Contactoverlast veroorzaakt door mij en mijn bezoek

Pagina: 1
Acties:
  • 15.678 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• declassified
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-04-2021
Hallo allemaal,

Ik heb wel al eens dergelijke topics hierover gezien, maar omdat ik hier nu al een grote mate aan stress door ervaar stel ik de vraag/discussie even hier:

Voor een beetje achtergrond:

Ik woon nu al 8,5 maanden in een appartementencomplex met 3 verdiepingen. Op de begane grond woont een wat oudere vrouw met haar hond, circa 6 maanden en op de 2de verdieping een student die net pas is ingetrokken. Zelf zit ik dus op de 1e verdieping en ik ben 25-jarige persoon die thuis werkt en op vrijdag of zaterdag vrienden over de vloer heb, zodat ik in deze coronatijden niet omval van depressie en eenzaamheid :)

Zoals ik zei; elke vrijdag of zaterdag heb ik vrienden over de vloer voor een gezellige avond (Tv kijken, muziek luisteren, kletsen en lachen samen, dus niks geks). Deze avond duurt soms tot het einde van de avondklok (21:30) of ze blijven logeren en gaan de volgende ochtend weg. Ik ben de enige van mijn vrienden groep die momenteel zijn eigen plek heeft, dus in 9/10 keren is het niet mogelijk om bij iemand anders te zitten. (ook niet goed, maar niet het probleem in dit geval)

Af en toe gaat mijn onderbuurvrouw op zaterdag bij een kennis/vriendin slapen, zodat ze geen last heeft van ons, maar dit is niet altijd zo...

Het probleem:

Elke keer als mijn onderbuurvrouw thuis is als ik bezoek over de vloer heb ervaart zij enorme overlast van ons. In haar oren klinkt het alsof we een wedstrijdje touwspringen aan het doen zijn, terwijl we niks anders doen dan tv kijken, muziek luisteren, kletsen en lachen...Af en toe loopt iemand naar de wc of naar de koelkast om iets te pakken, schuift een stoel, is iemand nerveus met zijn voet aan het tikken en blijkbaar heeft ze hier enorme overlast van. Van ons geklets, muziek of de tv heeft ze 0 last, maar van het contactoverlast kan ze niet slapen en wordt ze langzaam gek.

Ik ben iemand die met iedereen rekening houd en absoluut geen overlast wil veroorzaken, maar blijkbaar heeft ze al last van dat gebonk/gedreun als ik normaal doordeweeks rondloop. Ik wil haar op alle fronten helpen, maar als ik al door mijn eigen huis moet rondsluipen om geen overlast te veroorzaken gaat mijn woongenot er ontzettend aan onderuit. De reden voor deze post is ook afgelopen zaterdag; mijn vrienden waren langsgekomen, maar mijn plezier was gewoon stukken minder en zelfs frustrerend dat ik op alles moest letten om te zorgen dat zij geen last ervan had. Ik had zelfs een tapijt onder de voeten van mijn ''zwaarste'' vriend gezet, maar dit helpt 10x niks. Mijn vrienden zeggen dat ik me minder ervan moet aantrekken, maar dat lukt mij niet.

Ik heb wel eens gekeken of isolatie iets kan zijn, maar dit is hartstikke duur en voor een huurappartement vind ik dit totaal niet waard. Het kan best zijn dat ik over een jaar een huis ga kopen, dus veel geld wil ik er niet aan spenderen.

Tevens hoor ik af en toe ook mijn bovenbuurman rondlopen en snap ik waar mijn onderbuurman vandaan komt. Toen hij vrienden over de vloer had kon ik ook niet slapen omdat eentje nogal nerveus met zijn voet aan het tikken was.

Hebben jullie advies of iets wat mij kan helpen hierin? Ik ga deze week met haar samen zitten om te kijken hoe we het kunnen reduceren en haar een melding laten maken bij de verhuurder, maar ik ben bijna bang om nog bezoek uit te nodigen op deze manier omdat ik die stress gewoon niet wil hebben nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:59
Hoe heb je de vloer afgewerkt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Xander schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:14:
Hoe heb je de vloer afgewerkt?
En wat voor verdiepingsvloer heb je? Hout, beton, "broodjes"?

Acties:
  • +58 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:19
Ten eerste: dat je in deze tijd meerdere mensen tegelijk over de vloer hebt vind ik al een aandachtspuntje, maar dat is een andere discussie.

Ten tweede; Luister vooral niet naar je vrienden, rekening houden met je onderbuurvrouw doe je uit fatsoen en dat doe je dus ook goed.

En het laatste: Hoe is de vloer afgewerkt? Welk materiaal? Ik wou als advies een tapijt zeggen maar als je dat al getest hebt moet je doorzoeken inderdaad

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-06 16:46
Niets van aantrekken. Je huis is er om te wonen en in te bewegen en bezoek te hebben.

Zolang je niet de hele dag touwtje springt en rondjes rent in het huis en geluidsoverlast veroorzaakt, heeft de onderbuur het maar te dulden. Jij kan er immers niets aan doen dat jouw minste geringste beweging beneden waarneembaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• declassified
Het gaat om een laminaatvloer en heb eerlijk gezegd geen idee wat voor ondervloer er op ligt. Ik weet niet of het plafond ook als schuldige kan worden aangewezen, maar alsje tegen het plafond aantikt door het appartementen complex heen gaat het om een (Zoals mijn vader zegt) ''peperkoek'' plafond, wat wellicht het contactgeluid versterkt? (Geen idee, slechts ideeen op aan het noemen)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Toevallig was een paar weken geleden een vergelijkbare casus bij de rijdende rechter. Heb je de vloer zelf gekozen?

https://www.gids.tv/tv-gi...er-doet-uitspraak/4655449

Uitkomst, ook al ben je huurder dan nog moet jij zorgen dat er een goede vloer ligt. Het kostte deze man flink wat geld wat hij ook niet had. Was daarna nogal wat ophef over. Onderschat alleen niet hoe erg bepaalde leefgeluiden kunnen zijn voor een onderbuur. Of het zo erg is als deze aflevering weet ik natuurlijk niet maar niets van aantrekken zou voor mij geen optie zijn.

Daarnaast wat @wErudite zegt, maar dat hoort in een ander topic thuis.

[ Voor 6% gewijzigd door Teknix1982 op 12-04-2021 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-07 23:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Iedereen ervaart overlast op een andere manier.

Het onderzoek starten is simpel: Wanneer je vrienden langskomen, ga dan eens bij de benedenbuurvrouw langs om te luisteren. Zeg vooral tegen je vrienden dat ze zich niet 'anders' moeten gedragen.

Het kan natuurlijk zijn dat je in een oud complex woont met dunne/gehorige vloeren.
Maar dat is iets wat altijd zal spelen in appartementen. Deze zijn gebouwd om op zo weinig mogelijk ruimte veel mensen weg te stoppen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-07 20:48
Ik kan hier bij aansluiten, ik kan geen vrienden/ouders/familie meer over de vloer ontvangen, omdat mijn onderbuurvrouw hier last van heeft. De vorige bewoner was een 80 jarige oma, zonder familie.

Ik kan het samen met mijn vrouw wel uithouden, door op elke stap te letten, maar anders zal ze zeker klagen. Mijn onder buurvrouw heeft aangegeven allergisch te zijn voor geluid, dus ze zal absolute stilte in haar huis houden, want een radio of TV kijken kan niet. Alleen stil op de stoel zitten, te puzzelen of te lezen.

Wat jij kunt voorstellen met je (onder)buurvrouw.
- Spreek tijden af wanneer jij gewoon leef-geluiden mag maken, door de weeks tot 22:30, weekend tot bijvoorbeeld 00:30u.
- Vraag aan haar om een radio/tv aan te zetten, zodat het geluid voor haar minder hard aankomt.
- Koop viltjes bij Action, doe dit onder elk bewegend object.

Mijn buurvrouw is op den duur naar de voorzitter VVE gegaan, omdat ik grof en onfatsoenlijk was aan de telefoon. Ik heb een tijdje met de voorzitter gesproken en deze gaf mij uiteindelijk de tip om er maar niet te vele op in te gaan.

Hopelijk heb je iets aan deze tips. Probeer met geven en nemen iets te bereiken.

PS: Je kunt altijd het voorstel doen, dat je alleenstaande zus met zijn ongure vriend en 2 rennende en ravottende kinderen, die 's nachts vaak huilen in het appartement hun intrek nemen en dat jij in het appartement van je zus gaat wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-07 23:50
Als je ‘s nachts de bengel aan het uithangen bent en ze daar last van heeft kan ik me er wel enigszins in vinden. Dat is natuurlijk gewoon irritant. Maar van dat gezeur over voetstappen dit en dat wordt je toch zo moe. Net zoals de post hierboven “allergisch voor geluid” ;w ...

Dit gaat dan waarschijnlijk om jaren 30 appartementen waarbij je elke scheet zes nummers verder nog hoort. Ga dan ergens in noord Friesland wonen, dan heb je nergens last van.

Ik zou gewoon zoals je nu doet in gesprek blijven en zeggen dat je er op let. Zo nu en dan een fles Advocaat erbij en dan zal het wel bezinken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:28
declassified schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:20:
Het gaat om een laminaatvloer en heb eerlijk gezegd geen idee wat voor ondervloer er op ligt.
Toch kan dit een bepalende factor zijn. Niet voor niets dat veel reglementen eisen stellen aan de (ondervloer).

Er zijn (onder)vloeren verkrijgbaar met allerlei niveaus van geluidsdemping. Typisch vind je de dempingswaarden alleen bij de betere producten (als je doorzeurt kun je soms zelfs een kopietje van het testrapport krijgen).

Wil je het testen of dit de richting is dan kun je ook bij leenbakker of andere goedkope winkel een coupon (rest) vloerbedekking kopen. Dat rol je vervolgens uit over de vloer en probeert het een aantal weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@declassified wat voor een woning heb je huur of Koop ?

ik zou je onderbuurvrouw een brief schrijven & persoonlijk overhandigen .. en in cc --> verhuurder of vve overhandigen .. (let op doe dit aangetekend) .. dit voorkomt achteraf welles/nietus

Hierin zeg je dat je dat:
- je hebt je best gedaan na mondeling overleg hinder te voorkomen sinds dat je er woont
- je best onder de aanwezige vloer wil (laten) isoleren als de onderbuurvrouw mee wilt delen in de kosten omdat zij er last van heeft .. jij ervaart geen hinder van andere buren ..
- je de gasten al verzoekt op sokken te laten lopen, en viltjes onder de "schuivende" meubels hebt gedaan.

Als zij klaagt (bij jou aan de deur / aanspreekt oid) vermeld dat je dit ook wel hinderlijk begint te vinden en je bij teveel klagen ook wat minder bereid kan worden tot rekening houden ..

ik zou voor de rest niet teveel in de brief zeggen .. kan ook in je nadeel werken

soms klagen mensen ook om het klagen .. ik woonde op mezelf maar de onderbuurvrouw was ook de "verhuurder" .. als ze naar bed ging om 19:00 oid .. begon ze te tikken tegen haar plafond (mijn vloer) .. want ze stond vroeg op om van achter haar raam naar de geraniums te kijken oid ..

ik had mijn geluid altijd zacht staan en bezoek was niet luidruchtig .. sterker nog ik had al gezegd .. omdat ik tapijt had ... trek het weg en leg wat isolatie neer oid .. wil het best voor je doen als je het materiaal levert ..
Ik moest maar rustiger doen ..
en mijn katten maakte teveel lawaai (trap op & af rennen oid) ..

tijdens bezoek waar we normaal praten ze weer begon te tikken (19:05 oid) ben ik op de bank gaan staan en met een sprong een paar keer op de vloer beland .. toen ze me een tijdje later aansprak .. tja ik hoorde weer die "klopgeest" ik denk ik klop maar eens terug :+ sindsdien heeft ze nooit meer getikt .. :+

er zijn zeikers om het zeiken .. (aandacht) .. ook al loop je op je tenen .. tja .. het is een grijs gebied wanneer redelijk ---> onredelijk word

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 12-04-2021 21:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wErudite
@vso
declassified schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:12:
Ik heb wel eens gekeken of isolatie iets kan zijn, maar dit is hartstikke duur en voor een huurappartement vind ik dit totaal niet waard.
Om maar alvast een antwoord op je eerste vraag te geven :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:31
Ik heb dit met mijn onderbuurman gehad. Hij is meerdere keren aan mijn deur geweest met de vraag of wij ons huis opnieuw aan het inrichten waren, want volgens hem klonk het alsof er complete banken werden verschoven.

