Parkeerplaats in achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Wij hebben een nieuwbouwwoning waarbij er in de achtertuin een parkeerplek als bestemming op papier staat ingetekend. Dit is door het project gedaan om te voldoen aan x aantal parkeerplaatsen in de woonwijk. Het is onze parkeerplaats dus geen openbare. Er is destijds tegen ons verteld dat deze plek best dichtgemaakt kan worden, zolang er geen overkapping wordt gezet en het dus in principe mogelijk moet zijn om een auto daar te parkeren. Dus een hekwerk met deuren zou moeten voldoen aan deze eisen.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Kan me haast niet voorstellen dat hier een punt over wordt gemaakt, zolang we daar een deur plaatsen zodat een "auto" naar binnen zou kunnen rijden.

Beste antwoord (via monaldo op 13-04-2021 22:24)

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Persoonlijke ervaring is dat er 99% zeker iets in de koopakte over vermeld stond. Praktijkervaring was dat 60% van de huizen de achtertuin vrij bereikbaar liet, en de anderen schuifdeuren/klapdeuren installeerden. Wel waren er ook 1-2 huizen die de ruimte gebruikten om een loungeset neer te knallen.

Maar kort ervaring mee gehad en dus ook geen langdurige kennis over hoe e.e.a. in elkaar steekt met BOA's etc.

Edit: bij ons werd tijdens de aankoop uitgelegd dat zolang wij regelden dat er een ruimte vrij toegankelijk was om eventueel een auto neer te kunnen zetten, dit voldoende was. Het mocht dus geen gesloten schutting zijn, welke andere oplossing wij kozen was vrij.

[ Voor 24% gewijzigd door toimoi op 13-04-2021 22:28 . Reden: toevoeging ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Staat er iets in de koopakte over beschreven?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:26
Zonder meer informatie kunnen wij ook niet veel. Waarschijnlijk is de parkeerbalans afgestemd op een parkeerplek in de tuin, dus zullen er in het openbaar gebied minder plekken zijn. Ik zou er dus wel rekening mee houden dat je hem makkelijk moet kunnen bereiken of dat je rond moet dolen in de wijk voor een plek.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 13-04-2021 16:29 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Definieer overkapping.....een carport is ook een "overkapping" mits dat zou mogen daar volgens de bepalingen in de Wabo (lees: bouwvergunning).

In dit soort gevallen is het raadzaam even op een juiste wijze je vraag te formuleren.

Jouw "overkapping" is een veranda waar je kunt chillen op je loungeset?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
er zal ongetwijfeld meer info in contracten staan die jij hebt, maar vaak gaat het zo:

Parkeernorm is nogal streng en geeft veel ruimtegebruik in de straten --> dan dus parkeerterrein op elk perceel reserveren.

ik ken uit de praktijk voorbeelden waar het zo was dat de parkeerplaats op je erf bereikbaar moet zijn per auto, dus schuttingdeuren etc. mag natuurlijk maar moeten wel zo open kunnen dat je er een auto kunt parkeren. Soms doen BOA's / andere handhavers een rondje in de betreffende wijk en ze spreken mensen er ook op aan als bijv. een parkeerplek in een tuin hermetisch afgesloten is EN er veel te veel auto's in de straten worden gepropt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:36
Hier in de wijk is bij diverse projecten en vrije kavels in aktes opgenomen dat er X parkeerplaatsen op eigen grond gerealiseerd moeten worden, denk aan bijvoorbeeld 1 parkeerplaats bij 2 kappers en 2 parkeerplaatsen bij de kabels voor vrijstaande woningen.

Kijk dus vooral eerst je aktes na voordat je iets gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Fraggert schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:30:
Definieer overkapping.....een carport is ook een "overkapping" mits dat zou mogen daar volgens de bepalingen in de Wabo (lees: bouwvergunning).

In dit soort gevallen is het raadzaam even op een juiste wijze je vraag te formuleren.

Jouw "overkapping" is een veranda waar je kunt chillen op je loungeset?
Onder een carport kun je ook een stoel zetten en gaan chillen. Of het dan makkelijk bereikbaar is met een auto, ik denk het niet :p

Het zal in de koopakte staan aan welke voorwaarden je moet voldoen. Waarschijnlijk moet er een auto in kunnen dus moet je een grote poort of garagedeur hebben en misschien ook een lege ruimte waar een auto past. Als je daar je vaste terras neer zet zul je daar op aangesproken kunnen worden (of als een van de buren ruzie met de gemeente krijgt om die plaats en voorbeelden van anderen gaat geven ter verdediging).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 11:25

M.I.G.

[like an alien]

Bij onze nog te bouwen nieuwbouw woning krijgen hebben we 2 parkeerplaatsen op eigen grond. In de voorwaarden staat dat we dit niet mogen gebruiken voor iets anders, met een dwangsom als je dat wel doet. Parkeren op straat is dan ook niet de bedoeling. En kan ook aangepakt worden indien er teveel parkeeroverlast is.

[ Voor 11% gewijzigd door M.I.G. op 13-04-2021 18:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waar ik woon kan je geen parkeervergunning voor een eerste auto krijgen als je een POET hebt. Parkeerplaats Op Eigen Terrein. In de koopakte staan idd beperkingen over bouwsels op de oprit.

[ Voor 20% gewijzigd door bombadil op 13-04-2021 19:21 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:34
Je koopt toch een woning met die parkeerplaats, heb je geen auto? Anders zou ik niet inzien dat je die niet gewoon gebruikt in plaats van de kosten van jouw privé bezit op de openbare voorzieningen af te schuiven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monaldo
perspectivebass schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:43:
Je koopt toch een woning met die parkeerplaats, heb je geen auto? Anders zou ik niet inzien dat je die niet gewoon gebruikt in plaats van de kosten van jouw privé bezit op de openbare voorzieningen af te schuiven.
We kopen ook een parkeerplaats buiten ons terrein wat bestemd is voor ons gebruik. Daarnaast vind ik het kort door de bocht om te stellen dat we ons privé bezit afschuiven op openbare voorzieningen. Openbare voorzieningen zijn net zo goed onze voorzieningen als die van een Ander, we betalen immers gewoon belasting 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Marzman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:46:
[...]

