch3 (Op het einde) is het vakantiehuis. Hier zit een switch op voor de TV en een losse AP in een apart subnet voor de gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emanuelhut
Ik heb voor nu 1 van de routers weer als Router ingesteld waarbij DHCP is uitgeschakeld.
In deze modus kan ik namelijk IGMP Inschakelen en hopelijk werkt het naar behoren!

Mocht het niet werken heb ik als vervolg stap dat de TP-link switch (TL-SG105) ga vervangen voor een ander type.

Dit omdat de TP-Link TL-SG105 volgens andere berichten problemen kan geven i.c.m. KPN iTv. Ik heb dan wel geen KPN hier maar wil het toch uitsluiten of dit ook van invloed is op de Delta TV kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
waarom heb je zoveel routers in je netwerk? Een WiFi AP (of een switch) is niet hetzelfde als een router zonder DHCP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emanuelhut
borft schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:36:
waarom heb je zoveel routers in je netwerk? Een WiFi AP (of een switch) is niet hetzelfde als een router zonder DHCP ;)
Dat is heel simpel! Ons huis is opgedeeld in 3 woongedeeltes en een aparte vakantiehuis. Elke ruimte heeft een Delta TV ontvanger (Die moet bekabeld) en een eigen Wi-Fi verbinding.

In het begin had ik dan ook een echte AP geplaatst (Die hangt nu in vakantiehuis) en de Delta ontvangers via de Powerline Adapters. Alleen dit werkte niet naar behoren omdat er teveel stroomvervuiling is hier. (Veel oud apparatuur en oude niet zuinige lampen)

De keuze was dan ook "Plaats ik overal een Switch met een eigen AP" of "Plaats overal Routers die beide functies hebben" in dit geval was er dan ook een vrij laag budget hiervoor :)

[ Voor 18% gewijzigd door emanuelhut op 14-04-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Dat je het aantal switches niet kan verminderen, kan ik begrijpen. Maar die routers vervangen door een switch met AP kan toch wel. Of zelfs een AP met extra aansluitingen kan ook, zodat je maar 1 toestel hebt. Maar routers op die manier "misbruiken" zoals je nu doet, kan zeker die problemen veroorzaken.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:31
emanuelhut schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:50:
In het begin had ik dan ook een echte AP geplaatst (Die hangt nu in vakantiehuis) en de Delta ontvangers via de Powerline Adapters. Alleen dit werkte niet naar behoren omdat er teveel stroomvervuiling is hier. (Veel oud apparatuur en oude niet zuinige lampen)
Die oude niet zuinige lampen produceren geen vervuiling, het zijn juist de moderne zuinige lampen die vervuiling op het stroomnet veroorzaken (sommige dan, niet allemaal).
Pagina: 1