Halve cabine?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdSjoerd
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-05-2021
Hallo allemaal,

Ik heb een bedrijfswagen gekocht (T5 2005) voor mijn timmerwerkzaamheden. Het is een L2/H1 vanwege de lange laadruimte zodat hier volle lengtes plaatmateriaal in passen. Echter nu is mijn bus nog een dubbele cabine, en ik was van plan de achterbank eruit te slopen en om te bouwen tot enkele cabine zodat ik ook daadwerkelijk de lange laadruimte kan gebruiken.

Nu kreeg ik het idee om in plaats van de achterbank er helemaal uit te slopen alleen 1 zitplaats eruit te slopen. Ik kan natuurlijk zelf wel een schot op maat erin zetten wat alsnog de achterbank afsluit van de laadruimte, en voor de plaatlengtes heb ik aan een stoelbreedte genoeg. Als dit niet duidelijk is moet ik misschien een schets maken?

Ik heb zoiets nog nooit bij iemand gezien en kan er zo snel ook niets over vinden op internet. Weet iemand hier toevallig of dit vaker gebeurt en/of hoe dit regelgeving technisch in elkaar zit? Ik wil natuurlijk nog steeds zakelijk mijn youngtimer rijden en bpm betalen voor prive gebruik...

Met vriendelijke groet,
Sjoerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:05

Tomatoman

Fulltime prutser

Kijk eens naar dit YouTube-filmpje van Fifth Gear. Dan zie je waar je op moet letten om van je busje geen death trap te maken. Dat tussenschot moet écht stevig zijn. Als je daar rekening mee houdt, ben je al een eind op weg. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat stukken hout niet door de voorruit heen kunnen schieten bij een aanrijding. Met verticaal geladen plaatmateriaal zal dat wel loslopen, omdat het dashboard dan een groot deel van de klap absorbeert.

Anders dan dat zie ik niet zoveel problemen :). Met wat jij wilt maak je het busje (nog) minder geschikt voor privégebruik, dus ligt het niet voor de hand dat je met belastingwetgeving in de knoop raakt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat ik van je verhaal snap.

Je wilt de zitting links achter eruit hebben, zodat je verticaal plaat materiaal kan laden 244x122..

Kan prima. Het lijkt me ook belasting technisch niet echt een probleem.

Maar zorg voor een stalen kooi tegen je bestuurders stoel..
Als jij een ongeval krijgt. En je gaat bv van 100kmpu naar 0 in 1 seconden, dan heb je een enorm probleem als direct achter jou 10 platen mdf 18mm staan.... Deze laten zich niet tegenhoud door je stoel of je er nu inzit of niet...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdSjoerd
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-05-2021
Bedankt voor jullie reacties Jack en Tomatenman.

Goed filmpje haha. Goeie tips van jullie beiden: zorg dat het tussenschot eigenlijk veiliger is dan de standaard tussenschotten die er nu al in zitten. Ik zou een stalen frame op maat kunnen lassen. Dat is wellicht uberhaupt de makkelijkste manier om het tussenschot aan alle bevestigingspunten vast te krijgen.

Verder klinkt het goed. Jullie denken weinig regelgeving wat dit in de weg staat dus. Is opnieuw keuren dan nodig volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:05

Tomatoman

Fulltime prutser

Tja, dat keuren is nog wel een dingetje. Volgens mij staat op het kentekenbewijs hoeveel zitplaatsen het voertuig heeft. Ik weet niet hoe de RDW ertegenaan kijkt of een aanpassing van de voertuig data of zelfs een herkeuring nodig is. Als je in de categorie twijfelgevallen valt, geeft de RDW vast het veilige antwoord waar je niet op zit te wachten. Je zou eens navraag kunnen doen bij een bedrijf dat wel vaker busjes ombouwt, bijvoorbeeld een bedrijf dat rolstoeltoegang in busjes inbouwt - zij hebben hier vast een betrouwbaarder antwoord op dan wat je hier op Gathering of Tweakers kunt krijgen.

