Mijn Whatsapp gehackt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley-nl
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-11-2023
Beste allen,

Gister heb ik een raar bericht ontvangen per whatsapp en sms met hierin de vraag of ik het sms bericht wou kopiëren en terug wou sturen via whatsapp.
Vanwege de drukte heb ik er nooit bij stil gestaan, maar ja, dat was dus fake en nu is mijn whatsapp gehackt.
Ik werd binnen een half uur gebeld door mijn halve contactenlijst.... dus het was foute boel en heel stom van mezelf.

Ik heb whatsapp van mijn telefoon verwijderd, telefoon opnieuw opgestart en opnieuw geïnstalleerd waardoor whatsapp vraag om je 6 cijferige activatiecode opnieuw in te voeren die je via de sms krijgt. Ik heb dat gedaan, maar toch werkte de code niet en ik moest 6 uur wachten op een nieuwe code.
Vanmorgen was de 6 uur om en wederom een nieuwe code aangevraagd, ontvangen per sms en wederom deed de code het niet.
Nu moet ik 13 uur wachten op een nieuwe code.

Mijn vragen zijn als volgt:
- heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, want misschien werkt vanavond (na deze 13 uur) de code weer niet.

- kan ik mijn andere zaken op mijn telefoon nog we blijven doen, zoals internet bankieren enz of is dat nu ook onverstandig?

Graag hoor ik van u jullie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:46
Telefoon volledig factory default maken
of een andere telefoon gebruiken

simkaart verplaatsen indien je een nieuwe telefoon gebruikt
whattsapp opnieuw installeren

wachten op de code

deze zal dan werken

- vraag 2
ja dat is onverstandig

[ Voor 18% gewijzigd door boyette op 13-04-2021 05:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 08:10
Waarschijnlijk hebben ze gewoon op je whatsapp ingelogd met de code uit de sms of niet dan?

Ze blijven nu ook proberen die code in te vullen zodat jij dat zelf niet meer kunt. Ik denk dat je toch moet proberen om de klantenservice te bereiken.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Je WhatsApp account is enkel overgenomen, niet je telefoon. Dus betalingen uitvoeren moet geen probleem zijn, maar een factoryreset maakt het helemaal zeker.

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 13-04-2021 09:44 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Clifdon schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 06:57:
Waarschijnlijk hebben ze gewoon op je whatsapp ingelogd met de code uit de sms of niet dan?

Ze blijven nu ook proberen die code in te vullen zodat jij dat zelf niet meer kunt. Ik denk dat je toch moet proberen om de klantenservice te bereiken.
Ik denk eerder dat de hackers nu 2FA aan hebben gezet. Als het er al eerder opzat waren ze nooit binnen geweest en had de TS zijn halve contactlijst niet gebeld.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KapitanKrazy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-01 20:44
Niet om belerend of vervelend over te komen, maar... Hoezo geef je code's aan onbekende nummers? Verwijderen en niet meer terugkijken is wat er altijd gezegd wordt als het geen zuivere koffie lijkt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-05 12:16
AW_Bos schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:46:
[...]

Ik denk eerder dat de hackers nu 2FA aan hebben gezet. Als het er al eerder opzat waren ze nooit binnen geweest en had de TS zijn halve contactlijst niet gebeld.
Volgens mij kan dat alleen met het oorspronkelijk tel nummer.
KapitanKrazy schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:03:
Niet om belerend of vervelend over te komen, maar... Hoezo geef je code's aan onbekende nummers? Verwijderen en niet meer terugkijken is wat er altijd gezegd wordt als het geen zuivere koffie lijkt...
Jaja, dat weet hij zelf inmiddels ook wel. Hier help je hem niet echt mee.

Dit is de juiste manier: https://faq.whatsapp.com/.../stolen-accounts/?lang=nl

Je telefoon is niet gehacked dus daar kun je gewoon alles mee blijven doen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Arvado schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:22:
[...]

Volgens mij kan dat alleen met het oorspronkelijk tel nummer.

[...]
2FA is bij WA een extra pincode die je moet onthouden, dus die kunnen de 'hackers' er wel opgezet hebben.
Hier wat info om de PIN te resetten: https://faq.whatsapp.com/...two-step-verification-pin

@Wesley-nl wat bedoel je met "de code werkt niet"? Je krijgt toch allicht een foutmelding of reden te zien?

