Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 17:21
Vanaf 1 juni heb ik de luxe om zes maanden te kunnen gaan reizen als sabbatical. Waar de reis precies heengaat is op dit moment nog onbekend, maar naar verwachting zal dit een mengelmoes worden van actievere vakanties (duiken, wandelen, sightseeing), stedentrips en uitrusten aan het strand/zwembad etc. Een dergelijke reis is voor mij ook een moment geweest om te kijken of mijn huidige camera nog voldoet

Op dit moment heb ik al een Nikon D90 liggen die ruim 10 jaar oud is en die ik voornamelijk gebruikt heb tijdens vakanties en reizen. Met deze camera heb ik een lange tijd enkel met de kitlens geschoten en heb ik deze daarna geupgrade naar een pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon). Hierbij heb ik mij nooit heel erg beperkt gevoeld door het bereik (mogelijk ook omdat ik wist dat er niet perse veel extra zoom in zat). Tijdens vakanties film eigenlijk niet met mijn DSLR, dat doe ik wel met mijn telefoon.

Er zijn op dit moment drie redenen waarom ik een upgrade overweeg:
  • Een kleinere en lichtere camera lijkt mij prettiger en handzamer voor zo'n lange reis
  • De resolutie van de D90 is wel erg beperkt waardoor een vergrote afdruk er niet echt in zit
  • Ik wil graag profiteren van de verbeteringen die er de afgelopen ~10 jaar zijn geweest op cameragebied
Met deze zaken in mijn achterhoofd kom ik eigenlijk al snel op een systeemcamera. Met een budget van ca EUR 1.000 kom ik dan op de volgende opties:

1. Nikon Z50 + FTZ
In dit geval kan ik de Sigma lens houden, ik verwacht dat dit ook (aanzienlijk) betere beeldkwaliteit oplevert dan de eventueel bijgeleverde kitlens. Gevoelsmatig betaal ik wel erg veel voor de FTZ converter... Tweede hands is helaas nog weinig aanbod (of zie ik iets over het hoofd?)
pricewatch: Nikon Z 50 + FTZ-kit Zwart

2. Fujifilm X-T20 of X-T30
Eigenlijk alle reviews die ik lees geven hoog op over Fujifilms en de bijgeleverde kitlens. Dat er veel handmatige dials/knopjes op de camera zit spreekt mij ook erg aan. Tegelijkertijd lees ik ook dat de grip tegenvalt, dus dat is wel iets wat ik nog wil gaan proberen.
Verder twijfel ik of de X-T30 nu daadwerkelijk veel meerwaarde biedt: ik heb het idee dat de sensor slechts marginaal beter is en het vooral veel extra features zijn voor automatische (nabewerking) en filmen welke ik niet gebruik.

Tweedehands is er een redelijk aanbod in zowel X-T20 als X-T30 body en de kitlens. Afgaande op tweedehands prijzen van Kamera Express zou de X-T20 ca EUR 730 (399+329) en de X-T30 ca EUR 960 (629+329) kosten.

pricewatch: Fujifilm X-T20 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zwart
pricewatch: Fujifilm X-T30 + XF 18-55mm Zwart

3. Sony A6400
Van deze camera ben ik nog niet helemaal overtuigd terwijl hij vaak wel goed uit reviews lijkt te komen. Ik lees echter dat het menu erg vervelend werkt en dat de kitlens ook redelijk matig is. Til ik misschien te zwaar aan deze 'nadelen'?
pricewatch: Sony A6400 + 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS Zwart

Ik ben eigenlijk op zoek naar wat tips en meningen die mij verder kunnen helpen in mijn zoektocht. Welke optie lijkt jullie het aantrekkelijkst? Zie ik een goede optie over het hoofd? Hierbij vind ik het geen probleem om zaken tweedehands te komen (sterker nog, daar gaat zelfs de voorkeur naar uit).

