Geld gevraagd voor retour laptop, normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-05 01:33
Ik heb vorige week donderdag deze laptop gekocht: https://www.expert.nl/asus-vivobook-17-d705ba-bx040t-grijs

Eerst heb ik met ze gewhatsappt en gevraagd om een afspraak om hem in de winkel uit te proberen en kopen, maar dat kon niet omdat ze hem niet op voorraad hadden. Toen maar via de website gekocht en thuis laten bezorgen.

De laptop was op vrijdag bezorgd, maar door een drukke werkdag heb ik hem zaterdag pas uitgeprobeerd.

Wat een vreselijk ding.

Hij is trager dan mijn 6 jaar oude laptop (zie mijn andere topic), kreeg al lag als Chrome en Windows Verkenner samen open waren, en toen ik zo'n benchmark tool uitvoerde kwam eruit dat hij zeer slecht presenteerde. Ook werd hij zeer warm van onderen en vond ik het vervelend dat het scherm dimde als je hem van de stroom haalde (heb wel even snel gekeken of dat te veranderen was, misschien is die mogelijkheid er wel maar ik zag hier geen optie voor- maar ik had al besloten hem niet te gaan houden dus heb niet verder gekeken). Dus ik had heb hem weer netjes in de doos gedaan en retour aangemeld.

Nu kreeg ik vandaag een telefoontje waarin gezegd is dat omdat ik hem aan heb gehad en gegevens heb ingevoerd, ik 50 euro moet betalen voor retour omdat ze hem moeten wissen.

Wtf? Dat is mij nergens van tevoren vermeld, en toch belachelijk want hoe kan je anders een laptop uittesten? Als je hem voor het eerst aanzet krijg je letterlijk meteen het scherm voor je persoonlijke installatie, er is geen manier om hem uit te testen zoals je in de winkel zou doen zonder die stappen te doorstaan. En sinds mijn probleem vooral de snelheid is, zou ik dit nooit hebben kunnen weten zonder dat ding aan te zetten en uit te proberen zoals in de winkel (wat ik heb geprobeerd van te voren, maar niet mogelijk was volgens hun).

50 euro is veel geld voor mij en ik vind dit echt niet normaal. Maar is dat het wel of ben ik gerechtigd om bezwaar te gaan maken?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:50
Wat mag je met het product doen tijdens de bedenktijd?
Je moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wilt houden. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag de verpakking openmaken om het product te bekijken, mits je dit netjes doet.

Je mag het product niet daadwerkelijk gebruiken als je nog niet weet of je het houdt. De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.

https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retourneren

Aanzetten was wel nodig om het product te kunnen beoordelen dus mijns inziens hoef je niet te betalen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@croissantje13 niks op geïnstalleerd?
Geen programma's spelletjes etc.?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
Volgens hun mocht ik niets meer doen dan de laptop aanzetten en kijken of er geen duidelijke gebreken zoals dode pixels oid waren. Verder uittesten betekent al betalen, omdat ze dan een reset moeten doen.

Ben ik gek om te denken dat die kosten dan op hun zouden moeten vallen? Naar mijn idee valt de snelheid en de hardware testen gewoon onder 'beoordelen of je hem wilt houden', niet in gebruik nemen. Als ik nou een heel weekend er mee gewerkt zou hebben, amai. Maar ik heb hem letterlijk minder dan een uur aangehad, alleen Chrome en die benchmark tool geïnstalleerd, en verder niets mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
jack zomer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:57:
@croissantje13 niks op geïnstalleerd?
Geen programma's spelletjes etc.?
Alleen Chrome en een benchmark tool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zou hem resetten (fresh start heet dat oid in Win10) en gewoon onder koop op afstand retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:22
Of je in het recht staat weet ik niet. Recentelijk heb ik zelf ook iets retour willen sturen, maar dat mocht ook niet (ging niet om een laptop), dus ergens begrijp ik je frustratie wel. Was een product van 5 tientjes, maar ging er verder geen moeite in stoppen omdat het mij de tijd gewoon niet waard is.

Los daarvan;
Bij het retour sturen van een laptop zou ik 'm sowieso even resetten :-) Al is het alleen maar om geen persoonlijke gegevens zoals een account achter te laten. En wellicht voor de volgende keer maar gewoon een laptop kopen die je wel kunt testen in een winkel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
Ik heb hem al gereset maar blijkbaar accepteert de winkel dat niet. Ze 'moeten' het zelf nog eens doen en dat kost 50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:05
Expert verkoopt wel vaker van dit soort onzin.

