Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-06 19:50
Ik maak nu dagelijks gebruik van twee verschillende computers; een laptop voor mijn studie en een desktop voor gamen. Echter gebruik ik voor beide andere randapparatuur; ik heb een mechanisch toetsenbord die ik alleen op mijn desktop aangesloten heb, en als ik op mijn laptop werk gebruik ik gewoon mijn laptop toetsenbord. Mijn headset plug ik zelf handmatig elke keer in en uit de computers als ik switch. Als ik op mijn laptop werk gebruik ik mijn desktop scherm als tweede monitor.

Eigenlijk is dit best onhandig en zonde, dus daarom lijkt het mij fijn om al mijn randapparatuur zowel aan mijn laptop als aan mijn desktop aangesloten te hebben, zodat ik gewoon zonder veel moeite kan switchen, en voor beide hetzelfde grote scherm kan gebruiken. Het betreft de volgende randapparatuur: 1. toetsenbord (USB 2.0) 2. muis (USB 2.0) 3. tekentablet (USB 2.0) en 4. headset (3.5mm), en als optionele bonus 5. externe harde schijf (USB 3.0)

Online vind ik wel het bestaan van simpele usb switches en/of hubs die aan mijn eisen voldoen, dus 2 voorbeelden die ik gevonden heb: USB switch 1 en: USB switch 2, en ik heb er nog wel meer gezien. Ik zag ook het alternatief om in serie eerst een usb 3.0 switch en dan daaraan een usb hub, met daar weer aan al mijn randapparatuur, aan elkaar te linken.

Maar zelf weet ik totaal niet of deze producten wel goed geschikt zijn voor mijn eisen. Mijn budget zit ongeveer op €50, maar dat budget is niet zo nauw. Als jullie iets beters weten wat ook flinke meerwaarde bied ben ik wel bereid meer te betalen, maar niet echt boven de +/- €100.

Dus in het kort: ik wil gewoon als ik thuis kom mijn laptop kunnen aansluiten op: 1. hdmi, 2. oplader en 3. een enkele USB om dan simpel verder te kunnen werken met dezelfde randapparatuur als die ik met mijn desktop deel.

Echter had ik nog een paar vraagtekens bij deze switches:
1. Ik weet helemaal niks van merken en kwaliteit, dus ik weet niet echt waar ik op moet letten, welke merken goed zijn, en welke ik zou moeten kopen.
2. voor mijn gamen wil ik geen tot nauwelijks extra latency, dus ik vroeg me af of zo'n interventie van een switch merkbaar is als ik FPS op 144hz speel. -edit- Ik heb net een youtube video gezien die aangeeft dat dit geen extra latency oplevert.
3. Ik kan geen switches/hubs vinden die een 3.5mm aansluiting hebben, dan kan ik gewoon een goedkope adaptor kopen, maar zorgt dit voor een reductie in kwaliteit?
4. Zijn er betere/makkelijkere oplossingen die ik nu over het hoofd zie?

[ Voor 7% gewijzigd door markdm op 13-04-2021 18:51 ]

steam: failsnail, Letterbox

Beste antwoord (via markdm op 14-04-2021 20:30)

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik heb zelf langs deze switch gekocht en dat bevalt tot nu toe zeer prima. In het kort is het belangrijkste om op te letten of je een USB 3.0 switch koopt, het is anno 2021 gewoon zonde om USB 2.0 hardware aan te schaffen. Daarnaast moet je ook opletten wat je eraan hangt. Die ene USB poort moet tenslotte wel alle apparaten van stroom kunnen voorzien. Je hebt dus ook een USB hub met voeding.

Qua geluid is het heel afhankelijk van wat je nu hebt staan. Zelf gebruik ik altijd een headset en als ik speakers wil gebruiken plug ik een kabeltje heen en weer tussen mijn laptop en PC. Mijn ervaring is dat USB naar 3.5mm jack de kwaliteit zeker niet bevorderd, als dat uiteraard weer afhankelijk van de converter, speaker en wat je gewend bent.

