Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:12
Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor het leggen van zonnepanelen op 2 dakvlakken. Mijn 2-onder-1 kap huis is nu 5 jaar oud en vanuit de bouw zijn er 3 paneeltje plus Soladin 600 op het dak gelegd. Helaas stook en kook nog wel op gas. Recent is er een electrische leaseauto (VW ID.3) bijgekomen en daarom wil ik nu mijn stroomproductie verhogen :). Idealiter dekt dit mijn eigen verbruik + auto af + beetje extra?.

Beschikbare (dak)ruimte
Het plan is om de dakvlakken zo vol mogelijk te leggen, waarbij 1 andere buurman het gelukt is om in totaal 18 panelen te leggen om de 2 meest zonrijke dakvlakken. Zijn legplan wil ik graag overnemen, omdat dat ervoor zorgt dat het "dak vol" wordt gelegd.

Dakvlak voorkant:
Richting t.o.z.v zuid: 63 graden
Hellingshoek: 43 graden

Dakvlak zijkant:
Richting t.o.z.v zuid: -27 graden
Hellingshoek: 50 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivHQ5FHI5SttDoXxjYRIhop5Zks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gtfKgaKVc0x7bhBUOSWsiVEb.png?f=user_large

Er is fysiek meer ruimte beschikbaar, maar ik zie dat vooral als mogelijkheid voor in de toekomst als de woning all-electric (moet) worden:
- Platdak van de garage.
- Klein platdak achterkanthuis 1e verdieping op NO.
- Dakvlak op het NO (meest waarschijnlijk is dat hier ooit eerst een dakkapel komt)
- Platdak van de tuinoverkapping (maar die is er nog niet, wel leuke plek voor de 3 bestaande panelen met Soladin).

Jaarverbruik
Netto: voorgaande jaren was dat gemiddeld 600 kWh
Bruto: bijbenadering 1200 kWh (de Soladin zit op een eigen groep zonder kWh meter, ik lever 400 kWh terug en dan is er nog ongeveer 200 kWh direct verbruik).
Toekomst: geen flauw idee. Afhankelijk van hoevaak en hoeveel ik thuis kan 'tanken', ik doe normaliter 35.000 km per jaar.

Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25
Laadpaal aanwezig

Legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_DuuZ9gsTnW7jJd8_l_iiyudVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KtKNjWwssMhVswu0BmYJCX16.png?f=fotoalbum_large

En dit is dus hoe een andere buur het heeft liggen (LG Neon 2 340WP).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3JzcorBg-0sdz23WJKQhfbOu4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4t84ghflBGH5BpC3RmMy1Ad.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte
Heb bij meerdere partijen offertes opgevraagd en allen komen met 3 smaken omvormertechniek terug (string / solar edge / enphase). De meest kansrijke partij kwam met deze 3 keuzes:
code:
1
2
3
4
5
6
18x First Choice Solar 345 WP Full Black
 1x Goodwe GW6000-DT string omvormer
    Montagemateriaal Esdec
 1x BTW teruggave service
Totaalprijs Excl. BTW: € 5.135,49
€ 0,83 per WP

code:
1
2
3
4
5
6
7
 1x SolarEdge SE6k E-Series
18x SolarEdge optimizers
    Montagemateriaal Esdec
 1x BTW teruggave service
Totaalprijs Excl. BTW: € 6.407,43
€ 1,03 per WP

code:
1
2
3
4
5
6
7
18x Enphase IQ7+ Micro Omvormer
 1x Envoy S met cloud-base Enlighten
    Montagemateriaal Esdec
 1x BTW teruggave service
Totaalprijs Excl. BTW: € 6.796,39
€ 1,09 per WP

Kwa zonnepanelen past er niet meer op deze 2 dakvlakken. De First Choice panelen zijn kwa afmetingen zelfs iets kleiner dan de LG Neon 2 van de buurman, maw dat gaat wel passen. Hooguit dat er op de zijkant iets grotere panelen kunnen?