Ik dacht, ik doe lief en koop bij mijn lokale Expert een setje Sonos speakers.
Ik vroeg (gelukkig) nog even over de retourvoorwaarden, want als hij niet in m'n smarthome zou werken ging hij terug:
"Nee meneer, zodra u hem aanzet mag hij niet meer retour"

....Ok? Dan haal ik hem wel bij CoolBlue.

Volgens de verkoper had het met activaties te maken, echter na navraag bij zowel CoolBlue als Sonos zelf bleek het nogal onzin te zijn aangezien het ontkoppelen van het device zeer eenvoudig is.

Heb je iets van rechtsbijstand? Want ik ben heel erg benieuwd of ze met dit soort praktijken weg kunnen komen. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je basis functionaliteit van een laptop mag testen, in de winkel mag dat toch ook?
(al doet volgens mij Rechtsbijstand niets onder een bepaald bedrag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:46
Flapperbol schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:44:
Expert verkoopt wel vaker van dit soort onzin.

Ik dacht, ik doe lief en koop bij mijn lokale Expert een setje Sonos speakers.
Ik vroeg (gelukkig) nog even over de retourvoorwaarden, want als hij niet in m'n smarthome zou werken ging hij terug:
"Nee meneer, zodra u hem aanzet mag hij niet meer retour"

....Ok? Dan haal ik hem wel bij CoolBlue.

Volgens de verkoper had het met activaties te maken, echter na navraag bij zowel CoolBlue als Sonos zelf bleek het nogal onzin te zijn aangezien het ontkoppelen van het device zeer eenvoudig is.

Heb je iets van rechtsbijstand? Want ik ben heel erg benieuwd of ze met dit soort praktijken weg kunnen komen. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je basis functionaliteit van een laptop mag testen, in de winkel mag dat toch ook?
(al doet volgens mij Rechtsbijstand niets onder een bepaald bedrag)
Ja of ze kopen het af omdat het de moeite niet is. Heb je wel je geld terug :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-07 11:20
Wauw, wat een onzin. Alles wat je met de laptop gedaan hebt valt binnen je rechten onder de Wet Koop Op Afstand. Die laptop moet inderdaad even gereset worden maar dat is een bedrijfsrisico. Expert maakt hier gewoon misbruik van onwetende consumenten.

Zelf heb ik ook een computerzaak en alles mag gewoon binnen 14 dagen retour. Niet zeuren, hoort erbij.

Ik zou Expert mailen met de mededeling dat je je beroept op de WKOA en niets met de laptop hebt gedaan wat niet onder je rechten onder de WKOA valt. Daarom eis je het volledige aankoopbedrag terug. Goede kans dat ze dan al inbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je mag hem onder de Wet koop of afstand kostenloos retourneren. Expert hangt hier een kul-verhaal op.

p.s. dat dimmen als je de lader disconnect is normaal, dat kan je makkelijk instellen in Win10. Niet nodig aangezien je hem retourneerd maar dit zal je bij andere laptops ook gaan zien.

Dat hij rete-traag is, is overigens totaal geen verassing. De processor in die laptop is 3 jaar oud, en was 3 jaar geleden al bagger.

Voor je volgende laptop is het aan te raden om meer onderzoek te doen, wellicht hier op het forum een topic openen zodat mensen je kunnen helpen. Je kan voor 450 euro een veel, en veel snellere laptop krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croissantje13
Ik heb nog niet betaald want heb met Klarna/afterpay afgerekend.

Ik ga hem vanmiddag in de winkel afgeven (want retour verzendkosten zijn nog voor je eigen rekening), gereset en al, en niets extra's betalen. Bedankt allen voor de steun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

croissantje13 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:58:

Ik ga hem vanmiddag in de winkel afgeven (want retour verzendkosten zijn nog voor je eigen rekening), gereset en al, en niets extra's betalen. Bedankt allen voor de steun :)
Top!

Zorg wel even dat je een inlever-bewijsje krijgt! Anders kan Klarna/Afterpay nog goed moeilijk gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik had je vooraf wel kunnen vertellen dat het een ruk laptops was. Ik snap niet hoe je na het lezen van de specs bent overgegaan tot kopen?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croissantje13
prutser001 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:02:
Ik had je vooraf wel kunnen vertellen dat het een ruk laptops was. Ik snap niet hoe je na het lezen van de specs bent overgegaan tot kopen?
Ik dacht dat die processor gelijk stond aan die in mijn oude (intel pentium), had 8gb tegen mijn oude met 4gb, en een betere GPU. Ik verwachtte dat ik tenminste wel een gelijkwaardige performance zou krijgen.