Onder een carport kun je ook een stoel zetten en gaan chillen. Of het dan makkelijk bereikbaar is met een auto, ik denk het niet :p

Het zal in de koopakte staan aan welke voorwaarden je moet voldoen. Waarschijnlijk moet er een auto in kunnen dus moet je een grote poort of garagedeur hebben en misschien ook een lege ruimte waar een auto past. Als je daar je vaste terras neer zet zul je daar op aangesproken kunnen worden (of als een van de buren ruzie met de gemeente krijgt om die plaats en voorbeelden van anderen gaat geven ter verdediging).
Zal de akte specifiek doornemen, denk alleen dat het er niet heel concreet in staat anders hadden ze het bij de koop ook concreter uitgelegd. Ik ga er vanuit dat zoals jij stelt een poort die voldoende open kan en verder geen vaste obstakels daar plaatsen, het voldoende moet zijn om aan deze eisen te voldoen. Het gaat hier trouwens om een hoekhuis, ik heb in de praktijk nog nooit een auto letterlijk in een tuin zien staan bij een hoekhuis. Voortuin of oprijlaan is een ander verhaal.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
monaldo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:03:
[...]

We kopen ook een parkeerplaats buiten ons terrein wat bestemd is voor ons gebruik. Daarnaast vind ik het kort door de bocht om te stellen dat we ons privé bezit afschuiven op openbare voorzieningen. Openbare voorzieningen zijn net zo goed onze voorzieningen als die van een Ander, we betalen immers gewoon belasting 😉
en dat knipoogje zegt al genoeg. Ik hoop dat al je buren hetzelfde plan hebben en dan maar lekker egoïstisch klagen dat de straten vol staan en er geen ruimte is blablabla.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 16:57
Kees_frl schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:06:
[...]

en dat knipoogje zegt al genoeg. Ik hoop dat al je buren hetzelfde plan hebben en dan maar lekker egoïstisch klagen dat de straten vol staan en er geen ruimte is blablabla.
Ja en dan komen ze met zn allen lekker bij de gemeente klagen dat er te weinig parkeerplaatsen zijn omdat iedereen zonodig een veel te grote hippe veranda moest maken in zn postzegeltuin. Ik ben verkeerskundige bij een niet nader te noemen gemeente en dit is bijna waan van de dag. Ikke ikke ikke, zo komen we er wel in de wereld. Die openbare plaatsen worden juist aangelegd voor mensen die geen eigen terrein hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-07 21:19
monaldo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:03:
[...]

Maar van die openbare voorzieningen zijn er dus niet genoeg om de auto's van alle bewoners kwijt te kunnen. Als iedereen zo zou denken krijg je enorme parkeerproblemen in de wijk en dat is voor iedereen ongunstig.

Aangezien je niet de exacte bewoording uit je koopovereenkomst deelt, is er zo ook weinig zinnigs over te zeggen, maar ik zou er vanuit gaan dat de gemeente dit aardig dichtgetimmerd heeft, juist om dit soort zaken te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kaboom1555 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:22:
[...]

Ja en dan komen ze met zn allen lekker bij de gemeente klagen dat er te weinig parkeerplaatsen zijn omdat iedereen zonodig een veel te grote hippe veranda moest maken in zn postzegeltuin. Ik ben verkeerskundige bij een niet nader te noemen gemeente en dit is bijna waan van de dag. Ikke ikke ikke, zo komen we er wel in de wereld. Die openbare plaatsen worden juist aangelegd voor mensen die geen eigen terrein hebben.
Ondertussen in Belgie zijn gemeentes als Gent en Lier bewoners brieven aan het sturen dat ze hun parkeerplaats in de tuin moeten afbreken omdat er voldoende grond moet zijn om het regenwater op te nemen.

Het gaat dan wel op de voortuin wat wel uitmaakt, want feitelijk neem je dan ook een stuk parkeerplaats weg omdat niemand voor je parkeerplaats/inrit kan parkeren en als iedereen in de straat dat doet zijn er geen parkeerplaatsen.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

zou er lekker parkeren, erg fijn zeker als je evt elektrisch gaat rijden. En verder je contract er op naslaan. In de wijk waar ik woon is het zo dat je de parkeerplaatsen op eigen terrein verplicht bent om in stand te houden en ook te gebruiken. Dus als er hier een tekort zou zijn op straat dan kan er gehandhaafd worden, waar vast een traject van buren onmin en waarschuwingen aan vooraf zouden gaan.

toevoeging: een parkeerplaats hoeft niet perse bestraat te zijn, grasbeton tegels of split zijn ook een optie om de regen niet allemaal weg te hoeven spoelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1279036 op 13-04-2021 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
Marzman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:28:
[...]

Ondertussen in Belgie zijn gemeentes als Gent en Lier bewoners brieven aan het sturen dat ze hun parkeerplaats in de tuin moeten afbreken omdat er voldoende grond moet zijn om het regenwater op te nemen.

Het gaat dan wel op de voortuin wat wel uitmaakt, want feitelijk neem je dan ook een stuk parkeerplaats weg omdat niemand voor je parkeerplaats/inrit kan parkeren en als iedereen in de straat dat doet zijn er geen parkeerplaatsen.
Google maar eens op groene parkeerplaatsen, (bijv. TTE grasroosters). Groen en waterdoorlatende parkeerplaats hoeft niet een probleem te zijn.

Maar ontopic: het gaat in Nederland meestal om parkeerplaatsen op eigen erf die bij ontwikkeling en verkoop van de woonwijk bedacht zijn en dan niet in stand gehouden worden met gevolg dat mensen die een auto hebben die in de openbare ruimte parkeren daar waar mensen zonder eigen erf parkeergelegenheid dan niet meer kunnen parkeren omdat de straat vol staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kaboom1555 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:32:
[...]

Google maar eens op groene parkeerplaatsen, (bijv. TTE grasroosters). Groen en waterdoorlatende parkeerplaats hoeft niet een probleem te zijn.

Maar ontopic: het gaat in Nederland meestal om parkeerplaatsen op eigen erf die bij ontwikkeling en verkoop van de woonwijk bedacht zijn en dan niet in stand gehouden worden met gevolg dat mensen die een auto hebben die in de openbare ruimte parkeren daar waar mensen zonder eigen erf parkeergelegenheid dan niet meer kunnen parkeren omdat de straat vol staat...
Als TS voor zijn eigen poort parkeert kan dat meevallen. Maar ik snap dat het niet de bedoeling is.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 13-04-2021 20:37 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
Marzman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:36:
[...]
Als TS voor zijn eigen poort parkeert kan dat meevallen. Maar ik snap dat het niet de bedoeling is.
Als er nog een oprit zit kan dat zeker, maar vaak komt het bij (achter) tuinen voor dat deze aan een relatief smal steegje/straatje zitten juist om te voorkomen dat daar geparkeerd wordt maar net breed genoeg is om de tuin te bereiken. Maar ik kaap dit topic bijna, noem me een vakidioot zullen we maar zeggen :+ :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• monaldo
[...]

