Simpel wil onbruikbaar abonnement niet voortijdig beëindigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-05 17:51
In november 2020 ben ik voor mijn bejaarde moeder een tweejarig Simpel-abonnement aangegaan. Onlangs gaf Simpel te kennen dat het per 1 juni a.s. stopt met 2G. Mijn moeder gebruikt een 2G-toestel, zo ongeveer het enige toestel waarmee ze overweg kan. Dat toestel wordt dus onbruikbaar in combinatie met Simpel. Voor mij reden om het Simpel-abonnement per 1 juni op te zeggen en een abonnement te nemen bij een provider die wel 2G blijft aanbieden.

Simpel weigert hieraan mee te werken en houdt vast aan de tweejarige termijn, dus tot november 2022.
Ze zeggen o.a. dat ze alle klanten in 2019 een mail hierover hebben gestuurd. Wij waren toen nog geen klant en hebben die mail dus nooit ontvangen.

Wat vinden jullie? Sta ik in mijn recht als ik opzeg per 1 juni?

Beste antwoord (via Delpozo op 14-04-2021 14:14)

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-05 22:16
In eerste instantie zou het 2G netwerk in november 2020 afgesloten worden. Dit is gewijzigd naar juni 2021 wegens corona en mensen meer tijd geven om eventueel te migreren. Topic dat @njitter al aangaf en tmobile zelf hebben dit al in 2019 aangegeven. Ik kan natuurlijk begrijpen dat je als je een nieuwe abonnement afsluit hier niet expliciet naar gaat zoeken.

Het was natuurlijk netter geweest dat bij het afsluiten dit wel medegedeeld zou worden, maar theoretische gezien stond dit al wel op de website van simpel gemeld en het forum en t-mobile heeft dit al eerder aangekondigd. Dus als consument had je dit deels kunnen weten.

De opties die je nu hebt, nogmaals contact opnemen met simpel of een klacht indienen (waarvan we nu denk ik weten waar dit naar toe kan leiden maar proberen staat vrij). Andere opties zijn geschillencommissie, rechter en als laatst een simpele 4g toestel kopen (nokia bijvoorbeeld).

[ Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 13-04-2021 18:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

lasharor

7 december 2004

Wat staat er in de voorwaarde van het abonnement?

Specificeert het hier specifiek dat het diensten aanbied over 2G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:50
Tenzij in je contract als stond dat 2G afgesloten ging worden is dit een eenzijdige wijziging waardoor je recht hebt om per direct kosteloos op te zeggen lijkt mij.

Tenzij ze een clausule hebben over wijzigen dekken o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
Tot dusver heb ik hierover geen woord gevonden in de overeenkomst (ik zoek nog verder). Simpel vermeldt het beëindigen van 2G wel op zijn site, maar ik weet niet sinds wanneer dat er staat. Bij het aangaan van het abonnement heb ik er in elk geval niets over gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Philip Ross schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:29:
Tenzij in je contract als stond dat 2G afgesloten ging worden is dit een eenzijdige wijziging waardoor je recht hebt om per direct kosteloos op te zeggen lijkt mij.

Tenzij ze een clausule hebben over wijzigen dekken o.i.d..
Als er in de overeenkomst gesproken wordt over mobiele dienstverlening, hoeft dat niet te betekenen dat dat 2G betekent.

Beste is inderdaad om de overeenkomst na te lezen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

T-Mobile stopt ook met 2G, en omdat ik ook nog met 2G belde, heb ik wel inmiddels een nieuwe simkaart mogen ontvangen, en ik kan dus ook opzoek naar een ander toestel die daar wel geschikt voor is.

De TS kan ook gewoon een ander toestel nemen, want 2G gaat er gewoon helemaal uit.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RaZ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:34:
T-Mobile stopt ook met 2G, en omdat ik ook nog met 2G belde, heb ik wel inmiddels een nieuwe simkaart mogen ontvangen, en ik kan dus ook opzoek naar een ander toestel die daar wel geschikt voor is.

