Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kefbananas
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-10-2021
Beste,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
In 2014 heb ik een half jaar bij een transport bedrijf gewerkt: In die tijd kan ik stellen had ik mijn zaken niet zo goed op orde en was ik redelijk laks(en jong). Ik heb toen een verklaring geen Privé gebruik auto ingevuld voor de bezorgbusjes.(dit kon ik me anno 2021 niet herinneren).
Ik ben daar in 2014 gestopt. Allemaal niet erg officieel en best slordig verlopen. Ook geen bevestiging van einde dienstverband gehad.

Nu in 2021 heb ik de zaken wel op orde en zit ik in een functie waar ik recht heb op een zakelijke auto. Deze heb ik recentelijk ontvangen.
Ook hier een verklaring geen privé gebruik auto voor ingevuld.
Nu bleek dat ik de verklaring in 2014 nooit heb ingetrokken. Nu heb ik een vraag hierover gesteld aan de belastingdienst telefoon.
De medewerker wees mij er streng op dat ik fout zat en dit moest laten wijzigen en maar moest aan tonen dat ik geen zakelijke auto heb gehad in die 7 jaar.
Hij gaf wel aan dat het mijn eigen keuze was om dit door te geven of niet.
Iemand een idee wat wijsheid is?
Ik wil natuurlijk geen slapende honden wakker maken. Ik weet namelijk niet hoe ze hier mee omgaan. En heb ik nooit zakelijk gereden in die 6 jaar. Ik heb simpel weg na 2014 geen zakelijke auto meer gehad.
Maar van de andere kant ben ik als de dood voor een steekproef of een onderzoek als ik volgend jaar toch privé wil rijden en de verklaring intrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 16:28

Qwerty-273

Meukposter

Ik weet niet aan welke slapende honden je denkt, maar de afgelopen 7 jaar heb je geen zakelijke auto meer gereden. Eigenlijk zou je op het moment "U hebt geen auto van de zaak meer." de verklaring in moeten trekken. Maar zoals je al zelf aangeeft jong en laks (en waarschijnlijk niet opgelet welke formulieren je allemaal aan het invullen was).
https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken

En op basis van artikel 16 en/of artikel 20 uit AWR zou ik zeggen dat het te lang geleden is. Al ben ik zeker geen jurist of iets van die strekking. Maar volgens mij staat er bij (binnenlandse) belastingen een verjaring van 5 jaar voor:
De bevoegdheid tot het vaststellen van een navorderingsaanslag / naheffing vervalt door verloop van vijf jaren na het einde van het kalenderjaar waarin de belastingschuld is ontstaan of de teruggaaf is verleend.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 14:44
kefbananas schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:37:
Beste,

In 2014 heb ik een half jaar bij een transport bedrijf gewerkt: In die tijd kan ik stellen had ik mijn zaken niet zo goed op orde en was ik redelijk laks(en jong). Ik heb toen een verklaring geen Privé gebruik auto ingevuld voor de bezorgbusjes.(dit kon ik me anno 2021 niet herinneren).
Ik ben daar in 2014 gestopt. Allemaal niet erg officieel en best slordig verlopen. Ook geen bevestiging van einde dienstverband gehad.

Nu in 2021 heb ik de zaken wel op orde en zit ik in een functie waar ik recht heb op een zakelijke auto. Deze heb ik recentelijk ontvangen.
Ook hier een verklaring geen privé gebruik auto voor ingevuld.
Nu bleek dat ik de verklaring in 2014 nooit heb ingetrokken. Nu heb ik een vraag hierover gesteld aan de belastingdienst telefoon.
De medewerker wees mij er streng op dat ik fout zat en dit moest laten wijzigen en maar moest aan tonen dat ik geen zakelijke auto heb gehad in die 7 jaar.
Sommatie van de situatie:

* Je had jaren geleden een auto van de zaak zonder privegebruik.
* En nu opnieuw.
* In de tussenliggende periode had je geen auto van de zaak.
* De belastingdienst heeft geregistreerd dat je in die periode nog wel een auto had, maar geen privegebruik.
* "geen auto" of "wel auto, geen bijtelling" is even duur. Namelijk 0 euro bijtelling.

Tot zover geen problemen.

Waar het probleem kan ontstaan, is bij de kilometerregistratie in de jaren dat je uit dienst was van je vorige baas.

Gelukkig heb je de schijn in je voordeel. De loonheffingen zijn op enig moment gestopt, wat een zeer duidelijke indicatie is dat je niet langer in dienst was. Bovendien heb je zelf vermoedelijk aangiftes IB gedaan en daaropvolgende aanslagen ontvangen. Aangiftes waarop geen auto van de zaak stond.