Jullie reacties zijn ook lekker zeg. Ten eerste krijgen wij een tuin van 7m diep waar ze dus verwachten dat een auto in komt, een postzegel tuin wordt zo een kaboutertuin. Ten tweede betalen wij gewoon 30% meer voor onze woning omdat we onder andere 2 parkeerplaatsen kopen met een daarvan in onze tuin. Openbare ruimtes zijn openbaar, dus waarom zijn wij verplicht om daar geen gebruik van te maken? Het gaat helemaal niet om ikke ikke, maar gelukkig zijn er ook mensen hier die normaal reageerden waar we wat aan hebben 👍🏻

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

monaldo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:12:
[...]

Jullie reacties zijn ook lekker zeg. Ten eerste krijgen wij een tuin van 7m diep waar ze dus verwachten dat een auto in komt, een postzegel tuin wordt zo een kaboutertuin. Ten tweede betalen wij gewoon 30% meer voor onze woning omdat we onder andere 2 parkeerplaatsen kopen met een daarvan in onze tuin. Openbare ruimtes zijn openbaar, dus waarom zijn wij verplicht om daar geen gebruik van te maken? Het gaat helemaal niet om ikke ikke, maar gelukkig zijn er ook mensen hier die normaal reageerden waar we wat aan hebben 👍🏻
Nee het gaat om bouw verordeningen. Er moeten x aantal parkeerplaatsen per woning (aantal hangt o.a. van prijsklasse af) worden gecreëerd. Dit kan deels op openbare grond (wat onderdeel is van het project meestal) of op eigen grond.
Maar het feit dat jij belasting betaald betekend niet dat jij recht heb op een openbare parkeerplek (vraag maar aan mensen die in steden wonen)

Jij kiest er zelf voor een woning te kopen waar een parkeerplek in de tuin is. Een parkeerplek op eigen grond garandeert ook dat je een plek dichtbij je woning hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Osxy op 13-04-2021 21:18 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kaboom1555
[...]

Dat weet je dan toch als je een optie neemt op die woning dat de tuin zo klein is en je een parkeerplaats op eigen erf in stand moet houden? Waarom koop je die woning dan? Door dan toch tuin ervan te maken en openbaar te parkeren zit je binnen een jaar met dikke burenruzies, ik spreek uit (werk) ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@monaldo Waar wil je heen met dit topic? Je akte bij de grond met eventueel een beding erop en boeteclausule (ja, komt voor) is leidend. Waarschijnlijk heeft iedereen die clausule, waardoor handhaving vrij makkelijk een boete kan vorderen als je niet een parkeerplek in stand houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 13:57
[...]

Als er in het ontwerp een parkeerplaats op eigen terrein is gepland, dan wordt er in de openbare ruimte 1 minder gemaakt.
De berekening van hoeveel parkeerplaatsen er totaal nodig zijn wordt gedaan op basis van het type huizen in de straat en hoeveel auto's de bewoners van zo'n type huis gemiddeld bezitten. Plus een aantal vrije plaatsen voor visite.
Als jij 1 parkeerplaats op straat hebt en 1 op eigen terrein. En je hebt maar 1 auto die je aan de straat parkeert is er geen probleem.
Maar als jij 2 auto's op straat parkeert dan gebruik je een plek die niet voor jou bedoeld was. Als 1 iemand dat doet heeft dat niet zo'n grote impact. Maar als iedereen dat gaat doen dan gaan er bewoners bij de gemeente klagen dat er niet genoeg parkeerplaatsen zijn.

De gemeente kan dan 2 dingen doen. Een hoop geld uitgeven om meer parkeerplaatsen te maken. Of een BOA op pad sturen om te controleren of iedereen wel de verplichte parkeerplaats op eigen terrein heeft. En een dwangsom opleggen aan iedereen die dat niet heeft.
Mag jij raden wat de gemeente liever doet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:17

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]

Dat de reactie niet in lijn ligt met jouw mening betekent niet dat het geen normale reactie is :). Je hebt zelf gekozen voor die kabouter tuin en 30% meer betalen voor je woning, inclusief dus die verplichte parkeerplek op eigen grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
schutting ervoor en kijken wat er gebeurt toch?
keertje sorry had ik niet gelezen als je betrapt wordt, en voortaan door de regen naar je auto ergens aan 't eind van de straat als je pech hebt en 't druk is... (ik zou 't wel weten als ik een auto voor m'n eigen deur kan zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:44

FreakNL

Well do ya punk?

Hoeveel auto’s heeft de TS?

Als TS 1 auto heeft en die op 2e gekochte parkeerplaats zet zie ik niet zo’n probleem. Waar is die 2e plek trouwens? Vlakbij?

Dat gezegd hebbende;
Ik zou juist graag mijn auto op eigen terrein zetten. Minder kans op schade en elektrisch rijden is dan ook ver voordeliger.

Ik vind het GEEN oprit hebben echt een serieus gemis en ook de enige reden dat ik nog een verhuizing in het achterhoofd hou.. Heb al paar keer met gedachte gespeeld om eens aan de gemeente te vragen of ik geen oprit mag maken/kopen bij mijn huis. Gewoon paar meter grond aan de voorkant erbij kopen. De ruimte is er (sta er nu ook weleens) maar het is geen officiële parkeerplek (woonerf waar mijn voordeur direct aan grenst).

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 13-04-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
FreakNL schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:29:
Hoeveel auto’s heeft de TS?

Als TS 1 auto heeft en die op 2e gekochte parkeerplaats zet zie ik niet zo’n probleem. Waar is die 2e plek trouwens? Vlakbij?

Dat gezegd hebbende;
Ik zou juist graag mijn auto op eigen terrein zetten. Minder kans op schade en elektrisch rijden is dan ook ver voordeliger.

Ik vind het GEEN oprit hebben echt een serieus gemis en ook de enige reden dat ik nog een verhuizing in het achterhoofd hou.. Heb al paar keer met gedachte gespeeld om eens aan de gemeente te vragen of ik geen oprit mag maken/kopen bij mijn huis. Gewoon paar meter grond aan de voorkant erbij kopen. De ruimte is er (sta er nu ook weleens) maar het is geen officiële parkeerplek (woonerf waar mijn voordeur direct aan grenst).
Je zou ook de gemeente kunnen vragen of een gebruiksovereenkomst mogelijk is als je het niet zou kunnen kopen. Dan huur je het in tegenprestatie dat jij het onderhoud bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
[...]

Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft dat bestemmingen op eigen terrein niet goed worden gehandhaafd/gebruikt maar jij en je branche zijn voor mij juist de veroorzakers die niet realistisch anno deze tijd de wijken daarop inplannen.

