Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waztone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 16:30

waztone

de enige echte

Topicstarter
Mijn vraag
Is er iemand hier die ervaring heeft met het gebruik van een UPS voor kassa's/weegschalen in een verkoopwagen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik 2 weegschalen/kassa's in een verkoopwagen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zoek een oplossing voor het volgende;
Ik heb twee weegschalen/kassa's die draaien op Linux en niet van stroomuitval houden.
Ze komen in een verkoopwagen die voorzien is van een rangeersysteem, en dus 2 flinke accu's heeft.
Nou was mijn eerste gedachte om de kassa's via een omvormer op de accu's van de verkoopwagen te laten draaien zodat ze altijd stroom hebben (aangezien de accu's gedurende de verkooptijd gewoon aangesloten zijn), maar dit zou best een dure aangelegenheid gaan worden qua arbeid etc.
Toen kwam ik een collega tegen die een UPS systeem gebruikt in zijn kar met één kassa. Dat werkt.
En is een stuk makkelijker in te bouwen en kostentechnisch ook aantrekkelijker ;-)

Mijn vraag aan jullie is; Waar moet ik op letten qua UPS?
Het gaat om twee kassa's. Op de kassa's staat bij verbruik "Nominal: 0,24A 24W - Max: 0,50A 55W".
en dat dan keer twee.
Ook hebben we een stuk of 7 LED lampjes in de koof erboven ingebouwd. Ik kan alleen nergens vinden wat die verbruiken, want die zitten goed ingebouwd. Idealiter zou ik deze er ook op willen aansluiten zodat we 's ochtends vast wat licht hebben zodat we niet met een zaklamp het stopcontact op hoeven zoeken.
En dat we bij stroomuitval (want daar gaat het natuurlijk om) niet meteen in het donker komen te staan. En dat de kassa's het dan nog even blijven doen zodat we de boel kunnen afsluiten.
Ik heb een ruimte van +/- 100x400x150 beschikbaar om hem te plaatsen.
Misschien een stomme vraag, maar kan je hem ook op z/n zij leggen? Om moet ie rechtop blijven staan?
Zijn er nog andere dingen waar ik absoluut rekening mee moet houden?

Ik heb zelf de volgende gevonden;

CyberPower BU600e
APC BX650Li
APC BV800i (GR)

[ Voor 1% gewijzigd door waztone op 13-04-2021 16:08 . Reden: producten toegevoegd ]

All is fair in God of War

Beste antwoord (via waztone op 15-04-2021 15:36)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:51

SpamLame

niks

Ok duidelijk, zodra de aanhangwagen op zijn plek staat krijg/koop je gewoon AC230v van het event/de markt.
En is de UPS er dus alleen om te overbruggen van tijd tussen wagen staat op zijn plek en AC230v word (voor je) aangesloten.

Hoeveel tijd zal dat zijn, ik vermoed vast geen uren, eerder minuten werk.
Dan denk ik dat je met 1 van de 3 gevonden willekeurige UPS je doel kan bereiken.

Mocht de tijd dat je AC230v krijgt nu langer zijn, dan is het verstanding er even een berekening op los te laten hoelang een 650VA je 165w (dat lijkt me ruim genomen maar prima) kan blijven voorzien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is ongebruikelijk spul - en een behoorlijk uitgebreide, onderbouwde topicstart. Maar het blijft aankoopadvies:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Move OH-> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-04 10:17

1Kb

Waarom werkt dit niet:

https://www.bol.com/nl/p/...Iw.4_39.51.ProductPageUrl

En zijn de leds ook 220v ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Staat in de start; "Nou was mijn eerste gedachte om de kassa's via een omvormer op de accu's van de verkoopwagen te laten draaien ...."

Maar dat zou te duur zijn.

Hoewel wellicht het meest gangbaar is het niet echt efficient om DC12v om te vormen naar AC240v en dan terug naar = in de DC voltages die de PSU van de kassa's produceert (mijn aanname dat TS dat met omvormer bedoelde).

Als de kassa's een DC-in jack hebben zouden die met een DC/DC convertor (indien noodzakelijk) direct vanaf de al bestaande accus gevoed kunnen worden. Voor de LEDs zou een soortgelijke constructie mogelijk kunnen zijn. Voor beide is er echter te weinig info gegeven helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door SpamLame op 15-04-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-04 10:17

1Kb

@SpamLame
Je hebt gelijk, ik had in de haast aangenomen dat de gelecteerde upsen van een duurdere variant zouden zijn.
Maar goed, om te helpen bij de vraag vindt ik het wel fijn om een indicatie te krijgen wat te duur is.
Daarnaast weet ik niet zeker of we over 12 of 24 volt praten. (Er zijn voor 12v hele goedkope omvormers te vinden in de zelfde prijsklasse als de ups. Misschien met wat zoeken ook voor 24v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

@1Kb klopt er mist nog wat info.