Wij konden ons hier compleet niet in vinden en gaven aan dat het enkel een eetkamer stoel kan zijn geweest. Hierna hebben we er viltjes onder geplakt, maar buurman gaf aan nog steeds last te hebben.

Ik ben toen een keer bij hem langs geweest om te vragen of ik kon luisteren naar wat hij hoorde. Vriendin zou dan met wat stoelen schuiven, rondlopen, etc.. Onder hem mom van hem begrijpen, empathie, etc.

Hij gaf aan dat het niet nodig was en ik hem er nooit meer iets over gehoord.

Mijn advies is dus: Loop even langs. Kijk of je de situatie zoals de buren het ervaren kan ondervinden en begrijpen. Dat komt al een heel eind. Je kan dan aan de hand van je bevindingen gaan kijken wat er aan gedaan kan worden, of dat het allemaal binnen de normen valt.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• declassified
Teknix1982 schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:27:
Toevallig was een paar weken geleden een vergelijkbare casus bij de rijdende rechter. Heb je de vloer zelf gekozen?

https://www.gids.tv/tv-gi...er-doet-uitspraak/4655449

Uitkomst, ook al ben je huurder dan nog moet jij zorgen dat er een goede vloer ligt. Het kostte deze man flink wat geld wat hij ook niet had. Was daarna nogal wat ophef over. Onderschat alleen niet hoe erg bepaalde leefgeluiden kunnen zijn voor een onderbuur. Of het zo erg is als deze aflevering weet ik natuurlijk niet maar niets van aantrekken zou voor mij geen optie zijn.

Daarnaast wat @wErudite zegt, maar dat hoort in een ander topic thuis.
Nee zo erg zal het niet zijn. Doordeweeks hoort ze me wel, maar heeft ze er niet enorm veel last van, alleen de zaterdagen zijn enorm erg voor haar als ik vrienden langs heb... en ondanks dat het niet hier thuis hoort wil ik het toch even zeggen voor als andere hier nog een opmerking over maken: Ik ben 25 jaar, woon alleen, werk 100% thuis, zie mijn ouders niet, heb geen relatie, geen knuffelbuddy, behalve mijn 3 beste vrienden die ik op zaterdag zie, waarvan er 1 in precies dezelfde situatie zit als mij. Ik heb ruimte genoeg om 1,5 meter afstand te houden en dit gebeurd 80% van de tijd. Sommige van jullie kunnen hoogstwaarschijnlijk zonder sociaal contact en dit heb ik lange tijd ook gedaan, maar na een jaar ''vol houden'' en ''er is licht aan het einde van de tunnel'' ben ik er klaar mee. Ik heb dit nodig om niet depressief en eenzaam te worden. Dankjewel O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
doomtech schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:38:
Maar van dat gezeur over voetstappen dit en dat wordt je toch zo moe. Net zoals de post hierboven “allergisch voor geluid” ;w ...
Nou, dit wil ik toch wel enigszins proberen te nuanceren.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat "gewoon voetstappen" ook daadwerkelijk overlast betekent (ook al kan iemand er natuurlijk wel last van hebben, maar da's iets anders en persoonlijk). Maar ik weet bijv. niet wat mijn bovenbuurman soms doet (ook een appartement uit het jaar kruik), maar het klinkt af en toe alsof hij letterlijk met complete eikenhouten kasten aan het rollen is. Dat zijn geen voetstappen van "even naar de bank/koelkast/keuken" lopen meer, want dat hoor ik ook wel. Heel erg gestommel, alsof 'ie z'n scharrel létterlijk alle hoeken van de kamer laat zien, maar dan dus op alle harde voorwerpen/oppervlakten ofzo :+

Daarnaast heeft/had (?) hij soms de neiging om uit het niets kneiterhard spontaan te stampen.. Beetje alsof hij een kick-up vanaf de bank maakte, ala:

Afbeeldingslocatie: https://i.makeagif.com/media/3-09-2017/F8YH6y.gif
(en dan wel vol op je hakken neerkomen natuurlijk :+)

En daarna stil of wat normale voetstappen..

Nu zal dát het niet zijn, maar het is wél dusdanig hard dat je hartslag verdubbelt doordat je lichaam een complete stress-reactie aanmaakt als het verder heel erg stil is. En dan helpt een muziekje of de TV aanzetten ook niet meer hoor.

Waarschijnlijk doet die gozert helemaal niet zulke rare dingen. Waarschijnlijk gedraagt 'ie zich volkomen normaal, vooral naar zijn eigen idee :+ Maar dat wil niet zeggen dat zijn onbewuste gedrag geen overlast kan veroorzaken.

Ik heb in m'n studentenhuis ook een huisgenote gehad die stevast op sokken/blote voeten liep en altijd héél erg goed haar voeten "afwikkelde". Als in: éérst de hak, dán de rest. En ja, dat is heel normaal als je buiten op straat met schoenen aanloopt. Maar als jij als een echte Russin door het huis paradeert en dan ook daadwerkelijk je hak kneiterhard als eerste op de houten vloer neerplempt, dan dreunt dat door het hele huis heen. Dan denk ik persoonlijk: je kúnt ook wat voorzichtiger lopen...

Ennuh, vraag me ook hardop af of elk weekend nou wel zo noodzakelijk is?

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 12-04-2021 22:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:29
Tartarus schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:20:
Niets van aantrekken. Je huis is er om te wonen en in te bewegen en bezoek te hebben.

Zolang je niet de hele dag touwtje springt en rondjes rent in het huis en geluidsoverlast veroorzaakt, heeft de onderbuur het maar te dulden. Jij kan er immers niets aan doen dat jouw minste geringste beweging beneden waarneembaar is.
Dit laatste is niet helemaal waar. Er zijn meerdere mogelijkheden om het geluid dat onder je ervaren wordt te reduceren. Sommige ondervloeren reduceren bijvoorbeeld 5 dB. Anderen tot wel bijna 20 dB. Dat geeft natuurlijk al ontzettend veel verschil. In het voorgaande appartement waar ik woonde stond nota bene gewoon binnen het contract dat een ondervloer van minstens 15 dB reductie een vereiste was. Indien je onderburen hebt en je kiest voor minder kan ik mij goed voorstellen dat indien de problemen hoog oplopen, je uiteindelijk best aan het kortste eind kan trekken.

Naast ondervloeren helpen kleden ook om het geluid verder te reduceren. Idem dito voor het niet dragen van naaldhakken bijvoorbeeld. Eveneens sokken in plaats van schoenen helpt bijvoorbeeld ook vaak toch al bijzonder veel.

Maar het meeste valt of staat toch echt al snel met de juiste ondervloer. Een kennis had vroeger ook om deze reden een probleem met een bovenbuurman. Zeker als die zijn vriendin in huis aanwezig was, en vermoedelijk op hakken liep, klonk dit vergelijkbaar als met alsof in een geïsoleerde woning iemand een spijker in de muur aan het slaan is. En nee, dan niet één spijker met een klein aantal tikken. Nee, uren lang aan en af. Ik woonde er niet eens en vond het al buitengewoon irritant.

In het geval van de kennis heeft hij meermaals geprobeerd om dit om dit op buurvriendelijke wijze op te lossen. Dit zonder resultaat. De bovenbuurman had eveneens geen zin om verder te investeren. Dus heeft hij een dossier opgebouwd, is gaan registreren wanneer er sprake was van overlast, heeft een dB meter aangeschaft om de hevigheid te objectiveren en heeft hiermee via de verhuurder en het gerecht uiteindelijk de bovenbuurman uit de woning kunnen laten zetten.

Je kunt hier echt goed aan het kortste eind trekken door de denken, 'ach, het zal allemaal wel'. Zelf even komen luisteren kan soms al veel duidelijk maken. En meestal zal je ook zelf tot de conclusie komen dat je buren in deze helemaal niet gek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
psychodude schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:21:
[...]

Dit laatste is niet helemaal waar. Er zijn meerdere mogelijkheden om het geluid dat onder je ervaren wordt te reduceren. Sommige ondervloeren reduceren bijvoorbeeld 5 dB. Anderen tot wel bijna 20 dB. Dat geeft natuurlijk al ontzettend veel verschil. In het voorgaande appartement waar ik woonde stond nota bene gewoon binnen het contract dat een ondervloer van minstens 15 dB reductie een vereiste was. Indien je onderburen hebt en je kiest voor minder kan ik mij goed voorstellen dat indien de problemen hoog oplopen, je uiteindelijk best aan het kortste eind kan trekken.

Naast ondervloeren helpen kleden ook om het geluid verder te reduceren. Idem dito voor het niet dragen van naaldhakken bijvoorbeeld. Eveneens sokken in plaats van schoenen helpt bijvoorbeeld ook vaak toch al bijzonder veel.

Maar het meeste valt of staat toch echt al snel met de juiste ondervloer. Een kennis had vroeger ook om deze reden een probleem met een bovenbuurman. Zeker als die zijn vriendin in huis aanwezig was, en vermoedelijk op hakken liep, klonk dit vergelijkbaar als met alsof in een geïsoleerde woning iemand een spijker in de muur aan het slaan is. En nee, dan niet één spijker met een klein aantal tikken. Nee, uren lang aan en af. Ik woonde er niet eens en vond het al buitengewoon irritant.

In het geval van de kennis heeft hij meermaals geprobeerd om dit om dit op buurvriendelijke wijze op te lossen. Dit zonder resultaat. De bovenbuurman had eveneens geen zin om verder te investeren. Dus heeft hij een dossier opgebouwd, is gaan registreren wanneer er sprake was van overlast, heeft een dB meter aangeschaft om de hevigheid te objectiveren en heeft hiermee via de verhuurder en het gerecht uiteindelijk de bovenbuurman uit de woning kunnen laten zetten.

Je kunt hier echt goed aan het kortste eind trekken door de denken, 'ach, het zal allemaal wel'. Zelf even komen luisteren kan soms al veel duidelijk maken. En meestal zal je ook zelf tot de conclusie komen dat je buren in deze helemaal niet gek zijn.
toon volledige bericht
Ach ja, met schoenen en hakken in huis lopen is mij vreemd. Mijn reactie moet je daarom dan ook in die context lezen.
In dat geval snap ik de onderbuur enigszins wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shifra
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07 10:45
Wij hadden in ons oude huis ook een gehorige vloer toen we er net in trokken met gezeur van de onderburen. Toen na een lekkage waarbij de vloer eruit moest hebben we een extra laag onder het laminaat gelegd van 12mm OSB platen. Waarna de onderburen nooit meer last hebben gehad. Wij hadden dus 12mm OSB 10mm ondervloer (10db) en het laminaat.

Beetje overkill misschien maar heeft wel gewerkt.

Maar als je er een korte tijd verblijft zou ik het lekker zo houden en snel wat anders zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Osiris schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:11:
[...]

