Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:07
beste Tweakers,
ik heb een plat dak waarop ik zonnepanelen wil gaan leggen.
Aangezien ik slechts 1500 kwh per jaar gebruik dacht ik aan 6 panelen met een de optie om naar 8 uit te breiden (daar is wel plek voor)
Vanwege de houten constructie van het dak en de geringe belasting die dat aankan is mijn keuze om de panelen oost-west te leggen, 3 setjes naast elkaar (dus met de lange kanten tegen elkaar) waardoor de grootste belasting door de ballast kan worden opgevangen door een draagmuur ipv de houten balken.
Op het eerste gezicht misschien geen heel logische opstelling maar vanwege de draagkracht van het dak een prima compromis.

De vraag is, wat moet ik kopen en waar moet ik kopen?
Zodra je zoekt op internet wordt je bedolven onder een lawine van installateurs die klanten binnen proberen te hengelen; ik wil zelf installeren en fatsoenlijk spul voor een redelijke prijs kopen maar weet niet wat ik nodig heb, dus input is welkom.

Voorlopig:
-6 panelen in drie setjes van twee oost-west die naast elkaar komen te liggen (dus met de lange kanten tegen elkaar)
-bij elk setje moeten de kopse kanten dichtgemaakt worden om de windbelasting te minimaliseren zodat ook de ballast zo laag mogelijk kan.
-het is een VVE en montage aan het dak is niet toegestaan het moet er los op.
-dak is plat en schaduwloos.
-aansluiting 1x35A, waarschijnlijk geen eigen groep, kan dat?

Wat voor panelen kopen, welke frames en wat voor omvormer?
Welke aanschafkosten in totaal moet ik ongeveer aan denken?

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ken je Solar Bouwmarkt al? Die zie ik vaak genoemd hier en is voor jouw situatie wel erg handig denk ik. Die hebben alles wat je nodig hebt, inclusief montage rails en dergelijke. Met wind kappen en platen of hoe die ook heten.
Met voldoende ballast op het frame hoef je niets aan het dak te monteren hoor.

Een eigen PV groep in de meterkast is wel aan te raden, of zelfs verplicht. Als je installatie laat doen dan regelen zij dat ook denk ik.

Wel gelijk die 8 panelen doen hoor, "een optie voor later" is absoluut niet handig of economisch, of zelfs mogelijk afhankelijk van omvormer aansluitingen en dergelijke.

Welke panelen / omvormer ligt een beetje aan wat er past kwa panelen, en wat je mooi vind, en wat je budget is. Voor een scherpe prijs kan je heel goede panelen kopen tegenwoordig, maar als je "top of the line" wil hebben voor heel iets meer vermogen kan dat ook, maar dan is het economisch rendement wel weer lager. Je betaald dan 2 keer zoveel voor 10% meer vermogen bv.

Zonder schaduw kan het denk ik gewoon op een string omvormer, heel efficient en ook goed betaalbaar. Met 6 of beter 8 panelen lukt dat netjes kwa ideale voltages, denk ik.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Oost west, ik zet de @migjes homing beacon wel even aan O-)
-aansluiting 1x35A, waarschijnlijk geen eigen groep, kan dat?
Eigen groep is verplicht, er is wel nog de pv verdeler
via een pv verdeler kan je wel een stuk kabel "hergebruiken", je kan dus een pv verdeler bv naast de wasmachine hangen en dan gebruiken je min of meer dezelfde groep en kabel.
Die kabel moet wel direct naar de meterkast gaan en er mag dus geen lampje of stopcontact meer op zitten. Handig als je geen mogelijkheid hebt om een kabel te trekken naar de meterkast, maar een eigen kabel en eigen groep heeft normaal de voorkeur.

en gewoon meteen volleggen. wordt de keus voor omvormer denk ik ook iets groter want 2x3 paneeltjes is niet veel

[ Voor 89% gewijzigd door twain4me op 13-04-2021 21:38 ]

• ASW1
Wat voor soort omvormer moet ik hebben, met oost-west opstelling moet je eigenlijk 2 strings hebben klopt dat?
Een "dedicated" groep in de meterkast kan ik wel maken als dat nodig is, heb de huidige meterkast zelf aangelegd en wat schuiven met de aansluitingen is wel mogelijk om een aparte groep vrij te maken, al zou het handig zijn als daar nog wat anders bij kon.
Waar vind ik ongeveer de eisen van de elektrische aansluiting?