Gezien het rangeersysteem denk ik dat het een aanhanger betreft, hoe en wanneer kunnen diens accu's bijgeladen worden.
-budget?
-voltage en capaciteit van de verkoopwagen danwel rangeersysteem accu's zelf ;12/24/anders ?
-ingangsspanning LED driver?
-ingangsspanning POS systeem?

Andere kant, waarom geen laptops/tablets als kassesysteem? Volgeladen kunnen die wellicht je verkooptijden overbruggen (mss met wat hulp van kleinere/ portable batterybanks danwel extra grote accu voor de laptop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waztone

waztone

de enige echte

Topicstarter
SpamLame schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:45:
...

Als de kassa's een DC-in jack hebben zouden die met een DC/DC convertor (indien noodzakelijk) direct vanaf de al bestaande accus gevoed kunnen worden. Voor de LEDs zou een soortgelijke constructie mogelijk kunnen zijn. Voor beide is er echter te weinig info gegeven helaas.
De kassa's worden op een gewoon stopcontact aangesloten. Ze hebben geen DC-in jack. Er zit net zo'n kabel aan als bij een gewone PC PSU.
De LED's zitten ook met een gewone tweepolige stekker aangesloten.
SpamLame schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:21:
@1Kb klopt er mist nog wat info.

Gezien het rangeersysteem denk ik dat het een aanhanger betreft, hoe en wanneer kunnen diens accu's bijgeladen worden.
-budget?
-voltage en capaciteit van de verkoopwagen danwel rangeersysteem accu's zelf ;12/24/anders ?
-ingangsspanning LED driver?
-ingangsspanning POS systeem?

Andere kant, waarom geen laptops/tablets als kassesysteem? Volgeladen kunnen die wellicht je verkooptijden overbruggen (mss met wat hulp van kleinere/ portable batterybanks danwel extra grote accu voor de laptop)?
Het betreft idd een aanhanger/verkoopwagen. De accu's kunnen worden bijgeladen tijdens het werk. Het gaat om twee grote 24V accu's.
Maar met een omvormer rechtstreeks stroom te trekken van de accu's word lastig, vanwege ruimte beperkingen. En mijn wagenbouwer vertelde mij dat dit een duur geintje kan gaan worden ivm het doortrekken en wegwerken van bekabeling. En het zou betekenen dat de kassa's dan de hele dag stroom wegtrekken uit de accu's ipv 'gewoon' stroom te gebruiken. Op zich is dit goed omdat je dan geen last hebt van stroomuitval, maar het zou niet goed zijn om de accu's continue te gebruiken, dus dan zou er weer een schakeling moeten komen etc. (is mij verteld, ik zou het niet weten).

Zover ik kan zien op de kassa's staat er dus op het stickertje aan de zijkant bij verbruik "Nominal: 0,24A 24W - Max: 0,50A 55W".
en dat dan keer twee.
En op de LED's trafoblokje staat 55W.

Dus kan ik dan aannemen dat ik 2x 55W + 1x 55W is 165W totaal zou verbruiken?

Kijk, de bedoeling is gewoon dat als ik de kar op zijn plek heb gewoon stroom gebruik. Maar voordat ik de stroom kan aansluiten zou het in de donkere dagen handig zijn om vast wat lichtjes en de kassa's aan te kunnen doen.
En wat het belangrijkste is, is dat in geval van stroomuitval (wat helaas nog wel eens voorkomt, omdat sommige collega's die op dezelfde stroomkast zitten hun spullen niet in orde hebben) de kassa's niet uitvallen. Daarom dus een UPS systeem die er in ieder geval voor zorgt dat de kassa's niet door piekspanning oid worden beschadigd.

Ik kan het niet vervangen door laptops aangezien het POS systemen met weegschalen zijn. Dat is dus geen optie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Ok duidelijk, zodra de aanhangwagen op zijn plek staat krijg/koop je gewoon AC230v van het event/de markt.
En is de UPS er dus alleen om te overbruggen van tijd tussen wagen staat op zijn plek en AC230v word (voor je) aangesloten.

Dan denk ik dat je met 1 van de 3 gevonden willekeurige UPS je doel kan bereiken.

Mocht de tijd dat je AC230v krijgt nu langer zijn, dan is het verstanding er even een berekening op los te laten hoelang een 650VA je 165w (dat lijkt me ruim genomen maar prima) kan blijven voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waztone

waztone

de enige echte

Topicstarter
SpamLame schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:35:

Nou, top. Dan weet ik genoeg.
Dan zal ik voor de zekerheid die APC nemen. Dat merk werd me aangeraden.
Ik zie trouwens in de PW dat er ook een 1000V versie is die maar een tientje duurder is. En die is net zo groot.
Dus dat gaat hem worden.

Bedankt voor de input!

Pagina: 1