Ryzen 7 3800x + 6700 xt VS i5 10600KA + 3060 ti?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kassius81
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 22:29
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Gamen, vooral. Kijk uit naar Warhammer 3, en wil zsm RDR2 spelen. Op 1440p

Wat mag het systeem gaan kosten?
kosten voor de beide systemen zijn ongeveer gelijk

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige PC heeft het tot nu toe 'volgehouden' sinds de launch van D3 (mei 2012), dus ik houd van een toekomstbestendig systeem.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet

Wat verwacht je van ons?[i]

Welk systeem raden jullie mij aan?

Ik kan kiezen tussen twee systemen die voor me klaar staan (besteld door klanten van bevriende winkel maar niet opgehaald). Het ene heeft een Ryzen 7 3800x + 6700 xt en het andere een i5 10600KA + 3060 ti. De andere componenten zijn voor beide systemen redelijk gelijkwaardig, al heeft de Ryzen 7 32 gb ram en de i5 16 gb.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 17:19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

hoe duur zijn de systemen?

meer dan 16gb ga je in huidige games meestal niet gebruiken.

Als ik UserBenchmark moet geloven is de 10600KA + 3060ti beter dan de 3800x + 6700xt (https://cpu.userbenchmark...-Ryzen-7-3800X/4072vs4047 en https://gpu.userbenchmark...ia-RTX-3060-Ti/4109vs4090).

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Beide systemen zijn in de praktijk even snel, je gaat het verschil niet merken.
De 6700XT is misschien een paar % sneller (afhankelijk van de versies), daarnaast krijg je meer cores en meer geheugen, dus dat systeem zou mijn voorkeur hebben
Het andere systeem kost in principe ook gewoon 200 euro minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScalpNoLimit
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2021
i7 10700K lijkt me beter dan 3800x, verder zouden beide GPUs 1440p aan moeten kunnen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20
ScalpNoLimit schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:04:
i7 10700K lijkt me beter dan 3800x, verder zouden beide GPUs 1440p aan moeten kunnen,
In de TS staat 10600KA wat waarschijnlijk 10600KF moet zijn.

@kassius81 hoe ziet de rest van de systemen eruit? Behuizing, voeding, moederbord?
In principe zou ik voor Intel gaan tenzij er een goede garantieregeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kassius81
Goedenavond, bedankt voor jullie input!

De cpu is idd een i5, het 'A' achtervoegsel duidt blijkbaar een Marvel uitgave aan, wat om de een of andere reden een ding is ;)
@kassius81 hoe ziet de rest van de systemen eruit? Behuizing, voeding, moederbord?
In principe zou ik voor Intel gaan tenzij er een goede garantieregeling is.
Daar zit het juist het probleem, dit heft elkaar redelijk op. PSU van de AMD is beter (gold Bequiet v bronze Antec), moederbord van de Intel lijkt me beter (Asus prime Z490-V v Msi B450M-A Pro). Kasten zijn ook gelijkwaardig (en super lelijk maar dat zijn de meeste tegenwoordig...).

Waarom zeg je dat je voor de Intel zou gaan, rekening houdend met garantie, als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
kassius81 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:33:
Daar zit het juist het probleem, dit heft elkaar redelijk op. PSU van de AMD is beter (gold Bequiet v bronze Antec), moederbord van de Intel lijkt me beter (Asus prime Z490-V v Msi B450M-A Pro). Kasten zijn ook gelijkwaardig (en super lelijk maar dat zijn de meeste tegenwoordig...).

Waarom zeg je dat je voor de Intel zou gaan, rekening houdend met garantie, als ik vragen mag?
Op basis van merk en 80plus kwalificatie zonder typenummers kun je niet zeggen dat één voeding beter is. Liever de bronze LLC resonant pricewatch: Antec NeoEco NE650M (EU-stekker) met zo’n videokaart dan de gold pricewatch: be quiet! Pure Power 11 600W met ACRF ontwerp. edit: in de war met de Gold versie van de NE650M die precies hetzelfde type nummer heeft, maar dan Gold. De Pure Power 11 is een beter in dit geval...

Het Z490 bord is inderdaad beter dan het B450 bord wat qua VRM eigenlijk niet geschikt is voor de 3800x.

