Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor het leggen van zonnepanelen op 2 dakvlakken. Mijn 2-onder-1 kap huis is nu 5 jaar oud en vanuit de bouw zijn er 3 paneeltje plus Soladin 600 op het dak gelegd. Helaas stook en kook nog wel op gas. Recent is er een electrische leaseauto (VW ID.3) bijgekomen en daarom wil ik nu mijn stroomproductie verhogen
. Idealiter dekt dit mijn eigen verbruik + auto af + beetje extra?.
Beschikbare (dak)ruimte
Het plan is om de dakvlakken zo vol mogelijk te leggen, waarbij 1 andere buurman het gelukt is om in totaal 18 panelen te leggen om de 2 meest zonrijke dakvlakken. Zijn legplan wil ik graag overnemen, omdat dat ervoor zorgt dat het "dak vol" wordt gelegd.
Dakvlak voorkant:
Richting t.o.z.v zuid: 63 graden
Hellingshoek: 43 graden
Dakvlak zijkant:
Richting t.o.z.v zuid: -27 graden
Hellingshoek: 50 graden
:fill(white):strip_exif()/f/image/gtfKgaKVc0x7bhBUOSWsiVEb.png?f=user_large)
Er is fysiek meer ruimte beschikbaar, maar ik zie dat vooral als mogelijkheid voor in de toekomst als de woning all-electric (moet) worden:
- Platdak van de garage.
- Klein platdak achterkanthuis 1e verdieping op NO.
- Dakvlak op het NO (meest waarschijnlijk is dat hier ooit eerst een dakkapel komt)
- Platdak van de tuinoverkapping (maar die is er nog niet, wel leuke plek voor de 3 bestaande panelen met Soladin).
Jaarverbruik
Netto: voorgaande jaren was dat gemiddeld 600 kWh
Bruto: bijbenadering 1200 kWh (de Soladin zit op een eigen groep zonder kWh meter, ik lever 400 kWh terug en dan is er nog ongeveer 200 kWh direct verbruik).
Toekomst: geen flauw idee. Afhankelijk van hoevaak en hoeveel ik thuis kan 'tanken', ik doe normaliter 35.000 km per jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25
Laadpaal aanwezig
Legplan
/f/image/KtKNjWwssMhVswu0BmYJCX16.png?f=fotoalbum_large)
En dit is dus hoe een andere buur het heeft liggen (LG Neon 2 340WP).
:strip_exif()/f/image/P4t84ghflBGH5BpC3RmMy1Ad.jpg?f=fotoalbum_large)
Offerte
Heb bij meerdere partijen offertes opgevraagd en allen komen met 3 smaken omvormertechniek terug (string / solar edge / enphase). De meest kansrijke partij kwam met deze 3 keuzes:
Kwa zonnepanelen past er niet meer op deze 2 dakvlakken. De First Choice panelen zijn kwa afmetingen zelfs iets kleiner dan de LG Neon 2 van de buurman, maw dat gaat wel passen. Hooguit dat er op de zijkant iets grotere panelen kunnen?
Doordat ik schaduw heb van zowel de dakkapel van mijn buren als de sierschoorsteen twijfel ik welke omvormertechniek voor mijn situatie het beste uitpakt. In de offerte staat een 3-fase stringomvormer, maar als ik zelf aan de slag ga met Sunny Design Web komt daar al snel 2x een 1-fase omvormer uitrollen. Daarmee wordt het natuurlijk ook weer duurder. Sunny Design Web raadt mij een 3-fase omvormer af vanwege de te kleine string op de zijkant. Maar is 2x 1-fase een praktische oplossing, ook in combinatie met electrisch laden en warmtepompen e.d. in de toekomst?
Mijn voorkeur neigt momenteel naar de variant met Enphase micro omvormers, maar wellicht laat ik mij beinvloeden door de verkooppraatjes
Beschikbare (dak)ruimte
Het plan is om de dakvlakken zo vol mogelijk te leggen, waarbij 1 andere buurman het gelukt is om in totaal 18 panelen te leggen om de 2 meest zonrijke dakvlakken. Zijn legplan wil ik graag overnemen, omdat dat ervoor zorgt dat het "dak vol" wordt gelegd.