Overige vragen die ik nog heb:
  1. Waar ga ik de verbeteringen op cameragebied in de afgelopen 10 jaar het beste merken? In hoeverre is dit inderdaad een (goede) reden om te upgraden?
  2. Klopt het dat de Sigma lens gebruik kan maken van autofocus middels de converter? Hier vind ik van wel, maar in andere discussies lijken er ook wat problemen te kunnen zijn
  3. Is het zinvol om te kijken naar een converter voor de Nikon lens naar Fuji mount of is het verschil tussen de Fuji kitlens en Sigma beperkt / in het voordeel van Fuji?
  4. Hoe kijken jullie aan tegen de X-T20 vs X-T30 bij dergelijk gebruik?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-09 18:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik loop nog niet zo lang mee, maar ik denk dat met name de snelheid van digitale camera's is verbeterd de afgelopen jaren en nieuwe functies zijn ontwikkeld. Of je die gebruikt, zul je per camera moeten bekijken en beoordelen.

Verder zou ik niet al bijvoorbaat op zoek gaan naar een combi waarvoor je een converter nodig hebt. Het is duurder, toch weer net even groter, en wordt er denk ik zelden beter van. Als je een hele specifieke lens wilt gebruiken, kijk dan naar een camera waar die lens oppast. De lens zal een grotere invloed hebben op de beeldkwaliteit dan de camera.

Tot slot nog even; ik preek bij het volgende wel een beetje voor eigen parochie, maar ik zou ook even naar MFT kijken als je wilt gaan rondreizen. Met name de lenzen zijn compacter en doorgaans goedkoper dan voor grotere sensoren.
Met een tweedehands olympus 12-40mm 2.8 of een panasonic 12-60mm 2.8-4.0 heb je dan een flink lichtsterk bereik op een (in ieder geval bij elke olympus) gestabiliseerde body. Daarmee dan ook zeer geschikt voor video. Laatst was de em1.2 icm de 12-40mm 2.8 voor 1200 te koop. Ik weet niet of dat nog steeds zo is. Een kleine stretch, maar wel een killercombi.

Edit: als je toch maar een lens wilt gebruiken, kun je ook een compactcamera kunnen overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door DirtyBird op 13-04-2021 08:48 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:13
Je kunt in ieder geval je mobieltje meenemen. Je vraagt lijkt er op gericht dat je "toekomstvast" wilt kopen.
Slechte camera's zijn er natuurlijk niet meer.

MFT is in ieder geval een alternatief, zeker voor compact en features.

Bijna alle merken (op MFT na) zijn pak hem beet een jaar of 10 geleden begonnen (met mirrorless), dus van 0-100 is het overal een flinke verbetering. De vraag is dan naar de toekomst eerder hoe lang men het volhoudt als merk. Het ligt namelijk in de lijn der verwachtingen dat de krimp (10-20%, bij sommige merken meer) dermate zal zijn dat er fabrikanten zijn die moeten stoppen. Daar is nu nog geen touw aan vast te knopen.

Aan de andere kant is de techniek redelijk volwassen en zijn er op dit moment geen gamechangers in zicht. Als dan komen ze misschien niet uit de conventionele camera industrie maar misschien meer uit de hoek van de mobieltjes.

Je ziet in de markt wel dat de aantallen flink teruglopen maar de prijs per stuk kennelijk stijgt. De omzetten dalen namelijk minder hard dan de aantallen. Anders geformuleerd, de onderkant van de markt lijkt weg te breken omdat mensen dus inderdaad hun mobieltje gebruiken in plaats van een instapper te kopen. Dat kan ook kloppen aangezien die steeds beter worden en de vervangingscyclus sneller is en er hierdoor sneller ontwikkelingen in de markt komen. Daarnaast heb je hem altijd bij je en past die in de broekzak en kun je er veeeel meer mee dan alleen plaatjes.

