Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 11:17
Beste Tweakers,

Ik ben van plan een auto uit Duitsland te kopen, van een particulier.
Deze auto staat momenteel nog aangemeld, en ik zou er graag a.s. zondag gaan kijken en een proefrit maken, uiteraard nadat alle personen die meegaan een negatieve sneltest kunnen overleggen.
Tot dusver geen probleem.

Echter, indien de auto bevalt en de koop rond gaat zou ik 'm het liefst natuurlijk direct meenemen. Hiervoor ben ik van plan om een aanhanger mee te nemen waar de auto op kan, zodat er niet ge-hannest hoeft te worden met tageskenzeichens e.d. (correct me if i'm wrong), als dit het juist ingewikkelder maakt is met de auto naar huis (NL) rijden ook prima/beter/leuker natuurlijk ;)

De vraag echter is, hoe zit het met de papieren en het afmelden van deze auto door de huidige (duitse) eigenaar? Het lijkt me niet mogelijk de auto over te schrijven op zondag, en ik weet niet of het wel kan/slim/legaal is de auto op de aanhanger mee te nemen (en betaald te hebben) zonder dat 'ie is afgemeld door de huidige duitse eigenaar, of welke papieren ik met de auto mee zou moeten nemen of juist daar zou moeten laten t.b.v. afmelden door de huidige eigenaar op de eerstvolgende werkdag?

Online zie ik werkelijk door de bomen het bos niet meer, wie kan me voorzien van de juiste informatie omtrent deze ogenschijnlijk eenvoudige kwestie?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Fietstasss op 13-04-2021 21:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:36

World Citizen

FreeReef.nl

Ik weet niet of het ook met een Duitse auto kan, maar je kunt een auto zelf op je naam zetten via de app van DigiD. Jij als koper moet die app dan instaleren en even valideren met je paspoort of ID. Je kunt dan code invoeren in de app en daarmee zet je de auto op je naam. Maar nogmaals, ik weet niet hoe dit gaat met een buitenlandse auto.

Overschrijven kan ook bij alle PostNL punten die in supermarkten bv op zondag open zijn. Maar ook daarvan weet ik niet of het met een buitenlandse auto kan.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 23:03

jgj82

Ja, maar = nee

World Citizen schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:02:
Ik weet niet of het ook met een Duitse auto kan, maar je kunt een auto zelf op je naam zetten via de app van DigiD. Jij als koper moet die app dan instaleren en even valideren met je paspoort of ID. Je kunt dan code invoeren in de app en daarmee zet je de auto op je naam. Maar nogmaals, ik weet niet hoe dit gaat met een buitenlandse auto.

Overschrijven kan ook bij alle PostNL punten die in supermarkten bv op zondag open zijn. Maar ook daarvan weet ik niet of het met een buitenlandse auto kan.
Daar zal de verkoper niets aan hebben, de auto staat dan nog steeds aangemeld op zijn naam in Duitsland.
Plus er zit geen Nederlands kenteken op, dus dat aanmelden met DigiD wordt ook niets.
Fietstasss schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:15:
Beste Tweakers,

Ik ben van plan een auto uit Duitsland te kopen, van een particulier.
Deze auto staat momenteel nog aangemeld, en ik zou er graag a.s. zondag gaan kijken en een proefrit maken, uiteraard nadat alle personen die meegaan een negatieve sneltest kunnen overleggen.
Tot dusver geen probleem.

Echter, indien de auto bevalt en de koop rond gaat zou ik 'm het liefst natuurlijk direct meenemen. Hiervoor ben ik van plan om een aanhanger mee te nemen waar de auto op kan, zodat er niet ge-hannest hoeft te worden met tageskenzeichens e.d. (correct me if i'm wrong), als dit het juist ingewikkelder maakt is met de auto naar huis (NL) rijden ook prima/beter/leuker natuurlijk ;)

De vraag echter is, hoe zit het met de papieren en het afmelden van deze auto door de huidige (duitse) eigenaar? Het lijkt me niet mogelijk de auto over te schrijven op zondag, en ik weet niet of het wel kan/slim/legaal is de auto op de aanhanger mee te nemen (en betaald te hebben) zonder dat 'ie is afgemeld door de huidige duitse eigenaar, of welke papieren ik met de auto mee zou moeten nemen of juist daar zou moeten laten t.b.v. afmelden door de huidige eigenaar op de eerstvolgende werkdag?

Online zie ik werkelijk door de bomen het bos niet meer, wie kan me voorzien van de juiste informatie omtrent deze ogenschijnlijk eenvoudige kwestie?

Alvast bedankt!
toon volledige bericht
Als de auto aangemeld is na 1 januari 2015 kan de huidige eigenaar hem digitaal afmelden. Jij zet de auto op een trailer en neemt hem zonder kentekenplaten maar mét de (ongeldig gemaakte) papieren mee en maakt een afspraak bij het RDW om de zaken af te handelen. Veel succes!