De TS kan ook gewoon een ander toestel nemen, want 2G gaat er gewoon helemaal uit.
Simpel draait op het T-Mobile netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

KPN en Vodafone houden 2G voor M2M en gooien 3G eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo

Zoals gezegd is het huidige 2G-toestel het enige toestel waarmee mijn moeder overweg kan. Het is uiterst simpel (pun not intended) en we zijn desondanks lang bezig geweest om haar de werking uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ben ik toch benieuwd welk toestel dat is. De werking (simpelheid) heeft naar mijn mening niks te maken met 2G/3G.

Edit: ik zie dat dit soort telefoons van Fysic inderdaad allemaal op 2G werken: https://www.fysic.nl/collections/mobiele-telefonie .

[ Voor 37% gewijzigd door njitter op 13-04-2021 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Het lijkt mij dat de voorwaarden wijzigen en je dus kosteloos kan opzeggen. Wordt er nergens vermeld in je contract / voorwaarden dat deze simkaart werkt op 2G? Dat is wel vreemd. Lijkt me toch dat een contract moet vermelden welke diensten er aangeboden worden.
Dit is een eenzijdige wijziging van die dienst.

Als dit niet vermeld werd, en er dus impliciet een dienst geleverd worden word het grijs gebied. Ik denk dat je wel hard kan maken voor een rechter dat dit zo is (IANAL). Of je het zo ver wil laten komen.....

Overigens hier dezelfde discussie: https://radar.avrotros.nl...-1-juni-2021-t196533.html

De voorwaarden zeggen:
12.3 De technische eigenschappen van de Dienst en/of het Netwerk kunnen door Simpel gewijzigd worden.
Dus lijkt erop dat je geen been hebt om op te staan. Also:
Simpel biedt geen ondersteuning voor bellen via 4G
Dus je moet een 3G compatible toestel aanschaffen, een netwerk dat andere partners (KPN, Vodafone) gaan uitzetten 8)7

Lekker weg bij die partij dus.

[ Voor 60% gewijzigd door _eLMo_ op 13-04-2021 16:44 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:30
Simpel zal er overigens alles aandoen om je abonnement niet op te zeggen. Ik probeer al maanden van een abonnement af te komen omdat ik geen bereik heb in mijn nieuwe woning en simpel geen VoWiFi aanbiedt. Heb meteen aangeboden de opstaande 18 maanden te betalen maar daar willen ze niet aan meewerken. Als je ze belt geven ze ook gewoon toe dat het hun beleid is om ze lang mogelijk het nummer te gijzelen.

Best een fijne club. :) Heb nu om de periode tot ik weer bij mijn nummer kan te overbruggen een ander abonnement.

[ Voor 19% gewijzigd door Vipertje op 13-04-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
njitter schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:39:
Ben ik toch benieuwd welk toestel dat is. De werking (simpelheid) heeft naar mijn mening niks te maken met 2G/3G.
Het is deze: https://www.hulpmiddelwer...m-2950-gsm-bureautelefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Delpozo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:36:
[...]

Zoals gezegd is het huidige 2G-toestel het enige toestel waarmee mijn moeder overweg kan. Het is uiterst simpel (pun not intended) en we zijn desondanks lang bezig geweest om haar de werking uit te leggen.
Is het niet een optie om een nieuwe Nokia te nemen? Dan geen smartphone, maar gewoon 1 met toetsen: https://www.nokia.com/phones/nl_nl/feature-phones

Zelf zit ik te kijken naar een 5310

Al denk ik dat een Nokia 110 of een 105 wellicht wat geschikter is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
In de voorwaarden vind ik alleen vage clausules, zoals:

>>
2.2 De Algemene en Aanvullende Voorwaarden en het Tarievenoverzicht kunnen door Simpel eenzijdig worden gewijzigd. Voor jou negatieve wijzigingen zullen tenminste 4 weken vooraf individueel bekend worden gemaakt. Als je een wettelijk recht hebt om de Overeenkomst te beëindigen als gevolg van een door Simpel voorgenomen wijziging, zal Simpel jou daarop wijzen en mag je de Overeenkomst zonder kosten beëindigen voordat deze wijziging ingaat. Technische wijzigingen waartoe Simpel door de overheid is genoodzaakt of die door Simpel op verzoek van jou zijn aangebracht, vallen niet onder de strekking van dit artikel.