• twain4me

twain4me

ASW1 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:45:
Wat voor soort omvormer moet ik hebben, met oost-west opstelling moet je eigenlijk 2 strings hebben klopt dat?
Een "dedicated" groep in de meterkast kan ik wel maken als dat nodig is, heb de huidige meterkast zelf aangelegd en wat schuiven met de aansluitingen is wel mogelijk om een aparte groep vrij te maken, al zou het handig zijn als daar nog wat anders bij kon.
Waar vind ik ongeveer de eisen van de elektrische aansluiting?
Dat mag alleen via een pv verdeler.
De eisen staan in de nen maar dat zit achter een betaalmuur :+

Maar ik denk dat je dit wel begrijpt

http://www.zonvoorjou.nu/zonne-stroom-en-de-meterkast/

Al het andere moet dus via de pv verdeler lopen en dan is het prima.

• ASW1
twain4me schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:50:
[...]

Maar ik denk dat je dit wel begrijpt
Hardstikke duidelijk (y)

Wat voor "soort" omvormer moet ik hebben?
Geen idee wat er allemaal te koop is en wat ik moet hebben voor 6 panelen in oost-west.

De panelen zelf zie ik mag ik denk ik €1000 rekenen voor 6 stuks? Wat voor soort omvormer hoort daar dan bij? (ik blijf 8 panelen overwegen als reserveoptie)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Voor zo'n klein oostwest systeem niet kiezen voor een string omvormer maar gewoon kiezen voor micro omvormers.
Bijvoorbeeld AP Systems QS1 (4 panelen) en YS1 (2 panelen).

String omvormer zou ik pas doen vanaf 5+5 panelen. (liever meer)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Je wilt of twee strings of microomvormers hebben in jouw situatie.

Naar mijn mening zijn micro omvormers te duur, zeker in combinatie met goede 2de hands omvormers van bijv.SMA/Bosh die nu massaal op de markt komen vanuit grote zonneparken.
Ik heb persoonlijk als doel om alles wat ik qua solar neerlag binnen 12 max 24 maanden terug verdiend moet worden en daar passen perfect restanten van grote projecten bij (panelen voor 80 Eu of minder per stuk, nieuw), en 2de hands omvormers van SMA (2 kW voor 100 Eu of minder.)
Daar kan geen micro omvormer of zonnecel boer tegen op.

Moet je het wel zelf aansluiten/neerleggen etc maar de dak systemen zijn tegenwoordig zo simpel, met het juiste gereedschap en een bouwstijgertje leg je 8 panelen op een avondje met je [artner zo neer...

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 18:54

Wuursj

want worst is al bezet

Een string omvormer werk niet lekker met 2 strings van 3 panelen in oost-west, daar kun je te weinig panelen in serie zetten. Op mijn hoofddak lukt het net met 2 strings van 4 panelen op een string omvormer maar ook daar moest ik speciale flink duurdere hoog voltage panelen gebruiken. En dat werd dan ook een relatief dure set (83ct per watt-piek), ondanks de goedkope omvormer.

Op de schuur 6 panelen in oost-west liggen. Zelf gelegd met hulp van mijn moeder ( _O- )
Daar ben ik gegaan voor de YC600 Micro omvormers van APS, eentje voor elke 2 panelen. Ook omdat ik wat schaduw heb van huis en appelboom. Gekocht via marktplaats (BJ 2019) want anders zou de installatie me te duur worden. Een van de omvormers was stuk maar netjes van APS een nieuwe gekregen en het setje werkt super. APS Qs1 kun je ook gebruiken voor 4 panelen, daar moet dan nog 1 YC600 voor 2 panelen bij.
Of meteen voor 8 panelen gaan maar het is wel relatief makkelijk uit te breiden later.