Nou, dit wil ik toch wel enigszins proberen te nuanceren.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat "gewoon voetstappen" ook daadwerkelijk overlast betekent (ook al kan iemand er natuurlijk wel last van hebben, maar da's iets anders en persoonlijk). Maar ik weet bijv. niet wat mijn bovenbuurman soms doet (ook een appartement uit het jaar kruik), maar het klinkt af en toe alsof hij letterlijk met complete eikenhouten kasten aan het rollen is. Dat zijn geen voetstappen van "even naar de bank/koelkast/keuken" lopen meer, want dat hoor ik ook wel. Heel erg gestommel, alsof 'ie z'n scharrel létterlijk alle hoeken van de kamer laat zien, maar dan dus op alle harde voorwerpen/oppervlakten ofzo :+

Daarnaast heeft/had (?) hij soms de neiging om uit het niets kneiterhard spontaan te stampen.. Beetje alsof hij een kick-up vanaf de bank maakte, ala:

[Afbeelding]
(en dan wel vol op je hakken neerkomen natuurlijk :+)

En daarna stil of wat normale voetstappen..

Nu zal dát het niet zijn, maar het is wél dusdanig hard dat je hartslag verdubbelt doordat je lichaam een complete stress-reactie aanmaakt als het verder heel erg stil is. En dan helpt een muziekje of de TV aanzetten ook niet meer hoor.

Waarschijnlijk doet die gozert helemaal niet zulke rare dingen. Waarschijnlijk gedraagt 'ie zich volkomen normaal, vooral naar zijn eigen idee :+ Maar dat wil niet zeggen dat zijn onbewuste gedrag geen overlast kan veroorzaken.

Ik heb in m'n studentenhuis ook een huisgenote gehad die stevast op sokken/blote voeten liep en altijd héél erg goed haar voeten "afwikkelde". Als in: éérst de hak, dán de rest. En ja, dat is heel normaal als je buiten op straat met schoenen aanloopt. Maar als jij als een echte Russin door het huis paradeert en dan ook daadwerkelijk je hak kneiterhard als eerste op de houten vloer neerplempt, dan dreunt dat door het hele huis heen. Dan denk ik persoonlijk: je kúnt ook wat voorzichtiger lopen...

Ennuh, vraag me ook hardop af of elk weekend nou wel zo noodzakelijk is?
toon volledige bericht
Even extreem gezegd je kan ook overgevoelig zijn voor geluid .. of juist niet dat maakt ook niet voor een goeie combo ..

ik betrok een woning en in het begin stond een buurman 2 huizen verderop van 60 aan me deur te bonken of ik wou kappen met "verbouwen' .. letterlijk paar gaatjes boren (dat gebeurt als je ergens in trekt) .. was nog niet eens 19:00 (ik heb wat met die tijd) ..

hij was erg verbaast dat als reactie kreeg "nog 5 te gaan en aangezien je toch al wakker bent kan je ze aftellen .. de mazzel .. (het gezicht vergeet ik nooit meer .. hij wou wat zeggen maar ik liep weg en ging verder boren .. hij schreeuwde "politie" en ik schreeuwde terug "doe maar .. ben al klaar als ze er zijn"
ps later hebben we wel een :9B genuttigt en zo leerde ik hem beter kennen .. beste vent maar erg op zijn "slaap" .. dus overlast was er weinig in de flat *O*

tja leven en laten leven .. als jij zoveel last hebt .. wat let je om het plafond te isoleren/samen met je bovenbuurman eens te praten .. als je het geld niet waard vind zou ik niet zo "overdrijven" .. (niet dat je overdrijft want je vertelt het vanuit jou visie .. wat ik dus bedoel is dat je het van 2 kanten moet bekijken.

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07 01:00
wErudite schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:16:
Ten eerste: dat je in deze tijd meerdere mensen tegelijk over de vloer hebt vind ik al een aandachtspuntje, maar dat is een andere discussie.
*knip*
Een dergelijke ongepaste opmerking voegt niets toe.

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 13-04-2021 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ga als je vrienden aan het tweede biertje zitten zelf eens een kopje koffie bij de benedenbuurvrouw doen om rustig samen te luisteren wat er dan gebeurt. Geeft gelijk een goed beeld en je doet er samen wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 16:15
Koop 4 paar sloffen en gooi die dingen elke zondag in de was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:31:
[...]

Even extreem gezegd je kan ook overgevoelig zijn voor geluid .. of juist niet dat maakt ook niet voor een goeie combo ..
Ik ben niet hypersensitief ofzo, maar ook niet ongevoelig nee, klopt.

Maar mijn punt was meer: naast het standaard lopen, schuiven van een stoel et cetera (wat ook mijns inziens niet onder overlast valt), kun je ook onbewust wellicht non-standaard geluiden maken.

Hypothetisch voorbeeldje: denk aan een enthousiaste groep vrienden die bij een voetbalwedstrijd of Formule 1-race op de bank zittend bij een spannend moment beide voeten optilt ala "OOWWWHHH!!!" en met een bonk weer neerzet. Een keertje, sure. Paar keertjes, sure. Maar als dat op een gegeven moment élk weekend al maanden zo doorgaat, dan kán ik mij voorstellen dat de onderbuur denkt: "FOR FUCKS SAKE! Moet dat nou echt elk weekend, dat gebonk door merg en been?"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

declassified schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:20:
Het gaat om een laminaatvloer en heb eerlijk gezegd geen idee wat voor ondervloer er op ligt. Ik weet niet of het plafond ook als schuldige kan worden aangewezen, maar alsje tegen het plafond aantikt door het appartementen complex heen gaat het om een (Zoals mijn vader zegt) ''peperkoek'' plafond, wat wellicht het contactgeluid versterkt? (Geen idee, slechts ideeen op aan het noemen)
Het is gewoon je plicht (ook als huurder) om isolatie onder je vloer te hebben in een appartement. Ik heb onder iemand gewoond die dat niet had en ik werd daar knettergek van (mijn appartement werd een soort klankkast van die vloer). Dat is ook wel eens bij programma's als de rijdende rechter geweest, dat het geld kost is geen goede reden om het niet te hoeven doen.

Dus ik zou toch even uitzoeken wat er onder ligt en welke demping dat heeft. Als het wel voldoende is dan moet je de klacht bij de verhuurder wegleggen, dan moet die het oplossen.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 13-04-2021 11:22 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
zonder wat aan de vloer te moeten doen maar wat echt wel helpt een paar vragen?

- doen je vrienden de schoenen uit als ze binnen komen, of houden ze deze aan?
- Ik weet niet hoe het jouw vergaat maar ik heb in huis ok overal laminaat, ik ben een koukleum en trek bij thuis komst mijn schoenen uit en doe mijn pantoffels aan!! Ik kan je uit ervaring vertellen hoeveel minder geluid pantoffels maken ten opzichte van schoenen!! helemaal als je vrienden blijven pitten ... laat ze hun pantoffels meenemen! hebben die ze niet, aub die dingen heb je voor 2 tientjes, bijkomend voordeel ... warme voeten!
- kijk even onder je meubels of er viltjes onder de poten zitten! dit scheelt behoorlijk, ook bij het neerploffen op banken en stoelen! oh BTW heb je wel gemerkt dat niemand tegenwoordig nog normaal op een bank of stoel gaat zitten, maar er op neervalt/springt! echt doet wonderen voor de levensduur van t spul als je daar van bewust word!

Ik zeg begin is met deze zaken, dan kan je daarna altijd nog kijken of er afwerking op de vloer moet komen zoals een dempende ondervloer. of kijken of het laminaat niet vast op de muur ligt! Dit laatste zorgt vaak ook voor extra geluid.

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BJBoes schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:25:
zonder wat aan de vloer te moeten doen maar wat echt wel helpt een paar vragen?

- doen je vrienden de schoenen uit als ze binnen komen, of houden ze deze aan?
- Ik weet niet hoe het jouw vergaat maar ik heb in huis ok overal laminaat, ik ben een koukleum en trek bij thuis komst mijn schoenen uit en doe mijn pantoffels aan!! Ik kan je uit ervaring vertellen hoeveel minder geluid pantoffels maken ten opzichte van schoenen!! helemaal als je vrienden blijven pitten ... laat ze hun pantoffels meenemen! hebben die ze niet, aub die dingen heb je voor 2 tientjes, bijkomend voordeel ... warme voeten!
- kijk even onder je meubels of er viltjes onder de poten zitten! dit scheelt behoorlijk, ook bij het neerploffen op banken en stoelen! oh BTW heb je wel gemerkt dat niemand tegenwoordig nog normaal op een bank of stoel gaat zitten, maar er op neervalt/springt! echt doet wonderen voor de levensduur van t spul als je daar van bewust word!

Ik zeg begin is met deze zaken, dan kan je daarna altijd nog kijken of er afwerking op de vloer moet komen zoals een dempende ondervloer. of kijken of het laminaat niet vast op de muur ligt! Dit laatste zorgt vaak ook voor extra geluid.
Schoenen uit helpt wel, maar je kunt dat ook niet aan al je bezoek of mensen die iets komen herstellen vragen om hun schoenen uit te trekken. Als er geen isolatie hebt gaat het om contactgeluiden, die zijn echt zwaar iritant (snachts omhoog schrikken in bed iritant zeg maar).

Iemand laat zijn sleutels vallen, de afstandbediening valt, een stoel schuift, een deur valt in het slot. Al die dingen klinken dan ontzettend door. Het was voor mij de reden dat ik toen verhuisd ben naar de bovenste verdieping zodat er niemand boven me kon gaan wonen. Nu wonen we gelukkig in een huis, een rijtjeshuis, dus je hoort wel eens wat. Maar iets horen is niet zo erg :)

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 13-04-2021 08:30 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

3 vrienden plus jij? Elk weekend ergens ander bivakkeren, verlaagt de overlast sowieso al naar 1/4.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:44

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik kan beamen dat contact geluid ongelofelijk irritant kan zijn. Mijn bovenburen, een echtpaar met twee schatten van kinderen, af en toe heb ook het idee wat ze aan het verbouwen zijn.

De jongste dreumes weegt geen drol maar als die even heen en weer rent, man man man. Ik heb er mee leren leven maar af en toe vloek ik de boel bij elkáar. Vooral als ik na het eten even een tukkie wil doen.

Ik heb het wel eens met ze besproken en ze zouden er op letten, maar ja, kinderen (al mocht ik vroeger ook nooit in huis rennen of springen)

Enfin, het is inderdaad jouw verantwoordelijkheid en ik denk dat je onderschat hoeveel herrie een paar vrienden kunnen maken. Dus wat andere zeggen, check je ondervloer, laat ze die schoenen uit doen.

En op persoonlijke noot, voor fucks sake, wacht tot de corona shit voorbij is voordat je ze weer uitnodigt. Ik ben ook alleen, zie je mij daar over miepen? Het is niet de bedoeling dat je meerdere mensen uitnodigt. Wees een beetje verantwoordelijk.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Wat kan helpen voor de beleving van de buur is om aan te geven dat je er zelf ook mee zit en om afspraken te maken over tot hoe laat bezoek kan duren. Als je eens daarvan wil afwijken kan je dat op voorhand laten weten.

Ik stoor mij in ieder geval veel minder aan geluid als ik weet wanneer het ophoudt.

Bovenstaande is alleen van toepassing als je zelf ook vindt dat het geluid storend is voor je buurvrouw natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:42

Yucon

*broem*

Ik zie een paar keer de suggestie van schoenen uit voorbijkomen, maar dat effect kan juist verkeerd om werken. Ok als het bezoek legerkistjes aan heeft zal het inderdaad wel werken. Maar als je je voeten zo neerzet dat je hak eerst de grond raakt maak je op sokken waarschijnlijk meer lawaai dan op sportschoenen.