Voor wat het waard is, ik heb het wel in de forum gevraagd in mijn andere topic. Op die specifieke vraag heb ik geen antwoord gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heel eerlijk vind ik het gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen van Expert. Jij geeft zelf aan dat je de laptop naar nieuwstraat hebt gebracht. Hoe weten ze dan dat jij meer met de laptop hebt gedaan dan alleen even uitproberen? Laat het hen maar bewijzen.

Zelfs als je geen programma's had mogen installeren, kunnen ze dat niet meer aantonen dat dit gebeurd is. Nee, ik ben het zeker met je eens dat dit nergens op slaat. Jij hebt er alles aan gedaan om de laptop netjes te testen.

Overigens een tip: voor dit bedrag krijg je ook nooit een goede laptop. Ik zou naar een refurbished model kijken. Op V&A worden verschillende refurbished laptops aangeboden door handelaars en er zijn ook legio bedrijven actief die refurbished laptops aanbieden. Wat is overigens het probleem met je huidige laptop? Misschien dat upgraden nog een idee is?

Edit:
Blijkbaar heeft je vorige laptop een celeron 3805u. Dat is echt geen topprocessor, dus echt snel zal je de laptop nooit krijgen, maar misschien helpt 4GB RAM extra + een SSD al een hoop. Als je zelf alles installeert, ben je voor <100 euro klaar.

[ Voor 13% gewijzigd door hoi1234 op 13-04-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
croissantje13 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:58:

Volgens mij kun je bij AfterPay al aangeven dat je de laptop retourneert. Dan wordt de rekening kwijtgescholden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

croissantje13 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:06:
[...]

Ik dacht dat die processor gelijk stond aan die in mijn oude (intel pentium), had 8gb tegen mijn oude met 4gb, en een betere GPU. Ik verwachtte dat ik tenminste wel een gelijkwaardige performance zou krijgen.

Voor wat het waard is, ik heb het wel in de forum gevraagd in mijn andere topic. Op die specifieke vraag heb ik geen antwoord gekregen.
Jammer dat ze je daarmee niet geholpen hebben. Ik zou dat ding gewoon zsm de deur uit doen voordat je er aan vast zit.

Kijk wat andere mensen kunnen vinden voor je budget. Soms kun je 2de hands een geweldige laptop vinden.

Laatst nog een Ryzen laptop voor iemand geregeld welke echt super is. Uit mijn hoofd 559 euro toen. Specs zou ik even niet zo weten maar kan ze mogelijk opzoeken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
hoi1234 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:08:
Wat is overigens het probleem met je huidige laptop? Misschien dat upgraden nog een idee is?

Edit:
Blijkbaar heeft je vorige laptop een celeron 3805u. Dat is echt geen topprocessor, dus echt snel zal je de laptop nooit krijgen, maar misschien helpt 4GB RAM extra + een SSD al een hoop. Als je zelf alles installeert, ben je voor <100 euro klaar.
Accu is kapot, LCD kabel is vermoedelijk kapot (scherm flikkert), en vermoedelijk is de plek waar de oplaadkabel in de laptop gaat ook kapot waardoor de laptop plotseling uit valt als je er ook maar een beetje mee beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:38
croissantje13 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:19:
Ik heb hem al gereset maar blijkbaar accepteert de winkel dat niet. Ze 'moeten' het zelf nog eens doen en dat kost 50 euro.
Hoe heb je hem exact gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
croissantje13 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:55:
[...]

Accu is kapot, LCD kabel is vermoedelijk kapot (scherm flikkert), en vermoedelijk is de plek waar de oplaadkabel in de laptop gaat ook kapot waardoor de laptop plotseling uit valt als je er ook maar een beetje mee beweegt.
Dan zou ik naar een refurbished laptop kijken. Enige nadeel is dat het aanbod van refurbished 17.3" laptops nog kleiner is dan het aanbod van nieuwe 17.3" laptops.

V&A aangeboden: Dell Inspiron 5749 | i5 | 8gb | 240gb SSD
Deze heeft zelfs een redelijk goede videokaart.