Ik denk dat het verstandig is om:

1. de oude verklaring in te trekken. Indien in her formulier om een datum wordt gevraagd, vul dan de einddatum van je oude dienstbetrekking in.
2. een brief te sturen naar de juiste afdeling, waarin je de situatie uitlegt. Kernpounten: (a) Je bent nalatig geweest om toen de verklaring in te trekken (mea culpa). (b) je hebt na de betreffende datum geen beschikking gehad over de auto, en er was dus ook geen sprake van privegebruik. (c) de uitdiensttreding moet blijken uit jouw aangiften IB en de aanhiften LH van je ex-werkgever.
3. voor de nieuwe auto een nieuwe verklaring geen privegebruik in te dienen.

https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
In het verleden heb ik ook tweemaal niet opgelet en hierdoor ook in een vervelende situatie terechtgekomen met de belastingdienst.

Mijn ervaring en tip: maak een afspraak aan de balie bij je lokale belastingkantoor. Deze mensen zijn vaak heel meedenkend en zullen je vast verder helpen.

In mijn geval citeerde de medewerker letterlijk wat ik in een brief moest schrijven als reactie, en daarna kwam alles goed :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krimglas
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-03-2023
Het is voor de belastingen relevant wanneer je effectief een bedrijfswagen hebt: Wanneer deze ook voor prive gebruikt wordt, wordt dit namelijk maandelijks extra belast: Door die verklaring krijg je die extra belasting niet.

Als je de afgelopen jaren dus effectief geen bedrijfswagen gehad hebt is er eigenlijk niets aan de hand. Als je de afgelopen jaren wel prive gereden hebt met een bedrijfswagen is dit in principe fraude en moet je nog geld aan de belastingsdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Is zo'n verklaring gekoppeld aan een specifieke wagen? Of is het een generieke verklaring die nu dus kan blijven doorlopen? (maw: wil de belastingdienst alleen weten dát je een zakelijke auto hebt, of willen ze ook weten wélke zakelijke auto je hebt/ bij welke werkgever?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Bij mijn weten aan de bestuurder gekoppeld. Daar zijn veel mensen die van een "dure" 25%er naar een 0%er gingen een paar jaar terug achter gekomen. Eerste auto netjes kilometers bijgehouden, halverwege het jaar wisselen van voertuig, bijvoorbeeld naar een Tesla, die wel privé gebruiken en de aanslag krijgen voor de eerste maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-05 11:28
In de verklaring staat het kenteken van de auto. Dus bij wijziging van auto moet je een ander kenteken opgeven. Dat zou in dit geval ook nog een mogelijkheid zijn. De kans is groot dat het dan ook goed komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-05 12:39
Firestorm schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:40:
Is zo'n verklaring gekoppeld aan een specifieke wagen? Of is het een generieke verklaring die nu dus kan blijven doorlopen? (maw: wil de belastingdienst alleen weten dát je een zakelijke auto hebt, of willen ze ook weten wélke zakelijke auto je hebt/ bij welke werkgever?)
aan kenteken gekoppeld. elke wijziging van auto moet je dan ook doorgeven.

in het ergste geval krijg je een controle, en moet je kilometer administratie overleggen.
als je van autoA ineens van 50K kilometerstand naar autoB met 100K kilometerstand gaat, en je hebt dit niet duidelijk aangegeven en zelf bijgehouden, mag je achteraf proberen te verklaren waar die 50K verschil vandaan komt.

dit is natuurlijk een voorbeeld, meestal is de sprong in kilometers naar beneden :+

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 15:12

SambalBij

We're all MAD here

Bij mij staat de auto van de zaak bovenaan elke salarisstrook, met cataloguswaarde en bijtellingspercentage. Ik heb echter die verklaring niet, omdat ik wel prive rij en dus bijtelling betaal.
Wanneer je wel die verklaring hebt, wat staat er dan op de salarisstrook? Als de auto er dan nog steeds wel op staat, maar met een opmerking over die verklaring, of een percentage van 0%, dan heb je aan de hand van je salarisstroken over de afgelopen 7 jaar in ieder geval je bewijs dat je geen auto van de zaak hebt gehad?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-05 12:39
SambalBij schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:53:
Bij mij staat de auto van de zaak bovenaan elke salarisstrook, met cataloguswaarde en bijtellingspercentage. Ik heb echter die verklaring niet, omdat ik wel prive rij en dus bijtelling betaal.
Wanneer je wel die verklaring hebt, wat staat er dan op de salarisstrook?
over het algemeen niks. dit betreft een verklaring 'geen prive gebruik' dus telt deze ook niet mee als zijnde loon/vergoeding.
hooguit als je parkeerkosten o.i.d. hebt gemaakt en bonnetjes hebt ingediend staat dat extra gemeld bij het terugbetalen.

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Pagina: 1