2.7 Simpel is gerechtigd wijzigingen aan te brengen in de opzet, functionaliteit of inhoud van de Dienst als dat in het belang is van het verrichten van de Dienst of ter behartiging van het gerechtvaardigd belang van Simpel, onder meer in verband met migratie of misbruik van de Dienst;
<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
RaZ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:46:
[...]

Is het niet een optie om een nieuwe Nokia te nemen? Dan geen smartphone, maar gewoon 1 met toetsen: https://www.nokia.com/phones/nl_nl/feature-phones

Zelf zit ik te kijken naar een 5310

Al denk ik dat een Nokia 110 of een 105 wellicht wat geschikter is.
Zoiets hebben we geprobeerd. Was helaas geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Simpel had het op 16 sept 2019 al aangekondigd. Toen zou het in 2020 al gaan gebeuren. Ze hebben het dus een jaar langer ondersteund: https://community.simpel....0-het-2g-netwerk-uit-1324

Ik geef je weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58

Tazzios

..

Indien de telefoon een lijn ingang heeft kun je deze er aan koppelen en op 3G verder gaan.
https://vastenmobiel.com/...up-accu-2g-3g-versie-wit/

edit:
heeft tie dus niet:https://media.s-bol.com/32XK9PnkREz4/original.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 13-04-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
Tazzios schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:59:
[...]

Indien de telefoon een lijn ingang heeft kun je deze er aan koppelen en op 3G verder gaan.
https://vastenmobiel.com/...up-accu-2g-3g-versie-wit/

edit:
heeft tie dus niet:https://media.s-bol.com/32XK9PnkREz4/original.pdf
Is bovendien duurder dan het abonnement betalen tot nov. '22 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
Dit is mijn standpunt:
  • Ik heb een overeenkomst met Simpel, waarbij Simpel een dienst levert en ik daarvoor betaal.
  • Simpel wijzigt de dienst eenzijdig zodanig dat dit voor mij onmiskaar een verslechtering inhoudt.
  • Hierdoor ben ik, met ingang van de wijziging, niet langer gebonden aan de overeenkomst.
  • Simpel kan zich niet beroepen op een aankondiging ergens op zijn website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Delpozo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:20:
  • Simpel wijzigt de dienst eenzijdig zodanig dat dit voor mij onmiskaar een verslechtering inhoudt.
Voordat je die dienst afnam, was al gecommuniceerd dat het 2G signaal uit ging.
Je had het kunnen weten.

Maar als je zo stellig bent, staat een naar de geschillencommissie of de rechter altijd vrij.
Hier op het forum ga je je probleem echter niet opgelost krijgen.

(hooguit wat empathie of eigenschuld-dikke-bult reacties).
Waarom niet?

[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 13-04-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Dit is mijn standpunt:
je hebt ook zoiets als een haal-plicht. Je had met een simpele zoekopdracht al voor aanschaf van je telefoontoestel kunnen weten dat Simpel/T-Mobile er de stekker uit ging trekken bij 2G.
Als je dan een specifieke wens hebt voor je toestel dan dien je zelf ook wat onderzoek te doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
In eerste instantie zou het 2G netwerk in november 2020 afgesloten worden. Dit is gewijzigd naar juni 2021 wegens corona en mensen meer tijd geven om eventueel te migreren. Topic dat @njitter al aangaf en tmobile zelf hebben dit al in 2019 aangegeven. Ik kan natuurlijk begrijpen dat je als je een nieuwe abonnement afsluit hier niet expliciet naar gaat zoeken.