V&A aangeboden: HP ProBook 470 G3 P5R15ET i5-6200U 8gb 128gb SSD 17.3 inch
Iets duurder en maar 128GB SSD.

[ Voor 29% gewijzigd door hoi1234 op 13-04-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
418O2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:57:
[...]

Hoe heb je hem exact gereset?
Via Windows systeemherstel, complete reset met wissen van alle data. Maar ze hebben hem nog niet eens gezien, gewoon gezegd "ja als je hem gebruikt hebt moeten wij een reset doen voor 50 euro, maakt niet uit of jij dit ook al hebt gedaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
hoi1234 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:07:
[...]

Dan zou ik naar een refurbished laptop kijken. Enige nadeel is dat het aanbod van refurbished 17.3" laptops nog kleiner is dan het aanbod van nieuwe 17.3" laptops.

V&A aangeboden: Dell Inspiron 5749 | i5 | 8gb | 240gb SSD
Deze heeft zelfs een redelijk goede videokaart.

V&A aangeboden: HP ProBook 470 G3 P5R15ET i5-6200U 8gb 128gb SSD 17.3 inch
Iets duurder en maar 128GB SSD.
Ik zoek specifiek 1 met geen compacte pijltoetsen (zie mijn andere topic voor toelichting), dit blijkt heel lastig te zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:09
croissantje13 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:06:
[...]
Inderdaad wel bizar dat deze laptop blijkbaar zo slecht functioneert.
Natuurlijk is het een budget laptop, maar vergeleken met je oude laptop (Pentium 3805U en HDD!) verwacht je toch duidelijk een veel betere performance.
Misschien waren er nog lopende grote updates aan de gang? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
croissantje13 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:14:
[...]

Ik zoek specifiek 1 met geen compacte pijltoetsen (zie mijn andere topic voor toelichting), dit blijkt heel lastig te zijn ;)
Kun je niet de wasd-keys gebruiken in games? Desnoods een extern toetsenbord erbij, hoewel de laptop dan niet meer makkelijk op schoot kan.

Deze specs zijn echt ongevenaard voor deze prijs. Als je geluk hebt, vind je voor 450-500 nog een i3. Maar anders niet je echt in op performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
Even advocaat van de duivel; Hoezo loop je ná koop tegen deze dingen aan?

Het ene (dimmen) is een non-probleem en heeft niks met de hardware te maken maar is al sinds jaar en dag een standaard setting in Windows en met 1 minuut Googlen te vinden hoe je dit aanpast

Snelheid: Ik neem aan dat je wist welke CPU en harddisk er in zat en hoeveel RAM. Je had in plaats van het benchmarktooltje ook even kunnen googlen op die CPU, er zijn genoeg websites met CPU benchmarks te vinden om een beetje een beeld te kunnen vormen.

Ik vind het beetje grijs gebied, enerzijds vind ik dat je hem best moet kunnen retourneren (kosteloos), daar je hem inderdaad eigenlijk niet echt goed kan testen zonder de OOBE-stappen te doorlopen. Anderzijds heb je wel diverse software geinstalleerd en schijnbaar zelf niks ondernemen om hem weer in de staat terug te brengen als 'ie was.

Kleding mag je ook passen, maar niet dragen als je het nog wil retourneren. Beetje dat idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
The_Doman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:15:
[...]

Natuurlijk is het een budget laptop, maar vergeleken met je oude laptop (Pentium 3805U en HDD!) verwacht je toch duidelijk een veel betere performance.
En dit natuurlijk, zeker na eerste login etc. zal hij de nodige reboots installeren. Grote kans dat dat ding gewoon ergens 2 jaar op een plank heeft gelegen als het een model van 3 jaar terug is, dus dan zit je nog op Windows 10 1803 ofzo. Dan staat ie wel even te stampen.

Heb je uberhaupt wel even in taskmgr gekeken wat er op dat moment gebeurde qua cpu utilisatie en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:09
Nou ZO oud is deze laptop toch ook niet?
Weliswaar met oudere CPU architectuur maar toch wel met 256GB SSD.
Wel weinig info/reviews over te vinden zo te zien.