Andere oplossing: zorg dat wat je inbouwt uitneembaar is, bijvoorbeeld door niet alles aan elkaar te lassen maar vast te schroeven aan vastgelaste ankerpunten. Als dan ook nog de stoelen terugplaatsbaar zijn, heb je het voertuig niet permanent aangepast en heb je volgens mij niets te maken met de RDW. Dat je nooit daadwerkelijk de achterbank en bijrijdersstoel zult terugplaatsen is geen punt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06 17:25

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

je zou je vraag ook op https://weetjewel.nl/ kunnen posten, het forum voor VW Transporter bezitters en fanatici. Ik kan mij zo voorstellen dat daar meer ervaringsdeskundigen zitten dan hier.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Tomatoman schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:36:
Tja, dat keuren is nog wel een dingetje. Volgens mij staat op het kentekenbewijs hoeveel zitplaatsen het voertuig heeft. Ik weet niet hoe de RDW ertegenaan kijkt of een aanpassing van de voertuig data of zelfs een herkeuring nodig is. Als je in de categorie twijfelgevallen valt, geeft de RDW vast het veilige antwoord waar je niet op zit te wachten. Je zou eens navraag kunnen doen bij een bedrijf dat wel vaker busjes ombouwt, bijvoorbeeld een bedrijf dat rolstoeltoegang in busjes inbouwt - zij hebben hier vast een betrouwbaarder antwoord op dan wat je hier op Gathering of Tweakers kunt krijgen.

Andere oplossing: zorg dat wat je inbouwt uitneembaar is, bijvoorbeeld door niet alles aan elkaar te lassen maar vast te schroeven aan vastgelaste ankerpunten. Als dan ook nog de stoelen terugplaatsbaar zijn, heb je het voertuig niet permanent aangepast en heb je volgens mij niets te maken met de RDW. Dat je nooit daadwerkelijk de achterbank en bijrijdersstoel zult terugplaatsen is geen punt.
Minder zitplaatsen mag - meer zitplaatsen creeren is een ander verhaal. Je kan prima je VW Golf met de achterbank verwijderd keuren voor de APK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heb je dit schema van de BD al eens doorlopen? Nog meer eisen vind je hier.

Belangrijk is vooral dat de laadruimte volledig afgesloten is, en je dus ook niet een raam of deurtje hebt dat open kan. Je ziet wel eens mensen die een busje met een dubbele cabine hebben en dan het raampje loshalen zodat je makkelijker achterin kan of dingen er doorheen kan steken, maar dat mag niet.

In de tweede link hier staat bijvoorbeeld dat de vaste want
over de volle breedte en hoogte van de cabine geplaatst
moet zijn in het geval van een bestelauto met dubbele cabine. Dan kan jouw idee dus per definitie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:16:
[...]

Minder zitplaatsen mag - meer zitplaatsen creeren is een ander verhaal. Je kan prima je VW Golf met de achterbank verwijderd keuren voor de APK.
Ben je er ook van bewust dat een geldige APK niet betekent dat alles in orde is? Heck, een typegoedkeuring is zelfs niet voldoende.

M'n vader is eens aangehouden, omdat een chagrijnige agent (die overigens ons bijna had aangereden op het Keizer Karelplein) vond dat de ramen te donker waren. De auto is geleverd met geblindeerde ramen en is 1-2 weken voor het voorval zelfs APK-gekeurd. Overigens is m'n vader niet de enige, sla Wegmisbruikers er maar eens op na.

Dus ja, daar zit je dan met je auto met typegoedkeuring en geldige APK, maar had m'n vader de folie er niet afgekregen, was de auto in beslag genomen.

Ik heb er verder geen verstand van, maar zeggen dat een auto APK gekeurd kan worden en het daarmee goed is, is dus heel gevaarlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 15-04-2021 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Oon schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:19:

Belangrijk is vooral dat de laadruimte volledig afgesloten is, en je dus ook niet een raam of deurtje hebt dat open kan. Je ziet wel eens mensen die een busje met een dubbele cabine hebben en dan het raampje loshalen zodat je makkelijker achterin kan of dingen er doorheen kan steken, maar dat mag niet.

In de tweede link hier staat bijvoorbeeld dat de vaste want
[...]
moet zijn in het geval van een bestelauto met dubbele cabine. Dan kan jouw idee dus per definitie niet.
waarom niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Qe_2tsJYMZec7vBoTpuQhIVrQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sE3C00TX3m5A7OpxXQrA9Uoy.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry voor mijn slechte tekening.
Maar in beide gevallen kan je dus een achterwand maken/ hebben over de volledige breedte en hoogte. Het gaat er om dat de laadruimte niet vanuit de cabine te bereiken is. Vandaar volledige breedte en hoogte en dicht.

Voor de bd moet een dubbele cabine wagen een minimale M2 laadruimte hebben, door dit zo te doen vergroot je dit alleen maar. Ik zie nog steeds geen problemen..

Maar de bd zal ts hier een exact antwoord op geven.
Nu de zitting. Ik verwacht geen problemen.. heb 4 jaar zonder achterbank gereden (omgebouwd naar een vlakke laad vloer)
Maar ook hier zal het rdw het beste antwoord kunnen geven..
staande gehouden.. je vader was staande gehouden..
Nieuwe auto of 2de hands?
Boete gekregen of niet?

