Allereerst hartstikke bedankt voor het bekijken van dit topic. Hoewel het geen ICT / computer / elektro vraag is hoop ik wel dat hier voldoende kennis aanwezig is om mij te kunnen helpen.
Vraag 1:
Op het moment ben ik een motorlift aan het ontwerpen gebaseerd op het schaarlift principe.
De basis heb ik al helemaal klaar en ben nu bezig om uit te zoeken wat voor type cilinder / hydraulisch systeem ik moet gebruiken.
Hiervoor moet ik natuurlijk de krachten berekenen die benodigd zijn om het platform omhoog te tillen.
Ik ben bekend met de hefboom wet, F1 x r1 = F2 x r2. Maar verder eigenlijk niet.
Nu komt het dus. Zie hieronder voor plaatjes.

Zoals ik begrijp is de benodigde kracht van de cilinder het grootst als de lift op zijn laagste stand staat, de arm 2 is daarbij namelijk het kleinst en arm 1 het grootst. In het 2e plaatje ben ik dan ook uitgegaan van de laagste positie.
Ik reken hier simpel met een enkele hefboom om aan het eind een last van 300 kg te kunnen tillen.
Dus we hebben:
F1 = 300 kg = 2.942 N
r1 = 1.858,19 mm = 1,85819 m
F2 = ???
r2 = 242,52 mm = 0,24252 m
2.942 N x 1,85819 m = 5.466,79 Nm
5466,79 Nm / 0,24252 m = 22.541,62 N = 2298,57 kg oftewel 2,3 ton.
Dus met een enkele hefboomconstructie kan ik met een cilinder van 2.3 ton 300 kg tillen.
MAAR, ik neem aan dat het niet zo simpel is als bovenstaande aangezien het dus om een schaar constructie gaat en er een scharnierpunt van de schaarconstructie in zit samen met een 2e schaararm..
Dus, hoe zit dit bij een schaarlift constructie?
Daar word het voor mij toch iets te ingewikkeld.
Via google kom ik onder andere uit op de volgende site; https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=125817.
En ook het volgende projectverslag:
https://www.studeersnel.n...essay-cijfer-7/90280/view
Zeer informatief en uitgebreid maar voor mij grotendeels 'chinees'...
Ik hoef (en wil) geen kant en klaar antwoord maar dit is allemaal redelijk nieuw voor mij dus heb wel redelijk wat uitleg en hulp nodig.
Vraag 2:
Tevens zat ik een beetje te spelen met de positie van de cilinder.

Zou dit een beter positie zijn met betrekking tot de benodigde krachten?
Vraag 1:
Op het moment ben ik een motorlift aan het ontwerpen gebaseerd op het schaarlift principe.
De basis heb ik al helemaal klaar en ben nu bezig om uit te zoeken wat voor type cilinder / hydraulisch systeem ik moet gebruiken.
Hiervoor moet ik natuurlijk de krachten berekenen die benodigd zijn om het platform omhoog te tillen.
Ik ben bekend met de hefboom wet, F1 x r1 = F2 x r2. Maar verder eigenlijk niet.
Nu komt het dus. Zie hieronder voor plaatjes.

Zoals ik begrijp is de benodigde kracht van de cilinder het grootst als de lift op zijn laagste stand staat, de arm 2 is daarbij namelijk het kleinst en arm 1 het grootst. In het 2e plaatje ben ik dan ook uitgegaan van de laagste positie.
Ik reken hier simpel met een enkele hefboom om aan het eind een last van 300 kg te kunnen tillen.
Dus we hebben:
F1 = 300 kg = 2.942 N
r1 = 1.858,19 mm = 1,85819 m
F2 = ???
r2 = 242,52 mm = 0,24252 m
2.942 N x 1,85819 m = 5.466,79 Nm
5466,79 Nm / 0,24252 m = 22.541,62 N = 2298,57 kg oftewel 2,3 ton.
Dus met een enkele hefboomconstructie kan ik met een cilinder van 2.3 ton 300 kg tillen.
MAAR, ik neem aan dat het niet zo simpel is als bovenstaande aangezien het dus om een schaar constructie gaat en er een scharnierpunt van de schaarconstructie in zit samen met een 2e schaararm..
Dus, hoe zit dit bij een schaarlift constructie?
Daar word het voor mij toch iets te ingewikkeld.
Via google kom ik onder andere uit op de volgende site; https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=125817.
En ook het volgende projectverslag:
https://www.studeersnel.n...essay-cijfer-7/90280/view
Zeer informatief en uitgebreid maar voor mij grotendeels 'chinees'...
Ik hoef (en wil) geen kant en klaar antwoord maar dit is allemaal redelijk nieuw voor mij dus heb wel redelijk wat uitleg en hulp nodig.
Vraag 2:
Tevens zat ik een beetje te spelen met de positie van de cilinder.

Zou dit een beter positie zijn met betrekking tot de benodigde krachten?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.