Dakvlak voorkant:
Richting t.o.z.v zuid: 63 graden
Hellingshoek: 43 graden
Dakvlak zijkant:
Richting t.o.z.v zuid: -27 graden
Hellingshoek: 50 graden
:fill(white):strip_exif()/f/image/gtfKgaKVc0x7bhBUOSWsiVEb.png?f=user_large)
Er is fysiek meer ruimte beschikbaar, maar ik zie dat vooral als mogelijkheid voor in de toekomst als de woning all-electric (moet) worden:
- Platdak van de garage.
- Klein platdak achterkanthuis 1e verdieping op NO.
- Dakvlak op het NO (meest waarschijnlijk is dat hier ooit eerst een dakkapel komt)
- Platdak van de tuinoverkapping (maar die is er nog niet, wel leuke plek voor de 3 bestaande panelen met Soladin).
Jaarverbruik
Netto: voorgaande jaren was dat gemiddeld 600 kWh
Bruto: bijbenadering 1200 kWh (de Soladin zit op een eigen groep zonder kWh meter, ik lever 400 kWh terug en dan is er nog ongeveer 200 kWh direct verbruik).
Toekomst: geen flauw idee. Afhankelijk van hoevaak en hoeveel ik thuis kan 'tanken', ik doe normaliter 35.000 km per jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25
Laadpaal aanwezig
Legplan
/f/image/KtKNjWwssMhVswu0BmYJCX16.png?f=fotoalbum_large)
En dit is dus hoe een andere buur het heeft liggen (LG Neon 2 340WP).
:strip_exif()/f/image/P4t84ghflBGH5BpC3RmMy1Ad.jpg?f=fotoalbum_large)
Offerte
Heb bij meerdere partijen offertes opgevraagd en allen komen met 3 smaken omvormertechniek terug (string / solar edge / enphase). De meest kansrijke partij kwam met deze 3 keuzes:
code:
1
2
3
4
5
6
| 18x First Choice Solar 345 WP Full Black
1x Goodwe GW6000-DT string omvormer
Montagemateriaal Esdec
1x BTW teruggave service
Totaalprijs Excl. BTW: € 5.135,49
€ 0,83 per WP |
code:
1
2
3
4
5
6
7
1x SolarEdge SE6k E-Series
18x SolarEdge optimizers
Montagemateriaal Esdec
1x BTW teruggave service
Totaalprijs Excl. BTW: € 6.407,43
€ 1,03 per WP |
code:
1
2
3
4
5
6
7
18x Enphase IQ7+ Micro Omvormer
1x Envoy S met cloud-base Enlighten
Montagemateriaal Esdec
1x BTW teruggave service
Totaalprijs Excl. BTW: € 6.796,39
€ 1,09 per WP |
Kwa zonnepanelen past er niet meer op deze 2 dakvlakken. De First Choice panelen zijn kwa afmetingen zelfs iets kleiner dan de LG Neon 2 van de buurman, maw dat gaat wel passen. Hooguit dat er op de zijkant iets grotere panelen kunnen?
Doordat ik schaduw heb van zowel de dakkapel van mijn buren als de sierschoorsteen twijfel ik welke omvormertechniek voor mijn situatie het beste uitpakt. In de offerte staat een 3-fase stringomvormer, maar als ik zelf aan de slag ga met Sunny Design Web komt daar al snel 2x een 1-fase omvormer uitrollen. Daarmee wordt het natuurlijk ook weer duurder. Sunny Design Web raadt mij een 3-fase omvormer af vanwege de te kleine string op de zijkant. Maar is 2x 1-fase een praktische oplossing, ook in combinatie met electrisch laden en warmtepompen e.d. in de toekomst?
Mijn voorkeur neigt momenteel naar de variant met Enphase micro omvormers, maar wellicht laat ik mij beinvloeden door de verkooppraatjes