Niet om je te bashen maar jij en je collega's zijn doorgaans ook nog eens zelf OV-reizigers dus ondervinden de praktijk ook niet eens echt. Dus eens dat je TS en zijn buren hierop aanspreekt maar zie de het probleem/oorzaak op een hoger niveau ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-07 14:42

MeesterPieter

PnP Pinball

RocketKoen schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:22:
[...]

Als er in het ontwerp een parkeerplaats op eigen terrein is gepland, dan wordt er in de openbare ruimte 1 minder gemaakt.
nee zo werkt het niet, het aantal openbare parkeerplekken wordt wel verlaagd maar niet evenredig, in het geval van 1 parkeerplek op eigen grond is het vaak een factor 0.5, de 2e parkeerplek v maar iets van een factor 0.3.
een garage telt nog minder mee, vaak maar iets van 0.1-0.2, als ze al mee gerekend mogen worden, omdat die zelden nog gebruikt geworden om een auto te parkeren

overigens is het allemaal koffiedik kijken zolang TS de inhoud van de akte niet plaatst.

belangrijkste is vaak hoe e.e.a. omschreven is, bij mijn vorige woning waren ook 2 parkeerplaatsen opgeleverd, en zoals zo vaak werd verwezen naar een tekening in de akte. gelukkig had de aannemer de tekening niet officieel bij de akte in laten schrijven waardoor er feitelijk geen verplichting was. Dit lijkt vaak voor te komen (was laatst ook een topic over een verplichte inrichting van de erfafscheiding die hierop manco ging)

[ Voor 6% gewijzigd door MeesterPieter op 13-04-2021 22:06 ]

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Jeetje wat een reacties en wat voor meningen en aannames. Het ging mij er puur om dat wij een mini achtertuin hebben waar een parkeerplaats op ingetekend staat en hoe hiermee praktisch om te gaan door er een tuin van te maken maar wel aan de eisen te voldoen. Sommigen doen hier alsof we twee riante opritten hebben aan de voorkant waar we geen gebruik van willen maken, dit is niet het geval. Ja we wisten dit met de koop van het huis, maar je koopt een huis met x voordelen en x nadelen, daarin maak je een overweging. Dus zo simpel als, had je het huis niet moeten kopen, is het niet. Men kan het er niet mee eens zijn hoe een openbare ruimte wordt gebruikt, dat is prima maar je kan ook een ander niet dwingen hoe een privé ruimte wordt gebruikt. Deze hele bestemmingsplan is naar mijn mening uit nood gemaakt omdat men niet voldoende parkeergelegenheid kan bieden, dus maar bij x aantal huizen een onpraktische parkeerplaats in de achtertuin plaatsen.
Mijn conclusie uit de meeste reacties hier is in ieder geval dat men je weinig kan verplichten mits je de boel niet dicht timmert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:22:
@monaldo Waar wil je heen met dit topic? Je akte bij de grond met eventueel een beding erop en boeteclausule (ja, komt voor) is leidend. Waarschijnlijk heeft iedereen die clausule, waardoor handhaving vrij makkelijk een boete kan vorderen als je niet een parkeerplek in stand houdt.
Ik vroeg me af wat de ervaringen zijn en niet de meningen. Voorlopig zijn het vooral meningen gebaseerd op frustraties lijkt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
Blankinho schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:54:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft dat bestemmingen op eigen terrein niet goed worden gehandhaafd/gebruikt maar jij en je branche zijn voor mij juist de veroorzakers die niet realistisch anno deze tijd de wijken daarop inplannen.

Niet om je te bashen maar jij en je collega's zijn doorgaans ook nog eens zelf OV-reizigers dus ondervinden de praktijk ook niet eens echt. Dus eens dat je TS en zijn buren hierop aanspreekt maar zie de het probleem/oorzaak op een hoger niveau ;w
Voor wat betreft het plannen van wijken; dat doet de stedebouwkundige en niet de verkeerskundige. Ik ben het helemaal met je eens en een stedenbouwkundige overtuigen is net zo zinvol als een dode proberen te overtuigen. Ik werk bij nog echt een klassieke auto gemeente dus de ov-vlag gaat niet op hier.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Persoonlijke ervaring is dat er 99% zeker iets in de koopakte over vermeld stond. Praktijkervaring was dat 60% van de huizen de achtertuin vrij bereikbaar liet, en de anderen schuifdeuren/klapdeuren installeerden. Wel waren er ook 1-2 huizen die de ruimte gebruikten om een loungeset neer te knallen.

Maar kort ervaring mee gehad en dus ook geen langdurige kennis over hoe e.e.a. in elkaar steekt met BOA's etc.

Edit: bij ons werd tijdens de aankoop uitgelegd dat zolang wij regelden dat er een ruimte vrij toegankelijk was om eventueel een auto neer te kunnen zetten, dit voldoende was. Het mocht dus geen gesloten schutting zijn, welke andere oplossing wij kozen was vrij.

[ Voor 24% gewijzigd door toimoi op 13-04-2021 22:28 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46

Wok

Dakloos...

@toimoi Dat dus :)

Bij mij ging het dan niet om de achtertuin, maar om de oprit zelf. Afgelopen jaar een tweekapper met garage gekocht, gebouwd in 1987. Expliciet vermeld in de koopakte was dat de oprit in geen geval bij de voortuin getrokken mocht worden als niet auto-toegankelijk terrein.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
monaldo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:18:
Deze hele bestemmingsplan is naar mijn mening uit nood gemaakt omdat men niet voldoende parkeergelegenheid kan bieden, dus maar bij x aantal huizen een onpraktische parkeerplaats in de achtertuin plaatsen.
Wat je tegenwoordig steeds vaker ziet in een bestemmingsplan is dat de gemeente bepaalt dat er uitsluitend gebouwd mag worden als er voor voldoende parkeerruimte gezorgd wordt. Oftewel de projectontwikkelaar kan niet alleen huizen bouwen en verkopen, maar moet ook zorgen voor parkeerplaatsen.
Wij hebben een nieuwbouwwoning waarbij er in de achtertuin een parkeerplek als bestemming op papier staat ingetekend.
Dat staat op de papieren van de omgevingsvergunning, niet in het bestemmingsplan zelf toch?

Wat staat er precies in het bestemmingsplan over parkeren? En staat dat onder bouwregels en/of onder gebruiksregels? Als het alleen onder bouwregels staat zie ik niet in op welke grond ze zouden kunnen handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tja ik vind het ook een beetje van de situatie ter plaatse afhangen. Bij ons in de (nieuwbouw) wijk veel 2 kappers en hoekhuizen met een eigen parkeerplaats. En een vrijstaande woning met 4 auto's 8)7. In de praktijk zetten de mensen met parkeerplaats de auto ook weleens langs de straat. En zolang er voldoende plek is geen probleem vind ik.
Maar als de openbare parkeerplaatsen overvol zitten is het imo asociaal.

