Wat voor MCU en batterij voor een 'LoRa knop'?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qqwy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Hallo allemaal!

Voor een speurtocht wil ik een een klein IoT-apparaatje maken dat bestaat uit een knop, en zodra iemand op de knop drukt, wil ik een bericht via LoRa versturen.

Ik heb al een aantal dingen uitgevogeld, maar waar ik nog niet achter ben is wat voor microcontroller het handigst zou zijn voor zo'n apparaat.

Ik denk dat het mogelijk is om het apparaat zo te bouwen dat het normaal volledig 'uit' staat, en zodra er op de knop gedrukt wordt, de chip 'aan' gaat en zichzelf nadat het bericht is verstuurd weer uit zet.

De meest voor de hand liggende microcontroller is mogelijk de ESP32. In ieder geval lijkt het de meest gangbare chip te zijn voor LoRa-gerelateerde projecten. Echter is het misschien wel heel erg overkill voor zo'n simpele toepassing.

Hebben jullie tips?

Beste antwoord (via Qqwy op 14-04-2021 00:20)

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:21

Bob

Qqwy schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:29:
[...]

Via LoRa.

[...]

Ik zat zelf te denken aan een 'latching power circuit' waar de MCU aan gaat zodra de knop wordt ingedrukt, en zichzelf weer volledig kan uitschakelen zodra het bericht verzonden is.

@SA007 Ik zat ook eerst aan een Arduino te denken, maar gek genoeg lijkt het alsof een Arduino-chip (zonder WiFi) 2-3 keer zo duur is als een ESP32 (met WiFi, stuk hogere clock rate en meer geheugen).
Arduino's heb je voor 3 euro, je bent misschien dev bordjes aan het bekijken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Er zijn ook kleinere ESP's beschikbaar, zoals de ESP12.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qqwy
Dank je wel!

Zijn er ook chips die nog minder batterij verbruiken, en bijv. geen WiFi (en/of Bluetooth) ingebouwd hebben? Want de ESPs hebben dat volgensmij allemaal, maar dat is voor dit project niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Je kan die prima uitzetten, maar een arduino lijkt me dan de logische keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat bericht hoe gaat dat verzonden worden? Sms? heb je dan niet meer aan een controller waar je gewoon een knop kunt aanhangen en deze in een heel diepe slaap kunt brengen en dan alleen wakker word door de knop of als de batterij bijna leeg is.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qqwy
Dat bericht hoe gaat dat verzonden worden? Sms?
Via LoRa.
heb je dan niet meer aan een controller waar je gewoon een knop kunt aanhangen en deze in een heel diepe slaap kunt brengen en dan alleen wakker word door de knop of als de batterij bijna leeg is.
Ik zat zelf te denken aan een 'latching power circuit' waar de MCU aan gaat zodra de knop wordt ingedrukt, en zichzelf weer volledig kan uitschakelen zodra het bericht verzonden is.

@SA007 Ik zat ook eerst aan een Arduino te denken, maar gek genoeg lijkt het alsof een Arduino-chip (zonder WiFi) 2-3 keer zo duur is als een ESP32 (met WiFi, stuk hogere clock rate en meer geheugen).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:21

Bob

[...]

Via LoRa.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qqwy
Ah ja! Ik was inderdaad de dev boards gemaakt in de UK aan het vergelijken met goedkope chips zonder devconnecties uit China...🙈

Waarschijnlijk wordt het een Arduino Nano! Dank jullie wel! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:40
Als ik nog een kleine tip mag geven, als je voor een Arduino Nano gaat, kijk dan naar een 3,3V versie. Deze draaien op 8Mhz. Ik weet de toepassing niet precies, maar ik schat zo in dat opgenomen vermogen het meest telt en een Arduino Nano op 3,3V is een stuk zuiniger dan een 5V versie die op 16Mhz zijn werk doet.
Dus mijn advies is om ook die eens te bekijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:12
[...]

Via LoRa.

[...]

Houd er wel rekening mee dat de arduino even de tijd nodig heeft om op te starten.

Ik gebruik dit principe icm een solid state relais voor een muziekspeler voor mijn dochter.
Na 30 minuten gaat de box automatisch uit.

Hier gebruik ik een arduino nano voor.
Het duurt ca 1 a 2 seconden voordat de arduino is opgestart en een uitgan kan hoog maken om de schakelaar over te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
ronnie vd schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:58:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de arduino even de tijd nodig heeft om op te starten.

Ik gebruik dit principe icm een solid state relais voor een muziekspeler voor mijn dochter.
Na 30 minuten gaat de box automatisch uit.

Hier gebruik ik een arduino nano voor.
Het duurt ca 1 a 2 seconden voordat de arduino is opgestart en een uitgan kan hoog maken om de schakelaar over te nemen.
Dat komt omdat je de bootloader gebruikt, deze vertraagd het opstarten. Zonder bootloader, dus ISP flashen en hij start instant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjr557
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-08-2021
Qqwy schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:38:
Hallo allemaal!

Voor een speurtocht wil ik een een klein IoT-apparaatje maken dat bestaat uit een knop, en zodra iemand op de knop drukt, wil ik een bericht via LoRa versturen.

Ik heb al een aantal dingen uitgevogeld, maar waar ik nog niet achter ben is wat voor microcontroller het handigst zou zijn voor zo'n apparaat.

Ik denk dat het mogelijk is om het apparaat zo te bouwen dat het normaal volledig 'uit' staat, en zodra er op de knop gedrukt wordt, de chip 'aan' gaat en zichzelf nadat het bericht is verstuurd weer uit zet.

De meest voor de hand liggende microcontroller is mogelijk de ESP32. In ieder geval lijkt het de meest gangbare chip te zijn voor LoRa-gerelateerde projecten. Echter is het misschien wel heel erg overkill voor zo'n simpele toepassing.

Hebben jullie tips?
Pak de STM8L101 line

Lowest power mode: 0.30 µA
Dynamic run mode: 150 µA/MHz

Doet het wel een paar jaar op een deftige knoopcel. Maar snap niet dat dit soort vragen gaat stellen op een PC forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 09:15

Fiets

A.K.A. Bambi

Er zijn een heleboel variaties van ESP32 modules. Bijvoorbeeld:

SX1276 + ESP32 Development Board Module Niet-module Wifi LoRa 868-915MH Development Board Kit met antenne (gekopieerd van amazon, maar vast ook te vinden op aliexpress)

Dan heb je vanalles bij elkaar.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjr557
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-08-2021
Heb in het verleden eens een detectie ding op batterijen die 3 jaar mee moet gaan met lora gebouwd, zal even wat dingen kort neerzetten die je misschien op weg helpen.
-2/3aa 3.6v battery gebruiken, deze hebben lage zelfontlading en kunnen tot - 30 graden of zo, en hebben geen dc converter nodig.
-reverse voltage protection met p channel mosfet.
STM8L was het laagst in energie verbruik msp8 kwam dicht in de buurt, 32bit verbruikt meer energie (iig 3 jaar geleden)
-wil je ook nog een lcd display ga dan voor de stm8L 152 line
-stm8 is niet makkelijk om te programmeren
Pagina: 1