[ Voor 19% gewijzigd door The_Doman op 13-04-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:24
Als je zeker weet dat je hem naar fabrieksinstellingen hebt gereset, dan zou ik het bedrijf vragen te bewijzen dat je hem hebt aan gehad. Laat ze maar met een screenshot komen waaruit blijkt dat jou gegevens er in staan.
Of heb je datgene wat je hier aangeeft ook aan hen doorgegeven, want dan is het een stuk lastiger te zeggen dat je hem niet aangehad hebt :)

enfin, ze staan wel in hun recht. En waarschijnlijk staat zoiets ook nog wel in de voorwaarden die je ergens op de webshop kan vinden en je had kunnen doorlezen voordat je hem bestelde.

edit: ik zie eigenlijk op de website niet staan dat het 50 euro kost als je er op gewerkt hebt. Het enige wat er staat is "Laptop: Een laptop mag u aanzetten maar er mag niet mee gewerkt zijn.". Dus in theorie zeggen ze dat je de laptop helemaal niet meer terug kan sturen als ze kunnen bewijzen dat je er op gewerkt hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door SunnieNL op 13-04-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

The_Admin schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:22:
Even advocaat van de duivel; Hoezo loop je ná koop tegen deze dingen aan?

Het ene (dimmen) is een non-probleem en heeft niks met de hardware te maken maar is al sinds jaar en dag een standaard setting in Windows en met 1 minuut Googlen te vinden hoe je dit aanpast

Snelheid: Ik neem aan dat je wist welke CPU en harddisk er in zat en hoeveel RAM. Je had in plaats van het benchmarktooltje ook even kunnen googlen op die CPU, er zijn genoeg websites met CPU benchmarks te vinden om een beetje een beeld te kunnen vormen.

Ik vind het beetje grijs gebied, enerzijds vind ik dat je hem best moet kunnen retourneren (kosteloos), daar je hem inderdaad eigenlijk niet echt goed kan testen zonder de OOBE-stappen te doorlopen. Anderzijds heb je wel diverse software geinstalleerd en schijnbaar zelf niks ondernemen om hem weer in de staat terug te brengen als 'ie was.

Kleding mag je ook passen, maar niet dragen als je het nog wil retourneren. Beetje dat idee.
TS is gewoon volledig in z'n recht hoor. Laptop was niet uit te testen zonder voorbij het punt te komen dat Expert als 'gebruiken' ziet, dus Expert verliest daarmee het argument gewoon.

Zelfs al zijn er geen grote hardware defecten, TS heeft gewoon 14 dagen retourrecht, punt uit. Niks anders aan toe te voegen, hij mag gewoon binnen 14 dagen kosteloos retourneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:09

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

SunnieNL schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:16:
enfin, ze staan wel in hun recht. En waarschijnlijk staat zoiets ook nog wel in de voorwaarden die je ergens op de webshop kan vinden en je had kunnen doorlezen voordat je hem bestelde.
Je moet niet met zo veel stelligheid zeggen dat ze in hun recht staan als je dat niet kunt onderbouwen. Het klopt niet namelijk, je mag een product beoordelen zoals je dat ook in een winkel zou doen. Voor een laptop is het heel normaal dat je inlogt, een paar programma's start, een Youtube filmpje opent en een beetje aan alle knopjes friemelt. Ze staan dus niet in hun recht om hier geld voor te rekenen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
The_Doman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:15:
[...]

Zou goed kunnen. Toch zou ik een dergelijke laptop niet zo snel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
SunnieNL schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:16:
Als je zeker weet dat je hem naar fabrieksinstellingen hebt gereset, dan zou ik het bedrijf vragen te bewijzen dat je hem hebt aan gehad. Laat ze maar met een screenshot komen waaruit blijkt dat jou gegevens er in staan.
Of heb je datgene wat je hier aangeeft ook aan hen doorgegeven, want dan is het een stuk lastiger te zeggen dat je hem niet aangehad hebt :)

edit: ik zie eigenlijk op de website niet staan dat het 50 euro kost als je er op gewerkt hebt. Het enige wat er staat is "Laptop: Een laptop mag u aanzetten maar er mag niet mee gewerkt zijn.". Dus in theorie zeggen ze dat je de laptop helemaal niet meer terug kan sturen als ze kunnen bewijzen dat je er op gewerkt hebt.
Overigens heb je dan nog altijd zoiets als een redelijke compensatie. Als de TS inderdaad de laptop netjes reset heeft, denk ik niet dat ik het zou merken dat de laptop geretourneerd is als ik deze zou kopen. Dus is er geen waardevermindering, dus is er geen reden om een waardevermindering te rekenen.