Met koffiedik kijken: Olympus en Panasonic gaan het moeilijk krijgen ondanks de grote installed base. Olympus is overgenomen door een "vage" klup die weinig of geen connecties heeft met fotografie en Panasonic heeft ondertussen ook full frame maar dat loopt niet echt lekker dus een vaag twee-sporenbeleid.
Nikon ook want die heeft een bajonet wissel achter de rug (die maar beperkt door de markt is overgenomen) en de afgelopen jaren een behoorlijke teruggang gezien verkochte aantallen en ook in omzet en zitten daarom in zwaar weer. Technisch nog steeds mooi spul maar de keuzes spreken mekaar soms tegen (spiegel vs mirrorless, APS vs FF).
Fuji is redelijk stabiel en eigenwijs en trekt daardoor een apart publiek (in velerlei opzicht). Ze gaan vol voor de X serie en hebben geen FF maar wel middenformaat. Technisch ook leuk spul.
Sony maakt veel sensoren en is technisch lekker bezig. Dat overigens wel met full frame en daarmee is de A6x00 serie een beetje een stiefkindje.
Canon zal het ook best wel redden met de grote installed base en goede techniek. Ze zijn ook de overstap naar mirrorless aan het maken met een ander bajonet, maar dat gaat kennelijk veel soepeler (snellere acceptatie) dan bij Nikon, misschien ook wel omdat de techniek dat beter toelaat dan bij Nikon om een adapter te gebruiken.

Terug naar je opties:
De Nikon Z50 is best wel eenzaam met zijn APS. Op zich niets mis mee als camera maar het laat wel een beetje zien waar de prioriteiten van Nikon liggen. Door de adapter kun je wel terugvallen op een groot aantal mogelijkheden qua objectieven. Een adapter is natuurlijk altijd een compromis. Vreemde merken zoals Sigma of Tamron werken meestal met reverse engineering, dat kan dus inderdaad tot problemen leiden bij een firmware-update of het gebruik van adapters.

Fuji, niks mis mee (ja, heb ik ook...). Is een ander concept dan de andere merken, meer "analoog", kan dus wennen zijn maar werkt fijn. Het verschil tussen de T20 en de T30 is niet echt spectaculair en praktisch nihil voor misschien 90% van je opnames. Nieuwer is iets sneller maar de fotograaf is meestal toch de vertragende factor. Stop het geld in een goed objectief. De 18-55 is trouwens een goed kit-objectief, stukken beter dan je Sony-optie.

De Sony is als camera best wel aardig maar qua bediening niet geweldig. Het objectief is "flut" in vele opzichten (optisch, mechanisch, qua bediening met de "powerzoom" en het gebruik van filters). Als je voor de Sony kiest moet je haast wel een ander objectief kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Compact zou ik niet nemen. Die zijn gewoon ingehaald door smartphones.

Superzoom cameras zijn een optie. De sensor is redelijk klein, daardoor kan de lens een enorme zoomrange hebben (25-60x zoom). Daarom zijn deze met een vaste lens uitgerust én behoorlijk compact.

Ik vind het heerlijk om de camera te kunnen optimaliseren voor tele, weinig licht, etcetera.
Qua kwaliteit en draagbaarheid zou ik ook MFT (Olympus) aanraden.

De APS-C systemen (sony, canon, nikon) zijn bedoeld voor enthousiaste amateurs, maar de echte leuke lenzen en features worden alleen op de full frame modellen uitgebracht - bijvoorbeeld zoomlenzen met een constant diafragma.

Fuji heeft dat manco niet. Omdat ze geen full frame hebben hoeven ze ook niet de hele tijd tegen hun ontwerpers te zeggen dat de APS-C cameras niet te goed mogen worden.
Olympus en Panasonic hebben dat ook en er is extra voordeel bij: er zijn echt veel lenzen voor beschikbaar, en die zijn vaak nog kleiner/lichter en goedkoper dan bij Fuji.
Bovendien hebben alle Olympus cameras en vrijwel alle Pana's al jarenlang beeldstabilisatie. Dat maakt dat je lekker uit de hand schiet zonder er over na te denken dat dat helemaal niet zou moeten kunnen. Bij Fuji begint dat net te komen.