Overigens grenst onze woning aan een parkje waar geen auto's komen, dus onze voor en zijtuin is auto vrij ;) (wat ook weer gezien kan worden als nadeel met een elektrische wagen).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2021 23:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:58
Amsterdammer hier, met eigen parkeerplaats (voortuin). Hier was het een aantal jaar geleden nog gratis parkeren en parkeerde men aan de overkant, was toch plek genoeg. Maar toen bouwden ze een appartementen blok erbij zonder eigen parkeerplaatsen. Toen werd het opeens druk en toch bleven een aantal mensen de openbare plekken gebruiken. Inmiddels is het betaald parkeren en krijg je alleen een vergunning voor een tweede auto, dus iedereen parkeert nu netjes op eigen plek. De nieuwste (eengezins) woningen die zijn opgeleverd krijgen helemaal geen parkeervergunning meer. Één auto op eigen terrein en verder pech.

Kortom, het beleid is erop gericht dat mensen hun eigen plekken gebruiken. Als dat niet gebeurd komt er vroeg of laat nieuw beleid om dat af te dwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
monaldo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:18:
Jeetje wat een reacties en wat voor meningen en aannames. ...
Dat heb je deels zelf in de hand gewerkt door geen bepalingen uit de koopovereenkomst te delen. De doelstelling van dergelijke bepalingen is in ieder geval best goed duidelijk geworden in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
desmond schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:46:
[...]

Dat heb je deels zelf in de hand gewerkt door geen bepalingen uit de koopovereenkomst te delen. De doelstelling van dergelijke bepalingen is in ieder geval best goed duidelijk geworden in dit topic.
Ik zal de bepalingen proberen te achterhalen. Mijn vraag was puur of men hier in de praktijk ervaring mee had, was benieuwd hoe we hier praktisch mee overweg kunnen zonder onze mini tuin nog kleiner te maken. Dat men vervolgens hier hun mening gaat geven of iets asociaal of wenselijk is, is wat mij betreft niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:56
Misschien is het een idee om even af te wachten hoe de parkeersituatie zich ontwikkelt als alles een half jaar bewoond is? Misschien wil je je postzegel (net als hier) met plezier gebruiken als parkeerplek omdat je anders 5 - 10 minuten aan het lopen ben als je eens weer na 6 uur thuis komt. Vooral als er dan ook nog twee boeven meegesleept moeten worden. 😒

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
koppie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:58:
Misschien is het een idee om even af te wachten hoe de parkeersituatie zich ontwikkelt als alles een half jaar bewoond is? Misschien wil je je postzegel (net als hier) met plezier gebruiken als parkeerplek omdat je anders 5 - 10 minuten aan het lopen ben als je eens weer na 6 uur thuis komt. Vooral als er dan ook nog twee boeven meegesleept moeten worden. 😒
Hahahah dat is zeker een goeie om rekening mee te houden. Hebben jullie dan een schuifdeur geplaats?
Anders loopt iedereen toch zo je tuin in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:21
Ik kan me de reacties an sich wel voorstellen, bij ons in de wijk zou het ook een probleem zijn als meerdere mensen dit "grapje" zouden uithalen. Het probleem zit hem vooral in hoe de openbare ruimte is ingericht qua aantal parkeerplaatsen, jullie gemeente probeert problemen op voorhand te voorkomen door dit duidelijk af te spreken. Ik snap dat je daarvan baalt en dat je een andere oplossing probeert te zoeken, maar tegelijkertijd komt het op mij over alsof je het oneerlijk vindt (vooral omdat je sommige reacties beschrijft als "lekker zeg"). Maar dat kan natuurlijk helemaal niet: je hebt er notabene zelf voor getekend en kende de bepaling. Dus het is niet zo dat je "verrast" kan zijn. Je bent er mee akkoord gegaan (even ongeacht of je een keuze had, maar links- of rechtsom waren er óf minder huizen in de wijk om openbare plekken te creëren óf je komt in de situatie waarin je nu zit).

Desondanks heb je zelf een prima oplossing bedacht volgens mij, maar ik zou wel voorzichtig zijn met je tuin helemaal inrichten alsof er geen parkeerplaats nodig is. Ik zou dan bijv. zorgen dat je parkeerplaats een terras is, maar dat je ook een extra plek hebt om een terras in te richten/of naar uit te wijken als er wel actief wordt gehandhaafd en je de gemeente op de stoep hebt. Evt. kun je het terras natuurlijk wel overkappen met een pergola, dan zou je auto er ook nog prima onder kunnen staan, maar dan moet je dus wel een duidelijk pad naar het terras hebben lopen wat ook geschikt zou zijn voor je auto.

Misschien kun je de tekeningen van je huis plaatsen? Dan kunnen anderen met je meedenken naar mogelijkheden :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wij hebben een beding in ons contract staan dat wij een parkeerplaats op eigen terrein dienen aan te leggen en te handhaven. In het begin vond ik dit maar stom, zeker omdat wij geen auto hebben ;). Maar inmiddels heb ik er vrede mee. We hebben er twee banen ingelegd met honingraat grid op zand, gevuld met grind. Daaromheen staan lage planten. Kruiptijm, aardbei, etc. De poort is een asymmetrische maatwerkpoort in dezelfde stijl als de dubbelstaafmatten die we verder als hek hebben. De prijs viel mij erg mee. We hebben nu een open stukje zijtuin. Niet wat we uit onszelf gekozen zouden hebben, maar uiteindelijk wel mooi uitgepakt. Er heeft nog nooit een auto op gestaan trouwens, dat is ook niet verplicht ;).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:56
monaldo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:59:
[...]
Hahahah dat is zeker een goeie om rekening mee te houden. Hebben jullie dan een schuifdeur geplaats?
Anders loopt iedereen toch zo je tuin in?
Ik heb het zelf niet, mijn broer doet het volgende: Twee schuttingdelen die in het midden aan elkaar komen en naar buiten draaien met wielen eronder. Dan kan hij de ruimte ook mooi gebruiken met feestjes enzo, en heel eerlijk ook wel eens een zwembad, maar als de dagen slechter worden zet ie zijn auto er neer.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
kaboom1555 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:20:
[...]

Voor wat betreft het plannen van wijken; dat doet de stedebouwkundige en niet de verkeerskundige. Ik ben het helemaal met je eens en een stedenbouwkundige overtuigen is net zo zinvol als een dode proberen te overtuigen. Ik werk bij nog echt een klassieke auto gemeente dus de ov-vlag gaat niet op hier.
Bij de meeste gemeentes is het probleem dat ze winstmaximalisatie willen halen uit de verkoop van grond, en dus maar zoveel mogelijk woningen op een te kleine postzegel realiseren, en vervolgens is de openbare ruimte een ondergeschoven kindje.

