Orientatie 2e hands auto (tot ~4000 euro), algemeen advies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 15:09
Achtergrond... Een aantal jaren geleden mijn rijbewijs gehaald maar nooit gebruik van gemaakt (gehaald omdat het nuttig was maar nooit leuk gevonden, wel kort gereden om maar te rijden maar toen daar de klad in kwam ging het mis...).

Ondertussen weer met een opfriscursus begonnen en wil dan toch ook een simpel autootje aanschaffen om op die manier wat meer een stok achter de deur te hebben om ook te rijden. Heb wel greenwheels en mywheels, maar dat is nog net een drempel (ook icm een hond waarmee ik bijv naar het strand of bos wil).

Zou graag dus wat tips horen waar op te letten, wat wel en wat niet te doen... Aan en afraders.

Ik heb wel alvast eea aan "betrouwbare goedkope auto's" rondgezocht en daarmee een lijstje modellen (als in Toyota Aygo en anderen) welke opties zijn, maar heb alsnog geen idee wat ok is en wat niet. 200k op de teller, een probleem? Andere dingen om op te letten? (Los van "onerhoudsboekje nakijken" en "distributieriem checken" bijv ;) )

Ik zal niet veel kilometers maken, liefst dus goedkoop en betrouwbaar... Ok, enigzins gevoelig voor hoe hij eruit ziet ben ik wel maar het is geen status symbool voor me. Overweeg evt een automaat (ivm gemak), maar geen keiharde eis. Verder kijk ik wel een beetje naar vermogen, toch handig als je enigzins snel op kan trekken om in te voegen of in te halen bijv, maar verder weinig specifieke wensen.

Beetje op autoscout24 rondgeneusd waar ik vooral kijk naar Bovag-verkopers (ik heb geen zin in gezeur... ik wil gewoon wat kopen, niet te veel gedoe voor- of achteraf) en zou dan ook niet snel particulier kopen. Puur omdat ik geen idee heb (maar ook, daar... zeg nooit nooit).

Qua budget, tja... In principe wil ik max een 5k aanhouden, maar minder is beter. Als ik voor 2-3k klaar kan zijn is dat alleen maar dikke prima. Hoger budget is meer om te garanderen dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en alleen maar ellende heb door te willen beknibbelen.

Hoe dan ook, is er zinnig advies te geven waar ik naar kan en moet kijken, waar ik op moet letten. Wanneer ik weg moet rennen van iets en wanneer alle tekenen gunstig zijn? Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

betrouwbaar is elke auto wel .. immers als ze aantal kilometers op de klok hebben .. tja zoek eerst een model waar je lekker in zit .. google ff wanneer de dure kosten zijn .. en punten waar je zelf op wilt letten.

koop niet een auto en laat hem daar bij een monteur /bedrijf onderhouden .. kost je een vermogen .. zoek bv voor apk alleen een bedrijf wat apk doet .. waarom ? die smeren je geen a.b.c aan of die "extra" ongevraagd onderhoud ..

Spendeer wat geld aan een banden profiel meter (youtube hoe je hem gebruikt) , registeer je km stand wanneer je hem inlevert .. vul niet je vloestoffen af .. maar neem wel wat foto's met je gsm ..

bedrijven vinken je klein/grote beurt zaken automagisch af .. zeker als je knaken wilt besparen .. zijn olie bijvullen/ruitensproeier vloeistof (die je zelf net bijgevuld hebt) snelle winst voor bedrijven .. zeker als je vooraf geen "bewijs" hebt ..

smerige truckjes die iedereen overkomt, en het word alleen maar erger want elektrische auto's vergen minder onderhoud oid .. dus bij een monteur om de hoek ben jij "winst" die snel verdient is bij niet gedaan onderhoud .. of niet bestaande problemen .

ik zeg niet dat elke dealer een dief is maar verdienen over je rug heen is wel verleidenlijk

ps ik rij al jaren een "oude auto .. na jaren lease .. en heb een wegenwacht abbo .. geld apart gezet voor "nieuwe auto" reserve lampjes/zekeringen zijn niet te duur .. en een android radio zet je er zelf ook simpel in.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 13:39

Echt niet.

Gewoon niet.

Voor weinig kilometers is benzine handig. Zowel vanwege lagere vaste lasten als motorisch met korte ritten. Voor prima kunnen optrekken is een motor met enige motorinhoud handig, laten we zeggen niet minder dan 1.4 liter. Daarmee vallen de aygo's e.a. wel af. Dit is een grove schatting, maar de zuinige motortjes van aygo's zijn de rapste niet.
Je zegt het autorijden te willen bijhouden, is het bijhouden van schakelen dan ook niet handig?