Volgens mij is dit wel de richting waar je uit moet denken. Dit is het equivalent van viltjes onder de poten zetten. Maar dan onder de poten van je bezoek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:57
Veel tips gezien maar de belangrijkste is al een aantal keer genoemd.
Je geeft aan niet te weten wat er onder je laminaat ligt maar dit zou je wel even moeten checken. Heb je een ondervloer die aan de 10dB norm voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Gadgeteer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:25:
Veel tips gezien maar de belangrijkste is al een aantal keer genoemd.
Je geeft aan niet te weten wat er onder je laminaat ligt maar dit zou je wel even moeten checken. Heb je een ondervloer die aan de 10dB norm voldoet?
Die ondervloer is weer afhankelijk van de daadwerkelijke verdiepingsvloer. Als je een ondervloer van 10dB hebt die niet geschikt is voor een houten verdiepingsvloer, heb je er alsnog niks aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 11:12
Emgeebee schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:52:
Koop 4 paar sloffen en gooi die dingen elke zondag in de was.
Of laat die maten het meenemen

Wel dapper om in deze tijd zonder schaamte te roepen dat je de adviezen van de overheid tijdens een pandemie in de wind slaat
Motrax schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:42:
3 vrienden plus jij? Elk weekend ergens ander bivakkeren, verlaagt de overlast sowieso al naar 1/4.
zijn vriendjes wonen nog bij paps en mams en die hebben ook geen zin in de herrie natuurlijk :)

en nog iets; je praat nogal op een lollige manier over depressie. Als jij je vrienden niet elke vrijdagnacht ziet, dan wordt je niet zomaar depressief hoor.

[ Voor 41% gewijzigd door 418O2 op 13-04-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:19

pietje63

RTFM

Soms doet een vloerkleed (liefst niet te dun) en iets geluidsdempends aan de muur (gordijnen, schilderijen) ook al wonderen

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-07 11:34
Aparte gedachtegang, iemand ervaart overlast dus er moet direct wat aan gebeuren, want woongenot. B.s. als je heb mij vraagt. Woongenot is iets waar beide partijen recht op hebben. Iets wat je niet uit het oog mag verliezen wanneer het gaat om iets subjectiefs als geluid overlast. De ene slaapt rustig door wanneer de bovenbuurman een Rammstein concert aan het nabootsen is terwijl de ander slapeloze nachten heeft door het tikken van de klok bij de buren.

Eerste stap moet in alle gevallen zijn ga het gesprek aan. Hoor haar verhaal aan en vertel het jouwe. Ga dan (wanneer er sprake is van een ''overlast'' situatie) naar mevrouw en luister mee. (Is er bijvoorbeeld echt sprake van overlast? of hekelt ze zich gewoon aan het feit dat je niet aan de coronaregels houd en ageert ze daarom?)

Mocht er inderdaad mogelijk sprake zijn van overlast, stel dan voor om samen een geluidsmeting te laten doen. Je weet dan direct wie er in zijn of haar recht staat. Valt het kwartje jou kant op dan heeft mevrouw ''pech'' en zal ze moeten accepteren dat een zekere mate van contact geluid bij de woning hoort. Valt het kwartje haar kant op dan zal jij je verlies moeten nemen en het geluid moeten beperken binnen redelijke middelen. Gaat dit niet dan komen jullie rechten als huurder en de plichten van de verhuurder om de hoek kijken.

Als huurder heb je recht op woongenot, en heeft de huurder de plicht om dit te verschaffen. Wanneer je je in allerlei bochten moet wringen en als een muis in eigenhuis moet gaan leven is dat voor jou ook een forse inbreuk zijn op je woongenot.

Een keuken, verwarmingsinstallatie, elektrische installatie ect. Het moet allemaal voldoen aan de norm en bruikbaar zijn in normale omstandigheden. Waarom de constructie niet?

p.s. Laten we allemaal kappen over dat corona geneuzel. Geluidsoverlast is er ook zonder corona laat dat vooral niet de oplossing dan wel de beperkende factor zijn in dit verhaal, anders zitten we hier over x tijd opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:57
ChinaGeek schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:28:
[...]

Die ondervloer is weer afhankelijk van de daadwerkelijke verdiepingsvloer. Als je een ondervloer van 10dB hebt die niet geschikt is voor een houten verdiepingsvloer, heb je er alsnog niks aan.
Voor iedere vloer is wel een 10dB variant te verkrijgen dus dat mag het probleem niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@Woody179 heb je de OP gelezen? Het grootste deel is al gebeurd. Als TS en zijn vrienden hun schoenen aanhouden en er geen fatsoenlijke ondervloer is, dan heeft die vrouw echt wel recht van spreken. Maar als hij antwoord wordt dat wel duidelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-07 20:24
Als het puur om de woonkamer gaat, gewoon laminaat eruit, een dun laagje rubber rol over de hele woonkamer, evetueel 9 mm osb daaroverheen met daarover weer een ondervloer van 10 mm en dan het laminaat weer. Komt je vloer 2 cm omhoog, maar is aardig gedempt. Kost ook de wereld niet, rubber zal het duurste zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door CrazyOne op 13-04-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:26

Agent47

I always close my contracts.

Ga eens naar de onder buurvrouw om te luisteren als je maten er zijn.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:16

Basszje

Reisvaap!]

Je zegt dat het niet door de TV etc komt, maar ga toch eens bij de onderbuur luisteren op zo'n moment. Het kan zijn dat voetbal oid veel meer bastonen veroorzaakt dan je normaal produceert.

Ik heb ooit ook in een flatgebouw met matige isolatie geleefd en het geluid wat ver gaat was vooral:

- Lage tonen van luidsprekers die connectie hebben met de muur / vloer. Kijk of je de geluidsbron kan ophangen dus

- Zaken die tegen de buizen van de verwarming staan of aankomen ( schuivende bank bijvoorbeeld )

- Geluid in de WC / waar buizen door het gebouw gaan ( :+ )

- Open ramen / ramen met enkel glas

Schoenen uit kan je testen. Misschien kan je ergens ( kringloop / sloop ) een goedkope rol van het e.e.a. krijgen en dat vooral in je loop woonkamer <-> keuken leggen . Dan kan je kijken hoeveel dat scheelt.

Ik zou iig kijken of je op een normale manier zoveel mogelijk overlast kan voorkomen. Je heb zelf ook recht ook woonplezier, maar dat is ook matig als je altijd in je achterhoofd hebt dat iemand er last van heeft. Leg het trouwens ook voor aan de verhuurder, misschien zijn er mogelijkheden. ( je zal niet de eerste zijn ).

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07 19:24

Creesch

bla bla!

Heb je al overwegen een vloerkleed neer te leggen voor de bank oid? Dat kan wellicht al een hoop impact hebben op hoeveel contact geluid hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-07 23:26
Klote situatie altijd, netjes dat je er wel op probeert te letten.

Ik zou inderdaad eens langsgaan als je vrienden er zijn, dat lijkt me echt stap 1 om beter begrip bij beide partijen te creëren.
Zo'n situatie is dan geven en nemen. Zoals een andere post dat iemand allergisch is voor geluid en je niks mag, dat is wat mij betreft alleen maar nemen, dat is niet reëel. Dan moet je in een hutje op de wei gaan wonen, niet in een appartement, of een appartement dat is gebouwd van gewapend beton.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-07 13:11
Ik heb Silent Socks gekocht voor mijn stoelen, komen vandaag binnen. Verder ben ik nog aan het kijken naar een ondertapijt voor een van mijn vloerkleden.

Ik heb Fermacell Estrich platen met daarop laminaat met een ondervloer. Dus in principe zitten er 6 lagen tussen mij en mijn onderburen (laminaat > ondervloer > Fermacell > ondervloer > houten vloer > plafond van de onderburen) en ik hoor nauwelijks iets van beneden maar blijkbaar valt het andersom nog wat tegen. Ook de bastonen van mijn speakers zijn blijkbaar goed te horen (dat is een projectje op zich).

Met het "niks van aantrekken" argument heb ik altijd een beetje moeite. Als ik het nou met een paar ingrepen kan reduceren/oplossen dan is er weinig reden om dat niet te doen vind ik. Wel in alle redelijkheid uiteraard.

[ Voor 25% gewijzigd door TacoTaco op 13-04-2021 11:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
wErudite schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:16:

Ten tweede; Luister vooral niet naar je vrienden, rekening houden met je onderbuurvrouw doe je uit fatsoen en dat doe je dus ook goed.

En het laatste: Hoe is de vloer afgewerkt? Welk materiaal? Ik wou als advies een tapijt zeggen maar als je dat al getest hebt moet je doorzoeken inderdaad
Ik vindt je eerste punt toch echt wel de belangrijkste op dit moment ook al behoort dit in een ander topic. Afgezien dat TS zelf jong is en zich aan de regels dient te houden, zitten de overige bewoners ook aan hun huis gekluisterd. Het is niet alsof deze personen de mogelijkheid hebben of even gezellig ergens anders naar toe te gaan zodat ze afleiding hebben.

In de huidige periode is het daarom al snel dat mensen sneller geërgerd zijn en balen van de overlast, waar ze misschien in normale omstandigheden minder snel problemen van maken.

Aan TS: Ik vindt het erg netjes dat je aan je medemens denkt en probeert dit op te lossen, maar ik ben bang dat je dit probleem nooit volledig gaat oplossen. De vloeren in een appartementencomplex zijn nu eenmaal gehorig en als mensen hele dagen thuis zitten hoor je alles. Als de onderbuurvrouw daarbij de televisie of radio niet aan heeft of afleiding heeft dan hoor je echt alles, dit heb je ook in rijtjeswoningen of twee onder een kap woningen, vooral de oudere woningen. Contactgeluid is niet compleet te voorkomen.

Toch moet iedereen bekennen dat een 'gezellige' avond meestal luidruchtiger is dan je denkt. Er wordt na paar biertjes al snel harder gepraat of kabaal gemaakt, vooral met meerdere personen. Ga inderdaad eens na beneden als je vrienden er zijn en luister zelf hoeveel geluid er gemaakt wordt, al zullen je vrienden waarschijnlijk rustiger zijn als je weg bent.
En je geeft aan niet te willen omvallen aan depressie of eenzaamheid, maar moet het dan elke week bij jou plaatsvinden ook al ben je de enige met een eigen woning? Of willen de ouders van je vrienden niet zoveel mensen over de vloer hebben? Ben je bang dat je depressief wordt of eenzaam als je dit een keer in de twee weken doet, of met minder mensen? Je kunt ook gewoon lekker gaan sporten in de buitenlucht met een vriend en naderhand wat drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
CrazyOne schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:43:
Als het puur om de woonkamer gaat, gewoon laminaat eruit, een dun laagje rubber rol over de hele woonkamer, evetueel 9 mm osb daaroverheen met daarover weer een ondervloer van 10 mm en dan het laminaat weer. Komt je vloer 2 cm omhoog, maar is aardig gedempt.
Prima oplossing voor de verhuurder om uit te voeren. Vloer en ondervloer is uiteraard wel aan de TS om op orde te hebben.
418O2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:42:
@Woody179 heb je de OP gelezen? Het grootste deel is al gebeurd. Als TS en zijn vrienden hun schoenen aanhouden en er geen fatsoenlijke ondervloer is, dan heeft die vrouw echt wel recht van spreken. Maar als hij antwoord wordt dat wel duidelijk
Ja heb ik, Maar al is er wel een fatsoenlijke ondervloer, en doen zijn vrienden wel hun schoenen uit ( Al valt het dragen van schoenen mijn inziens onder normaal gebruik van de woning tenzij het specifiek in het huurcontract benoemd is) Als de constructie gehorig is heeft een ondervloer ook beperkt resultaat. -10 demping kan alsnog betekenen dat (bij normaal gebruik) geluid waarneembaar is of zelfs versterkt wordt door de constructie. Daarom is het van belang om eerst subjectief (samen luisteren) en daarna objectief vast te stellen of er sprake is van geluidsoverlast

Hierover kan ik uit eerste hand meepraten. Ik woon boven een kapperszaak waarbij onze woonkamer boven de kantine gelegen is. Het pand is gebouwd in 1908 en door de jaren heen ''aangepast'' waar nodig. De vloer is van hout met aan de onderzijde een systeemplafond zonder verdere isolatie. Scheidingsmuren zijn on-geïsoleerd evenals de voorzetwand aan de voor en achterzijde van onze woonkamer. Dankzij het thuiswerken zijn wij inmiddels helemaal ''bijgepraat'' als het om het lief en lee van alle 380 medewerksters van de kapperszaak gaat. In het begin gaf dit veel frustratie en onbegrip. Uiteindelijk hebben wij bij hen een boterhammetje meegegeten in de pauze en is de huisbaas (eigenaar van de toko) bij ons geweest om tijdens pauze moment de situatie aan te horen onder het genot van een kopje koffie.
Beide kwamen we tot de conclusie dat de herrie aanwezig en storend was maar dat er ter gelijker tijd geen sprake was van opzet of overmatige herrie. De huisbaas heeft samen met zijn personeel actie ondernomen (met name het lange afstands vullen van de vaatwasser en de stoelen polonaise aan het begin en eind van de pauze waren erg storend). Daarnaast accepteren wij nu een deel van het geluid en zetten we de radio zachtjes aan om het restant wat te maskeren.