Doordat ik schaduw heb van zowel de dakkapel van mijn buren als de sierschoorsteen twijfel ik welke omvormertechniek voor mijn situatie het beste uitpakt. In de offerte staat een 3-fase stringomvormer, maar als ik zelf aan de slag ga met Sunny Design Web komt daar al snel 2x een 1-fase omvormer uitrollen. Daarmee wordt het natuurlijk ook weer duurder. Sunny Design Web raadt mij een 3-fase omvormer af vanwege de te kleine string op de zijkant. Maar is 2x 1-fase een praktische oplossing, ook in combinatie met electrisch laden en warmtepompen e.d. in de toekomst?

Mijn voorkeur neigt momenteel naar de variant met Enphase micro omvormers, maar wellicht laat ik mij beinvloeden door de verkooppraatjes :)

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja ik denk het ook, want zoals je ziet is de Enphase optie niet de goedkoopste oplossing!

Wel een goed werkende lijkt me hoor, maar als je wilt besparen is 2 x een 1 fase omvormer goedkoper. Hoewel 4 panelen wel wat weinig is voor een string ben ik bang hoor. Maar het kan misschien net, kwa minimum voltages per string.

Ik denk niet dat 2 x een 1 fase omvormer praktisch een probleem is, als beide op een andere fase komen heb je toch al wat spreiding dus moet dat in de toekomst geen problemen geven.

Verder kwa legplan wel netjes zo lijkt me, mooi vol, helemaal goed! (y)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Voor 4 panelen kan je een aps pakken https://www.gmsolar.nl/aps-qs1-micro-.omvormer.html
En dan de andere op een enkelfase, eventueel 3 fase moet je t even in sunny design zetten.

Zouden landscape niet 1 of 2 meer passen?

[ Voor 29% gewijzigd door lothar op 13-04-2021 21:47 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Die eerste optie, 3 fase string omvormer met normale panelen, gaat denk ik niet goed werken wegens laag string voltage van die 4 panelen.

Optie 2, SolarEdge 3 fase, gaat de opbrengst van de 4 panelen richting zuidoost sochtends erg beperken. (te weinig panelen in de zon)

vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Al met al krijg ik geen goede indruk van die leverancier.

Ik zou denk ik kiezen voor een 3 fase string omvormer maar dan met 4 stuks 96 cells Panasonic panelen (of Sunpower) richting zuidoost. (misschien past er meer in landscape)
Die panelen hebben een hoog voltage.
Nadeel is dat weinig installateurs dat (voor een goede prijs) aanbieden. Je komt dan al snel uit op een webshop die ook installeert.

Wat @lothar schrijft is ook een goede optie, alleen heb je dan 2 systemen. Dat idee kan ook met een klein enkelfase string omvormertje voor alleen die 4 panelen. (een kleine string omvormer kan goed omgaan met laag DC voltage). Het voordeel is dat je de logging dan in 1 app hebt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
Het idee van @Gerco-M kan ook maar dan kom je op iets grotere enkelfase string omvormers. 4 panelen is dan het minimum en mijn ervaring is dat dat problemen kan geven
Indien er net iets meer panelen richting zuidoost passen zou het wel mijn voorkeur hebben.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:25
Er passen aan de zijkant van de woning volgens mij nog wel 1 of heel misschien wel 2 paneeltjes bij, dan zit je toch op 5 of 6 paneeltjes, werkt de omvormer ook beter denk ik.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Sybr_E-N
@lothar twee smaken omvormertechniek zie ik persoonlijk niet zitten. Doet een van de voordelen om te kiezen voor een stringomvormer juist weer te niet, minder electro op het dak :).

@lothar / @busscherski / @Bravertal er passen niet meer panelen op cq. de leverancier wil dat niet plaatsen omdat ze dan te dicht op alle randen komen. De rest van de straat heeft op het ZO-dak dan ook 3 of 4 panelen liggen. Mijn vermoeden is dat wanner je 2 panelen boven aan in portrait doet, de volgende rij met de onderkant (bijna) in de dakgoot komt te liggen.