Wat betreft Intel vs AMD heeft te maken met mijn persoonlijke mening. Er zijn imho helaas met Ryzen vaker issues met gedeeltelijk werkende componenten, BIOS updates, foutief geheugen en crashende ethernet NIC’s / M.2 poorten. Als de garantie goed geregeld is, geen probleem. Zit je zelf met een instabiel systeem is het vaak lastig zoeken en ben je volledig afhankelijk van online kennis en de Tweakers community. Ik ben trouwens niet anti Ryzen. Het heeft alleen meer aandacht nodig dan de Intel systemen die ik afgelopen jaar gebouwd heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 14-04-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kassius81
Wat betreft Intel vs AMD heeft te maken met mijn persoonlijke mening. Er zijn imho helaas met Ryzen vaker issues met gedeeltelijk werkende componenten, BIOS updates, foutief geheugen en crashende ethernet NIC’s / M.2 poorten. Als de garantie goed geregeld is, geen probleem. Zit je zelf met een instabiel systeem is het vaak lastig zoeken en ben je volledig afhankelijk van online kennis en de Tweakers community. Ik ben trouwens niet anti Ryzen. Het heeft alleen meer aandacht nodig dan de Intel systemen die ik afgelopen jaar gebouwd heb.
Ik zie je punt, dankje. Wat me ook tegenhoudt is dat er tot nu toe vrij weinig over de 6700 xt te vinden is, door zowel de nieuwte (?) als de schaarste.

Kan het B450 bord problemen veroorzaken? Ik heb het AMD systeem zelf draaiend gezien toen ik even op locatie was, het leek stabiel. Dat is ook de voornaamste reden dat ik bezig was mezelf richting de AMD te lullen bedachtzaam redeneren.

Het betreft een pricewatch:be quiet! Pure Power 11 700W en de Antec die jij linkte. Die laatste is dus een stuk beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
De systemen zijn dus toch niet zo vergelijkbaar.
Alles overwegend zou ik toch weer meer twijfelen en waarschijnlijk voor de i5 gaan, voornamelijk vanwege het matige AMD moederbord.
Voedingen zijn beiden geen hoogvlieger, maar beiden geschikt genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Ik heb dezelfde mening als mitsumark en zou in dit geval voor de Intel gaan. De voedingen zijn beide niet mijn eerste keus, maar de be quiet! is een beter en stiller.

Het B450 bord heeft gebrekkige stroomvoorziening/ koeling om de 3800x of volle kracht te laten draaien. Zorg sowieso voor goede luchtstroom in de kast.

edit:
Ik ben deels van mening veranderd. De Intel heeft nogsteeds mijn voorkeur, maar de voeding is niet zo goed (double forward ontwerp) en ik zou die vervangen. De AMD heeft het euvel van het moederbord. Daar is meer mee te leven.

[ Voor 40% gewijzigd door Djarune op 14-04-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kassius81
Sorry, druk geweest met werk vandaag. Heren, bedankt voor de hulp! @Djarune , hoe 'slecht' schat je het mobo van de AMD in? De 3060 ti is de pricewatch: MSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 2X OC waar ik niet zulke goede dingen over lees. Neig nu zelf naar de AMD, maar iig goed om te weten dat de systemen dicht bij elkaar liggen en het niet heel veel uitmaakt.

Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Mocht je wat tijd hebben :)
YouTube: MSI B450M-A Pro MAX VRM Tested with the Ryzen 1600 AF and 3950X
Niet raar, met matige VRM zonder koeling...
Natuurlijk is dit wel met de 16-core 3950x, maar het verbruik daarvan is niet eens zo heel veel hoger dan de 3800x, heeft ook dezelfde TDP.

Hier een 3900x op een bord welke zelfs beter is.
https://www.techpowerup.c...p-b350-motherboard/3.html

Ik hoop dat de conclusie duidelijk is, zo'n bordje is leuk tot een 65W 6-core, meer moet je niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kassius81
Heb hem bekeken, interessant, thanks! Als je toevallig zo'n soort deep-dive voor de MSI 3060ti ventus 2x oc weet houd ik me aanbevolen :)
Pagina: 1