Het was natuurlijk netter geweest dat bij het afsluiten dit wel medegedeeld zou worden, maar theoretische gezien stond dit al wel op de website van simpel gemeld en het forum en t-mobile heeft dit al eerder aangekondigd. Dus als consument had je dit deels kunnen weten.

De opties die je nu hebt, nogmaals contact opnemen met simpel of een klacht indienen (waarvan we nu denk ik weten waar dit naar toe kan leiden maar proberen staat vrij). Andere opties zijn geschillencommissie, rechter en als laatst een simpele 4g toestel kopen (nokia bijvoorbeeld).

[ Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 13-04-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

dutchnltweaker schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:35:
en als laatst een simpele 4g toestel kopen (nokia bijvoorbeeld).
Het probleem is dat zijn moeder echt geen nieuw toestel kan leren. Een rechtszaak aanspannen is makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Voor mijn schoonvader ook een ander toestel moeten kopen, aangezien hij een te oude Samsung gebruikte. En dus alleen 2g.
Heb deze gekocht https://www.nokia.com/phones/nl_be/nokia-225-4g

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

JackBol schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:40:
[...]

Het probleem is dat zijn moeder echt geen nieuw toestel kan leren. Een rechtszaak aanspannen is makkelijker.
Misschien wel makkelijker maar wel duurder. Die zaak ga je denk ik nooit winnen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
JackBol schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:40:
[...]

Als je een oude dumb phone vervangt voor een nieuwe is dat natuurlijk gemakkelijker aan te leren dan van een dumb naar smartphone. @Delpozo zoals deze dumb phone met 4g: https://www.nokia.com/phones/nl_be/nokia-225-4g 5 tientjes of bij belsimpel te krijgen voor 6 tientjes als hij hier op dit moment uit voorraad is. Ik neem aan dat jouw reactie een rechtzaak aanspannen makkelijker is dan een nieuw toestel aanleren maar met een korreltje zout mogen nemen? :o

[ Voor 14% gewijzigd door dutchnltweaker op 13-04-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Lijken deze telefoons niet heel erg op wat je moeder nu heeft?

https://www.onedirect.co....tellen/gsm-bureautelefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Delpozo om je gelijk even te informeren tegen 2025 (en nog een beetje in 2025) stoppen Vodafone en KPN met 2G. Vodafone denk ik zelfs eerder al hebben ze dit nog niet geroepen omdat ze net al 1 jaar 3g uit hebben staan en KPN zet 3G in 2022 uit en 2G in 2025. Je zult sowieso binnen 4 jaar een nieuwe dumbphone moeten aanschaffen omdat er dan überhaupt geen ondersteuning voor 2G meer is in Nederland. Niet om je ergens in te pushen, maar uiteindelijk gaat binnen 4 jaar 2G weg uit Nederland. Dus misschien ook al een mooie gedachten om rustig te gaan kijken voor een 4G opvolger?

[ Voor 8% gewijzigd door dutchnltweaker op 13-04-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
JackBol schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:25:
[...]

Voordat je die dienst afnam, was al gecommuniceerd dat het 2G signaal uit ging.
Je had het kunnen weten.

Maar als je zo stellig bent, staat een naar de geschillencommissie of de rechter altijd vrij.
Hier op het forum ga je je probleem echter niet opgelost krijgen.

(hooguit wat empathie of eigenschuld-dikke-bult reacties).
Dat snap ik natuurlijk. Ik wil graag wat meningen peilen voordat ik eventuele verdere stappen zet.
Waarom niet?
Omdat het volgens mij niet nodig moet zijn dat je als consument gaat zoeken naar de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
dutchnltweaker schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:57:
@Delpozo om je gelijk even te informeren tegen 2025 (en nog een beetje in 2025) stoppen Vodafone en KPN met 2G. Vodafone denk ik zelfs eerder al hebben ze dit nog niet geroepen omdat ze net al 1 jaar 3g uit hebben staan en KPN zet 3G in 2022 uit en 2G in 2025. Je zult sowieso binnen 4 jaar een nieuwe dumbphone moeten aanschaffen omdat er dan überhaupt geen ondersteuning voor 2G meer is in Nederland. Niet om je ergens in te pushen, maar uiteindelijk gaat binnen 4 jaar 2G weg uit Nederland. Dus misschien ook al een mooie gedachten om rustig te gaan kijken voor een 4G opvolger?
Dank,

