Aankoop nieuwe TV en Soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:07
Mede-Tweakers,

Momenteel ben ik in het bezit van een Sony Bravia KDL-50W828B en een Sony N7200w 5.1 systeem.
Werkt opzich prima. TV aan, en geluid systeem gaat aan.

Aan het geluidsysteem hangt momenteel:
- PC via HDMI 1 en werkt met 5.1 als ik game, netflix of een film kijk
- PS4, TV kastje en Switch met een HDMI splitter op HDMI 2. Werkt naar mijn idee ook naar behoren.

Nu wil ik in de nabije toekomst zowel de TV als het geluid systeem vervangen.
Dit wil ik eigenlijk doen door aan de voorkant een soundbar te hangen, maar wel één met achterspeakers.
Dolby Atmos is leuk, maar niet perse een vereiste.

Als TV wordt het voor 99% zeker een LG OLED dus of de ''LG OLED55CX6LA'' of 2021 model.
Dat wordt Netlix, Videoland en Disney+ voortaan via de TV afgespeeld. Wat het minste problemen geeft met Atmos afspelen gok ik zelf.

Nu ben ik me aan het verdiepen in soundbars en heb het idee dat ze allemaal precies niet bieden wat ik vraag.

De Samsung Q950T heeft op papier alles wat ik vraag. Maar de software schijnt dusdanig buggy te zijn dat de eArc in combinatie met Dolby Atmos niet werkt. En zoals ik al aangaf heb ik veel apparaten en wil deze direct op de TV aansluiten en niet meer op de geluidsystemen. Dit systeem heeft dus ook geen LPCM support, waardoor ik dus terug val in kwaliteit als ik de PC aansluit.

Daarnaast is de Sonos Arc een optie. En dan met der tijd wat surrounds kopen. De software schijnt gewoon goed te werken. Echter heeft de Arc weer geen DTS support en 0 HDMI poorten voor externe apparaten. Nu wil ik dat liever niet. Alleen als dit noodzakelijk is.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij tips geven of verzekeren vanuit ervaring dat 1 van de 2 voor mij het beste werkt?

[ Voor 3% gewijzigd door Dubrillion op 13-04-2021 13:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wat is je budget en waarom niet een Sony OLED?
Ik heb de Sony 55A89 die heeft uit zichzelf al een prachtig geluid.
Maar als je nu al een 5.1 systeem hebt zal een soundbar altijd tegenvallen, dan kun je beter naar een goede receiver kijken, weet niet of de huidige boxen bevallen anders kun je die misschien nog aansluiten op de receiver.

[ Voor 20% gewijzigd door HereIsTom op 13-04-2021 17:30 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
Bedankt voor je reactie.

Wat is het grote verschil met de LG en Sony OLED TVs? Naar mijn idee zijn de LG TVs geschikter om te gamen en ook in gebruik met de nieuwste consoles.

Ik heb inderdaad nu een 5.1 systeem. Dit systeem hangt direct naast de TV en heeft toentertijd 500 euro gekost. Nu zetten wij het systeem nooit meer weg hard in verband met kleintjes. En willen we graag gewoon een wat compacter systeem.

Daarom kwamen we op een soundbar als de Q950T en Arc. Budget mag best rond de 1000 EUR liggen. Losse receiver en speakers zie ik niet zitten. Ik heb juist dit weekend nieuw behang geplaatst en besloten om de speakers te vervangen voor een soundbar. De huidige speakers zitten gesloten aan dit systeem. En kunnen naar mijn idee niet zomaar opnieuw gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik heb hier ook een PS5 aan de Sony A89 hangen en werkt prima.
Voordeel van de Sony A89 vonden wij o.a. het geluid, de TV zelf speelt o.a. al Dolby Atmos en DTS af.
Dus je zou, als je deze TV zou willen kopen, eerst het geluid van de TV zelf kunnen proberen, dan kun je altijd nog een soundbar kopen als je het niet goed vindt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Paar opmerkingen adhv je wensen:

Atmos op een soundbar (of televesie) is altijd een gimmick omdat het teruggeschroefd wordt van echte hoogtespeakers, naar je soundbarspeakers. Meer dan doen alsof dat je Atmos hebt, gaat het niet echt niet worden. Daar zou ik me bij de aankoop van een soundbar dus sowieso niet druk om maken.