[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 15-04-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

hoi1234 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:32:
[...]

Ben je er ook van bewust dat een geldige APK niet betekent dat alles in orde is? Heck, een typegoedkeuring is zelfs niet voldoende.

M'n vader is eens aangehouden, omdat een chagrijnige agent (die overigens ons bijna had aangereden op het Keizer Karelplein) vond dat de ramen te donker waren. De auto is geleverd met geblindeerde ramen en is 1-2 weken voor het voorval zelfs APK-gekeurd. Overigens is m'n vader niet de enige, sla Wegmisbruikers er maar eens op na.

Dus ja, daar zit je dan met je auto met typegoedkeuring en geldige APK, maar had m'n vader de folie er niet afgekregen, was de auto in beslag genomen.

Ik heb er verder geen verstand van, maar zeggen dat een auto APK gekeurd kan worden en het daarmee goed is, is dus heel gevaarlijk.
Er heeft niemand te "vinden" dat ramen te donker zijn. Daar zijn duidelijke regels voor. Lichtmetertje erop en je weet of het ja of nee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

hoi1234 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:32:
[...]

Je zag bij wegmisbruikers en (nog beter) blik op de weg wel vaker dat een auto met geblindeerde ramen 'zo gekocht' of zo door de APK gekomen was, maar dat zegt heel weinig. Zie Artikel 5.2.42 van het APK handboek, punt drie. Voorruiten moeten gewoon 55% hebben, wat meetbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

jack zomer schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:45:
[...]
waarom niet?
[Afbeelding]

Maar in beide gevallen kan je dus een achterwand maken/ hebben over de volledige breedte en hoogte. Het gaat er om dat de laadruimte niet vanuit de cabine te bereiken is. Vandaar volledige breedte en hoogte en dicht.

Voor de bd moet een dubbele cabine wagen een minimale M2 laadruimte hebben, door dit zo te doen vergroot je dit alleen maar. Ik zie nog steeds geen problemen..

Nu de zitting. Ik verwacht geen problemen.. heb 4 jaar zonder achterbank gereden (omgebouwd naar een vlakke laad vloer)

[...]
Boete gekregen of niet?
Daar is wat over te zeggen ja, in theorie heb je gelijk, maar ik zou inderdaad voor de zekerheid de RDW en/of BD even bellen met de vraag of dat één vlakke wand moet zijn of dat het gewoon afgesloten moet zijn over de gehele breedte. Ook een goeie garage moet daar gewoon antwoord op kunnen geven of een contact hebben waarbij ze het makkelijk na kunnen vragen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

APK is een momentopname en dus doet het bij een standehouding voor doorlatendheid niet terzake of het ding op moment X goed was of niet. Het moet op dat moment ook gewoon goed zijn :) Dat geldt voor lichtdoorlatendheid, voor spiegels, remmen, verlichting, you name it.

Ontopic: ik snap @SjoerdSjoerd zijn probleem. Ik zou het zelf aan de RDW voorleggen of zoiets kan / mag. Ze zullen het wellicht vaker zien. Verder even meedenkend: zou een imperiaal of een zijrek (zoals je ook bij glasvervoerders ziet) een uitkomst of alternatief kunnen bieden? Scheelt potentieel een hoop las- en verbouwwerk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
jack zomer schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:45:
[...]
waarom niet?
[Afbeelding]

[...]
Boete gekregen of niet?
Tweedehands en ook een boete gekregen. Maar dat de auto zo niet geleverd is, is echt hele dikke BS. Overal rijden die auto's met dezelfde raamfolie rond. Het zou echt heel toevallig zijn als al die auto's aftermarket folie hebben.

Maar zelfs als de folie achteraf aangebracht zou zijn, blijft het punt van de APK staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
hoi1234 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:36:
[...]

Tweedehands en ook een boete gekregen. Maar dat de auto zo niet geleverd is, is echt hele dikke BS. Overal rijden die auto's met dezelfde raamfolie rond. Het zou echt heel toevallig zijn als al die auto's aftermarket folie hebben.

Maar zelfs als de folie achteraf aangebracht zou zijn, blijft het punt van de APK staan.
Terecht dus. En offtopic maar toch een reactie.

Je mag al je ramen blinderen, mits je voorraam en zijramen voorkant een minimale lichtdoorlaatbaarheid blijft houden... Achter maakt niet uit.
Nu heeft een nieuwere wagen tegenwoordig altijd een minimale blindering voor, en wanneer je folie gaat plakken haal je de minimale eis niet meer.