Daarom stel ik ook voor om samen naar het geluid te luisteren, indien nodig een geluidsmeting te laten doen en op basis daarvan een plan van aanpak op te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Laatst online: 06-07 12:42

Ja of jij of de verhuurder etc kunnen er dus WEL wat aan doen. Als een kleine beweging al beneden opgemerkt kan worden dan is er iets mis. Als er iets mis is valt er dus iets op te lossen. En met veel mensen valt dat constructief gezamelijk aan te pakken. Hopelijk zie jij in hoe onzinnig je uitting is en behoor je alsnog tot die mensen. Pas na samen kijken of er een redelijke oplossing is (en samen kijken of de last wel echt lastig is) nog niet er uit komen kom je uiteindelijk tot: Blijkbaar moesten we niet in dit krot gaan wonen en zullen we allen last van elkaar ondervinden, leef en laat leven.

Wat betreft tips naar de TS: Je hebt alles wel gehad inmiddels denk ik. Als het echt zware last is die ze ervaart (en daarvan weet je eigenlijk al dat dat zo is gezien je dat van de student boven je ook al hebt) is het toch kiezen tussen investeren in beter isoleren indien mogelijk (gezamelijk met de andere huurders), of de verhuurder hier in mee laten investeren, de buurvrouw gewoon met de last laten zitten en zelf met de last van boven blijven zitten, of je hangouts beperken tot iets wat redelijke zou zijn. Eventueel testen welke kleine gedragsveranderingen die je woongenot niet verzieken eventueel een grote impact hebben, en meer is er niet echt.

[ Voor 37% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13-04-2021 12:24 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• declassified
Goed, er zijn heel veel reacties geweest en mijn enorme dank hiervoor. Dit heeft mij al veel meer inzicht en inspiratie gegeven om een en ander op te lossen met haar.

De eerste stap is gezet; we hebben melding gemaakt bij de verhuurder en er komt op korte duur iemand kijken naar het normale ''woongeluid'' en naar de isolatie die momenteel onder de vloer ligt. Daarnaast heb ik gisteren met mijn bovenbuurman dit ook besproken en hebben we bepaalde testen gedaan qua loopgeluid/stampgeluid in combinatie met noice-canceling headphones, wat in mate wel helpt. Je hebt wel nog de trillingen die je voelt, maar het is stukken minder irritant, dus dit zou een oplossing kunnen zijn bij ruwe avonden, maar er moet meer gedaan worden natuurlijk.

Deze week ga ik ook met de onderbuurvrouw samen zitten om te kijken hoe het geluid kan worden gereduceerd op zaterdag avonden door bijvoorbeeld een yoga mat onder de voeten te zetten, door het lopen te reduceren en zoals veel mensen zeggen het plaatsen van viltjes onder stoelen. Ik ben niet van plan om de vloer te isoleren van mijn eigen geld voor die paar keren dat mijn vrienden langskomen. Dit huur appartement is tijdelijk, dus vind ik het niet waard.

Ik ben wel van plan om wat regeltjes op te stellen voor wanneer vrienden komen, omdat ik ook ben gaan nadenken over het loopgedrag van mijn vrienden na het lezen van wat posts. 2 personen hebben inderdaad het loopgedrag dat ze eerst hun hak neerzetten wanneer ze lopen en dit veroorzaakt ook enorm contactgeluid, terwijl ik zelf redelijk stilletjes loop als ik thuis loop (ondanks dat hoort ze me toch wel, maar is het minder irritant). Maar de regeltjes die ik dan hou zijn:

- Schoenen uit doen, eventueel sloffen aan.
- Niet nerveus met je voet tikken op de vloer, ik zeg er altijd wat van als ik het zie (hoe vervelend het elke keer ook is)
- Ik ben de enige die loopt voor eten / drinken, zodat het rondlopen zoveel mogelijk verminderd wordt, enkel wc ritjes.
- Yoga mat (15mm schuim) onder de voeten van de ''zwaarste'' personen, zodat spontane klappen toch deels opgevangen worden.

Daarnaast zal ik ruim van te voren met haar bespreken wanneer deze vriendengroep langs komt, zo kan zij kijken of ze bij haar vrienden/kennis kan gaan slapen of thuis blijft (NOTE: dit vindt zij totaal niet erg, gisteren was er bijvoorbeeld een klein feestje in een studentenhuis naast mij, en toen is zij daar ook gaan slapen (ja ook niet goed, maar ik gun het ze van harten net zoals mijn onderbuurvrouw, ze vind het geweldig dat ze zo'n dingen kunnen doen, ze zijn jong en horen dit te doen, zolang ze het veilig doen en wegblijven bij risicogevallen mogen ze doen wat ze willen van mij, ik bemoei me er niet mee en voor alle azijnzeikers die geen studentenleven / niet jong zijn geweest, blijf lekker binnen de rest van de je leven, dan gebeurd je niks))

Daarnaast heb ik ook gezegd tegen mijn vrienden dat als mijn onderbuurvrouw aanwezig is onder dat iedereen gewoon om 21:30 naar huis moet gaan. Dadelijk als de avondklok voorbij is zal dit wellicht tussen 23:00 en 24:00 zijn, maar als het warme weer er is hangen we hoogstwaarschijnlijk ergens buiten rond. Hoe later op de avond het wordt, hoe meer alcohol erin zit en hoe meer vergeten wordt hoe luidt iedereen is. (zelf drink ik momenteel niet sinds 2de lockdown, dus ik blijf altijd nuchter en blijf alert hierop, maar kan niet alles beheersen)

Tevens zal het niet elke week bij mij zijn vanaf nu. Ik heb 1 van mijn vrienden gesproken en mijn irritatie/stress hierover verteld en we zullen om de week afwisselen tussen locatie (of thuis via skype iets organiseren). Deze persoon woont in de schuur van zijn ouders dus kan veilig zonder gevaar van besmetting, mijn plek was iets handiger maar het is even zo.

Ik heb redelijk goed contact met mijn onderbuurvrouw en ik denk dat we er samen zo wel uit gaan komen met de tips die jullie gegeven hebben. Het is ook gewoon dat deze corona situatie het niet makkelijker maakt, voor niemand. Hierop heb ik ook een paar opmerkingen/reacties gezien die zich hier verontrustend over uiten en waarover ik ook nog het volgende wil zeggen voor ik deze discussie wil afsluiten: Corona heeft een impact op iedereen... de een meer dan de ander. De een is een introvert en de ander een extrovert, de een werkt alleen thuis en de ander nog in een warenhuis met andere mensen. Sommige mensen raken hartstikke depressief als ze weken lang alleen moeten zijn en niemand anders zien, hier zit ik ook bij. Fijn dat sommige personen wel alleen kunnen zijn en minder moeite hebben met de situatie, ik heb veel moeite hiermee, niet iedereen is hetzelfde, leef je eens in in hoe zo'n persoon het doormaakt. Ook ik heb een aantal maanden alleen gezeten, maar zoals ik eerder in een post zij, na al die maanden van valse hoop en ''licht aan het einde van de tunnel'' ben ik er wel klaar mee, net zoals de grote meerderheid van mijn generatie. Wij horen te feesten en te genieten van ons leven, maar worden opgesloten op onze studentenkamertjes ( hier zat ik een halfjaar geleden) en kleine appartementen met studieschulden. Nu zie voorspel ik al een paar ''internetheldjes'' reageren met ''wij ouderen hebben het ook zwaar'' en dat is zeker waar, dat zeg ik ook niet. Ik hou mijn zeer goed aan de corona regels, maar ik denk ook met gezond verstand en die zaterdag avondjes bij mij thuis zijn veilig en belangrijk voor niet alleen mijn mentale welzijn, maar ook die van mijn beste vrienden.

Ik kan hier wel meer over zeggen, maar daar was deze post niet voor, dus laat ik het hier bij liggen.

Tenslotte wil ik iedereen nogmaals bedanken voor de behulpzame ideeën en reacties die hier op zo'n korte tijd zijn gepost! Ik neem ze mee wanneer ik weer met mijn onderbuurvrouw spreek en werken naar oplossingen die voor ons beide werkt.

Blijf gezond en het beste aan iedereen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ach @declassified, de mensen die het hardste roepen dat jij je niet aan "de maatregelen" houdt (aanhalingstekens, wat veranderen nog wel eens) zijn zelf ook niet roomser dan de Paus hoor. Verder wil ik alleen nog zeggen dat met yogamatten in je woonkamer zitten en lopen te verbieden net zoveel overlast is voor jou als voor je onderbuurvrouw. Ik hoop dat je snel een oplossing kan vinden, evt. met verhuurder, voor vloerisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:59
declassified schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:12:
we hebben melding gemaakt bij de verhuurder en er komt op korte duur iemand kijken naar het normale ''woongeluid'' en naar de isolatie die momenteel onder de vloer ligt.
Ik ben niet van plan om de vloer te isoleren van mijn eigen geld voor die paar keren dat mijn vrienden langskomen. Dit huur appartement is tijdelijk, dus vind ik het niet waard.
Doel je nu echt op isolatie in de verdiepingsvloer? Of doel je op de ondervloer onder het laminaat?

Huur je gestoffeerd? Of is de vloer van jou (/overgenomen van een vorige huurder)? In dat laatste geval, moet je natuurlijk wel zorgen dat jouw vloer en ondervloer tenminste aan de eisen die de verhuurder stelt voldoet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

N1ckk schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:16:
Ach @declassified, de mensen die het hardste roepen dat jij je niet aan "de maatregelen" houdt (aanhalingstekens, wat veranderen nog wel eens) zijn zelf ook niet roomser dan de Paus hoor. Verder wil ik alleen nog zeggen dat met yogamatten in je woonkamer zitten en lopen te verbieden net zoveel overlast is voor jou als voor je onderbuurvrouw. Ik hoop dat je snel een oplossing kan vinden, evt. met verhuurder, voor vloerisolatie.
Vloerisolatie is niet voor de verhuurder. Maar als het ergens anders door komt wel (kan ook door grote gaten kieren komen bij verwarmingsbuizen enzo).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Klinkt redelijk @TS vooral gewoon actief communiceren en samen kijken wat redelijk is inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
Hij roept dat hij zich er goed aan houdt. Maar wel elk weekend de regels overtreedt... En je wordt echt niet depressief als je vrienden om 22 uur naar huis gaan hoor. Ga dan lekker op zaterdagmiddag chillen, iedereen blij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• declassified
418O2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:23:
[...]