@Gerco-M bij nader inzien worden 2 1-fase omvormers een uitdaging kwa ruimte op zolder. Ik heb maar 1 rechte wand en de meest geschikte plek al vol met CV / MV / vloerverwarming etc. Het trapgat is er nog :). Op de plek van de Soladin kan 1 omvormer en daarna is toekomstige uitbreiding met extra omvormer(s) ook lastig te creeren. Ik verwacht dat er op termijn nog wel meer panelen bijkomen, afhankelijk van hoeveel stroom er nodig is i.v.m. overstap naar all-electric in de toekomst.

@AUijtdehaag had ik ook al gezien, jammer dat ze stoppen want er is maar weinig keuze voor panelen met een hoger voltage. Ik zie dat ze inmiddels bijna overal al uitverkocht zijn.

@busscherski deze offerte is van een all-in partij die ook een webshop heeft, een van de grote bekende webshops hierop Tweakers :). Bedankt voor het beantwoorden van mijn onderbuik gevoel m.b.t. tot optie 1 en 2. 4 gewone 34V panelen op 1 string is wel de onderste grens van een 3-fase omvormer opzoeken. Ook is SolarEdge daar geen ster in, plus de bekende issues van SolarEdge die ik hier op Tweakers lees geeft mij niet genoeg vertrouwen om daar voor te kiezen. Is dat het risico waard? Ook klapperende mppt relais zit ik ivm de open zolder ook niet op te wachten. En het heeft ook nog impact op de opbrengst, naast het getrut met shaduw op ZW wat er ook nog bijkomt kijken.

Ik heb met jouw suggestie voor 4x 66V panelen op ZO ff een bierviltje berekening gemaakt op basis van de online prijzen bij solar-outlet.nl (panelen gekozen op formaat en vergelijkbaar WP).
code:
1
2
3
4
5
6
7
14x LG Neon 2 340 WP
 4x Panasonic HIT 335 WP
 1x SMA 5.0 3-fase
Montagemateriaal
Installatiekosten
Totaalprijs Excl. BTW: € 6.349,59
€ 1,04 per WP

Met de aanname dat de Pana's leverbaar zijn, want de 66V Sunpower Maxeon panelen kosten al snel 370 euro ps. En SMA i.v.m. betere schaduwwerking dan de Chinese omvormers. Zo te zien kan het kwa totaalprijs alleen veel goedkoper door te kiezen voor de goedkoopste budget panelen en goedkoopste china omvormer. Verder is het is ongeveer evenduur kwa panelen van First Choice maar met minder WP, tja...

Eerder vandaag met de leverancier gezeten en is de offerte voor Enphase naar beneden bijgesteld naar € €6.553,43 ex btw = €1,06 per WP.

Daarmee kruipt het prijs en kwaliteitsverschil wel erg naar elkaar toe.

• busscherski
Nu vergelijk je LG's met Firstchoice panelen. Die zitten in een heel andere prijsklasse.

• Sybr_E-N
busscherski schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:45:
Nu vergelijk je LG's met Firstchoice panelen. Die zitten in een heel andere prijsklasse.
Waar zijn die First Choice panelen eigenlijk het beste mee te vergelijken?

Die LG's koos ik vanwege de 340 WP en maat. Met Denim 330 WP wordt het iets als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
14x Denim 330 WP
 4x Panasonic HIT 335 WP
 1x SMA 5.0 3-fase
Montagemateriaal
Installatiekosten
Totaalprijs Excl. BTW: € 4.984,30
€ 0,84 per WP

• busscherski
Die first choice panelen zijn inderdaad nog vrij compact (het oude formaat cel).
Als het die maat moet hebben is er niet zo heel veel keuze en in die prijsklasse en formaat hebben de alternatieven minder vermogen.
https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html

Pagina: 1