Dan je wens om alles op de tv aan te sluiten: over hoeveel apparaten hebben we het? De meeste televisies zullen niet veel verder komen dan 4 hdmi-aansluitingen, dat geldt ook voor de LG CX en C1. Daarvan ga je er dus 1 voor je soundbar gebruiken en houd je er dus nog 3 op je tv over. Dat zijn niet "veel apparaten" je ontkomt er niet aan om je soundbar ook als hub te gebruiken, alleen zijn aansluitingen op een soundbar schaars. Sowieso wordt het doorgaans als best practise geacht om al je hdmi-apparaten ook op je av-hub aan te sluiten. Dat kan zijn een soundbar (maar die zijn net als tv's vaak heel beperkt in het aantal aansluitingen) of beter nog een receiver. De Sonos ARC heeft als ik het goed zie maar 1 HDMI-ingang en die wordt gebruikt voor je TV. De Samsung Q950T heeft HDMI-ingangen, waarvan 1 bestemd is voor je tv.

Je wil geen receiver vanwege het volume? Ook een receiver kan toch op laag volume spelen een een soundbar op hoog volume? En over wat voor speakers hebben we het precies die je nu nog hebt en denkt niet te kunnen hergebruiken? Als het gewoon passieve dingen zijn met een standaard kabeltje eraan, passen ze op elke receiver.

Wat boven mij ook gezegd werd, je gaat er met een soundbar bijna altijd in mogelijkheden, aansluitingen én audiokwaliteit op achteruit. Die koop je vooral omdat je kleiner/compacter wil zoals je zelf al zegt, maar houd dan rekening met de beperkingen. Ik wil hiermee niet zeggen dat je keuze voor een soundbar niet goed is, want die keuze moet je zelf maken natuurlijk.

Terug naar je wens om toch voor een soundbar te gaan: wat moet ie dan echt kunnen? Heb je aan 3 HDMI-aansluitingen op je tv en evt 1 extra op je soundbar genoeg opties voor je al je apparaten? Welke audio-codecs wil je sowieso kunnen horen? Heb je bijv. blu-rays met Dolby TrueHD? Wil je Spotify of Apple Airplay horen? Etc

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubrillion
Bedankt voor de reacties tot dus ver.

Mijn huidige set is een Sony N7200w:
pricewatch: Sony BDV-N7200W

Dit is een kant en klaar set. En we willen dus van deze grote voor en achter speakers af. We gebruiken dit set op maximaal 40 a 50% van de volume. En ik vind het niet erg om een beetje in te leveren op geluidskwaliteit. Al gok ik dat dit al niet de hoogste standaard is om mee te beginnen. Al mijn externe apparaten (lees: PC, Switch, PS4 en TV receiver) zitten op het set aan gesloten. Deze stuurt het ongeacht wat ik doe op welk apparaat in 5.1 door.

Muziek wordt vooral afgespeeld op Google Speakers en dus wordt het set alleen nog gebruikt als de TV aan staat.

In de toekomst wil ik het liefst een soundbar met achterspeakers. Dus kwam ik op deze uit: pricewatch: Samsung Cinematic Q-series HW-Q950T
Deze heeft 2 externe ingangen. Maar schijnt dus geen stabiele LPCM doorvoer te hebben. Waardoor de PC niet lekker gebruikt kan worden. De PC wordt nu nog gebruikt voor gamen, streamen en films kijken.

De andere optie is: pricewatch: Sonos Arc Zwart. Voordeel van deze is de stabiele software. Nadeel is dat er geen uitgangen op zitten. En we dus altijd gebonden zitten om het via de TV te doen.

Dolby Atmos is inderdaad een leuke gimmick. Niet verreist, maar wel leuk.
Uiteindelijk wil ik dat de soundbar het gewoon doet op het moment dat de TV aangaat en alles doorstuurt in 5.1 wat er gevraagd wordt. Ongeacht de ondersteunde codecs van TV en Soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Argumenten om voor LG OLED-televisies te kiezen:
  • WebOS
  • Het best geoptimaliseerd voor spellen
  • Magic Remote
  • Vaak goedkoper dan Sony
Argumenten om voor Sony OLED-televisies te kiezen:
  • Android
  • Betere geluidsinstallaties in de TV
  • Motion-processing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
Duidelijke lijst!

Ik ben wel een voorstander van Android. Al schijnt WebOs wel gewoon goed te zijn.
Mij gaat het erom dat eArc goed werkt en HDMI 2.1 voor de toekomst met gamen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verkeerde knop gedrukt. Never mind

[ Voor 97% gewijzigd door Jorgen op 14-04-2021 15:37 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1