In 2025 zou mijn moeder 93 worden. Ik ben al blij als ze dat überhaupt haalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
Geen slecht idee, maar het gaat me ook om het principe. Mag Simpel me zomaar laten doorbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Delpozo
Dat snap ik natuurlijk. Ik wil graag wat meningen peilen voordat ik eventuele verdere stappen zet.
Begrijpelijk, anders rechtsbijstand proberen en daar advies vragen?
Dank,

In 2025 zou mijn moeder 93 worden. Ik ben al blij als ze dat überhaupt haalt ;)
Tuurlijk, altijd positief blijven! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

njitter schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:54:
Simpel had het op 16 sept 2019 al aangekondigd. Toen zou het in 2020 al gaan gebeuren. Ze hebben het dus een jaar langer ondersteund: https://community.simpel....0-het-2g-netwerk-uit-1324
Sterker nog, een toonaangevende site gaf in november 2018 al aan dat per 15 november 2020 het onderliggende netwerk zou stoppen met het aanbieden van 2G. Ik kan me herinneren dat het stoppen met 2G vaker onderwerp van discussie van deze toonaangevende site geweest. Op deze site heeft ongetwijfeld ook wel eens gestaan dat Simpel sinds 2010-11 een volledige dochter van T-Mobile NL is

Wie dan als goed geïnformeerde consument in november 2020 (!) een 2-jarig abonnement afsluit in de wetenschap dat er een afhankelijkheid is van een protocol waarvan naar de stand der techniek geen eeuwige ondersteuning meer verwacht worden kan, moet zelf ook in de spiegel kijken, denk ik.

Dat gezegd hebbende, zou het Simpel sieren indien de resterende maanden tegen bijvoorbeeld 50% van de termijnen afgekocht konden worden in plaats van het 2-jarige abonnement inclusief het bijbehorende nummer te laten uitdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22

AzzKickah

06-CENSORED

Ik vind dit een beetje problemen zoeken als ik eerlijk ben.
Koop een desk-phone met 3G en/of 4G en je bent klaar.

Gooi je die 2G op Marktplaats, kun je nog 2 tientjes terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
Anoniem: 567735 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:57:
[...]

Sterker nog, een toonaangevende site gaf in november 2018 al aan dat per 15 november 2020 het onderliggende netwerk zou stoppen met het aanbieden van 2G. Ik kan me herinneren dat het stoppen met 2G vaker onderwerp van discussie van deze toonaangevende site geweest. Op deze site heeft ongetwijfeld ook wel eens gestaan dat Simpel sinds 2010-11 een volledige dochter van T-Mobile NL is

Wie dan als goed geïnformeerde consument een 2-jarig abonnement afsluit in de wetenschap dat er een afhankelijkheid is van een protocol waarvan naar de stand der techniek geen eeuwige ondersteuning meer verwacht worden kan, moet zelf ook in de spiegel kijken, denk ik.

[...]
Dat 2G zou ophouden was me wel bekend. Ik had echter nog niet de link gelegd met de telefoon in kwestie. Zeker, ik had verder kunnen kijken en bij 'GSM-telefoon' had een alarmbel moeten afgaan. Blijft over de principiële vraag: mag Simpel dit doen? Grote problemen zijn er niet; ik ben gewoon benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
AzzKickah schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:06:
Ik vind dit een beetje problemen zoeken als ik eerlijk ben.
Koop een desk-phone met 3G en/of 4G en je bent klaar.