En uit praktijk ervaring weet ik dat een stedenbouwkundige net zo goed te overtuigen is als een verkeerskundige ;)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-07 08:05
RocketKoen schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:22:
[...]

De gemeente kan dan 2 dingen doen. Een hoop geld uitgeven om meer parkeerplaatsen te maken. Of een BOA op pad sturen om te controleren of iedereen wel de verplichte parkeerplaats op eigen terrein heeft. En een dwangsom opleggen aan iedereen die dat niet heeft.
Mag jij raden wat de gemeente liever doet.
Optie 3
Ze doen helemaal niets,

Ze hebben alleen maar de papieren werkelijkheid nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Arjan90 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:00:
Ik kan me de reacties an sich wel voorstellen, bij ons in de wijk zou het ook een probleem zijn als meerdere mensen dit "grapje" zouden uithalen. Het probleem zit hem vooral in hoe de openbare ruimte is ingericht qua aantal parkeerplaatsen, jullie gemeente probeert problemen op voorhand te voorkomen door dit duidelijk af te spreken. Ik snap dat je daarvan baalt en dat je een andere oplossing probeert te zoeken, maar tegelijkertijd komt het op mij over alsof je het oneerlijk vindt (vooral omdat je sommige reacties beschrijft als "lekker zeg"). Maar dat kan natuurlijk helemaal niet: je hebt er notabene zelf voor getekend en kende de bepaling. Dus het is niet zo dat je "verrast" kan zijn. Je bent er mee akkoord gegaan (even ongeacht of je een keuze had, maar links- of rechtsom waren er óf minder huizen in de wijk om openbare plekken te creëren óf je komt in de situatie waarin je nu zit).
Nee dat snap ik en volgens de letter van de wet heb je ook gelijk. Het ging mij erom dat dit in mijn ogen in de praktijk geen werkbare situatie is. Officieel moet ik daar dan geen hek plaatsen, iedereen kan lekker de tuin inlopen. Of ik zet een hekwerk naast de auto wat er ook niet uitziet. Kortom dit is op papier leuk bedacht om aan het bestemmingsplan te voldoen en niks meer.
Het ging mij op praktische ervaringen hoe hiermee om te gaan als je er toch een tuin van wilt maken. Neemt niet weg dat je het niet met mij eens kan zijn, maar dat is niet de vraag. Ons idee was om een hek te plaatsen met een schuif/draaideur die breed genoeg is om een 'auto' naar binnen te kunnen rijden. De plek zelf zoveel mogelijk open te houden mocht een BOA een slechte dag hebben. Zo te lezen is dit wat in de praktijk vaker voorkomt en dat is prima.
Dat is eigenlijk het enige wat ik wilde weten, maar het zegt denk ik ook genoeg (gezien de reacties) dat dit gewoon niet werkbaar is in de praktijk. Meer mensen lopen hier tegenaan, ook dus mensen die zich irriteren aan volk zoals ons die er geen parkeerplek van willen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monaldo
[...]

Ik kan niks doen aan jouw persoonlijke frustraties. De situatie bij ons is zelfs dat wij maar 1 auto hebben en 2 eigen parkeerplaatsen hebben waarvan dus 1 in de tuin. Moet ik die dan vrijhouden voor een onzichtbare auto aangezien het onze plek is? Of de andere parkeerplaats waar we voor betaald hebben gratis weggeven aan iemand?
Je kan het er niet mee eens zijn, maar het woord openbaar staat ergens voor. Dus ja ook mensen met 10 eigen parkeerplaatsen mogen daar parkeren, dat is nou eenmaal openbaar. Snap dat het miss asociaal klinkt, zo bedoel ik het niet, maar jij strooit alleen met aannames en persoonlijke slechte ervaringen waar ik niks aan heb voor mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

monaldo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:57:
[...]

Ik kan niks doen aan jouw persoonlijke frustraties. De situatie bij ons is zelfs dat wij maar 1 auto hebben en 2 eigen parkeerplaatsen hebben waarvan dus 1 in de tuin. Moet ik die dan vrijhouden voor een onzichtbare auto aangezien het onze plek is? Of de andere parkeerplaats waar we voor betaald hebben gratis weggeven aan iemand?
Je kan het er niet mee eens zijn, maar het woord openbaar staat ergens voor. Dus ja ook mensen met 10 eigen parkeerplaatsen mogen daar parkeren, dat is nou eenmaal openbaar. Snap dat het miss asociaal klinkt, zo bedoel ik het niet, maar jij strooit alleen met aannames en persoonlijke slechte ervaringen waar ik niks aan heb voor mijn vraag.
wat iedereen inclusief jij en ik vinden is beperkt relevant. wat relevant is is wat in je koopcontract/kettingbeding staat.

Bij mij staat daar '2 plekken handhaven en gebruiken'. Door het vele thuiswerken is dat in de praktijk 1 plek benutten en 1 lege plek (auto weggedaan) .

Praktisch gezien zou ik in jouw geval het zo doen dat je er in ieder geval makkelijk weer een parkeerplek van kan maken. Afschermen bijvoorbeeld met een hek dat open en dicht kan of desnoods verplaatst na een waarschuwing, of een verplaatsbare haag in bakken.

edit (saaie meeting): hier nog een -oud- voorbeeld van een geval waarbij de bewoner een kleinere dan bedoelde parkeerplaats in stand hield en de gemeente er voor naar de rechter ging https://www.recht.nl/rech...ECLI:NL:RBALK:2012:BV8694

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1279036 op 14-04-2021 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tja, ze zullen misschien niet controleren of er daadwerkelijk een auto staat, maar het moet dus wel mogelijk blijven om er te parkeren.