Ik heb vrij goedkope 320wp Qcell panelen gebruikt. Voor zo'n kleine set loont het om uit te kijken naar een restpartijtje ergens waar een installateur nog 6 panelen heeft liggen van een type. Bij micro omvormers mogen het zelfs totaal verschillende panelen zijn maar dat is optisch misschien minder fraai. En voor de montage is het wel fijn als de panelen dezelfde maat hebben.
Ik heb ook naar gebruikte panelen gekeken maar die vond ik te laag qua opbrengst (beperkte ruimte) of te duur (want geen BTW terug).

Uitlezen is wel een dingetje, daar heb je een dure ECU-R voor nodig waar menig stringomvormer zelf data verspreid. Ook hier marktplaats gebruikt maar 120 euro voor uitlezen van 6 panelen blijft duur vind ik. Maar als je later uitbreid met meer APS omvormers, kun je die ook aan de ECU hangen.

Qua frames heb ik een setje gekocht van Flatfix Fusion die met wat ballast los op het dak staat. Super simpel in elkaar te klikken systeem met zijkappen tegen wind. Kost je 290 euro voor 6 panelen in oost-west. En wat stoeptegels of grind, meestal wel gratis in de buurt af te halen.

Uiteindelijk kostte me de hele set incl. verzending, aarding, btw terug etc. 67ct per watt-piek maar met nieuwe omvormers zou dat een stuk meer zijn. Meterkast aanpassingen niet meegenomen, daar had ik nog spullen voor.

Al met al kost een kleine oost-west setup relatief meer geld per wp omdat je
- of aan de micro omvormers moet (3x2)
- of dure hoog voltage panelen moet nemen (optie bij 4x2)
- of marktplaats moet gaan gebruiken om die prijs te drukken

2x5 panelen past niet? Want dat zou zomaar net zo duur kunnen zijn omdat je dan wel een simpele string omvormer kunt gebruiken met normale panelen. Of zelfs goedkoper met goedkope gebruikte panelen.

[ Voor 54% gewijzigd door Wuursj op 14-04-2021 09:18 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@ASW1
kleine setjes zijn relatief duur (reken bij alles de kast prijs per Wp eens uit. dit noemen we de €/Wp. hoe groter de set de goedkoper het per Wp word, en hoe meer Wp de meer kWh.)

in over productie gaan is geen probleem meer.
er zijn al panelen te krijgen voor minder als 0,30€/Wp (kaal paneel moet nog van alles bij).
aangezien 1kWh gesaldeerd een 0,22€/kWh oplevert, doe je 0,30€/Wp / 0,22€/kWh = 1,5 jaar TVT.
maar als je over productie hebt kun je die verkopen, daar kun je iets van 0,06 tot 0,12€/kWh voor krijgen.
stel je wekt 2x op wat je nodig hebt dan krijg je:
0,22€kWh + 0,08€/kWh / 2 = 0,15€/kWh
0,30€/Wp / 0,15€/kWh = 2 jaar TVT (voor het kale paneel.)
of te wel verschil is niet groot maar elk jaar wel geld op de rekening.
(en als je toevallig een jaartje meer kWh nodig hebt, dan heb je ze wel.)

oost-west:
dat doet het minder goed per jaar als zuid.
maar zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op een ander moment hun top productie, dus ik heb nu 6430Wp op een 4000W omvormer.
dit is geen probleem, maar is wel een stuk goedkoper als een 6500W omvormer.

dus ja, kun je 2x6x3??Wp op een omvormer hangen, dan zou ik daar zeker voor gaan.
(@busscherski heeft het over 5, dat zou als het moet ook wel kunnen, is meer een persoonlijk verschilletje waar je de grens legt.)