Denk erom: je moet! de volgende papieren meenemen van de vorige eigenaar:

• Koopcontract ondertekent door beide partijen
• Zulassungsbescheinigung Teil I (Fahrzeugschein)
• Zulassungsbescheinigung Teil II (Fahrzeugbrief)

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jgj82 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:07:
[...]

Daar zal de verkoper niets aan hebben, de auto staat dan nog steeds aangemeld op zijn naam in Duitsland.
Plus er zit geen Nederlands kenteken op, dus dat aanmelden met DigiD wordt ook niets.

[...]

Als de auto aangemeld is na 1 januari 2015 kan de huidige eigenaar hem digitaal afmelden. Jij zet de auto op een trailer en neemt hem zonder kentekenplaten maar mét de (ongeldig gemaakte) papieren mee en maakt een afspraak bij het RDW om de zaken af te handelen. Veel succes!

Veel succes!
toon volledige bericht
Ter toevoeging, voor afmelding moet dan de verkoper ook het een ondertekende 'kopie' (dus niet een echt kopietje onder de kopieer machine) van het koopcontract hebben waar in staat wat je wel en niet gehad hebt. Dat moet je op bijvoorbeeld z'n formulier: http://www.berlin.de/form...aeusserungsmitteilung.pdf ook nog eens bevestigen.

De verkoper gaat je ook nog vragen voor een kopie van je ID + adres gegevens. Mocht jij die auto namelijk nooit in NL op jouw naam zetten en om een andere auto heen vouwen kan de verkoper daar daadwerkelijk gelul van krijgen.

Verder als het makkelijk kan inderdaad lekker dat ding op een trailertje mee nemen, het gebruik van ééndags/export/tijdelijke kentekens in het buitenland is soms een grijs gebied en je moet sowieso jezelf bij de belastingdienst aanmelden voor een uitzondering om in NL überhaupt van de belastingdienst met een buitenlandskenteken te mogen rijden als ingezetene.

Z'n kenteken op zondag bemachtigen :+ In Duitsland kan je nog geen postzegel kopen op zondag :P

MBT het digitaal doen, dat is dus de eerste toelating in duitsland NIET de tennaamstelling. Been there, done that, got the T-Shirt. M'n Import auto (verhuisgoed) verkopen in DE ging dus makkelijker dan mijn nieuwere 2e hands overschrijven op mijn naam (voor het aanmelden in Duitsland als koper is een soortgelijk iets maar dat ging trad pas in 2018 in werking).

Extra gratis tip van mijn kant, als het online afmelden niet lukt door de verkoper ivm niet kloppende codes: de i, L en 1 op die stickers/codes lijken allemaal bizar veel op elkaar, dus ga dan even gestructureerd er doorheen. Kan best zijn (zie een van de eerdere punten) dat de verkoper anders je die auto niet mee geeft gezien duitsers (en hun overheid) hier vaak geen grappen over maken :P

[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 14-04-2021 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
jgj82 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:07:
[...]

[...]

Veel succes!
toon volledige bericht
Ik zie dat je hier noemt dat de auto moet aangemeld zijn na 2015.
Dat is bij deze auto helaas niet het geval, auto is van 2005 en in 2011 voor het laatst aangemeld.

Bestaat er dan een andere manier om de auto (op aanhanger) en alle papieren direct mee te nemen, en de verkoper de auto de eerstvolgende werkdag af te laten melden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Helaas niet, behalve op een andere dag als zondag proefrit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
En voor zaterdag geldt hetzelfde, dus maandag tot en met vrijdag (behalve feestdagen, en dat zijn er meer dan in NL! --> checken) blijven over... -O-

[ Voor 3% gewijzigd door Vanoverdegrens op 14-04-2021 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Via een ander forum kreeg ik onderstaande reactie, is dit bij iemand hier bekend?
Je kunt via onderstaande link een ‘kaufvertrag’ downloaden van autoscout. Daar zit ook een formulier bij genaamd ‘Veräußerungsanzeige Kfz-Zulassungsstelle’. Hiermee kan de verkoper de auto afmelden in Duitsland zonder dat hij de registratiepapieren nog nodig heeft.

https://www.autoscout24.d...aufvertrag_interaktiv.pdf
Dit klinkt erg interessant voor deze situatie.
Begrijp ik het goed dat na invulling van dit formulier, ik als koper de auto (zonder de kentekenplaten van verkoper) op de aanhanger kan zetten en de auto plus alle autopapieren mee kan nemen?
Als ik het goed begrijp kan de verkoper dan later (eerstvolgende werkdag) met dit Autoscout formulier, zonder verdere autopapieren (want die liggen dan al in NL) z'n auto afmelden etc.?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Niemand die het opvalt dat een sneltest niet voldoende is om de Duitse grens over te mogen? Overigens moet je dit bij een particulier doen, omdat de GGD geen tests afgeeft om naar Duitsland te mogen.

Ik moet binnenkort naar Duitsland, dus daarom heb ik het uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietstasss
hoi1234 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:07:
Niemand die het opvalt dat een sneltest niet voldoende is om de Duitse grens over te mogen? Overigens moet je dit bij een particulier doen, omdat de GGD geen tests afgeeft om naar Duitsland te mogen.