In de basis. Vanuit fabriek voor geen probleem.
Naderhand gedaan, mogelijk een probleem.. (bv VW is oem 25% voor. En als je daar 25% folie op plakt zit je onder de grens)

Vervelend ja, maar volkomen terecht

.
Kijkt de keurmeester hiernaar tijdens de apk NEE.
Heb je de voorraden 99% geblindeerd, dan ziet zelfs een blinde dat.
Heb je je ramen 25 % geblindeerd dan is er niks aan de hand. Ook al voldoe je niet meer. Er wordt geen lichtmeting op de ramen bij de apk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
The Eagle schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:36:
APK is een momentopname en dus doet het bij een standehouding voor doorlatendheid niet terzake of het ding op moment X goed was of niet. Het moet op dat moment ook gewoon goed zijn :) Dat geldt voor lichtdoorlatendheid, voor spiegels, remmen, verlichting, you name it.

Ontopic: ik snap @SjoerdSjoerd zijn probleem. Ik zou het zelf aan de RDW voorleggen of zoiets kan / mag. Ze zullen het wellicht vaker zien. Verder even meedenkend: zou een imperiaal of een zijrek (zoals je ook bij glasvervoerders ziet) een uitkomst of alternatief kunnen bieden? Scheelt potentieel een hoop las- en verbouwwerk :)
Moet je mij even uitleggen... Hoe kan het dat de raamfolie ten tijden van de APK voldoende lichtdoorlatend was en 1-2 weken later opeens niet meer.

Ik kan maar één conclusie trekken: de APK schiet ofwel te kort, of is geen graadmeter om te bepalen of je auto aan de eisen voldoet.

Google anders maar even. Dit is een veelvoorkomend probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
jack zomer schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:44:
[...]

Terecht dus. En offtopic maar toch een reactie.

Je mag al je ramen blinderen, mits je voorraam en zijramen voorkant een minimale lichtdoorlaatbaarheid blijft houden... Achter maakt niet uit.
Nu heeft een nieuwere wagen tegenwoordig altijd een minimale blindering voor, en wanneer je folie gaat plakken haal je de minimale eis niet meer.

In de basis. Vanuit fabriek voor geen probleem.
Naderhand gedaan, mogelijk een probleem.. (bv VW is oem 25% voor. En als je daar 25% folie op plakt zit je onder de grens)

Vervelend ja, maar volkomen terecht

.
Kijkt de keurmeester hiernaar tijdens de apk NEE.
Heb je de voorraden 99% geblindeerd, dan ziet zelfs een blinde dat.
Heb je je ramen 25 % geblindeerd dan is er niks aan de hand. Ook al voldoe je niet meer. Er wordt geen lichtmeting op de ramen bij de apk gebruikt.
Dit is dus exact mijn punt. Auto is APK gekeurd, maar voldoet niet aan de veiligheidseisen. Nu weet ik niet of zitplaatsen een criterium is voor de APK, maar als daar niet op gelet wordt bij de APK, heb je dus misschien een auto die niet aan de regels voldoet, maar wel APK gekeurd is.

Mijn punt was om alleen even na te gaan of je er inderdaad van uit kunt gaan dat minder zitplaatsen mag als de auto wel APK-gekeurd is. Blijkbaar moet je in dit land alles weten van de regelgeving omtrent je auto en is het onvoldoende om daar iemand voor in te huren.
Maar we gaan inderdaad offtopic.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 15-04-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Je ramen worden niet gemeten tijdens de apk.

auto 1 heeft geen fabrieks af geblindeerde ramen.
Auto 2 heeft fabrieks af geblindeerde ramen 25%

Auto 1 laat zijn ramen blinderen met 25% folie.
Helemaal binnen de wet.

Auto 2 doet het zelfde. Zoals bij jullie auto
25%folie+25%fabrieks af. Is 50 % duss 5% teveel.
Terechte boete..

apk meet niet. En kan dus niet een onderscheid maken tussen 45% wat mag. En 50% wat niet mag. Tuurlijk keuren ze af wanneer het 90 geblindeerd is.

Nu even terug ontopic.
Jij rijd een station en wilt hout vervoeren,. Daarvoor haal je de zitting er uit.
Mag dit, ja. Mag je iemand vervoeren zonder zitting nee.

Aan gezien dit een bedrijfsbus is, is de vraag wat vind de bd er van. Ik vermoed prima.

2de vraag is wat vind de RDW er van, immers er zijn eisen aan stoel bevestigen. Moeten minimaal voldoen aan? Dus daarvoor zou de RDW even geraadpleegd worden... Misschien willen ze wel dat de bus naar 4 personen gekeurd wordt, en hebben ze een eisen lijst voor het nieuwe schot. En de bevestiging van de bank.

[ Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 15-04-2021 16:01 ]

Pagina: 1