Superdraagbaar systeem. De Olympus M5.3 en M1.2 zijn ook nog eens weathersealed. Zet er een weathersealed lens op en je kunt ze echt overal meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt al een mooie lichtsterke lens en je wilt alleen fotograferen, bedenk wel dat je met een DSLR veel minder gauw een batterij probleem hebt want geen display. Jouw D90 is echt wel oud maar waarom niet kijken naar een D500 past je lens gewoon op en verder gewoon een top camera worden ook wel 2e hands aangeboden. Heb er zelf een ter vervanging van een D300 gekocht. Dan heb je wel een camera met weatherseal robust etc. Verder is het vooral een kwestie van budget en wat vindt jij prettig, alle moderne camera's zijn goed verschil wordt nog vooral gemaakt met de lens.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
@Frogmen de batterij-levensduur is een mixed blessing.
Doordat bij een mirrorless de computer altijd meekijkt krijg je een aantal voordelen; over/onderbelichting in beeld.je ziet hoe de foto gaat worden; scherpstellen op gezichten.
En dat kost extra batterij. Ik ben er aan gewend; ik heb voor een shoot altijd een reservebatterijtje bij me.
Vergelijk het met telefoons. Een Nokia 6910 kan een week met een batterij. Maar toch hebben we een smartphone die elke dag aan de lader moet.
Als ik een telefoon opgeladen kan houden kan ik dat ook met een camerabatterij. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit een DSLR heb gehad dus ik ben het ook meteen zo gewend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik zou zelf vanuit deze opties neigen naar de Fuji systemen, gezien het doel. Als je veel reist en niet uitgebreid met Lightroom aan de slag wil is het schieten van film simulation jpegs een workflow versnelling!

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Tarquin schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:58:
@Frogmen de batterij-levensduur is een mixed blessing.
Doordat bij een mirrorless de computer altijd meekijkt krijg je een aantal voordelen; over/onderbelichting in beeld.je ziet hoe de foto gaat worden; scherpstellen op gezichten.
En dat kost extra batterij. Ik ben er aan gewend; ik heb voor een shoot altijd een reservebatterijtje bij me.
Vergelijk het met telefoons. Een Nokia 6910 kan een week met een batterij. Maar toch hebben we een smartphone die elke dag aan de lader moet.
Als ik een telefoon opgeladen kan houden kan ik dat ook met een camerabatterij. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit een DSLR heb gehad dus ik ben het ook meteen zo gewend!
Klopt helemaal maar ik ben dan ook heel erg old school, toen ik nog met film schoot had je dat allemaal niet. En eerlijk gezegd met de moderne camera's als je in raw schiet, heb je zoveel ruimte bij het ontwikkelen dat ik het niet interessant vind. Ik gebruik altijd diafragma voorkeuze samen met auto iso geeft me dat prima controle over de belichting, uit ervaring weet ik wanneer ik moet plussen of minnen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siddler
Bedankt iedereen voor de reacties! _/-\o_
DirtyBird schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:44:
Verder zou ik niet al bijvoorbaat op zoek gaan naar een combi waarvoor je een converter nodig hebt. Het is duurder, toch weer net even groter, en wordt er denk ik zelden beter van. Als je een hele specifieke lens wilt gebruiken, kijk dan naar een camera waar die lens oppast. De lens zal een grotere invloed hebben op de beeldkwaliteit dan de camera.
Hier was ik inderdaad al over aan het twijfelen en heb inderdaad nog weinig/geen argumenten gehoord om dit toch te doen. De Nikon Z50 zie ik daarom minder meer als optie.
Tot slot nog even; ik preek bij het volgende wel een beetje voor eigen parochie, maar ik zou ook even naar MFT kijken als je wilt gaan rondreizen. Met name de lenzen zijn compacter en doorgaans goedkoper dan voor grotere sensoren.
Met een tweedehands olympus 12-40mm 2.8 of een panasonic 12-60mm 2.8-4.0 heb je dan een flink lichtsterk bereik op een (in ieder geval bij elke olympus) gestabiliseerde body. Daarmee dan ook zeer geschikt voor video. Laatst was de em1.2 icm de 12-40mm 2.8 voor 1200 te koop. Ik weet niet of dat nog steeds zo is. Een kleine stretch, maar wel een killercombi.
Bedoel je deze hiermee?
pricewatch: Olympus OM-D E-M1 II Zwart
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 PRO
Sodela schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:07:
Je kunt in ieder geval je mobieltje meenemen. Je vraagt lijkt er op gericht dat je "toekomstvast" wilt kopen.
Slechte camera's zijn er natuurlijk niet meer.