Gooi je die 2G op Marktplaats, kun je nog 2 tientjes terughalen.
Op welke problemen doel je? Ik wil gewoon weten of Simpel dit mag doen en of ik moet blijven betalen tot nov. '22. Het gaat om in totaal € 72, dus geen groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Delpozo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:24:
[...]

Op welke problemen doel je? Ik wil gewoon weten of Simpel dit mag doen en of ik moet blijven betalen tot nov. '22. Het gaat om in totaal € 72, dus geen groot probleem.
Stoppen met 2G ondersteuning? Dat mogen ze zeker, T-Mobile zet het netwerk voor consumenten uit en daar heeft Simpel geen inbreng en jij als consument ook niet. Ook niet gek natuurlijk het netwerk bestaat als sinds de jaren 90 en met de komst van 5G moet het ooit eens ophouden met ondersteuningen van bepaalde technieken (kost geld). Hoe het juridisch in elkaar zit is erg lastig te zeggen, als consument heb je ook een onderzoeksplicht. Maar in hoeverre heeft Simpel jou als nieuwe klant op de hoogte gesteld tijdens het bestellen of na het bestellen dat 2G er binnenkort uitgaat? Het beste is om navraag bij een juridisch loket of rechtsbijstand.

Ik weet niet of je jouw antwoord hier gaat vinden, ik en andere weten toevallig dat het 2G netwerk wordt uitgezet en de wat oudere klanten van simpel maar als we heel eerlijk zijn gaat de gemiddelde consument niet de gehele website afstruinen of ze na datum x geen 2 of 3G meer aanbieden. Het was chic geweest als het tijdens het bestellen duidelijk was geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 13-04-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:39:
[...]

ik en andere weten toevallig dat het 2G netwerk wordt uitgezet en de wat oudere klanten van simpel maar als we heel eerlijk zijn gaat de gemiddelde consument niet de gehele website afstruinen of ze na datum x geen 2 of 3G meer aanbieden.
En dan moet je ook nog de link leggen dat jouw specifieke toestel het dan niet meer doet. Op de site van Fysic staat ergens verborgen in de Specs dat het een 2G telefoon is. Als simpele consument denk je wellicht dat alle GSM's hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Laatst online: 19-05 19:33
Hier eenzelfde verhaal, alleen betreft het bij ons de alarmcentrale van het woonhuis. Die ondersteund alleen 2G en van de installateur hoorde ik vorige week dat 3G/4G niet eens mogelijk is.

Simpel wil het abonnement niet stopzetten tot de contractperiode verlopen is.
Ik werd er telefonisch wel op gewezen dat ik de simkaart niet mag gebruiken in mijn alarmcentrale (hij zit er al zn drie en half jaar in…).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

tm030614 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:43:
Hier eenzelfde verhaal, alleen betreft het bij ons de alarmcentrale van het woonhuis. Die ondersteund alleen 2G en van de installateur hoorde ik vorige week dat 3G/4G niet eens mogelijk is.

Simpel wil het abonnement niet stopzetten tot de contractperiode verlopen is.
Ik werd er telefonisch wel op gewezen dat ik de simkaart niet mag gebruiken in mijn alarmcentrale (hij zit er al zn drie en half jaar in…).
Dus je gebruikt de dienst oneigenlijk en dan ben je boos als het niet meer werkt? Waarom neem je niet gewoon een m2m abonnement? Dan verbrandt je ook geen schaars 06-nummer.

Hoge mate van entitlement in dit topic…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
JackBol schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:57:
[...]

Dus je gebruikt de dienst oneigenlijk en dan ben je boos als het niet meer werkt? Waarom neem je niet gewoon een m2m abonnement? Dan verbrandt je ook geen schaars 06-nummer.

