Budget PLEX server voor max. 1 stream in 1080p en torrenting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-06 11:36
Ik ben op zoek naar een budget server waar ik een Plex server op kan draaien. Ik zal waarschijnlijk grotendeels van de tijd de enige zijn die hem gebruikt, dus 1 stream in 1080p tegelijk is voldoende. Ook zou ik er tools als Sonarr, Radarr of CouchPotato op willen draaien voor torrenting.

Qua opslag denk ik dat 1TB voldoende moet zijn. Mijn huidige library is zo'n 200GB.

Voor de prijs denk ik aan ongeveer 200 euro. Maar als jullie zeggen dat dit voor deze prijs niet mogelijk is, zou ik hierin wat omhoog kunnen gaan.

Zaken zoals RAID en dergelijke zijn niet noodzakelijk, aangezien ik geen data hierop zal opslaan die ik absoluut niet mag verliezen.

Ook merken zijn voor mij niet belangrijk. Ten eerste heb ik er daar te weinig verstand van om verschillen te merken. En ten tweede hecht ik geen waarde aan merken.
Dus het gooedkoopste merk, dat voldoet aan de eisen, is voor mij prima.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:10
Het hangt ervan af hoe handig je bent met Linux en knutselen. Het goedkoopst is een Raspberry Pi met een USB disk.

Ook een NAS zou kunnen - bv. een Synology DS220j voor een simple PLEX/download server.

Als je een Windows server wilt is je budget krap, kijk eens naar de Best Buy Guide - instapserver

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 13-04-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MarcelB96 ik zou naar een tweedehands pricewatch: Synology DiskStation DS216+II of pricewatch: Synology DiskStation DS218+ kijken als je echt rond de 200 wilt uitgeven.

Als het nieuw moet zijn en het budget wat opgerekt kan worden:

pricewatch: Synology DS220+

@martyw 220j is geen goede keuze voor Plex vanwege de Realtek CPU.

[ Voor 58% gewijzigd door Greatsword op 13-04-2021 10:30 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Greatsword schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:23:
@MarcelB96 ik zou naar een tweedehands pricewatch: Synology DiskStation DS216+II of pricewatch: Synology DiskStation DS218+ kijken als je echt rond de 200 wilt uitgeven.

Als het nieuw moet zijn en het budget wat opgerekt kan worden:

pricewatch: Synology DS220+

@martyw 220j is geen goede keuze voor Plex vanwege de Realtek CPU.
Zolang je niet verwacht on the fly te kunnen transcoden lukt het wel met de DS220j. Als dat wel moet neem dan idd een Intel gebaseerd systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
martyw schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:38:
[...]

Zolang je niet verwacht on the fly te kunnen transcoden lukt het wel met de DS220j. Als dat wel moet neem dan idd een Intel gebaseerd systeem.
Wat bedoel je precies met on the fly transcoden?

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelB96 op 13-04-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
MarcelB96 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:49:
[...]

Wat bedoel je precies met on the fly transcoden? Ik ben van plan alleen thuis te gebruiken. als je dit bedoelt?
Transcode is het omzetten van files van het ene formaat in het andere - als je bijvoorbeeld een 4K file op een 1080p scherm wilt afspelen. Op een Intel CPU kan dit real-time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 427499

martyw schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:51:
[...]

Transcode is het omzetten van files van het ene formaat in het andere - als je bijvoorbeeld een 4K file op een 1080p scherm wilt afspelen. Op een Intel CPU kan dit real-time.
Maar daarvoor moet je wel hardware transcoding gebruiken en dus een plex pass hebben ;)

https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 427499 op 13-04-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
martyw schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:51:
[...]

Oh op die manier. Als ik enkel gewoon 1080p bestanden zou gebruiken zou dit met deze geen probleem op moeten leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
MarcelB96 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:55:
[...]

Oh op die manier. Als ik enkel gewoon 1080p bestanden zou gebruiken zou dit met deze geen probleem op moeten leveren?
Als je een HD TV hebt en alleen 1080p files dan kun je dit idd negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:38

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Anoniem: 427499 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:55:
[...]