Hij roept dat hij zich er goed aan houdt. Maar wel elk weekend de regels overtreedt... En je wordt echt niet depressief als je vrienden om 22 uur naar huis gaan hoor. Ga dan lekker op zaterdagmiddag chillen, iedereen blij
Ik zou zeggen blijf lekker op je zolderkamertje zitten, duidelijk ben je niet jong geweest, anders zou je wel wat meer inlevingsniveau hebben. Alsof het virus in de middag niet aanwezig is omdat ''de regels'' zit zeggen.

Fijne dag verder ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
declassified schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:27:
[...]

Ik zou zeggen blijf lekker op je zolderkamertje zitten, duidelijk ben je niet jong geweest, anders zou je wel wat meer inlevingsniveau hebben. Alsof het virus in de middag niet aanwezig is omdat ''de regels'' zit zeggen.

Fijne dag verder ;)
Ik ben zeker jong geweest en mijn leven verschilt niet veel van het jouwe hoor :) Ik heb ook regelmatig 1-2 vrienden over de vloer op vrijdag- of zaterdagnacht. En die blijven ook slapen (of negeren de avondklok, niemand krijgt een boete gek genoeg)

Dat virus zal me aan mijn reet roesten, maar als jij op zaterdagmiddag met je vrienden biertjes gaat drinken dan heeft je buurvrouw er minder last van. Ik weet wel zeker als jij je vrienden een beetje serieus aanspreekt op stampen en lomp lopen en ze allemaal sloffen meenemen, het probleem echt wel minder is. Je zal echter in een flat die niet al te degelijk gebouwd is, altijd geluiden horen. Dus tot laat met een groepje zitten zuipen zal altijd overlast geven

Ik woon vrijstaand en mijn buren hebben geen last van mij, dus ik kan lekker mijn eigen gang gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 13-04-2021 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Het gaat vooral om de defensieve houding, als hij het stukje depressief worden er uit zou halen krijg je veel minder van dat soort reacties omdat dat uiteraard gewoon nergens op slaat. (en hij ongetwijfeld ook niet daadwerkelijk meent). Er zit tenslotte een verschil tussen stelselmatig eenzaam zijn en een weekendje niet chillen.

Maargoed het ging hier om wonen en overlast, niet over corona en psychologie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:30:
[...]

Het gaat vooral om de defensieve houding, als hij het stukje depressief worden er uit zou halen krijg je veel minder van dat soort reacties omdat dat uiteraard gewoon nergens op slaat. (en hij ongetwijfeld ook niet daadwerkelijk meent). Er zit tenslotte een verschil tussen stelselmatig eenzaam zijn en een weekendje niet chillen.

Dat geeft inderdaad een beetje een "ja maar ik moet dat kunnen want anders draai ik door"-vibe. En ja, dat is kut. Maar omdat heel veel mensen zichzelf buiten de regels zetten en van alles "moeten" hebben we nu nog 7-8000 besmettingen per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• declassified
[...]

Wellicht had ik het beter anders kunnen omschrijven, maar het is zoals je zegt. Het ging om wonen en overlast en daar blijft het hierbij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

418O2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:23:
[...]

Maar de klachten zullen toch niet verdwijnen bij de onderbuurvrouw als er geen avondklok meer is? Of mis ik iets? Ik sprak voor de avondklok eigenlijk ook altijd met vrienden af op zaterdagavond...
Marzman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:21:
[...]

Vloerisolatie is niet voor de verhuurder. Maar als het ergens anders door komt wel (kan ook door grote gaten kieren komen bij verwarmingsbuizen enzo).
Dat zei ik ook niet, maar hij gaf aan met de verhuurder samen dit te onderzoeken. Prima toch. Verhuurders kunnen soms ook meedenken, al is het maar omdat ze het pand goed kennen.
418O2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:30:
[...]
Dat virus zal me aan mijn reet roesten, maar als jij op zaterdagmiddag met je vrienden biertjes gaat drinken dan heeft je buurvrouw er minder last van.
Je kunt rekening houden met je buren door bijvoorbeeld niet om 6u 's ochtends te boren, maar om te vragen of iemand niemand na 20en in huis laat in het weekend... Sorry hoor.
[...]

Wij kennen TS allebei niet persoonlijk en as far as we know heeft TS het heel erg zwaar (gehad) in deze lockdown. Hij zit immers in de groep (jong & alleenstaand volgens mij?) die verhoudingsgewijs sociaal het zwaarst wordt getroffen door de maatregelen.

Als iemand dan zegt tegen een depressie aan te zitten vind ik je een onaardige vent als je dat dan in twijfel trekt op deze wijze. Lijkt me als ik kijk naar zijn houding hier gewoon een normale vent. Normaal doen hoor vanuit je papieren werkelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
@N1ckk je leest wel heel creatief. Ik zeg dat hij in een flat woont en dat als je met een groepje mannen bier gaat zitten drinken, dan hebben mensen daar last van. Dat is inherent aan het wonen in een flat. Als je dat op een ander moment doet dan hebben mensen om je heen minder last van je. En ik zeg nergens dat hij niemand na 20 uur in zijn huis moet laten, maar als jij tot 2 uur in de nacht gaat zitten drinken is dat wel vervelend voor de buren.

En nogmaals; ik heb het ook lastig met die regels dus ik snap het echt wel. Ik ben dan wel geen vrijgezel, maar mijn sociale leven is niet veel anders dan toen ik 25 was (geen kinderen scheelt daarin een hoop). Maar je moet ook rekening met elkaar houden. En als dat inhoudt dat je niet tot 1 uur kan gaan zitten zuipen dan moet je daar mijns inziens je aan conformeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Verder wil ik alleen nog zeggen dat met yogamatten in je woonkamer zitten en lopen te verbieden net zoveel overlast is voor jou als voor je onderbuurvrouw.
Vind ik toch een bijzondere uitspraak, een yogamat neerleggen is een kleine moeite en als het helpt dan is het dus even een beetje gedoe aan het begin van de avond maar heb je de rest van de avond er geen omkijken meer naar.

Ik heb met verbazing enkele vergelijkbare reacties gelezen waar elke moeite die men zou steken in het overlast verminderen voor de buurvrouw al te veel zou zijn. Deze reacties komen mij op zijn minst enigszins toondoof over en getuigen van weinig empathisch inlevingsvermogen naar andere mensen. Wellicht is er inderdaad weinig aan te doen, wellicht overdrijft de onderbuurvrouw maar wellicht overdrijft ze niet en is er met relatief weinig moeite wel wat aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• declassified
418O2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:44:
@N1ckk je leest wel heel creatief. Ik zeg dat hij in een flat woont en dat als je met een groepje mannen bier gaat zitten drinken, dan hebben mensen daar last van. Dat is inherent aan het wonen in een flat. Als je dat op een ander moment doet dan hebben mensen om je heen minder last van je. En ik zeg nergens dat hij niemand na 20 uur in zijn huis moet laten, maar als jij tot 2 uur in de nacht gaat zitten drinken is dat wel vervelend voor de buren.

En nogmaals; ik heb het ook lastig met die regels dus ik snap het echt wel. Ik ben dan wel geen vrijgezel, maar mijn sociale leven is niet veel anders dan toen ik 25 was (geen kinderen scheelt daarin een hoop). Maar je moet ook rekening met elkaar houden. En als dat inhoudt dat je niet tot 1 uur kan gaan zitten zuipen dan moet je daar mijns inziens je aan conformeren
Nee precies, dus tot het weer beter wordt en we ergens anders kunnen zitten zal ik de logeerpartijtjes wel verminderen. 1x in de maand tot 2 uur wat overlast zou moeten kunnen, maar als het elke week is snap ik zeker waar ze vandaag komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
declassified schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:48:
[...]

Nee precies, dus tot het weer beter wordt en we ergens anders kunnen zitten zal ik de logeerpartijtjes wel verminderen. 1x in de maand tot 2 uur wat overlast zou moeten kunnen, maar als het elke week is snap ik zeker waar ze vandaag komt.
Maar zou je niet op zaterdagmiddag kunnen chillen? Ik ga ook regelmatig wat vroeger op de dag aan de borrel, vind dat chiller dan tot laat doorhalen. Of dat je dat ter afwisseling doet. Je kan best op een manier invulling geven aan je behoeftes waarop je de overlast minimaliseert

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 13-04-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
N1ckk schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:39:
[...]

[...]

Wij kennen TS allebei niet persoonlijk en as far as we know heeft TS het heel erg zwaar (gehad) in deze lockdown. Hij zit immers in de groep (jong & alleenstaand volgens mij?) die verhoudingsgewijs sociaal het zwaarst wordt getroffen door de maatregelen.

Als iemand dan zegt tegen een depressie aan te zitten vind ik je een onaardige vent als je dat dan in twijfel trekt op deze wijze. Lijkt me als ik kijk naar zijn houding hier gewoon een normale vent. Normaal doen hoor vanuit je papieren werkelijkheid.
Uit je reacties valt wel op te merken wie jij bent. De TS geeft zelf niet aan tegen een depressie aan te zitten maar zegt op grappende wijze dat hij gewoon wilt kunnen chillen. Dan ben ik maar een onaardige vent in de ogen van iemand die de ts aanpraat dat als hij enige moeite doet hij niet moet vergeten dat hij last ondervind van moeite doen rekening te houden met een ander ;-) De TS lijkt me verder redelijk ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:28
Xander schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:21:

Huur je gestoffeerd? Of is de vloer van jou (/overgenomen van een vorige huurder)? In dat laatste geval, moet je natuurlijk wel zorgen dat jouw vloer en ondervloer tenminste aan de eisen die de verhuurder stelt voldoet.
Precies dit. In veel VVE- en huurreglementen mag je niet eens harde vloerbedekking hebben dan wel moet die aan specifieke normen voldoen.

Voor een idee kun je eens knikker van bv 30cm hoog laten vallen. Op zich geeft dat een geluid van niets maar kan als je eronder woont zeer indringend zijn. Idem door diezelfde knikker eens door de kamer.te laten rollen.
Marzman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:21:
[...]

(kan ook door grote gaten kieren komen bij verwarmingsbuizen enzo).
Gaten en doorgangen geven een andere vorm van geluidsoverlast: stemmen, muziek, tv. Het is ook veel makkelijker op te lossen omdat het afsluiten typisch voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wErudite
Ik denk dat mijn reactie (Ik ben zelf 22) en de duimpjes daarop wel meer dan genoeg zeggen. Laten we het gewoon ontopic houden hier en TS helpen met zijn vloerprobleem. Je zal altijd 2 kanten houden met dat soort dingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
@declassified

In wat voor object woon je eigenlijk? (of heb ik daar over heen gelezen)

En wie is de verhuurder? Grote belegger, particuliere eigenaar? Woningbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@418O2 Creatief valt wel mee hoor, maar in hoeverre dat inherent is ligt ook een beetje aan de gehorigheid van het huis en de gevoeligheid van de buurvrouw. Snap je punt wel, maar vrienden op bezoek hebben hoeft geen herrie te maken. Lastig om in te schatten vind ik.

@Creesch Toondoof? Ik zeg alleen dat het een hoop gedoe is en dat ik voor hem hoop dat die iets structureels kan vinden. Niet dat die alle acties richting vermindering voor de buurvrouw meteen uit het raam moet gooien.