<knip>
Bedankt voor je erg uitgebreide antwoord. Je notie dat ik op zoek ben naar iets toekomstvast. Op basis van je antwoord lijken Olympus en Panasonic dan iets minder geschikt. Tegelijkertijd verwacht ik niet dat nog een hele grote variëteit aan lenzen wil gaan aanschaffen in de toekomst (wellicht nog 1 of 2 leuke primes). Hiermee hoef ik ze daarom nog niet echt uit te sluiten.

@Tarquin je geeft aan dat Olympus best wel heel geschikte combi's voor mij kunnen hebben. Wat had je precies in gedachte?
Frogmen schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:17:
Je hebt al een mooie lichtsterke lens en je wilt alleen fotograferen, bedenk wel dat je met een DSLR veel minder gauw een batterij probleem hebt want geen display. Jouw D90 is echt wel oud maar waarom niet kijken naar een D500 past je lens gewoon op en verder gewoon een top camera worden ook wel 2e hands aangeboden. Heb er zelf een ter vervanging van een D300 gekocht. Dan heb je wel een camera met weatherseal robust etc. Verder is het vooral een kwestie van budget en wat vindt jij prettig, alle moderne camera's zijn goed verschil wordt nog vooral gemaakt met de lens.
Dit bericht heeft me wel behoorlijk aan het twijfelen gebracht. Ik ben daarom nu ook aan het kijken of het eventueel acceptabel zijn om een nieuwere body te kopen + eventueel een leuke prime lens. Heb je nog tips waar ik bij de body op moet letten? Ik neig in dit geval bijvoorbeeld meer naar een goedkopere body zoals de D5600
zzzzz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:43:
Ik zou zelf vanuit deze opties neigen naar de Fuji systemen, gezien het doel. Als je veel reist en niet uitgebreid met Lightroom aan de slag wil is het schieten van film simulation jpegs een workflow versnelling!
Ik merk dat ik tijdens vakanties regelmatig wel zin heb om foto's na te bewerken. Ditmaal zal er ook een laptop met Lightroom meegaan en kan ik ze meteen nabewerken en uitzoeken

Verder zal ik komende week eens proberen om een afspraak te maken in een camera winkel om eens te kijken hoe o.a. de Fuji in de hand ligt.. Ben gisteren bij de Mediamarkt geweest maar hier hadden vrij weinig aanbod (i.e. geen Fuji, geen Olympus en geen Z50)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@siddler Goedkopere bodie dan de D500 ben ik niet direct bekend mee. Voordeel van de D500 is wel dat het een hele degelijke is met een snelle en erg goede AF. Maar ten opzichte van je D90 is alles al beter maar zou eerder in de 7000 serie kijken. Op DPreview.com vindt je veel info en goede reviews.
Zou naar de D7500 kijken is eigenlijk de recentste opvolger van de D90 anders een 2e hands D7200 die zijn goed te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Frogmen op 15-04-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-09 18:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Die bedoel ik wel ja. Er zat een week geleden ofzo nog een korting op waardoor de combi 1200E was, maar die code 'OMD1199' lijkt niet meer te werken helaas.
Mocht je interesse hebben in de set, dan zou ik tweedehands kijken.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-09 12:26
Mijn voorkeur zou absoluut gaan naar de Fuji.
Al eerder aangehaald, fantastische beeldkwaliteit en meer dan voldoende lenzen beschikbaar.

MFT is denk ik de rek een beetje uit.

Ook weet ik niet hoe het platform nu verder gaat mbt innovatie en vernieuwingen nu de fototak is verkocht.

