Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:35
Wil binnenkort mijn Remeha CV die 16 jaar oud is vervangen.
Het systeem voor de vloerverwarming op de begane grond wil ik dan gelijk ook aanpakken aangezien deze uit 1992 komt.

Situatie:
- Begane grond: vloerverwarming, convector put bij aanbouw en 2 radiatoren (keuken en hal)
- 1e en 2e verdieping: alle kamers zijn voorzien van een radiator maar worden niet gebruikt. Kamers worden verwarmd en verkoeld met L/L.

Ben niet tevreden met de Remeha Quinta C35. Instellingen worden niet onthouden:
- Warmwater staat op 60 graden maar bij het meten wordt het gauw +80 graden
- Verwarmen gaat niet geleidelijk omdat hij steeds aangeeft dat de aanvoertemperatuur te hoog is (en moet dan afkoelen). Max aanvoertemperatuur staat op 50 graden maar via de display zie je het met gemak 70 graden haalt. Heb ook het gevoel dat daardoor mijn gasverbruik te hoog is.

Heb nu een Neftip Topline Proline op het oog.

Wat kan ik aan mijn vloerverwarming doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rRmgEesgmRdG9KQdhfIe2A9d30=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdzSRVhlEiMwDq4hDQ34DRcu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMpVK05t3NuILoZgiz7-477K1Vs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZDFp4WjTlNnNDPwFHr8qAqF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S80mxqve2L8xNUqgMnFBQKKr6Us=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/objwa4yB5sVBM2fU8YWuoMv3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awIaCvf9e4T3hVWyXaPtwSrJ7Ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTtANyymrfCSMMYK0tKQ0VLP.jpg?f=fotoalbum_tile

Zelf dacht ik om de pomp te vervangen omdat nieuwere modellen veel energie zuiniger zijn.
Zijn er andere dingen wat ik eventueel kan vervangen en erbij?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Pomp vervangen is zeker aan te raden.
Vervanging advies hier https://pompenwijzer.nl/

Als de cv toch leeg is de vloerverwarming spoelen, daar zal in de loop der jaren ook wel wat vuil in zitten.

Je hebt het over een Nefit Topline, heb je zoveel vermogen nodig en heb je dan apart een boiler voor warm water?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
@edsandje Dank voor je advies.

Ik heb op dit moment een CW5 en geen aparte boiler.
Mijn huis heeft 2 badkamers waarvan 1 met regendouche en waarschijnlijk hebben de vorige bewoners daarom voor een CW5 gekozen.

Is het verstandig om gelijk de vloerverwarming verdeler ook te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pompschakelaar heb je al, dus zuinige pomp ga je niet veel mee winnen.

Slechts 2 groepen vvw?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Rol-Co schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:55:
Pompschakelaar heb je al, dus zuinige pomp ga je niet veel mee winnen.

Slechts 2 groepen vvw?
Ja, slechts 2 groepen maar woonkamer is gelukkig wel op temperatuur.
Is er een nadeel met maar 2 groepen?

Je hebt gelijk dat ik weinig kan winnen met een pompschakelaar.
Maar heb het gevoel dat de pomp en verdeler niet goed meer functioneren (uit 1992)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ChiMan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:02:
[...]

Ja, slechts 2 groepen maar woonkamer is gelukkig wel op temperatuur.
Is er een nadeel met maar 2 groepen?

Je hebt gelijk dat ik weinig kan winnen met een pompschakelaar.
Maar heb het gevoel dat de pomp en verdeler niet goed meer functioneren (uit 1992)
Dan zou ik beginnen met spoelen, gardena koppelingen op de slangen en tegendraads doorstromen.

Bij een warmtepomp zou ik roepen een gesloten verdeler kopen maar bij cv is dat geen goed idee, tenzij je nooit boven 40 graden cv water hebt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ChiMan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:50:
Is het verstandig om gelijk de vloerverwarming verdeler ook te vervangen?
Bezint eer ge begint.
Een verdeler is niet veel meer dan 2 buizen en daaromheen wat kranen en koppelingen. Als dat allemaal nog werkt dan loop je het risico dat er wel iets gaat lekken als je alles vernieuwt. In het ergste geval eindig je met een opengebroken vloer.

De pomp is dusdanig gemonteerd dat je die zo wisselt, dus dat is vrij risicoloos.
Ik weet alleen niet of de vloerverwarming diffusiedicht is, ik vermoed van niet. In dat geval inderdaad spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Eerst spoelen, kan je zien hoeveel troep er uit komt.
Qua ketel de topline is een solo toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:11
edsandje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:04:
De nefit topline is niet enkel een solo toestel, je heb hem ook gewoon in de combi versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
edsandje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:04:
badboynova schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:22:
[...]