Auto's kopen is altijd een gok, maar je hebt wat variabelen die het risico vergroten.
Aantal eigenaars: hoog aantal? goede kans dat eigenaars hem wegdeden bij problemen, ipv de problemen te verhelpen. Weinig liefde aan geschonken.
Erg sportief uiterlijk? Waarschijnlijk onvoorzichtig mee gereden.
En nog een heel aantal. Ik ben niet de eerste die zo'n lijstje opsomt, en zal ook niet de laatste zijn. Er moet genoeg te vinden zijn in de verschillende topics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@vso Thanks, maar dit is al de volgende fase... wat als ik al de auto heb! ONderhoud is een volged dingetje, hopelijk gewoon via via een fijne monteur of garage en verder natuurlijk wel zelf scherp zijn maar ook weer niet uitgaan van het slechtste van de mens ;) Ik ben daar gewoon slecht in, zelfde met afdingen en alles... kom op, zeg wat je wil hebben en dan zien we wel. Maar tnx, zeker wel zaken om rekening mee te gaan houden!

@Echt niet. Benzine was idd al een 'vanzelfsprekendheidje', had ik niet vermeld maar was logisch voor me met mijn (gebrek aan) kms.

Minder dan 1.4 niet handig? Hmmm, dacht zelf "1.0 is misschien niet ideaal, 1.2+ is ok". Tuurlijk, meer geeft meer mogelijkheden maar is het zo belangrijk? Ik oef niet met piepende banden weg te scheuren bij het stoplicht ;) Wil er wel mee op vakantie gaan ed maar verder niks geks...

Qua schakelen, ja en nee... ik denk dat het vooral handig is met een auto huren maar ik denk dat het ook een wisselwerking is. Als ik een automaat koop kan ik gewoon gaan rijden zonder me daar mee bezig te houden en zal het kijken, anticiperen, voorbereiden, etc er gewoon meer in gaan zitten waardoor begeven in het verkeer meer een automatisme wordt. Als ik dan weer in een schakelbak ga zitten hoef ik me daar minder bewust mee bezig te houden en weer meer op het schakelen richten.

Tegelijk neem ik bewust weer lessen MET schakelen om dat wel te kunnen en weer in het systeem te krijgen... Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik iedereen die naar een automaat gaat hoor praten over hoe heerlijk dat eigenlijk is, voor 9 vd 10 gevallen zal niet schakelen dan ook geen punt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-06 13:48
Ik zou als eerste autootje lekker een handbak nemen hoor, nu het nog kan, kun je daar iig ervaring mee op doen. Over een x aantal jaren worden handbakken toch zeldzaam vanwege hybride/elektrisch rijden. Daarnaast heb je er naar mijn ervaring wat minder gedoe mee, automaten zijn vaak een aandachtspunt mbt de betrouwbaarheid.

Het aanbod is erg groot voor jouw budget en er is niet echt een gouden occassion. Kijk eens wat filmpjes op autoweek van het klokje rond rubriek, reliability indexes etc. Een voorbeeld is https://www.reliabilityindex.com/manufacturer Maar kijk ook wat je mooi en prettig vind. Ik ben van mening dat tweedehands auto's met hoge standen ook initieel moeten zijn gemaakt voor hoge standen. Een boodschappewagentje ziet er van binnen vaak meer versleten uit dan een degelijke Volvo na 250dkm+

Verder is het verkrijgen van onderdelen een goed aandachtspunt. Een auto kan heel betrouwbaar zijn, maar bij een defect onderdeel is het wel handig als dit makkelijk te verkrijgen is, dan is het betaalbaar en snel te maken.

De Aygo/C1/107 is hét antwoord op de behoefte als het om goedkoop en betrouwbaar rijden gaat. Voor hetzelfde geld heb je echter ook een mooie tweedehands Volvo met climate control, retegoeie stoelen, ruimte en een wellicht een veiliger gevoel op de weg. Het is dus een persoonlijke keuze. Voor jouw budget zou ik ook echt kijken wat je mooi vind ipv alleen op de "specs". Stel je voor dat je een maandagmorgen Aygo koopt en toch duur uit bent aan reparaties en onderhoud, dan is je behouden besluit voor niets geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@PhaeTom

Fair points...Autmaat/manueel is me echt om het even op het moment. Beiden hun voor en nadelen maar ik heb geen duidleijke voorkeur. Nou ja, licht naar automaat want relaxeder maar zeker niet een dealbreaker.

Probleem met bijv een volvo die je noemt is dat ook wegenbelasting weer hoger zal zijn, wellciht verzekering. Grotere auto heeft idd voordeel van veiliger gevoel evt maar ook weer meer volume om rekening mee te houden.

Verder goede punten en zaken om rekening mee te houden... vind het ook lastig inschatten. Misscihien ga ik toch ineens veel meer rijden om wat ovor reden dan ook en dan is wat meer luxe ook weer fijn, maar dat is op dit moment te voorbarig.

Overigens ben ik echt net begonnen met mijn opfrisgedoe dus zal pas in mei oid afgerond zijn dus die eigen auto is ook niet NU maar meer over een maand concreet wat mee gaan doen. Wil wel alvast wat voorbereiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:59
Wat betreft motorinhoud/vermogen, als je het al over een aygo hdbt, heb je het over een kleine lichtgewicht auto. Daar heb je helemaal geen dikke motoren bij nodig.

Ik ben van een 1250kg wegende 207SW met 120pk naar een 970kg wegende 206SW met 75pk gegaan nadat de motor in de soep was gelopen, ik mis die paardjes totaal niet (en de kosten van die 207 ook niet, de 206 is zoveel simpeler en zelf te onderhouden).
Pagina: 1