[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 13-04-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley-nl
Super veel dank jullie voor je reactie.
Als ik het goed begrijp kan ik 2 dingen doen, te weten:

1. Volledig reset iPhone
2. Simkaart in andere telefoon stoppen.

Voor nu kan ik de komende 12 uur geen nieuwe activatie code aanvragen als ik whatsapp open telt de klok af en verder kom ik er niet in.

Dus na die 2 uur kan ik bovenstaande opties proberen.
Als ik dan een volledige reset doe van de me telefoon en ik zet me iCloud backup er weer op, heb ik dan gelijk weer een probleem (backup is van na de hack) of kan ik beter eerst de simkaart in een andere telefoon stoppen, whatsapp installeren en dan de simkaart terug stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Cheesy schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:35:
[...]

2FA is bij WA een extra pincode die je moet onthouden, dus die kunnen de 'hackers' er wel opgezet hebben.
Hier wat info om de PIN te resetten: https://faq.whatsapp.com/...two-step-verification-pin

@Wesley-nl wat bedoel je met "de code werkt niet"? Je krijgt toch allicht een foutmelding of reden te zien?
Ik weet wat het is, heb het zelf ook. Maar wat jij stuurt is een reset link. Dat is wat anders dan het voor de eerste keer instellen van MFA. Zie inderdaad dat je een mail adres moet opgeven voor MFA. Hier kunnen ze natuurlijk een eigen mail adres instellen. Je kunt dan MFA wel weer uitschakelen alleen moet je dan 7 dagen wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
Wesley-nl schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:09:
Super veel Vank jullie voor je reactie.

1. Volledig reset iPhone

Voor nu kan ik de komende 12 uur geen nieuwe activatie code aanvragen als ik whatsapp open telt de klok af en verder kom ik er niet in.

Als ik dan een volledige reset doe van de me telefoon en ik zet me iCloud backup er weer op, heb ik dan gelijk weer een probleem (backup is van na de hack) of kan ik beter eerst de simkaart in een andere telefoon stoppen, whatsapp installeren en dan de simkaart terug stoppen?
Ik zou sim in andere tel steken. Dan moet je opnieuw inloggen en krijg je idd een code. De rest wordt dan automatisch uitgelogd. Gelijk MFA erop zetten of herstellen en dan weer terug in je oorspronkelijke tel. iPhone resetten heeft geen zin volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Wesley-nl schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:09:
Super veel Vank jullie voor je reactie.

1. Volledig reset iPhone

Bespaar je de moeite om je iPhone te resetten, dat heeft dus echt geen zin.
Dit probleem zit enkel in het feit dat iemand anders toegang heeft tot je Whatsapp-account. Dit heeft geen invloed op de rest van je telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Arvado schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:15:
[...]

Ik weet wat het is, heb het zelf ook. Maar wat jij stuurt is een reset link. Dat is wat anders dan het voor de eerste keer instellen van MFA. Zie inderdaad dat je een mail adres moet opgeven voor MFA. Hier kunnen ze natuurlijk een eigen mail adres instellen. Je kunt dan MFA wel weer uitschakelen alleen moet je dan 7 dagen wachten.
I know, in het artikeltje staat "Someone else set up the two-step verification PIN before you started using this phone number.". Dat lijkt mij van toepassing op TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-05 13:07
je hebt de code doorgestuurd om je account te gebruiken op een ander toestel. Die persoon heeft dus nu toegang gehad tot je account en je contacten benaderd om waarschijnlijk tikkies te betalen onder het mom dat je geen geld hebt voor iets.
Is een familielid bij mij ook overkomen. Waarschijnlijk hebben ze je die gestuurd rond bedtijd, want dan zijn de meeste minder alert.

Om hem terug te krijgen moet je inderdaad wachten voordat de tijd voorbij is en je contacten ondertussen op de hoogte brengen dat ze niet moeten reageren. Ook zit die persoon in de groepen waarin jij zit op je telefoon. Bij ons was dat in de familie app en de persoon typte "LOL" toen we het opmerkte. Omdat whatsapp niet toestaat dat je terug kan kijken, heeft de persoon ook geen foto's e.d., maar wel alle contacten in jouw groepenlijst.

Ik kreeg dus ook na deze tijd veel SMS spams e.d. Kennelijk kwam de persoon niet verder en is onze nummers gaan publiceren. Achja.