Sidenote: als je vantevoren al weer dat dit een randvoorwaarde is, en je weet dat het gevolg is dat jij de tuin te klein gaat vinden, waarom koop je het huis dan? Je spreekt eerder al van een postzegeltuin naar een kaboutertuin. Er zal waarschijnlijk een reden zijn waarom er privé parkeerplekken worden ingetekend. Blijkbaar wil jij helemaal geen eigen parkeerplekken, dus misschien is dit gewoon niet het geschikte huis voor je.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeroenneman op 14-04-2021 10:42 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
We wilden graag een nieuwbouwwoning in deze wijk, 2 onder 1 kap vonden we te duur, rijtjeshuis te klein. Dus dan kom je op hoekhuizen en die zijn met zo een parkeerplaats in de tuin. Dus ja we wisten het, het is een overweging in het totaalplaatje maar dan willen we alsnog kijken hoe we in de praktijk zoveel mogelijk van de postzegeltuin kunnen behouden als tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
Anoniem: 1279036 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:27:
[...]edit (saaie meeting): hier nog een -oud- voorbeeld van een geval waarbij de bewoner een kleinere dan bedoelde parkeerplaats in stand hield en de gemeente er voor naar de rechter ging https://www.recht.nl/rech...ECLI:NL:RBALK:2012:BV8694
Zit achter login. Officiële bron van de uitspraak: https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBALK:2012:BV8694

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Bizar dat in dit geval de bewoner gewoon haar auto daar parkeert, maar omdat het niet aan de standaard maten voldoet (ondanks dat niemand anders daar mag parkeren) toch niet in het gelijk wordt gesteld.....wow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
Ik snap de uitspraak ook niet helemaal.
[..] Evenmin is in geschil dat de parkeerplaats geschikt moet zijn voor het parkeren van een auto.
Ok, er kan dus geparkeerd worden.
[..] dat zij zich door onderzoek nader op de hoogte stelt van de betekenis die naar de bedoeling van de opstellers ervan aan het beding moet worden toegekend,
Haviltex. Bedoeling lijkt me dat er geparkeerd kan worden, en dat doet mevrouw ook. Als mevrouw een BMW X7 zou hebben, zou dan het belang van de gemeente gediend zijn met die standaardmaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Djordjo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:12:
Ik snap de uitspraak ook niet helemaal.

[...]

Ok, er kan dus geparkeerd worden.

[...]

Havilex. Bedoeling lijkt me dat er geparkeerd kan worden, en dat doet mevrouw ook. Als mevrouw een BMW X7 zou hebben, zou dan het belang van de gemeente gediend zijn met die standaardmaat?
gaat een beetje offtopic maar ik denk dat de gemeente van mening was dat een parkeerplek geschikt moest zijn voor 'een auto' , niet specifiek die van de dame in kwestie. Een parkeerplek voor 'een auto' is blijkbaar in nederland een plek van 2,5 x 5.

originele link naar uitspraak kwam bij mij trouwens uit google, van daaruit niet inloggen, maar bij link die ik vervolgens uit adresbalk geplakt had dus wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 15:33
Ik heb zelf ook een aantal jaren een verplichte parkeerplaats in het bezit gehad, dit stond allemaal duidelijk in het contract omschreven, en bij de koop werd destijds ook al aangegeven je bent verplicht de parkeerplaats in stand te houden maar er is helemaal niemand die jou kan verplichten de parkeerplaats ook daadwerkelijk te gebruiken.

Er waren meer dan 2 openbare parkeerplaatsen per woning voor de 16 aanwezige woningen, 8 met een verplicht parkeervak op eigen grond en 8 zonder, geen enkele bewoner van deze 8 met verplichting parkeerde ook daadwerkelijk op eigen grond, en zelfs met verjaardagen was er nog genoeg ruimte om te parkeren.

Maarrrr, wij met nog 2 anderen besloten dan maar na een jaar of 2 dat vak ook bij de tuin te betrekken alles netjes aangelegd etc. en binnen een maand brief op de mat aanpassen binnen x weken zo niet boete a €x.xxx en wordt per dag verhoogd met €100 o.i.d.. dus als de bliksem maar weer toegankelijk gemaakt en de rest met ons :P.

Het is dus denk ik heel erg afhankelijk van de aanwezige parkeergelegenheid en het autobezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je ziet ook fluctuaties naar gelang de leeftijd van de wijk. Het gaat zeker als het nieuw is in golven
Stel krijgt kinderen, meestal 2 auto's
Kinderen worden ouder, maar gaat meestal vrij goed
Kinderen halen rijbewijs, kan zo doorgroeien naar 4 plekken in het weekend.
Kinderen krijgen partner en als ze nog niet samenwonen, kunnen er zo 2 auto's bijkomen. Dan zit je al op 6. Paar jaar later is het spul uitgevlogen, en dan zakt de behoefte weer naar 2 met weer 4 bij bezoek. Als stel met pensioen gaat, blijft er meestal 1 auto over. Vallen deze cycli samen, dan kan de piek een factor 5-6 verschillen.

Hier in de wijk zag je dat ook heel goed. Waarbij je jaren nergens de auto kwijt kon bij bezoek aan mijn schoonouders, is het nu parkeerhofje daar vrijwel verlaten en kan je makkelijk overal staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
[...]

Niemand dwingt je om dit huis te kopen. Je betaalt waarschijnlijk een hoop geld voor die postzegel tuin incl parkeerplaats. Dat weet je toch vantevoren? Dan moet je het niet kopen.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monaldo
mevrouwKees_1 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:56:
[...]

Niemand dwingt je om dit huis te kopen. Je betaalt waarschijnlijk een hoop geld voor die postzegel tuin incl parkeerplaats. Dat weet je toch vantevoren? Dan moet je het niet kopen.
Misschien beter als je eerdere posts leest ipv zinloos te provoceren |:(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
monaldo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:04:
[...]

Misschien beter als je eerdere posts leest ipv zinloos te provoceren |:(
Ik provoceer niet. Het is toch een feit?Je vindt de tuin te klein (postzegel, kabouter) en moppert over de parkeerplaats. Dat is iets waar je voor kiest als je het huis koopt. Als je een grotere tuin wil en/of niet wilt parkeren in je eigen tuin dan zoek je dus een ander huis. Je zit vast aan de voorwaarden die bij de aankoop horen van dit huis. Sorry dat ik je niet naar de mond praat. Just my opinion. Staat het je niet aan, lees je het niet of negeer je het antwoord. Fijne dag :)

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
@mevrouwKees_1 Je opmerking is al door meerdere mensen in dit topic gemaakt en voegt niets toe aan de discussie.
@monaldo Zou je de tekst van de koopakte/kettingbeding kunnen plaatsen? En/of de bepaling in het bestemmingsplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Djordjo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:28:
@mevrouwKees_1 Je opmerking is al door meerdere mensen in dit topic gemaakt en voegt niets toe aan de discussie.
@monaldo Zou je de tekst van de koopakte/kettingbeding kunnen plaatsen? En/of de bepaling in het bestemmingsplan?
Dit is wat ik er over kan vinden:

Realisator en de eventuele opvolgende eigenaren of beperkt gerechtigden verbinden zich tegenover de gemeente om de parkeergelegenheid (parkeerplaats en/of garage) op eigen erf in stand te houden c.q. te onderhouden zodanig dat de parkeergelegenheid van de openbare weg af voor motorvoertuigen toegankelijk is.