Maar daarvoor moet je wel hardware transcoding gebruiken en dus een plex pass hebben ;)

https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/
Deels incorrect. Transcoden kan ook zonder PlexPass, alleen is 'Hardware Transcoding' een extra optie die je krijgt bij PlexPass, waarmee je je GPU kunt gebruiken om sneller te transcoden.

Het lijkt me handig als topicstarter eerst even inleest op de site hoe Plex in elkaar zit en wat alle begrippen zijn. Als je nu bijvoorbeeld nog niet weet wat transcoden inhoudt, mis je nog wat basiskennis die wel handig is voordat je hardware gaat aanschaffen.

Ter info: ik heb vorig jaar als proef een Raspberry Pi 4 ingezet als Plex servertje: Windows 10 erop, Plex Media Server, Externe harde schijf (of een SMB ergens op je netwerk) en gaan! Als je videobestanden aanlevert in het videoformaat H264 en audioformaat AAC, dan hoeft de server niet of minimaal (bij oude tv`s) te transcoden naar settopboxen/televisies. Op die manier is het mogelijk om met een Pi4 5 streams tegelijk te draaien.

Moet voor jou genoeg zijn ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-06 16:12

Sharky

Skamn Dippy!

martyw schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:22:
[...]

Als je een HD TV hebt en alleen 1080p files dan kun je dit idd negeren.
Ook dan gaat Plex soms transcoden. Ik kan niet inschatten welke cpu 1080p zonder moeite transcode, maar daar zijn wel overzichten voor. Bijvoorbeeld deze: https://support.plex.tv/a...-do-i-need-for-my-server/

Zoals eerder gezegd heb je inderdaad Plex Pass nodig om hardwarematig te transcoden.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:08
Transcoden is nodig wanneer de client het bestand niet aan kan.
Wij hebben zelf bijvoorbeeld voor het afspelen thuis een Nvidia shield aan de tv. Transcoden heb ik nog niet meegemaakt. Zelfs met 4k materiaal.

Voor in de auto heb ik een Rapsberry pi 3B als opstelling met wifi AP zodat tijdens vakanties mijn dochter op haar iPad een filmpje of series kan streamen. En dat werkt prima. Zou zonder transcoden meerdere streams moeten kunnen, maar dat ging toen niet echt lekker.

Zelf zou ik toch iets meer kracht nemen voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even de boel omdraaien: je wilt PLEX server. OK. Maar waar speel je de boel mee af? Heb je evt aan een simpele DLNA server genoeg?
Als evt transcoden ook aan de client side kan of niet nodig is (bijv chromecast, android VLC app of smart TV) dan kun je al vrij snel voor heel weinig klaar zijn.
Enige dat plex eigenlijk doet is mooie plaatjes maken enzo. Boeit dat?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 427499

Michael Knight schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:28:
[...]

Deels incorrect. Transcoden kan ook zonder PlexPass, alleen is 'Hardware Transcoding' een extra optie die je krijgt bij PlexPass, waarmee je je GPU kunt gebruiken om sneller te transcoden.

Het lijkt me handig als topicstarter eerst even inleest op de site hoe Plex in elkaar zit en wat alle begrippen zijn. Als je nu bijvoorbeeld nog niet weet wat transcoden inhoudt, mis je nog wat basiskennis die wel handig is voordat je hardware gaat aanschaffen.

Ter info: ik heb vorig jaar als proef een Raspberry Pi 4 ingezet als Plex servertje: Windows 10 erop, Plex Media Server, Externe harde schijf (of een SMB ergens op je netwerk) en gaan! Als je videobestanden aanlevert in het videoformaat H264 en audioformaat AAC, dan hoeft de server niet of minimaal (bij oude tv`s) te transcoden naar settopboxen/televisies. Op die manier is het mogelijk om met een Pi4 5 streams tegelijk te draaien.