En de algemene voorwaarde zijn niet altijd rechtsgeldig hé? Je mag de laptop gebruiken zoals in een winkel zou mogen. Wat een winkel is, is heel vaag, maar het lijkt me evident dat je even mag proberen of de laptop een beetje snel je browser opent en soepel reageert op acties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
Jazzy schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:24:
[...]

Je moet niet met zo veel stelligheid zeggen dat ze in hun recht staan als je dat niet kunt onderbouwen. Het klopt niet namelijk, je mag een product beoordelen zoals je dat ook in een winkel zou doen. Voor een laptop is het heel normaal dat je inlogt, een paar programma's start, een Youtube filmpje opent en een beetje aan alle knopjes friemelt. Ze staan dus niet in hun recht om hier geld voor te rekenen.
In in winkel log ik niet in onder mijn account en run ik ook geen performance tests.
Daarnaast, zoals helemaal in het begin al aangegeven hier:
Je moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wilt houden. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag de verpakking openmaken om het product te bekijken, mits je dit netjes doet.

Je mag het product niet daadwerkelijk gebruiken als je nog niet weet of je het houdt. De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.
bron: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retourneren

Overigens geldt bij een koop op afstand wel een beetje een onderzoeksplicht. Als je zoekt op de processor vind je al snel een vergelijkingssite waarin blijkt dat deze ongeveer presteerd als een intel celeron.
Zoek je op het product zelf, dan vind je al snel deze review: https://techpulse.be/revi...-laptop-asus-vivobook-17/
Die is echter op basis met een config met een i3, die toch al een stukje sneller is dan de configuratie van TS en daaruit trekken zij al de conclusie:
Zwakke prestaties
Over de prestaties van ons reviewtoestel was ik tot slot niet heel tevreden. De i3-processor in combinatie met slechts 6GB RAM zorgde ervoor dat de laptop soms al moeite had met meerdere tabbladen in Firefox. Gamen was daarentegen vrijwel onmogelijk, aangezien het beeld snel begon te haperen en de ventilator begon te draaien alsof zijn leven aan een zijden draadje hing. De positie van de ventilator kon ook beter. Als je het scherm openklapt, dan wordt het rooster van de ventilator er deels door bedekt terwijl de onderkant door de kleine hoek van 1,3° ook weinig luchtdoorstroom krijgt. Het gevolg hiervan is dat het rechtste stuk van de laptop waar de ventilator zit, heel snel warm wordt van zodra je zwaardere taken wil uitvoeren.
Enfin, ik had hem niet gekocht na 5 minuten googlen.

[ Voor 34% gewijzigd door SunnieNL op 13-04-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:35
SunnieNL schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:51:
In in winkel log ik niet in onder mijn account en run ik ook geen performance tests.
Daarnaast, zoals helemaal in het begin al aangegeven hier:

Dat is dus zeer kort door de bocht.

https://blog.iusmentis.co...ijn-en-geen-zichttermijn/
(Blog van Arnout Engelfriet, ICT-jurist)

Volgens een arrest van het Europese Hof van Justitie:
Het herroepingsrecht wordt dus geacht het nadeel te vergoeden dat de consument lijdt bij een op afstand gesloten overeenkomst, door hem een passende bedenktijd toe te kennen waarin hij het verworven goed kan keuren en uitproberen.
Uit de blog:
Inderdaad: uitproberen. Iedereen die dus roept dat je alleen maar de doos mag bekijken (“zichttermijn”) heeft het bij deze fout. Maar wat is dan uitproberen? Loos noemt een aantal voorbeelden, waar sommige webwinkeliers van op zullen kijken:

Het mogen passen van een kledingstuk.
Een proefwasje draaien met een wasmachine.
Een kopje koffie zetten met een koffiezetter.
De performance van een laptop is een essentieel onderdeel van het apparaat.

In de winkel kun je vragen om wat programma’s te starten en de laptop aan het werk te zetten. Als je er alleen maar naar mag kijken, dan kan dat niet, dus zou je thuis niets kunnen testen.

Om te testen moet je inloggen. Dat de winkel daarna kosten heeft om de zooi te resetten is jammer, maar niet topicstarter zijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
En in hetzelfde artikel wat je aanhaalt staat:
Wel stelt het Hof grenzen aan het gebruik, als dat is “op een wijze die onverenigbaar is met de beginselen van burgerlijk recht”. Wie misbruik maakt van dat recht om een kopje koffie te zetten raakt het kwijt, of kan in ieder geval worden verplicht een schadevergoeding te betalen aan de webwinkel
Dus kom je terug bij de definitie van de consumentenbond: je mag hem openklappen, aanraken, het aanzetten. (ik riep niets over dat je alleen maar mag kijken). Doe je meer dan het aanzetten (zoals een performance test draaien), dan kom je al veel meer tegen het punt dat je een schadevergoeding moet betalen aan de winkel bij het retourneren.