nieuws: Olympus stoot cameradivisie af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
siddler schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:03:
Bedankt iedereen voor de reacties! _/-\o_
Bedankt voor je erg uitgebreide antwoord. Je notie dat ik op zoek ben naar iets toekomstvast. Op basis van je antwoord lijken Olympus en Panasonic dan iets minder geschikt. Tegelijkertijd verwacht ik niet dat nog een hele grote variëteit aan lenzen wil gaan aanschaffen in de toekomst (wellicht nog 1 of 2 leuke primes). Hiermee hoef ik ze daarom nog niet echt uit te sluiten.
Iedereen heeft het moeilijk in een krimpende cameramarkt.
Deze kleinere sensoren hebben een niche; je kunt er erg kleine systemen mee maken, en vooral de lenzen kunnen erg klein en licht zijn.
Qua bedrijf en aantallen maken ze niet veel indruk. Maar wat ze maken kan een full frame nooit nadoen, want, natuurkunde: je hebt gewoon een groter stuk glas nodig om een grotere sensor te belichten.
Zo'n camera heeft niet altijd een eigen aparte tas nodig, hij past in je dag-tas die je toch al meeneemt. En toch schiet je er professionele foto's mee.
Dat vind ik een groot voordeel.
Op een gegeven moment is de kwaliteit goed genoeg en is meer niet meer vanzelf beter. Dan gaat het uitmaken of je een camera altijd meeneemt, en of je bv een professionele lens kunt betalen (dat maakt wel echt zichtbaar verschil).

Dat maakt dat ik niet veel zorgen heb om de toekomstvastheid.
De camera-tak van Olympus is net verkocht; dat betekent dat ze een hoop vastgeroeste mensen en procedures kunnen opschudden en een andere insteek kunnen proberen. Met het platform is niets mis, en het zal interessant zijn om te zien wat ze qua lenzen en cameras gaan ontwikkelen.
Camera's zijn een ontzettend volwassen product en er gebeurt weinig spectaculairs in de ontwikkeling.
Elk jaar komt er met veel tamtam een model met meer megapixels, die nog een paar beelden extra per seconde schiet. Hoera, is de opslagkaart nog iets sneller vol.
Tenzij er echt iets revolutionairs gebeurt, zoals 3d of harry-potter achtige bewegende beeldjes, of je een shot niet kunt maken zonder een bepaalde autofocus-mode, kun je de ontwikkeling gerust jaren en jarenlang aan je voorbij laten gaan.
@Tarquin je geeft aan dat Olympus best wel heel geschikte combi's voor mij kunnen hebben. Wat had je precies in gedachte?
Vooral voor op reis, dus dan denk ik: klein en licht (draagbaar) en als het kan weathersealed.
Lenzen zijn zeer persoonlijk. Ik sleep mijn 0,9 kilo 40-150 overal mee naar toe omdat-ie zo veelzijdig is.szak.
De 12-40 f2.8 wordt wel een 'bag of primes' genoemd; je hebt 12,15, 17, 25 en 45mm allemaal op f2.8.
Ik heb hem; maar het is ook erg leuk om jezelf te limiteren en met alleen een 17mm (35mm full frame) of 45mm (90mm) op pad te gaan, en het daar gewoon mee te doen.
Die laatste twee zijn niet weathersealed, maar op een kleine camerabody (M10 en M5 serie) past het hele systeem in je jaszak.

Camera's: De M1.2 heeft een geweldige grip. Het is echt een professionele camera met ongelofelijk veel features. Hij is te groot om in je zak te passen.
Ik heb vanwege de omvang de M5.3 gekocht. Zelfde features maar een tikje kleiner.
Hij kan echt overal mee naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 07:32

Steef

GoT's Most Eaten

Misschien nog relevant; de XT-30 heeft geen weather sealing. De a6400 wel.

Wat betreft Sony zul je veel reviews vinden die stellen dat er weinig lenzen beschikbaar zijn, inmiddels is daar verandering in gekomen en is een een mooi aanbod voor Sony E-Mount APS-C beschikbaar. Sony lenzen zijn wel wat duurder.

Sony auto-focus en tracking vind ik persoonlijk heel fijn, Fuji iets minder.

Nog een optie; Fuji X-S10? Iets duurder maar betere grip, meer modern design, andere interface en in-body image stabilisation. Zelfde sensor.

[ Voor 8% gewijzigd door Steef op 15-04-2021 10:46 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siddler
Nog een kleine update van mijn kant:
Afgelopen week een Fujifilm X-T20 met 18-55 F2.4-4 over kunnen nemen voor €550. Tot nu toe erg tevreden met mijn keuze :)
Pagina: 1