@TWeaKLeGeND Mwah zo grappend vond ik het niet. Daarbij slaan experts al weken de alarmbellen rond de sociale welgesteldheid van jongeren, verhogen gemeentes met veel jongeren (zoals Tilburg) hun budget om dergelijke problematiek vroegtijdig aan te pakken en is het de groep die waarschijnlijk het meest merken van alle maatregelen. Daar gaan de duimpjes en de leeftijd van @wErudite ook weinig tegenin brengen vrees ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:05:
[...]

Ja of jij of de verhuurder etc kunnen er dus WEL wat aan doen. Als een kleine beweging al beneden opgemerkt kan worden dan is er iets mis. Als er iets mis is valt er dus iets op te lossen. En met veel mensen valt dat constructief gezamelijk aan te pakken. Hopelijk zie jij in hoe onzinnig je uitting is en behoor je alsnog tot die mensen. Pas na samen kijken of er een redelijke oplossing is (en samen kijken of de last wel echt lastig is) nog niet er uit komen kom je uiteindelijk tot: Blijkbaar moesten we niet in dit krot gaan wonen en zullen we allen last van elkaar ondervinden, leef en laat leven.

Wat betreft tips naar de TS: Je hebt alles wel gehad inmiddels denk ik. Als het echt zware last is die ze ervaart (en daarvan weet je eigenlijk al dat dat zo is gezien je dat van de student boven je ook al hebt) is het toch kiezen tussen investeren in beter isoleren indien mogelijk (gezamelijk met de andere huurders), of de verhuurder hier in mee laten investeren, de buurvrouw gewoon met de last laten zitten en zelf met de last van boven blijven zitten, of je hangouts beperken tot iets wat redelijke zou zijn. Eventueel testen welke kleine gedragsveranderingen die je woongenot niet verzieken eventueel een grote impact hebben, en meer is er niet echt.
Ik had al gereageerd op een soortgelijke antwoord op mij. Daarin zei ik dat ik nooit schoenen in huis aan heb dus dat mijn reactie ook in dat opzicht gezien moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rukapul schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:52:
[...]

Gaten en doorgangen geven een andere vorm van geluidsoverlast: stemmen, muziek, tv. Het is ook veel makkelijker op te lossen omdat het afsluiten typisch voldoet.
Ik vermoed dat je gelijk hebt aangezien het als gebonk/gedreun wordt omschreven. Aangezien de woningvereniging komt kijken zullen die wel zien waar het aan ligt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Deze week ga ik ook met de onderbuurvrouw samen zitten om te kijken hoe het geluid kan worden gereduceerd op zaterdag avonden door bijvoorbeeld een yoga mat onder de voeten te zetten, door het lopen te reduceren en zoals veel mensen zeggen het plaatsen van viltjes onder stoelen. Ik ben niet van plan om de vloer te isoleren van mijn eigen geld voor die paar keren dat mijn vrienden langskomen. Dit huur appartement is tijdelijk, dus vind ik het niet waard.
Het lijkt erop dat je vloerisolatie en een ondervloer met elkaar verward. De meeste suggesties hier wat betreft isoleren van je vloer betreffen de ondervloer. Ik heb nog niet gezien dat je naar de dikte daarvan hbet gekeken. De klachten, bestaande uit loop- en schuifbewegingen, zijn vaak daaraan gerelateerd.

Eventueel een nieuwe ondervloer leggen kost je geen vermogen, is inderdaad verplicht om op een adequaat niveau te hebben en levert jou warmere voeten (dus meer woongenot) op. Bovendien is de investering die je daarin doet deels terug te verdienen door de vloer te verkopen aan de volgende bewoners. Mijn tip: kijk eens wat er aan ondervloer ligt. Grote kans dat dit niet bepaald geluidisolerend is (dikte zegt niet altijd wat) en met een weekendje doorwerken (als je die drie vrienden toch laat langskomen ;) ) en een kleine investering kun je voortaan vrij bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

N1ckk schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:58:

@Creesch Toondoof? Ik zeg alleen dat het een hoop gedoe is en dat ik voor hem hoop dat die iets structureels kan vinden.
Je initiële uitspraak was iets minder subtiel wat betreft het eerste
Verder wil ik alleen nog zeggen dat met yogamatten in je woonkamer zitten en lopen te verbieden net zoveel overlast is voor jou als voor je onderbuurvrouw.
Wat compleet gechargeerd is in mijn optiek aangezien zeker het neerleggen van (yoga) matten maar een kleine moeite is en ik niet echt inzie hoe dit zelfs als overlast geclassificeerd kan worden. Ik gok dat als er vrienden langskomen hij ook andere voorbereidingen treft en na afloop ook zal opruimen e.d. Sowieso komt het neer op een handeling van enkele minuten waardoor potentieel de buurvrouw de hele avond minder last ervaart.

Qua je hoop om iets structureels te vinden gaf je onderstaande aan.
Ik hoop dat je snel een oplossing kan vinden, evt. met verhuurder, voor vloerisolatie.
Waarbij je lekker expliciet het ergens anders neerlegt dan bij eigen acties die de TS kan ondernemen terwijl een structurele oplossing wellicht zoiets simpels zou kunnen zijn als een permanent vloekleed/tapijt als blijkt dat de yogamatten het gewenst effect hebben.

En wellicht las/lees ik er teveel in maar in je hele response draait het om hoe rot het is voor de TS dat hij er moeite in moet steken. Je gaat er inderdaad wel in mee dat je hoopt dat er een oplossing komt maar er zijn diverse mensen in dit topic die überhaupt een houding hadden van "waarom doe je er überhaupt iets mee, laat die buurvrouw lekker in haar sop gaarkoken", mijn reactie wat betreft toondoofheid was dan ook niet puur op jou gericht zoals ik al aangaf maar jou reactie was wel de laatste die ik tegenkwam in deze trend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• declassified
@TWeaKLeGeND Als ik grappend overkom over ''depressies'' enzo was dat niet de bedoeling. Ik heb jaren lang last gehad van depressie, eenzaamheid en zelfs momenten gehad dat ik het niet meer zag zitten. Momenteel zit ik na een lange tijd (na hulp die ik gekregen heb) goed in mijn vel en dit wil ik zo houden. In mijn optiek kan je beter voorkomen dan genezen en in de overweging ''mentale gezondheid en corona'' vind ik mijn mentale gezondheid momenteel belangrijker dan corona krijgen, want 1) ik zie geen risicogroepen, geen collega's, geen ouders, niemand behalve mijn beste vrienden. 2) ik ben momenteel fit, geen overgewicht, dus zal zoals de meeste gevallen er goed vanaf komen, zoals vele kennissen van mij.

De verhuurder is trouwens een particuliere eigenaar, die het onder een tussen organisatie verhuurt.

@418O2 Is zeker ook waar dat ik op een andere manier invulling kan geven. Ik heb ook voorgesteld om bijvoorbeeld te gaan hiken en te picknicken i.p.v. bij mij te zitten. Het weer is niet altijd even goed, maar zeker een goede tip!

@BannerFigurezZz Inderdaad ook een optie, maar ik wacht even af wat met de melding gedaan wordt van de onderbuurvrouw. Als hierin bevestigd wordt dat de vloer onvoldoende geïsoleerd is zou de verhuurder dit wellicht oplossen, gezien ik dit appartement gewoon gestoffeerd gekregen heb. In de tussentijd probeer ik het met alle tips hierin op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
declassified schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:32:
@TWeaKLeGeND Als ik grappend overkom over ''depressies'' enzo was dat niet de bedoeling. Ik heb jaren lang last gehad van depressie, eenzaamheid en zelfs momenten gehad dat ik het niet meer zag zitten. Momenteel zit ik na een lange tijd (na hulp die ik gekregen heb) goed in mijn vel en dit wil ik zo houden. In mijn optiek kan je beter voorkomen dan genezen en in de overweging ''mentale gezondheid en corona'' vind ik mijn mentale gezondheid momenteel belangrijker dan corona krijgen, want 1) ik zie geen risicogroepen, geen collega's, geen ouders, niemand behalve mijn beste vrienden. 2) ik ben momenteel fit, geen overgewicht, dus zal zoals de meeste gevallen er goed vanaf komen, zoals vele kennissen van mij.

De verhuurder is trouwens een particuliere eigenaar, die het onder een tussen organisatie verhuurt.

@418O2 Is zeker ook waar dat ik op een andere manier invulling kan geven. Ik heb ook voorgesteld om bijvoorbeeld te gaan hiken en te picknicken i.p.v. bij mij te zitten. Het weer is niet altijd even goed, maar zeker een goede tip!
in het licht van je eerdere mentale problemen is dat misschien sowieso beter. Als je toch al de hele week binnen zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:44

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik ben niet van plan om de vloer te isoleren van mijn eigen geld voor die paar keren dat mijn vrienden langskomen. Dit huur appartement is tijdelijk, dus vind ik het niet waard.
Leuk en aardig maar meestal is dat een verplichting en geen keuze...

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
declassified schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:32:
@BannerFigurezZz Inderdaad ook een optie, maar ik wacht even af wat met de melding gedaan wordt van de onderbuurvrouw. Als hierin bevestigd wordt dat de vloer onvoldoende geïsoleerd is zou de verhuurder dit wellicht oplossen, gezien ik dit appartement gewoon gestoffeerd gekregen heb. In de tussentijd probeer ik het met alle tips hierin op te lossen.
Helder. Bij een gestoffeerde woning valt de vloerisolatie inderdaad onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Misschien een goed idee om dit 'zaadje' ook al zo te planten bij je buren, dan zullen ze jou mogelijk iets minder snel als 'medeschuldige' zien. Tenslotte, misschien goed om zelf ook aan het rapport/de analyse mbt de ondervloer te komen. Gezien de controleur voor de verhuurder werkt, kan het nog weleens zijn dat ze gaan proberen om het initiatief en de verantwoordelijkheid bij jou terug te leggen. Het gaat erom dat je weet wat de dempingsfactor van de ondervloer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Creesch schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:45:
Deze reacties komen mij op zijn minst enigszins toondoof over en getuigen van weinig empathisch inlevingsvermogen naar andere mensen.
*Sarcasme on*
Nou ben ik toondoof en voel ik me op een negatieve manier aangesproken. Pas jij je opmerking even aan? Empathisch inlevingsvermogen enzo :P Met elkaar rekening houden is toch een kleine moeite?

Nee?

Ah, Twee maten, altijd leuk, helaas mag er nu door corona maar een op bezoek komen...
*Sarcasme off*

Nogmaals als een constructie zo gehorig is zal er altijd een mate van contact geluid zijn. Want al voldoet die vloer en de isolatie aan elke norm dan nog kun je via de plinten op muren, via de vloer op de verwarmingsbuizen, via de bank op de muur of op 101 andere manieren geluid overbrengen.

Ik stel centraal dat het van belang is om uit te zoeken of dat er sprake is van subjectieve overlast (ik vind het te hard), of dat het objectieve overlast is, (het is te hard volgends norm x dB)

TS heeft hier over contact opgenomen met zijn buren en de verhuurder. Zeer correct en netjes, hem valt wat dat betreft niks aan te rekenen. Maar als er sprake is van subjectieve overlast (waar met geluid snel sprake van is) toch vinden dat hij niet op een normale wijze van zijn eigen woning gebruik mag maken is absurd.

Mensen die een inschatting maken over zijn mentale welzijn hebben zelf duidelijk geen ervaring met depressies of anders soortige klachten (Kuddo's voor de TS voor het openlijk toelichten van zijn situatie!!!!) Hou je mening wat dat aangaat ook vooral voor jezelf.