Ik moet binnenkort naar Duitsland, dus daarom heb ik het uitgezocht.
De test onder de noemer 'Sneltest' van Spoedtest.nl (gekenmerkt door het bedrag van €69,-) zou voor Duitsland moeten voldoen, dit heb ik nagevraagd bij deze firma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Fietstasss schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:54:
[...]

De test onder de noemer 'Sneltest' van Spoedtest.nl (gekenmerkt door het bedrag van €69,-) zou voor Duitsland moeten voldoen, dit heb ik nagevraagd bij deze firma.
Ik dacht dat je z'n test bedoelde die je in de apotheek of bij de drogist koopt. Die voldoen dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:56
hoi1234 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:14:
[...]

Ik dacht dat je z'n test bedoelde die je in de apotheek of bij de drogist koopt. Die voldoen dus niet.
Dat is dan ook een zelftest, geen sneltest. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-05 17:17
Fietstasss schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:07:
Via een ander forum kreeg ik onderstaande reactie, is dit bij iemand hier bekend?

[...]

Dit klinkt erg interessant voor deze situatie.
Begrijp ik het goed dat na invulling van dit formulier, ik als koper de auto (zonder de kentekenplaten van verkoper) op de aanhanger kan zetten en de auto plus alle autopapieren mee kan nemen?
Als ik het goed begrijp kan de verkoper dan later (eerstvolgende werkdag) met dit Autoscout formulier, zonder verdere autopapieren (want die liggen dan al in NL) z'n auto afmelden etc.?
Ja. Als op het contract staat dat jij (koper) deel I en II hebt is dat voldoende. HU (Hauptuntersuchung, i.e. APK) krijg je ook mee denk ik.

De verkoper behoudt inderdaad de kentekenplaten want die zijn nodig bij het afmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-06 12:04
Let even op, er stond mij ook iets van bij dat je je moet registreren bij inreis naar Duitsland.

https://www.bundesgesundh...isende/merkblatt-dea.html

Edit:
Laat maar, is alleen als je langer dan 24 uur blijft.

Nach vollständiger Angabe aller notwendigen Informationen auf der Homepage www.einreiseanmeldung.de erhalten Sie ein PDF als Bestätigung. Folgende Personengruppen müssen keine Einreiseanmeldung durchführen:

Personen, die durch ein Risikogebiet lediglich durchgereist sind und dort kein Zwischenaufenthalt hatten,

Personen, die nur zur Durchreise in die Bundesrepublik Deutschland einreisen und die Bundesrepublik Deutschland auf schnellstem Wege wieder verlassen, um die Durch­reise abzuschließen,

Personen, die sich im Rahmen des Grenzverkehrs weniger als 24 Stunden in einem Risikogebiet aufgehalten haben oder für bis zu 24 Stunden in die Bundesrepublik Deutschland einreisen,

bei Einhaltung angemessener Schutz- und Hygienekonzepte Personen, die beruflich bedingt grenzüberschreitend Personen, Waren oder Güter auf der Straße, der Schiene, per Schiff oder per Flugzeug zu transportieren,

Personen, die als Teil von offiziellen Delegationen über das Regierungsterminal des Flughafens Berlin Brandenburg oder über den Flughafen Köln/Bonn nach Deutschland zurückreisen und sich weniger als 72 Stunden in einem Risikogebiet aufgehalten haben.

[ Voor 76% gewijzigd door Tuupie op 14-04-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toni.meijer
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05-2021
Hallo allemaal,

Ik ben binnenkort hetzelfde (auto importeren uit Duitsland) van plan. Ik heb echter een prangende vraag:

Op welke manier raden jullie aan te betalen? Ik hoor graag jullie ervaringen.

Edit: Het betreft een particuliere aankoop.

Groet!

[ Voor 9% gewijzigd door toni.meijer op 01-05-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Vraag aan de verkoper welke opties hij heeft?

Particulier of bedrijf?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toni.meijer
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05-2021
Sorry, particulier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Contant zal dan de gewenste betaling zijn.
Tenzij je het met een spoed overboeking kan overboeken.
Met het risico dat jij overmaakt. De bank nog niet stort.
Jij niet weg kan omdat je niet hebt betaald, en de koop niet kan afblazen omdat je de boeking niet kan terug draaien...

Ik zou het even aan de verkoper vragen, maar ik vermoed dat het contant zal worden

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-06 15:11
bargeld bitte (contant)

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

jack zomer schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:34:
Contant zal dan de gewenste betaling zijn.
Tenzij je het met een spoed overboeking kan overboeken.
Met het risico dat jij overmaakt. De bank nog niet stort.
Jij niet weg kan omdat je niet hebt betaald, en de koop niet kan afblazen omdat je de boeking niet kan terug draaien...

Ik zou het even aan de verkoper vragen, maar ik vermoed dat het contant zal worden
Spoedbetaling kan zover ik weet enkel van NL naar NL (of DE naar DE).

Ik heb zelf drie auto’s uit Duitsland gehaald en dat was altijd cash afrekenen.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Pagina: 1