Moet voor jou genoeg zijn ;)
True, de opmerking voor topicstarter om maar eerst eens te gaan spelen met Plex lijkt mee een goeie.
Ik draai nu zelf bijna 2 jaar Plex i.c.m. radarr/sonarr etc op verschillende apparaten (Wel allemaal linux).

Daarbij heb ik gemerkt dat het erg afhankelijk is van de content die je afspeelt.
7.1 audio gaat niet afspelen op je smarttv dus transcoding. PGS ondertiteling trekt Plex niet dus transcoding. En ga zo maar door.
Zeker i.c.m. bij radarr die automatisch content binnenhaalt heb je af en toe geen idee wat hier precies in zit.

Er komt bij mij nog te vaak voor dat een film gaat transcoden omdat (vul reden in). Ondanks een shield pro i.c.m. een recente synology nas.

En anders is een 'simpele' Kodi installatie ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
The Eagle schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:38:
Even de boel omdraaien: je wilt PLEX server. OK. Maar waar speel je de boel mee af? Heb je evt aan een simpele DLNA server genoeg?
Als evt transcoden ook aan de client side kan of niet nodig is (bijv chromecast, android VLC app of smart TV) dan kun je al vrij snel voor heel weinig klaar zijn.
Ik heb een samsung smart TV uit 2015 geloof ik. Dit is wat ik gebruik voor het afspelen. Ook heb ik een chromecast. Ook speel ik het vrij regelmatig af op mijn iPhone met de plex app. Ik draai nu de server op mijn Nvidia Shield. Maar mis hier de mogelijkheid om zaken als Sonarr/Radarr te draaien,

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelB96 op 13-04-2021 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
@MarcelB96 Draai PMS op de Shield en Sonarr/Radarr op een raspberry pi. Dat zou wel moeten werken.
Sonarr/Radarr kunnen niet op een Shield in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
Arunia schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:02:
@MarcelB96 Draai PMS op de Shield en Sonarr/Radarr op een raspberry pi. Dat zou wel moeten werken.
Sonarr/Radarr kunnen niet op een Shield in ieder geval.
Welke Raspberry Pi zou je dan aanraden voor deze setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-06 16:12

Sharky

Skamn Dippy!

The Eagle schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:38:
Dat is natuurlijk niet waar. Plex aggregeert, zoekt posters e.d. bij je media, ondertitels, omschrijvingen, onthoudt je voortgang, geeft suggesties en is dus eigenlijk een lokale Netflix/Spotify. Verder kun je ook buitenshuis makkelijk toegang tot je media krijgen (via een webinterface) zonder dat je per se aan de slag moet met vpn's e.d.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@MarcelB96 Ikzelf draai het op de 3B, maar zou zelf eerder dan voor het laatste model gaan. En dan even in het midden laten welke hoeveelheid RAM geheugen je dan kiest.

@Sharky Dat absoluut. Ikzelf stream muziek naar mijn auto toe (telefoon met snoertje aan de auto radio) vanaf mijn server thuis. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
Arunia schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:20:
@MarcelB96 Ikzelf draai het op de 3B, maar zou zelf eerder dan voor het laatste model gaan. En dan even in het midden laten welke hoeveelheid RAM geheugen je dan kiest.