Echter, zoals ik al eerder zei, de winkel moet wel kunnen bewijzen dat ze daardoor schade hebben gedraaid. Als je de juiste reset uitvoert van Windows, wordt dat al snel heel lastig. Immers, je komt dan bij het aanzetten terug in de wizard van windows. Daarom zei ik eerder ook dat je maar aan de winkel moet vragen te bewijzen dat je hem gebruikt hebt en niet alleen aangezet. Daarnaast kun je ze wijzen op het feit dat op hun hele website niet eens staat dat het geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

SunnieNL schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:24:

[...]

Dus kom je terug bij de definitie van de consumentenbond: je mag hem openklappen, aanraken, het aanzetten. (ik riep niets over dat je alleen maar mag kijken). Doe je meer dan het aanzetten (zoals een performance test draaien), dan kom je al veel meer tegen het punt dat je een schadevergoeding moet betalen aan de winkel bij het retourneren.

Echter, zoals ik al eerder zei, de winkel moet wel kunnen bewijzen dat ze daardoor schade hebben gedraaid. Als je de juiste reset uitvoert van Windows, wordt dat al snel heel lastig. Immers, je komt dan bij het aanzetten terug in de wizard van windows. Daarom zei ik eerder ook dat je maar aan de winkel moet vragen te bewijzen dat je hem gebruikt hebt en niet alleen aangezet. Daarnaast kun je ze wijzen op het feit dat op hun hele website niet eens staat dat het geld kost.
Bij een BCC om de hoek mag je een systeem ook gewoon testen, applicatie installeren, muziek draaien.

Ik zou het aparaat afgeven bij de winkel en vragen om een afgiftebewijs met 'ontvangen in goede orde en fabrieksstand', of iets dergelijks.. :*)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

hoi1234 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:08:
Zelfs als je geen programma's had mogen installeren, kunnen ze dat niet meer aantonen dat dit gebeurd is. Nee, ik ben het zeker met je eens dat dit nergens op slaat. Jij hebt er alles aan gedaan om de laptop netjes te testen.
Even heel flauw, en offtopic, excuus. Het is vrij eenvoudig aan te tonen door de schijf middels een externe tool te bekijken. Maar voor een leek of een winkel gaat dat al te ver, dat terzijde.

Ontopic: inderdaad beroepen op de Wet Koop op Afstand. Hebben ze zich gewoon aan te houden. Poot stijf houden, en als je hulp wilt bij het opstellen van een net bezwaarschrift wil ik je daar best bij helpen. Vaak zat gedaan :)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:35
SunnieNL schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:24:

[...]

Ja joh, laten we het arrest en de uitleg van een hoogleraar maar even naast ons neerleggen omdat jij het verschil niet weet tussen een kop koffie zetten en MISBRUIK.

Daar gaat de tekst in het arrest uiteraard over.:
Wel stelt het Hof grenzen aan het gebruik, als dat is “op een wijze die onverenigbaar is met de beginselen van burgerlijk recht”. Wie misbruik maakt van dat recht om een kopje koffie te zetten raakt het kwijt, of kan in ieder geval worden verplicht een schadevergoeding te betalen aan de webwinkel
Dus ja, een kop koffie mag je prima zetten, ook nog voor wie in je gezin koffie drinkt (Maakt dat ding geen klere-herrie? Is de smaak naar ieders verwachting?), maar niet voor de hele buurt.

Zowel de snelheid van een laptop als het geluid dat het ding maakt als hij vol aan het werk is, zijn dingen die je gewoon in een winkel kunt (laten testen) en zijn essentiële eigenschappen voor het aanschaffen van een laptop.

Je kunt dit alleen testen door in te loggen op Windows en dan is sowieso je installatie al verziekt/vervuild.
Wil je dan nog iets testen, dan moet je dus ook wat installeren.

Ze kunnen gewoon de recoverypartitie terugzetten, 5 tellen werk, of je nu heel de schijf had volgegooid met data/programma's of niet.

Dan geld vragen voor iets wat ze sowieso al moeten doen is onredelijk.
Pagina: 1