Bekabeld netwerk dilemma - Advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baken
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-10 15:01
Beste medetweakers,

Sinds 2 weken hebben in ons huis (2013) een verbouwing van de bovenverdieping afgerond. Alles strak geschilderd, nieuwe vloer (van tapijt naar marmoleum) en nieuwe raambekleding. Alles superstrak afgewerkt, dikke prima zou je zeggen. Niet helemaal helaas.

Bij de aankoop van de woning in 2013 waren we vrij laat in het inschrijvingsproces, helaas niet de mogelijkheid gehad om extra loze leidingen naar kamers te laten leggen. PC van mij en vrouwlief staat op 1 van de 3 slaapkamers op de bovenverdieping, de enige loze leidingen (2 stuks) kwamen uit op de grote slaapkamer aan de voorzijde van het huis, en onze PC's bevinden zich dus aan de achterzijde. We hebben toen een UTP kabel door die loze leiding getrokken naar de grote slaakamer, een sleuf in de vloer gefreesd en deze kabel naar de slaapkamer getrokken waar hij uit een plint uit de vloer kwam.
Je voelt het al een beetje aankomen, nu dat er 8 jaar later een nieuwe vloer is ingelegd, en ondergetekende vrolijk zijn PC ging aansluiten, kreeg ik geen netwerkverbinding meer op die kabel, deze is beschadigd geraakt. Alhoewel ik de kabel nog niet heb doorgemeten. Heb 2x nieuwe schoentjes erop geknepen en beide keren kreeg ik geen link.

Tijdelijk heb ik 2 powerline adapters gekocht, hiermee haal ik nu 100mbit via het stopcontact, prima tijdelijke oplossing. Maar vorige week is hier in de straat glasvezelf opgeleverd en daar willen we natuurlijk maximaal gebruik van maken! Maar we zitten nu wel met een dilemma hoe we dit moeten oplossen, want uiteindelijk willen we gewoon een bekabelde gigabit verbinding naar beneden.

- Vloer verwijderen en kabel opnieuw trekken is vanwege de hoge kosten geen optie.
- Geen coax/telefoon draad op de slaapkamers die vervangen zou kunnen worden door UTP
- Geen loze leiding beschikbaar op de slaapkamer waar computers zich bevinden
- UTP kabel trekken via andere loze leiding groet slaapkamer is vanwege locatie niet ideaal, vrouw is geen voorstander van het idee om een UTP kabel dwars over de bovenverdieping in relatief zicht te hebben.
- In theorie zouden we een wandcontactdoos (lichtnet) kunnen opofferen om hier UTP doorheen te trekken
- UTP door bezette lichtnet leiding is in strijd met NEN1010 geloof ik, dus dit is een slecht idee?
- Zouden we een glasvezel door een bezette lichtnet leiding kunnen trekken? Weet hier te weinig van, weet dat het relatief duur is, maar als dit goed werkt is het geen bezwaar.

Ben benieuwd of er iemand iets zinnigs kan zeggen over bovenstaande, of misschien een andere geniale ingeving heeft.

Thanks alvast voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:18

Perkouw

Moderator General Chat
Meten is weten, zou eerst met propere netwerk apparatuur (Fluke of zo) meten waar het probleem hem zit. Dan zie je snel genoeg of het kabel breuk is, aderen gewisseld bij aansluiten of niet goed aangesloten etc.

Alleen even iemand zoeken om hem te lenen of ergens huren.

Wat betreft je hele idee om het door een elektra pijp te gaan trekken, grote kans dat je dan bij een centraal doos uitkomt en zo alsnog niet in de meterkast uitkomt. Het is ongetwijfeld niet zo dat een enkel stopcontact bij jou gelijk staat aan één groep. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-10 18:54

voz

De echte kenner

Inderdaad doormeten. Stel dat er 1 ader beschadigd is en de anderen doen het nog wel (je hebt er 4 nodig) dan kun je de stekkers anders aansluiten en alsnog de bestaande kabel gebruiken.

Edit: ik weet eigenlijk niet zeker of dit wel waar is voor gigabit :X
Edit 2: Sorry, gigabit heeft alle 8 nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door voz op 13-04-2021 20:38 ]

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:18

Perkouw

Moderator General Chat
voz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:35:
Inderdaad doormeten. Stel dat er 1 ader beschadigd is en de anderen doen het nog wel (je hebt er 4 nodig) dan kun je de stekkers anders aansluiten en alsnog de bestaande kabel gebruiken.

Edit: ik weet eigenlijk niet zeker of dit wel waar is voor gigabit :X
Als je het over 100mbit hebt wel. Voor gbit ga je er met vier stuks niet komen?

Dan doe ik ook een ninja edit: Nee, voor gbit gaat dat niet werken. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Perkouw op 13-04-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er zijn altijd wel mogelijkheden in huis om bekabeling aan te leggen, en als het echt niet anders kan dan maak je gebruik van opbouw kabelgoten en gaten in de muur of plafond (achter het gordijn bij je cv leidingen (indien aanwezig). Je (+vrouwlief) zal je er misschien de eerste paar dagen aan storen maar daarna zie je het niet meer en het zijn nou eenmaal noodzakelijke dingen. Denk ook aan een eventuele kruipruimte, gat naar buiten boren en die achter een schot op zolder uit laten komen (goed dicht purren). De kabel kan buitenlangs gewoon in een pvc pijp.

En meten is weten zoals hierboven is gezegd...

[ Voor 13% gewijzigd door Enforcer op 13-04-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-10 18:54

voz

De echte kenner

Als je het netjes wil wegwerken en de slaapkamers delen een muur, dan kun je ook nog denken aan de muurplint vervangen voor een holle plint, of een holle overzetplint gebruiken. Andere opties zoals glasvezels door bestaande gaten trekken, hergebruik van een electrabuis e.d. zou ik de moeite niet voor nemen. In zo'n situatie zou ik denken: het is even balen, ik had het graag netter gewild, maar het resultaat telt en dus gaat er gewoon een kabel over, langs of door de plint.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Huh, je hebt destijds je vloer in laten frezen maar hier geen mantelbuis ingelegd maar de kabel koud in de gleuf gelegd?

Als dat het geval is valt er idd weinig meer mee aan te vangen.

Verder met @voz eens. Al zou ik die kabel dan lekker laten zitten en genoegen nemen met wifi of powerline.
Pagina: 1