@Sharky Dat absoluut. Ikzelf stream muziek naar mijn auto toe (telefoon met snoertje aan de auto radio) vanaf mijn server thuis. Heerlijk.
Is zo'n starterspakket zoals https://www.mediamarkt.nl...rter-kit-4gb-1658229.html aan te raden? of zijn al deze extra's niet nodig en kan ik beter gewoon voor een losse Pi gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:04
Of je koopt een nvidia shield pro, dan heb je gelijk een super goede mediaspeler erbij die je aan je tv kan hangen. Wel net iets boven budget 230 euro) maar helemaal plug en play, en dat is iets waar de TS naar zoekt zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
Bartske schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:43:
Of je koopt een nvidia shield pro, dan heb je gelijk een super goede mediaspeler erbij die je aan je tv kan hangen. Wel net iets boven budget 230 euro) maar helemaal plug en play, en dat is iets waar de TS naar zoekt zo te zien.
Ik heb de PRO op dit moment. Maar het gaat me meer om de randtools die ik wil draaien zoals Sonarr en Radarr. Dus als er oplossingen zijn om de Shield Pro te blijven gebruiken ga ik daar waarschijnlijk voor. En een oplossing zou dus een Pi kunnen zijn. Nu nog even uitzoeken welke het wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door MarcelB96 op 13-04-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
als je tools als Radarr en Sonarr etc gaat gebruiken zal je 1TB snel volzijn ).
Wat is je budget ongeveer (excl HDD's dan, HDD beste apart budgeteren) ?
Ik draai nu een I5, 16GBRam en 12TB (9TB bruikbaar) als een unraid server, met diverse dockets, en dat draait heerlijk. (ook Plex met HW transcoding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
mvrhrln schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:49:
als je tools als Radarr en Sonarr etc gaat gebruiken zal je 1TB snel volzijn ).
Wat is je budget ongeveer (excl HDD's dan, HDD beste apart budgeteren) ?
Ik draai nu een I5, 16GBRam en 12TB (9TB bruikbaar) als een unraid server, met diverse dockets, en dat draait heerlijk. (ook Plex met HW transcoding).
Ik zat te denken aan ongeveer 200 euro. Maar ik gok maar zo dat dit niet gaat lukken voor dit bedrag. Hoeveel kost een dergelijke setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickp0078
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-06 15:31
Ik gebruik sinds 2015 al een QNAP TS 251+ als Plexserver, downloadserver en online opslag. Deze zouden tweedehands niet meer dan 200euro mogen kosten. Erg fijn apparaat, ik stream er ook vaak 4K films mee.
Ik heb de NAS wel geüpgraded met 16GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik zou zelf als je meer apparaten zoals een pc en laptop e.d. in huis hebt, toch gaan voor een NAS ipv een Pi.
Maar dat zegt iemand die al jaren een server heeft draaien.
Ik heb hetzelfde idee als @mvrhrln alleen dan met 8GB ram geheugen en een i5-8400. Draait absoluut heerlijk, maar het draaide ook allemaal wel op een Intel Atom cpu van jaren oud.

Die 4GB ram versie is inderdaad wat aan de prijs, maar denk dat als je rond kijkt, dat je goedkoper uit kan zijn dan bij de MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
MarcelB96 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:39:
[...]

Is zo'n starterspakket zoals https://www.mediamarkt.nl...rter-kit-4gb-1658229.html aan te raden? of zijn al deze extra's niet nodig en kan ik beter gewoon voor een losse Pi gaan?
Neem een kit met originele Raspberry Pi loader en HDMI kabel - Pi's zijn daar nogal kritisch mee heb ik aan den lijve ondervonden. Iets als dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
200eu is wat weinig.

Ik ben jaren geleden is begonnenmet een instap I3 en een MSI bordje en 8GB, oude miditower, en een 3TB schijf, direct na opzetten 3x3TB red erbij gekocht. maar zoals gezegd, schijfopslag is natuurlijk variabel.

Heb dit dit jaar uitgebreid met een 2e hands i5 (verzorgt ook de hw encoding) , en nog eens 8GB geheugen.

Het ligt een beetje waar je heen wilt, maar alle minicomputers lopen snel tegen hun grenzen aan zodra je wat meer wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
Stel dat ik de Shield Pro zou willen blijven gebruiken als server. Deze kan ik via de plex app op al mijn apparaten benaderen.

Zou een Pi dan voldoende moeten zijn om tools als Radarr en Sonarr te draaien? Dit vind ik namelijk wel een redelijk goedkope oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@MarcelB96 Een Pi moet zeker wel die tools kunnen draaien. Dat is geen probleem. Snelheid is met downloaden sowieso niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
@Arunia Thanks. Dan ga ik waarschijnlijk voor de Raspberry Pi 4 - 4gb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@MarcelB96 https://www.reddit.com/r/...with_external_hard_drive/ Denk dat dit wellicht een goede richting is.
Pagina: 1