WLAN-kaart plaatsen in Dell Optiplex FX160, "foutcode 10"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Mijn vraag
...
Ik heb een Dell Optiplex FX160 (Intel Atom 230, 512MB RAM, 40GB HDD) met Windows XP die gebruikt wordt voor aansturing van een lichtkrant. Hij gaat naar een plek zonder netwerkkabel, dus wil ik er een WLAN-kaart in stoppen zodat de klok toch gesynchroniseerd wordt.

Er zit een vrij mini-PCIe slot in het systeem en ik heb 2 passende kaarten:
- Intel Centrino Wireless-N 1030, komt uit een HP laptop.
- Naamloos kaartje (Broadcom BCM43228 chip), komt uit een modem.

Probleem: met de Intel-kaart geeft apparaatbeheer aan dat het apparaat "niet start" (code 10). Geboot met een Knoppix live-CD doet 'ie het ook niet: "Device not ready".

De kaart met Broadcom-kaart werkt wèl onder Knoppix, maar onder Windows XP met de nodige drivers geeft ook deze "code 10" - "Apparaat start niet" :?

Hoe krijg ik één van deze kaarten werkend onder XP? En vooral bij de Broadcom-kaart: is het een software of toch een hardware probleem?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Voor de Intel-kaart heb ik deze drivers gebruikt: https://www.dell.com/supp...sdetails?driverid=r299148
Ze moesten wel via Apparaatbeheer worden geïnstalleerd omdat ze eigenlijk voor een Vostro-laptop bedoeld zijn en die doet een check en wil niet verder.

Voor de Broadcom-kaart heb ik deze drivers gebruikt:
http://deviceinbox.com/dr...an-driver-windows-xp.html
(Ondanks de filename zit in de .inf ook XP-ondersteuning)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
De kaarten geprobeerd onder Linux (Knoppix live-CD) in de hoop uit te sluiten dat het een hardware-probleem is. De Intel-kaart werkt daar ook niet (Device not ready). De Broadcom-kaart werkt echter wèl. Maar onder Windows XP is er nog steeds "code 10".

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/43FBHzal.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3d8mjJvl.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:34
Misschien geblokkeerd in het BIOS? Dat heb je nog wel eens, dat alleen kaarten die door de fabrikant van de machine zijn toegestaan werken, en de rest is dan geblokkeerd.

Soms zijn er dan nog BIOS-mods te vinden die de blocklist eruit slopen, maar dat is natuurlijk allemaal op eigen risico. Of je koopt de WLAN-kaart die bij dat model 'hoort', als je die natuurlijk nog kan vinden voor zo'n oude bak.

Sowieso, een XP-bak nog online brengen? Lijkt me onverantwoord, maar als je internet echt puur voor de klok gebruikt en hem achter een firewall hebt dan kan het evt. nog.

Zelf zou ik het i.i.g. wel weten en een tweedehands bak met Windows 10 en WLAN kopen, en die XP-bak bij het elektronisch afval doen.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
In het BIOS staat "Wireless LAN" al op "On", dus dat is het niet.

Verder, als het aan het BIOS ligt is het toch gek dat die Broadcom het wel doet onder Linux?

Deze FX160 is erg klein en relatief zuinig. Heeft meer dan genoeg kracht om tekst naar een lichtkrant te sturen. Hij gaat niet vervangen worden. In het uiterste geval zou ik nog een oude USB WLAN kunnen zoeken, maar deze mini-kaartjes heb ik al liggen :D Elke euro die ik er niet aan hoef uit te geven is er een ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06
Gebruik je XP met minimaal SP2? Daar zaten nogal wat verbeteringen in mbt wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ja, er staat zelfs SP3 op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brakkebenny
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 15:53
Ik zat zelf ook te denken aan een soort van vendor lock, had ik zelf ook met een oude Lenovo/IBM laptop en paar jaar geleden. Wou een betere wlan chip erin, maar werd niet goed herkend. Pas na een door Lenovo/IBM "gecertificeerde" wlan geplaatst te hebben werkte het. Is de bios verder up-to-date voor zover dat mogelijk is?

Dell Wireless WLAN 1397 Half MiniCard zou volgens Dell zeker moeten werken. Misschien dat je die goedkoop op de kop kan tikken. Is een USB wifi adapter nog een optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:34
Josefien schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:59:
Verder, als het aan het BIOS ligt is het toch gek dat die Broadcom het wel doet onder Linux?
Dat had ik even gemist. Dat is wel gek ja.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Het BIOS heb ik net geüpdated naar A11, dat maakt geen verschil.

Voor de Broadcom-kaart heb ik nog deze drivers (https://www.minihere.com/bcm943228-bluetooth-driver.html) geprobeerd, ook "code 10".

Hoe weet ik eigenlijk 100% zeker dat ik de juiste drivers heb (en het dus geen driver-probleem is)? Bij Broadcom zijn immers geen drivers te krijgen, nu haal ik ze bij andere merken vandaan waar het kaartje niet gemaakt is...

Een USB WLAN is een laatste oplossing. Ik heb er maar eentje gehad ooit, dan moet ik die weten te vinden. Er eentje kopen kost weer geld + moet een oud model zoeken met XP drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Josefien schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:59:
In het BIOS staat "Wireless LAN" al op "On", dus dat is het niet.

Dat vooral ja. Nare whitelists zijn een ding, maar als je daar last van hebt wil het systeem meestal niet eens booten met kaart erin, of het wordt geheel niet gedetecteerd.

Ik vermoed eerder dat de PCI ID van de kaart niet overeenkomt met wat drivers verwachten. Linux drivers hebben daar in de regel minder last van. Ik heb zelf een tijd met een BCM NIC uit een modemrouter gewerkt in een oude Dell laptop onder Win7. IIRC heb ik de drivers voor de Dell Wireless WLAN 1505 ervoor gebruikt. Je zou die op kunnen zoeken en uit kunnen proberen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
dion_b schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:58:
[...]
IIRC heb ik de drivers voor de Dell Wireless WLAN 1505 ervoor gebruikt. Je zou die op kunnen zoeken en uit kunnen proberen.
Ik heb deze (https://www.dell.com/supp...ils?driverid=hfy58&lwp=rt) net geprobeerd, helaas nog steeds "code 10" :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris 1968
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 10:33
https://www.action.com/nl-nl/p/tp-link-usb-adapter/

Werken prima en dat voor 7.95 € ook voor windows xp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik vrees dat dat 'm dan wordt... ik krijg die interne Broadcom-kaart niet aan de gang, terwijl ik echt denk dat het slechts een driver-probleem is :/

Jammer dat ik het nu pas zie... ik was gisteren nog in een Action in Luxemburg geweest :'( Dat wordt een week wachten nu tot ze hier weer open gaan.
Pagina: 1