Iphone resetten is onzin, ze zitten niet op je iphone. Ze hebben je whatsapp account overgenomen met jouw hulp. Je zal moeten wachten op die timer, dan terugnemen middels die SMS verificatie en dan 2FA aanzetten en nooit meer codes doorgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Wesley-nl schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 05:36:
Beste allen,

Gister heb ik een raar bericht ontvangen per whatsapp en sms met hierin de vraag of ik het sms bericht wou kopiëren en terug wou sturen via whatsapp.
Vanwege de drukte heb ik er nooit bij stil gestaan, maar ja, dat was dus fake en nu is mijn whatsapp gehackt.
Ik werd binnen een half uur gebeld door mijn halve contactenlijst.... dus het was foute boel en heel stom van mezelf.

Ik heb whatsapp van mijn telefoon verwijderd, telefoon opnieuw opgestart en opnieuw geïnstalleerd waardoor whatsapp vraag om je 6 cijferige activatiecode opnieuw in te voeren die je via de sms krijgt. Ik heb dat gedaan, maar toch werkte de code niet en ik moest 6 uur wachten op een nieuwe code.
Vanmorgen was de 6 uur om en wederom een nieuwe code aangevraagd, ontvangen per sms en wederom deed de code het niet.
Nu moet ik 13 uur wachten op een nieuwe code.

Mijn vragen zijn als volgt:
- heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, want misschien werkt vanavond (na deze 13 uur) de code weer niet.

- kan ik mijn andere zaken op mijn telefoon nog we blijven doen, zoals internet bankieren enz of is dat nu ook onverstandig?

Graag hoor ik van u jullie.
Ad 2: Je telefoon zelf is niet gehackt. Kan je prima blijven gebruiken evenals internet bankieren etc.

Ad 1: komt inderdaad doordat ze dan de code blijven invoeren continu, waarmee jou het leven zuur wordt gemaakt. Hoe het precies is op te lossen weet ik zo snel even niet. Voor in de toekomst het advies 2FA op WhatsApp in te schakelen.

Hopen dat de schade meevalt en niemand in de vriend-in-nood fraude is getrapt. Eventueel kan je er online in ieder geval melding van maken (al zal er in principe weinig mee gebeuren ivm geen opsporingsindicatie).

Succes!

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanhetdak
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-05 16:08
Of 2FA het oplost is volgens dit artikel onduidelijk : https://thenextweb.com/ne...e-app-but-its-complicated

[ Voor 3% gewijzigd door janvanhetdak op 13-04-2021 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03:48
Probeer het eens om een uur of drie snachts. Zijn zij misschien aan het slapen en heb jij kans om het weer over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_lyreco
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-05 19:46
Ik kreeg net een sms van een duits nr (ik heb daar geen contacten). Er stond een 6 cijferig nr in. Gelukkig had ik dit topic voorbij zien komen en heb het genegeerd, mijn buurvrouw kreeg en identiek bericht (6 andere cijfers) en was het tel nummer aan het toevoegen in whatsapp om te zien wie het was..... Ik weet niet of dit bekend is onder de "gewone mensen" en de gebruikelijkesocial media (ik leef figuurlijk gesproken onder een steen wat gewone media aangaat) maar als het niet algemeen bekend is, kan iemand hier dat aub doen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wesley-nl
Beste allen,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb inmiddels mijn whatsapp account weer terug.
Wat heb ik gedaan?
1. Ik heb whatsapp verwijderd van je telefoon.
2. Nadat de tijd verstreken was om een nieuwe activatiecode aan te vragen heb ik de simkaart uit me telefoon gehaald. (Was 12 uur wachttijd in mijn geval)
3. Ik heb me simkaart in een oude telefoon gestopt, waar geen whatsapp op stond
4. Ik heb whatsapp geïnstalleerd op die oude telefoon
5. Op de oude telefoon heb ik de activatiecode ontvangen via sms en hiermee whatsapp geopend
6. Gelijk 2 staps verificatie ingesteld in whatsapp
7. Simkaart weer terug geplaatst in goede telefoon
8. Whatsapp geïnstalleerd
9. Ik moest nu 24 uur wachten op de activatiecode per sms
10. Activatiecode ingevoerd en hij werkt weer.

Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp! 👊🏽
Pagina: 1