raspberry pi hq camera als webcam vs... een echte webcam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-05 10:49
Zoals de titel al luidt al een beetje verklapt. Ik wil een webcam kopen, maar die moet wel een beetje van goede kwaliteit zijn.

Nu lees ik dat de raspberry pi HQ camera niet goed genoeg is als camera... Maar als webcam...?

De vraag is dus, stel nou ik heb zo'n 100 euro beschikbaar, dan kan ik dus kiezen voor een webcam of een raspberry pi met de HQ camera.

Ik wil tegen iemand aan kunnen sparren, dus wat zijn jullie ideeen?

PS. mijn uren zijn gratis dus die hoef ik gelukkig niet mee te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:52
Tsjah, wat ga je ermee doen. Is het voor bijvoorbeeld Teams-vergaderingen? Pak dan een andere webcam (A la logitech e.v.a). Is het om te rommelen met RPi's en daar projectjes mee te doen: pak de RPi-camera zodat je met de CSi kunt communiceren (Camera Serial Interface), wat ook net wat beter ondersteund is in sommige projecten en iets minder resources vreet (Althans: dat is mijn ervaring.)

Wat mij betreft:
Kwaliteit qua sensor = de RPi niet zo heel erg lichtsterk en kleur-echt.
Kwaliteit qua 'programmeerbaarheid' en support = RPi sensor een direct-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:22
Veel webcams hebben een dramatische beeldkwaliteit inderdaad.

Als het je inderdaad om Teams-achtige toepassingen gaat kan je ook een telefoon als webcam gebruiken met bv Droidcam, ook de gratis niet-HD versie is met een redelijke telefoon vaak al veel beter dan een webcam.

Als je toevallig nog een camera hebt liggen kan je die misschien ook als webcam gebruiken, bijvoorbeeld met de Canon EOS Webcam utility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-05 10:49
Charles Nasi schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:43:
Tsjah, wat ga je ermee doen. Is het voor bijvoorbeeld Teams-vergaderingen? Pak dan een andere webcam (A la logitech e.v.a). Is het om te rommelen met RPi's en daar projectjes mee te doen: pak de RPi-camera zodat je met de CSi kunt communiceren (Camera Serial Interface), wat ook net wat beter ondersteund is in sommige projecten en iets minder resources vreet (Althans: dat is mijn ervaring.)

Wat mij betreft:
Kwaliteit qua sensor = de RPi niet zo heel erg lichtsterk en kleur-echt.
Kwaliteit qua 'programmeerbaarheid' en support = RPi sensor een direct-go.
Heb je het over de HQ sensor? Ja ik kan me weg wel vinden rond een rpi. Het gaat me vooral om bang for buck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:52
...Dan die HQ sensor pakken :) ! Als je gewoon iets pakt voor te 'Teamsen', dan heb je meteen met een logitech of ali-express-geval een microfoon e.d. aan boord., soms ook (softwarematige) tracking/focus en met enige regelmaat 'allerlei software-optimalisaties :+ ' + 'extra tools :+ ' en dat het gewoon een werkbare oplossing is die je ook goed in kan zetten.

Er zijn goedkopere alternatieven, maar je schroeft er met de HQ zo een andere lens op, manueel te tweaken + je hebt wat meer controle over de hardware. Er zijn bij een Ali-zoektocht ongetwijfeld wat goedkopere cams/apparaten met de IMX477-sensor (of imx577 zelfs) te vinden (dus dan gaat de factor niet op voor de meeste bang-for-the-buck), maar je hebt wel een apparaat wat je kan modden, andere lens op kan schroeven e.d. --> hackfactor. En als er straks meerdere lenzen/filters zijn, een RPi of MicroSD sneuvelt, nou niet het goedkoopst >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Charles Nasi op 13-04-2021 18:51 . Reden: Typo's ]