• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:08
Beste tweakers,

Mijn pc heeft telkens na een ''coldboot'' last van constante microfreezes. Ze zijn zeer aanwezig bij video's zoals youtube of als ik een game speel. Het beeld hangt dan constant voor elke milliseconde. Deze microfreezes zijn niet meer aanwezig als ik mijn pc hard reset. Opnieuw opstarten of uitschaken via start menu werkt niet, blijft hangen.

Ik heb het volgende al gedaan:
- had ram overgeklokt > alles in bios naar standaard instellingen gezet
-nieuwste drivers van videokaar en amd cpu
-videokaart erin en eruit
-opgestart met 1 ram module

Probleem is ontstaan nadat ik mijn pc 4 maanden terug volledig had geformatteerd. Vanuit hier ongeveer na een paar maanden kwamen die microfreezes bij coldboot.

Windows 10
r9 3950x
gtx 1080
ballestix sport 16 gb
Corsair 80 plus bronze
x370 asus prime pro (nieuwste bios)

Alle onderdelen ongeveer max 2 jaar, behalve moederbord is ouder. Ik had vorig jaar na het installeren van de 3950x windows ook opnieuw geïnstalleerd (volledige format) nooit problemen met microfreezes gehad. Dus pas bij mijn laatste format.

Hierbij wil ik jullie hulp vragen zonder dat ik weer mijn pc moet formateren. Wellicht zie ik iets over het hoofd.

Bedankt alvast.

mvg,

Sam

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Welke corsair voeding is het exact?

Zou je een opname kunnen maken van het fenomeen?

I reject your reality and substitute my own

• pannalicour
nelizmastr schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:17:

- CORSAIR CX-M Series CX650M.

- Opname nu niet mogelijk, ik zal kijken of ik dat morgen kan doen. Pc moet eerst lange tijd uit zijn.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:32
Chipset drivers bijwerken?
BIOS update uitgevoerd?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• pannalicour
Wylana schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:35:
Chipset drivers bijwerken?
BIOS update uitgevoerd?
Ohh heb ik dat niet erbij gezet. Ja volledig up to date.

• pannalicour
nelizmastr schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:17:

Ok ik heb de opname gemaakt zie link

https://vimeo.com/536912926

Opvallend is dat nu de pc weer normaal doet NADAT ik hwinfo64 open. Dit opende ik om vreemde activiteiten te zien (spikes etc). Dit was gisteren ook het geval maar ik dacht dat het toeval was. Maar het is apart dat na het openen van dat programma de pc goed loopt.

Iemand enig idee?

mvg,

Sam

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-10 13:34
Met welk energiebeheer profiel staat je Windows geconfigureerd? Staat het op Ryzen Balanced? Die zou mee geïnstalleerd moeten zijn met je drivers.
Heb je bij het herinstalleren van Windows een oude iso gebruikt (pre 1903)? In 1903 zaten wat Ryzen gerelateerde fixes.

Als de pc terug normaal doet wanneer hwinfo64 gestart wordt, lijkt het wel dat die tot dan in een low power stand zit. Gaat het probleem ook weg met andere vergeljikbare programma's, of programma's die de CPU belasten? (games, benchmarks, rendering)

Edit: verduideljikt dat Ryzen Balanced met de drivers geïnstalleerd zou moeten worden.

[ Voor 8% gewijzigd door MacPoedel op 15-04-2021 16:20 ]

• pannalicour
MacPoedel schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:49:
Met welk energiebeheer profiel staat je Windows geconfigureerd? Staat het op Ryzen Balanced? Die zou mee geïnstalleerd moeten zijn met je
Heb je bij het herinstalleren van Windows een oude iso gebruikt (pre 1903)? In 1903 zaten wat Ryzen gerelateerde fixes.

Als de pc terug normaal doet wanneer hwinfo64 gestart wordt, lijkt het wel dat die tot dan in een low power stand zit. Gaat het probleem ook weg met andere vergeljikbare programma's, of programma's die de CPU belasten? (games, benchmarks, rendering)
Dat durf ik niet meer te zeggen welke iso.
Ja het probleem is nog steeds aanwezig bij games, gaat nu alleen weg bij dat programma hwninfo64.

Ik heb zowel low profile als high performance getest zelfde probleem.
Pagina: 1