De nefit topline is niet enkel een solo toestel, je heb hem ook gewoon in de combi versie.
Jullie hebben gelijk!
Bedoelde de Nefit Proline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

badboynova schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:22:
[...]

Had, alleen nog verkrijgbaar als solo toestel.
@ChiMan Proline cw5 is prima ketel en lekker compact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Dat de CV uitschakelt door een te hoge aanvoertemperatuur komt vermoedelijk doordat de ketel niet goed staat ingesteld.
Je hebt bv. de maximale aanvoertemperatuur van de standaard max. 75 (?) naar 50oC gereduceerd. Het is dan verstandig om dan ook het maximale vermogen terug te brengen. Dit kan makkelijk door ventilatortoerental te begrenzen. Hoe staat in de uitgebreide handleiding (niet die voor consumenten maar de installatie- en servicehandleiding).

Gebruik je een modulerende of aan/uit thermostaat? Sowieso zou je voor een modulerende moeten gaan.

Het is gek dat de warmwater temperatuur zo doorschiet. Ik vind het juist verrassend hoe exact mijn Remeha die temperatuur regelt. Je kunt daar het max. toerental ook reduceren, maar volgens de handleiding zou dat niet hoeven. Misschien wijkt alleen een sensor af?

Je zou kunnen kijken om de ketel nog een paar jar te houden en dan aan de warmtepomp te gaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
WackoH schreef op donderdag 15 april 2021 @ 00:24:
Dat de CV uitschakelt door een te hoge aanvoertemperatuur komt vermoedelijk doordat de ketel niet goed staat ingesteld.
Je hebt bv. de maximale aanvoertemperatuur van de standaard max. 75 (?) naar 50oC gereduceerd. Het is dan verstandig om dan ook het maximale vermogen terug te brengen. Dit kan makkelijk door ventilatortoerental te begrenzen. Hoe staat in de uitgebreide handleiding (niet die voor consumenten maar de installatie- en servicehandleiding).

Gebruik je een modulerende of aan/uit thermostaat? Sowieso zou je voor een modulerende moeten gaan.

Het is gek dat de warmwater temperatuur zo doorschiet. Ik vind het juist verrassend hoe exact mijn Remeha die temperatuur regelt. Je kunt daar het max. toerental ook reduceren, maar volgens de handleiding zou dat niet hoeven. Misschien wijkt alleen een sensor af?

Je zou kunnen kijken om de ketel nog een paar jar te houden en dan aan de warmtepomp te gaan ;-)
Ja, ik heb een modulerende thermostaat (Remeha Celcia 20).

Heb zojuist de ventilatortoerental verminderd van 42 naar 28 en het probleem is nog niet verholpen.
Na een aantal minuten springt de CV ketel naar code 6 (Aanvoertemperatuur > gewenste temperatuur + 5°C (= normale regelstop tijdens c.v.-bedrijf).
Word er helemaal moe van de CV! Heb het gevoel met continue code 6 dat mijn gasverbruik veel hoger is.

Warmwater heb ik via de kraan gemeten. Hier wordt het +80 graden en bij me moeder komt de temperatuur overheen met de ingestelde waarde.

Update: ik zie wel dat de temperatuur rond de 50 graden blijft bij ventilatortoerental van 28 maar na een enkele minuten gaat hij weer naar code 6! :(

[ Voor 6% gewijzigd door ChiMan op 15-04-2021 20:24 ]

• ChiMan
Welke pomp raden jullie mijn aan om mijn huidige Wilo te vervangen:

- Grundfos Alpha2
- DAB Evosta 2

Heb online gezocht wat de verschillen zijn maar kom ik er niet uit.
Volgens mijn is de DAB Evosta 2 een simpele pomp terwijl de Grundfos Alpha 2 wat geadvanceerde functies heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 09:57
ChiMan schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:39:
Welke pomp raden jullie mijn aan om mijn huidige Wilo te vervangen:

- Grundfos Alpha2
- DAB Evosta 2

Heb online gezocht wat de verschillen zijn maar kom ik er niet uit.
Volgens mijn is de DAB Evosta 2 een simpele pomp terwijl de Grundfos Alpha 2 wat geadvanceerde functies heeft.
Ben je hier nog uit gekomen? Ik heb dezelfde vraag
Pagina: 1