Hoge mate van entitlement in dit topic…
Pardon, nooit geweten en nergens gelezen dat dit überhaupt niet mag. Zelfs nu als ik op de website een bestelling doe wordt nergens kenbaar gemaakt dat dit niet mag. Maakt dit dan bij de bestelling duidelijk kenbaar (en niet alleen in de kleine letters),
Daarnaast, hoezo verbrand ik een schaars 06 nummer…? Wat geeft iemand meer recht om een sim voor een telefoon te gebruiken dan voor een alarmcentrale (of een ander doel, ipad bv).

Waar het mij omgaat is dat Simpel een aanpassing doorvoert (prima, dat mogen ze) maar mij wel verplicht om de dienst te blijven gebruiken terwijl ik er letterlijk niks meer mee kan.

Btw, de medewerker aan de telefoon gaf aan dat Simpel kon zien dat de sim kaart in een alarmcentrale zit (belasting op het netwerk dus nihil, 1 belletje per maand). Dus al die tijd wisten ze dat ik iets deed wat niet zou mogen maar wilde mij wel als klant. Sterker nog destijds bij Simpel gevraagd telefonisch of de sim daarvoor geschikt was. Niemand die iets zegt.

Wat betreft de m2m simkaart, nooit van gehoord en geen idee of dat in mijn centrale werkt. Maar bedankt voor je super vriendelijke tip! _/-\o_

Edit: overigens kan ik nergens in de algemene voorwaarden vinden dat de simkaart niet in een privé alarmcentrale mag worden gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door tm030614 op 30-04-2021 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22

Yucon

*broem*

Als je er toch een principekwestie van wil maken zou ik ook eens flink boos op die site worden, aangezien ze nu nog telefoons verkopen die binnenkort vrijwel niet meer bruikbaar zijn. Aan een doelgroep die dat toch al niet zo snel door zal hebben nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

tm030614 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:40:
[...]

Pardon, nooit geweten en nergens gelezen dat dit überhaupt niet mag. Zelfs nu als ik op de website een bestelling doe wordt nergens kenbaar gemaakt dat dit niet mag. Maakt dit dan bij de bestelling duidelijk kenbaar (en niet alleen in de kleine letters),
Als je de kleine lettertjes niet leest en vervolgens klaagt dat er iets in de kleine lettertjes staat waar je het niet mee eens bent, kan je het volgens mij moeilijk op hen afschuiven?

https://www.simpel.nl/files/PDF/algemene-voorwaarden.pdf
- 4.3 Je mag het Randapparaat en/of de SIM-kaart niet zodanig gebruiken [...], waaronder begrepen [...] automatische oproepsystemen.
Daarnaast, hoezo verbrand ik een schaars 06 nummer…? Wat geeft iemand meer recht om een sim voor een telefoon te gebruiken dan voor een alarmcentrale (of een ander doel, ipad bv).
Omdat we maar een gelimiteerd aantal 06 nummers hebben en als we aan elk IOT apparaat een 06 nummer hangen is het vrij snel op.

In 2011 heeft de ACM al gereguleerd dat 06 nummers voor mensen zijn.

Alle andere vormen van communicatie (M2M, M2H, H2H, etc). maken gebruik van 12-cijferige 097 nummers.
De ACM verbiedt providers om 06-nummers aan te bieden voor M2M. Dit is ook de reden waarom je van Simpel dit abonnement niet voor een alarmcentrale mag gebruiken. De ACM kan Simpel daar zelfs een boete voor opleggen.

Zie: https://www.acm.nl/nl/ond...mmers-voor-spraak-en-data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
JackBol schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:18:
[...]

Als je de kleine lettertjes niet leest en vervolgens klaagt dat er iets in de kleine lettertjes staat waar je het niet mee eens bent, kan je het volgens mij moeilijk op hen afschuiven?

https://www.simpel.nl/files/PDF/algemene-voorwaarden.pdf
- 4.3 Je mag het Randapparaat en/of de SIM-kaart niet zodanig gebruiken [...], waaronder begrepen [...] automatische oproepsystemen.
dan niet juist weglaten […]waardoor jij of een derde financieel voordeel behaalt, en/of (b) er aan Simpel en/of derden schade wordt toegebracht, en/of (c) de integriteit van het Netwerk in gevaar wordt gebracht en/of (d) er een onevenredige belasting van het Netwerk ontstaat.[…].