De kopers van de bouwnummers zijn ermee bekend dat de door hen gekochte in de tuin gelegen stallingplaats in stand dient te worden gehouden c.q. te worden onderhouden, zodanig dat parkeergelegenheid vanaf de openbare weg voor motorvoertuigen toegankelijk is en
dat deze verplichting ook aan hun opvolgend kopers dient te worden doorgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
mevrouwKees_1 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:33:
[...]

Ik provoceer niet. Het is toch een feit?Je vindt de tuin te klein (postzegel, kabouter) en moppert over de parkeerplaats. Dat is iets waar je voor kiest als je het huis koopt. Als je een grotere tuin wil en/of niet wilt parkeren in je eigen tuin dan zoek je dus een ander huis. Je zit vast aan de voorwaarden die bij de aankoop horen van dit huis. Sorry dat ik je niet naar de mond praat. Just my opinion. Staat het je niet aan, lees je het niet of negeer je het antwoord. Fijne dag :)
Je blijft ook lekker doorgaan he. Je had de keuze om niet te blijven provoceren maar blijft het toch lekker doen, ach ja ieder z'n pleziertje.
Deze hele post is een vraagstelling, miss moet je les begrijpend lezen volgen. Mijn vraag was of iemand hier ervaring mee heeft. Ik vraag niet wat je ervan vindt en wat jij wel of niet zou doen.
Schijnbaar is voor jou de wereld heel erg zwart/wit, je kiest a of je kiest b. Zo ziet mijn wereld er gelukkig niet uit!
Wat betreft het huis is het een optelsom van pluspunten en minpunten (volgens mij is dat vaak in het leven ;) ), dat ik vervolgens nu een praktische manier zoek om een minpunt weg te werken is aan mij. Ik probeer hier op het forum hulp te zoeken bij mensen die hiermee ervaring hebben. Dat jij mij in deze situatie eerder gaat afbranden dan helpen zegt denk ik genoeg ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:45
monaldo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:54:
[...]

Realisator en de eventuele opvolgende eigenaren of beperkt gerechtigden verbinden zich tegenover de gemeente om de parkeergelegenheid (parkeerplaats en/of garage) op eigen erf in stand te houden c.q. te onderhouden zodanig dat de parkeergelegenheid van de openbare weg af voor motorvoertuigen toegankelijk is.

De kopers van de bouwnummers zijn ermee bekend dat de door hen gekochte in de tuin gelegen stallingplaats in stand dient te worden gehouden c.q. te worden onderhouden, zodanig dat parkeergelegenheid vanaf de openbare weg voor motorvoertuigen toegankelijk is en
Dit stukje zegt alles. Er moet een parkeerplaats op eigen terrein zijn. Of je het gebruikt of niet is aan jouw. Ik zou van jouw parkeerplaats een terras maken. Zet makkelijk verplaatsbaar meubilair neer. (BBQ op wielen, stapelstoelen, whatever). Zet er een grote poort voor. Komt er iemand klagen schuif je de spullen aan de kant en is de parkeerplaats terug. Met mooi weer schuif je alles weer op het terras en "vergeet" je op te ruimen. Je zal om het feit dat dat stukje van jouw tuin altijd bestraat moet zijn heen moeten werken.

Voor overdekken zou je een zonnedoek of iets dergelijks kunnen overwegen. In elk geval iets van tijdelijke aard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Seriph schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:27:
[...]

Dit stukje zegt alles. Er moet een parkeerplaats op eigen terrein zijn. Of je het gebruikt of niet is aan jouw. Ik zou van jouw parkeerplaats een terras maken. Zet makkelijk verplaatsbaar meubilair neer. (BBQ op wielen, stapelstoelen, whatever). Zet er een grote poort voor. Komt er iemand klagen schuif je de spullen aan de kant en is de parkeerplaats terug. Met mooi weer schuif je alles weer op het terras en "vergeet" je op te ruimen. Je zal om het feit dat dat stukje van jouw tuin altijd bestraat moet zijn heen moeten werken.

Voor overdekken zou je een zonnedoek of iets dergelijks kunnen overwegen. In elk geval iets van tijdelijke aard.
overdekken kan prima, zolang er maar een auto onder past lijkt me, een carport is ook een parkeerplaats. en als je t een beetje creatief aanpakt (met bijv verplaatsbaar hek) heb je best of both. In natte koude seizoen dichtbij huis (extra) eigen parkeerplek, in de zomer een zitplek totdat er onverhoopt strict gehandhaafd wordt en je naar permanente winterstand over zou moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Seriph schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:27:
[...]

Dit dachten wij ook idd, vroeg me gewoon af of iemand hier in de praktijk ervaring mee had.
Verwacht/hoop op deze manier weinig problemen te ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliptop
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:36
Alles staat of valt met de handhaving en die zul je helaas pas in de praktijk ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Anoniem: 1279036 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:28:
zou er lekker parkeren, erg fijn zeker als je evt elektrisch gaat rijden.
En dan een carport neerzetten met een dak van zonnepanelen. Een powerwall (al dan niet de veel te dure van Tesla) er bij en je kan vrijwel zonder verdere energiekosten je electrische auto rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertvink
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-06-2021
monaldo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:54:
[...]

In omschrijving staat motorvoertuig. Onder motorvoertuigen vallen ook motoren, brommers en snorfietsen (als ik het goed zeg). Dus als je er een plek maakt waar een motor staat en er een poortdeur maakt waar een motor door heen kan, volstaat dit aan de eis en lijkt het me dat de gemeente geen poot heeft om op te staan. :P

P.s. zelf ook een nieuwbouwwoning met parkeerplek in de achtertuin, geen idee hoe de buurt hier straks mee omgaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Geertvink op 25-05-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:37
Geertvink schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:19:
[...]

In omschrijving staat motorvoertuig.
Er staat ook parkeerplek, en een stukje terug staat een rechterlijke uitspraak waarin ze niet meegingen met een creatieve opvatting over het formaat daarvan.

https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBALK:2012:BV8694

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geertvink
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-06-2021
O88088 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:07:
[...]

Er staat ook parkeerplek, en een stukje terug staat een rechterlijke uitspraak waarin ze niet meegingen met een creatieve opvatting over het formaat daarvan.

https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBALK:2012:BV8694
Als er een vak van 2,5 m bij 5 m beschikbaar is in de tuin en er via de poortdeur toegang is voor een motor is dit vak bereikbaar. Of ga ik dan iets te kort door de bocht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:03

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Geertvink schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:19:
[...]

Als er een vak van 2,5 m bij 5 m beschikbaar is in de tuin en er via de poortdeur toegang is voor een motor is dit vak bereikbaar. Of ga ik dan iets te kort door de bocht ;)
Heb je direct voldoende ruimte om fatsoenlijk te keren met de motor om de tuin weer uit te kunnen rijden.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Pagina: 1