wat voor omvormer, een gewone TL omvormer.
(SMA goodwe omnik solis etc etc etc veel uit te kiezen.)
die zijn gewoon weg het goedkoopste.
het liefst een omvormer met 2x een mpp, 1 voor oost en 1 voor west.
(maar 2 Stringen parallel kan ook op 1 mpp, maar dat is niet goedkoper.)
nadeel, dit soort omvormers zijn eigenlijk bijna niet onder de 3000W te krijgen.
2x8x3??Wp is wat je daar het liefste op zet.
(desnoods kies je de goedkoopste panelen met erg weinig Wp zodat je niet te veel; Wp hebt.
maar de goedkoopste panelen die zijn niet altijd het goedkoopst te installeren.
zo houd een bevestiging set net zo goed een 390Wp vast als een 310Wp en kost even duur. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• tBoz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-11 20:30
twain4me schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:28:
Eigen groep is verplicht, er is wel nog de pv verdeler
via een pv verdeler kan je wel een stuk kabel "hergebruiken", je kan dus een pv verdeler bv naast de wasmachine hangen en dan gebruiken je min of meer dezelfde groep en kabel.
Die kabel moet wel direct naar de meterkast gaan en er mag dus geen lampje of stopcontact meer op zitten. Handig als je geen mogelijkheid hebt om een kabel te trekken naar de meterkast, maar een eigen kabel en eigen groep heeft normaal de voorkeur.
Ik speel ook met de gedachte om een pv verdeler te plaatsen en daar dan 4 panelen met QS1 omvorrmer achter te hangen. Alleen heb ik geen vrije groep hiervoor. De kabel van pv verdeler naar meterkast takt hier en daar af naar een lichtpunt en stopcontact. Er zitten geen zware apparaten op.
Loop ik hier nou een reeel risico mee door het zo te doen? De theoretische risico's die ik hierover lees lijken me vrijwel onmogelijk gezien dat de omvormer maximaal 1200W terug kan leveren.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 22:05
Met Sunny design kun je simuleren wat de verwachte opbrengst van je opstelling wordt en hoe groot je omvormer moet zijn.
Je hoeft geen account te maken, gewoon op knopje 'nieuw project' klikken. En daarna vind ik zelf handmatige planning ipv visuele planning het makkelijkst.
http://www.sunnydesignweb.com/

Ik heb zelf mijn oog laten vallen op de Solis 2.5k omvormer. Die heeft 2 Mppts en start al bij 60 volt.
https://www.budget-solar.nl/solis-1p-25k-s5.html
Dus volgens mij heb je dan met 3 grote 72 cells panelen of 4 normale 60 cells panelen per richting voldoende om het systeem te laten werken.

Direct 8 panelen leggen is uiteraard beter dan 6, omdat later uitbreiden van je set niet heel kostenefficiënt is. Meestal lukt het je niet om nog dezelfde panelen te vinden over een tijdje, je kan binnen 3 jr geen BTW terugvragen en als je het moet laten leggen betaal je voor die 2 panelen opnieuw installatiekosten.

Edit:
Dit is een reactie op de topicstart. Ik had niet in de gaten dat het topic al ouder is. :z

[ Voor 5% gewijzigd door schumacher op 27-04-2021 09:10 ]

• twain4me

twain4me

tBoz schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 00:23:
[...]

Ik speel ook met de gedachte om een pv verdeler te plaatsen en daar dan 4 panelen met QS1 omvorrmer achter te hangen. Alleen heb ik geen vrije groep hiervoor. De kabel van pv verdeler naar meterkast takt hier en daar af naar een lichtpunt en stopcontact. Er zitten geen zware apparaten op.
Loop ik hier nou een reeel risico mee door het zo te doen? De theoretische risico's die ik hierover lees lijken me vrijwel onmogelijk gezien dat de omvormer maximaal 1200W terug kan leveren.
Het risico is in een aantal gevallen niet zo groot als je er rekening mee houd dat klopt, echter hebben we regels niet alleen om het huidige risico maar ok om in de toekomst rare en gevaarlijke situaties te voorkomen.
Jij kan prima weten hoe het zit, maar jij kan morgen onder een bus lopen daarom zou ik altijd dingen doen zoals ze horen en verwacht worden en dat is een verdeler gewoon direct voeden. we moeten niet vergeten dat een pv verdeler gewoon een verdeler (groepenkastje) is.
Pagina: 1