Ik vind een alarmcentrale geen automatisch oproepsysteem (of zoals in de voorwaarden staat een symbox).
En die kleine lettertjes, zo flauw. Maar je hebt gelijk, die moeten we compleet doorlezen, begrijpen en dat voor elke winkel waar ik koop of online bestel (en wat als ze dan onredelijk zijn of zoals zo vaak tegen de wet ingaan) :o
Omdat we maar een gelimiteerd aantal 06 nummers hebben en als we aan elk IOT apparaat een 06 nummer hangen is het vrij snel op.

In 2011 heeft de ACM al gereguleerd dat 06 nummers voor mensen zijn.

Alle andere vormen van communicatie (M2M, M2H, H2H, etc). maken gebruik van 12-cijferige 097 nummers.
De ACM verbiedt providers om 06-nummers aan te bieden voor M2M. Dit is ook de reden waarom je van Simpel dit abonnement niet voor een alarmcentrale mag gebruiken. De ACM kan Simpel daar zelfs een boete voor opleggen.

Zie: https://www.acm.nl/nl/ond...mmers-voor-spraak-en-data
Een alarmcentrale voor privé gebruik vind ik persoonlijk geen IOT systeem en toen de installatie gemaakt is bestond de term IOT denk ik niet eens. Daarnaast heb ik er contact over gehad met de klantenservice en toen ik aangaf klant te willen worden en de simkaart in een alarmcentrale zou worden gebruikt wilde Simpel mij prima klant maken.

De centrale werkt via lan, gsm is voor backup. In geval van geen lan en een alarm belt de centrale mijn telefoon en stuurt 1 sms, that’s it. Ik zie niet in waarom dat zou vallen onder artikel 4.3, als leek.
Zet er dan neer, u mag de simkaart alleen in een mobiele telefoon gebruiken.

Daarnaast, staat op de ACM,
[…] Zet dan in het contract duidelijk dat de klant het nummer niet mag gebruiken voor M2M[…]
Op de link van de ACM die je stuurt staat M2M, M2H wordt daarbij niet vermeld als expliciet verboden.

Sterker nog in de originele stukken van de ACM staat zelfs:
[…] Voor alle duidelijkheid wordt opgemerkt dat het individuele gebruikersperspectief centraal staat bij de beoordeling of een nummer normaliter automatisch wordt opgeroepen Het is niet de bedoeling om nummergebruikers middels het nummerplan te dwingen tot een aanpassing van hun normale werkwijze bij bedrijfstoepassingen. Het kan voorkomen dat enkele bedrijven voor een bepaalde toepassing een verouderd systeem gebruiken waarbij apparaten handmatig worden opgeroepen, terwijl het overgrote deel van de bedrijven voor die toepassing een geautomatiseerd systeem gebruikt. In dat geval is voor die kleine groep bedrijven een gebruiksvriendelijk nummer aangewezen.[…]

Kortom, de uitleg, mag niet, illegaal, is dus discutabel. Pfoef dat je als leek zoveel moet opzoeken en nalezen. :o

We verschillen van mening, los van of mijn centrale wel of niet zou mogen. Simpel verplicht klanten een ander toestel te gaan gebruiken, een alternatief heb je niet. Iets wat eerst wel werkte werkt nu niet meer. Prima technische veranderingen, maar laat dat (selecte) groepje klanten dat geen gebruik meer kan maken van je dienst dan hun contract beëindigen, stuk klantvriendelijker imho. Maar de meningen zullen hier dus over verschillen. In dit opzicht, wat deed Ziggo toen zij stopte met analoog signaal? Mocht die beperkte groep ook vroegtijd hun contract beëindigen?

[ Voor 26% gewijzigd door tm030614 op 01-05-2021 06:41 ]

Pagina: 1