Een andere optie is om in plaats van een USB switch naar een KVM switch te kijken zoals deze (random selectie uit de pricewatch). Deze bieden vaak support voor zowel beeld, audio als USB apparaten. Echter komt dit ook met een heel ander prijskaartje en hebben die dingen vaak minder USB poorten ed.

[ Voor 11% gewijzigd door n9iels op 13-04-2021 17:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Niet online
Ik heb zelf langs deze switch gekocht en dat bevalt tot nu toe zeer prima. In het kort is het belangrijkste om op te letten of je een USB 3.0 switch koopt, het is anno 2021 gewoon zonde om USB 2.0 hardware aan te schaffen. Daarnaast moet je ook opletten wat je eraan hangt. Die ene USB poort moet tenslotte wel alle apparaten van stroom kunnen voorzien. Je hebt dus ook een USB hub met voeding.

Qua geluid is het heel afhankelijk van wat je nu hebt staan. Zelf gebruik ik altijd een headset en als ik speakers wil gebruiken plug ik een kabeltje heen en weer tussen mijn laptop en PC. Mijn ervaring is dat USB naar 3.5mm jack de kwaliteit zeker niet bevorderd, als dat uiteraard weer afhankelijk van de converter, speaker en wat je gewend bent.

Een andere optie is om in plaats van een USB switch naar een KVM switch te kijken zoals deze (random selectie uit de pricewatch). Deze bieden vaak support voor zowel beeld, audio als USB apparaten. Echter komt dit ook met een heel ander prijskaartje en hebben die dingen vaak minder USB poorten ed.

[ Voor 11% gewijzigd door n9iels op 13-04-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
n9iels schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:03:

Bedankt voor de reactie! :) Die switch die jij stuurde ziet er voor mijn eisen wel goed uit, dan vind ik het zelf ook niet zo heel erg om mijn headset als enige wel handmatig het kabeltje heen en weer te pluggen. Ik ga dan ook even kijken of zo'n duurdere KVM switch enig voordeel voor mij bied.

Dan over de switches met voeding, dat is inderdaad iets waar ik zelf nog niet over nagedacht heb. Hoe zou ik er achter kunnen komen of mijn laptop en/of desktop genoeg stroom kan leveren via die ene USB poort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Niet online
Hoe zou ik er achter kunnen komen of mijn laptop en/of desktop genoeg stroom kan leveren via die ene USB poort?
Beetje lastig te zeggen, een standaard USB poort levert zo'n 500mA. Ik denk dat zowel jou tekentablet als externe HDD aansluiten teveel gaat worden voor een enkele USB poort. Overigens heeft de hub waar ik naar linkte ook een micro-usb aansluiting. Gebruik een standaard telefoon adapter (5V minimaal 1A) en dan zou je goed moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:49
Heb zelf een tijdje terug dit ding besteld en dat werkt perfect.
1 klein knopje op mijn bureau waar ik gewoon kan switchen tussen werk-laptop en PC.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
n9iels schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:27:
[...]

Beetje lastig te zeggen, een standaard USB poort levert zo'n 500mA. Ik denk dat zowel jou tekentablet als externe HDD aansluiten teveel gaat worden voor een enkele USB poort. Overigens heeft de hub waar ik naar linkte ook een micro-usb aansluiting. Gebruik een standaard telefoon adapter (5V minimaal 1A) en dan zou je goed moeten zitten.
Thanks! Dan koop ik nu gewoon dezelfde switch als jij ook gekocht had, dat lijkt me een goede oplossing.
Pindakaas schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:27:
Heb zelf een tijdje terug dit ding besteld en dat werkt perfect.
1 klein knopje op mijn bureau waar ik gewoon kan switchen tussen werk-laptop en PC.
Ook bedankt voor de reactie! Dat ziet er ook wel uit als een fijn ding, vooral met dat ene knopje op je bureau wat de kabel management een stuk beter maakt. Echter ga ik denk ik toch voor het product die @n9iels linkte, aangezien die dus een micro-usb voor extra voeding heeft. Daarnaast ben ik zelf ook niet van plan om mijn scherm ook via de switch aan te sluiten, aan de ene kant is alles via een zo'n apparaat wel fijner, maar ik wil wel via displayport 144hz als ik ga gamen.

Pagina: 1