Voor wat betreft mijn houding, Ja ik ben redelijk hard hierin. Ik heb in het dagelijks werk (veel) te maken met tal van zinnige en onzinnige klachten over de openbare buitenruimte.
Enkele voorbeelden:
- Het grind van een grindpad dat in zolen blijft hangen. Vanwege zijn/haar zwakke enkels ervaren ze hier last van. Om vervolgens doodleuk nieuwe orthopedische schoenen te eisen.
tot
- Persoon x koopt een huis in een wijk met grote monumentale bomen en klaagt vervolgens steen en been over alles, van de blaadjes die in zijn tuin waaien tot de duif die sochtens vroeg geluid durft te maken. Om vervolgens dood leuk te eisen dat zijn/haar tuin op kosten van de gemeente wordt bijgehouden en dat we lintjes in de bomen ophangen om de duif weg te jagen

Mijn ervaring? Iedereen ervaart overlast en anders vinden ze er toch wel wat van. Zo simpel is het. Of dat deze overlast terecht is kunnen we toetsen op tal van normen, regels en wetten. Laten wie die vooral centraal zetten i.p.v. alles en iedereen te gaan lopen pamperen. We zijn wat dat betreft als maatschappij meer gebaat bij wat eelt op onze ziel in plaats van dat alles en iedereen maar ontzien wordt.

Zo, Dat lucht op :P 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Woody179 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:35:
[...]

Nou ben ik toondoof en voel ik me op een negatieve manier aangesproken. Pas jij je opmerking even aan? Empathisch inlevingsvermogen enzo :P Met elkaar rekening houden is toch een kleine moeite?
Moet ik echt gaan uitleggen dat dit een valse vergelijking is die geen water houd? Overigens snap ik niet zo goed dat je reageert want even terugkijkende val je niet onder de groep mensen die ik hier schets aangezien je actief meedenkt en inleeft in de situatie gezien je kapperszaak verhaal eerder.
Iedereen ervaart overlast en anders vinden ze er toch wel wat van. Zo simpel is het.
Eens, daarom vind ik het ook niet meer dan logisch dat als iemand aangeeft ergens hinder van te ondervinden je iig in de basis meedenkt zelfs als je de geschetste zaken zelf niet zo ervaart. In het geval van de TS zijn er tal van goede opties besproken die weinig moeite kosten en wellicht het probleem al wegnemen.

Daarom heb ik wel moeite met wat je hier schets
Of dat deze overlast terecht is kunnen we toetsen op tal van normen, regels en wetten. Laten wie die vooral centraal zetten i.p.v. alles en iedereen te gaan lopen pamperen. We zijn wat dat betreft als maatschappij meer gebaat bij wat eelt op onze ziel in plaats van dat alles en iedereen maar ontzien wordt.
Iedereen ervaart dingen anders zoals je zelf al aangeeft, alles precies op de regels willen spelen is leuk maar a) wellicht helemaal niet nodig als dingen eenvoudig anders opgelost kunnen worden b) een makkelijke methode om daadwerkelijke klachten zo lang mogelijk te negeren en te laten escaleren totdat je er iets aan moet doen.

Er zijn in mijn ogen meerdere goede opties aangedragen die de TS weinig moeite kosten (dus low impact zijn) en het woonplezier van zijn onderbuurvrouw ten goede kunnen komen. Ik zie hier dan ook echt niet in waarom het nodig zou zijn om op de regels te spelen in deze context. Er is nog geen sprake van escalatie, er is nog niet vastgesteld dat de buurvrouw rare eisen stelt, etc.

Stel nu dat de TS bij een volgende keer bij de buurvrouw meeluisteren echt niks kan horen en ze blijft maar klagen dan is het een ander verhaal maar zover komt het nog niet.

Nogmaals, sowieso snap ik niet dat ik dat hier moet uitleggen gezien je kapperszaak verhaal eerder in het topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zoals @TECHcrime aangaf op de eerste pagina; laat je uitnodigen door de buurvrouw op een moment dat je vrienden er zijn, en luister eens of het echt zo erg is. Dan weet je ook meteen wat voor soort geluid het is, en niet alleen dat er geluid is.

Als het inderdaad zo erg blijkt te zijn dan is het probleem tussen je buurvrouw en jouw verhuurder, tenzij je de vloer zelf gelegd hebt. Als de vloer van de verhuurder is dan heb jij daar niks mee te maken en is het aan je verhuurder om die te (laten) vervangen en zonodig isoleren.

Maar de eerste stap is zelf het geluid ervaren, anders kun je niks zeggen over hoe erg het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Creesch schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:00:

Moet ik echt gaan uitleggen dat dit een valse vergelijking is die geen water houd? Overigens snap ik niet zo goed dat je reageert want even terugkijkende val je niet onder de groep mensen die ik hier schets aangezien je actief meedenkt en inleeft in de situatie gezien je kapperszaak verhaal eerder.
Valse vergelijking? Op basis van wat we nu weten rederneer ik dat het om normaal gebruik van de woning gaat(ontvangen van bezoek, lopen, deuren openen en sluiten). Daarnaast stel ik dat de buurvrouw mogelijk lange tenen (of grote oren?) heeft. Met andere woorden mevrouw stelt zich aan of TS valt in het kader van normaal gebruik niks te verwijten.
In mijn vergelijking kruip ik in de rol van de klagende buurvrouw, Ik neem aanstoot aan iets waar ik mij
(vrij overduidelijk) onterecht aangesproken voel (lange tenen) dan maak ik van een mug een olifant. (subjectieve overlast) en verwacht ik van jou dat jij daar wat aan doet ( onterecht klagen)

Meedenken is altijd goed (aanhoren, inleven analiseren ect.)
Oplossen:
- Verplicht wanneer je met een aantoonbare overschrijding overlast veroorzaakt door bijvoorbeeld een ondervloer die niet voldoet of buitensporig gebruik.(Jumpstylend de woonkamer door met de radio op standje oorverdovend.)
-Optioneel wanneer het binnen de norm valt. (Buurvrouw die zich aanstelt om wat voor reden dan ook)
Iedereen ervaart overlast en anders vinden ze er toch wel wat van. Zo simpel is het.
Lekker uit context en daarmee compleet verkeert geïnterpreteerd. Dat iemand overlast ervaart wil niet zeggen dat er ook overlast is. Vandaar mijn opmerking dat mensen meer baat hebben bij eelt op hun ziel dan dat alles voor ze opgelost wordt.
Daarom heb ik wel moeite met wat je hier schets
Die snap ik niet. Perceptie is voor iedereen anders en daarmee niet kwantificeerbaar. Daarom hebben we normen wetten en regels die de guldenmiddeweg voorstellen en het kader zijn waaraan we zaken beoordelen op basis van terecht en onterecht, gelijk of geen gelijk.
Er zijn in mijn ogen meerdere goede opties aangedragen die de TS weinig moeite kosten (dus low impact zijn) en het woonplezier van zijn onderbuurvrouw ten goede kunnen komen.
En wederom, wat jou weinig moeite kost is voor de ander een grote inbreuk op zijn of haar woongenot. Of iets dus weinig of geen moeite kost doet er niet toe. Als de klacht onterecht is, is de vraag ga ik hier in mee ja of nee. Nee is daarin een prima acceptabel antwoord.
Iedereen ervaart dingen anders zoals je zelf al aangeeft, alles precies op de regels willen spelen is leuk maar a) wellicht helemaal niet nodig als dingen eenvoudig anders opgelost kunnen worden b) een makkelijke methode om daadwerkelijke klachten zo lang mogelijk te negeren en te laten escaleren totdat je er iets aan moet doen.
En daarom leven we in een land met meer uitzonderingen dan regels. ''Omdat het makkelijker is of helemaal niet zo nodig".....
Stel nu dat de TS bij een volgende keer bij de buurvrouw meeluisteren echt niks kan horen en ze blijft maar klagen dan is het een ander verhaal maar zover komt het nog niet.
Zover komt het ook niet omdat men eerst wil oplossen zonder te weten wat het probleem is.
- Men voorbij gaat het vraagstuk of er sprake is van subjectieve overlast of objectieve overlast.
(Is er wel een probleem? en is het aan mij om dat op te lossen?
- Dat men in het geval van subjectieve overlast het ook maar normaal vind dat TS zijn woonkamer moet verbouwen met yogamatjes, in sloffen moet faciliteren of zelfs geen bezoek zou moeten ontvangen ondanks dat zijn onderbuurvrouw zich aanstelt (subjectief)
Nogmaals, sowieso snap ik niet dat ik dat hier moet uitleggen gezien je kapperszaak verhaal eerder in het topic...
Ons geval lag iets anders. Verhuurder en onderburen zijn een en dezelfde partij. Maar hoe dan ook.
Wij waren de klagende partij.
Probleem lag niet bij de veroorzaker (kantine) maar bij het gebouw (constructie vol kieren en gaten).
Constructie aanpakken was te duur, viltjes onder de stoelen en een cursusje hoe vul ik een vaatwasser voor de studentes niet.
Technisch gezien heeft hij het als verhuurder de onderburen gefaciliteerd en het daarmee ''opgelost'' tot een voor ons acceptabel niveau van overlast, restant nemen we voor lief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-06 07:37
- Yoga mat (15mm schuim) onder de voeten van de ''zwaarste'' personen, zodat spontane klappen toch deels opgevangen worden.
Jeetje... Wat vernederend voor die vrienden. Als dit is wat je wilt doen zorg er dan gewoon voor dat er bij elke stoel/bank een yoga mat ligt in plaats van dat je een vriend voor schut zet. Dat komt denk ik de sfeer ten goede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ionicawa schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:49:
[...]

Jeetje... Wat vernederend voor die vrienden. Als dit is wat je wilt doen zorg er dan gewoon voor dat er bij elke stoel/bank een yoga mat ligt in plaats van dat je een vriend voor schut zet. Dat komt denk ik de sfeer ten goede ;)
Eerder voor de TS. Goedbedoeld wel.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Woody179 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:37:
[...]

Valse vergelijking? Op basis van wat we nu weten rederneer ik dat het om normaal gebruik van de woning gaat(ontvangen van bezoek, lopen, deuren openen en sluiten).
Weten we niet, alleen wat de TS zelf beleeft als normaal en wellicht nooit heel bewust bij stil heeft gestaan. De rest wat je daar nu aan vastknoopt is pure speculatie waarbij je uit voorbaat al eigenlijk vind dat de hakken in het zand gezet moeten worden. Daarom vind ik het een valse vergelijking. We weten notabene niet eens hoe oud het huis is, hoe het gebouwd is, etc.
Lekker uit context en daarmee compleet verkeert geïnterpreteerd. Dat iemand overlast ervaart wil niet zeggen dat er ook overlast is. Vandaar mijn opmerking dat mensen meer baat hebben bij eelt op hun ziel dan dat alles voor ze opgelost wordt.
Overlast is niet een binair gegeven, ja er zijn wetten en dergelijke maar die geven je in feite een minimum ondergrens waarbij iedereen het eens is dat dit sowieso overlast is. Als je je daar achter gaat verschuilen blijf ik toch echt terugkomen op het stukje toondoof en gebrek aan empathisch inlevingsvermogen in hoe anderen de wereld beleven.

Jij stoort je wellicht niet aan bepaalde zaken waar iemand anders zich wel aan stoort en vice versa. Nu kan je simpelweg zeggen dat jullie het allebei anders beleven dus dat er dus geen sprake kan zijn van overlast en jullie allebei pech hebben. Of je kan erkennen dat iedereen zaken anders beleeft en in alle redelijkheid toch allebei wat aanpassingen doen waar jullie beide blij van worden.

In dit geval
Die snap ik niet. Perceptie is voor iedereen anders en daarmee niet kwantificeerbaar. Daarom hebben we normen wetten en regels die de guldenmiddeweg voorstellen en het kader zijn waaraan we zaken beoordelen op basis van terecht en onterecht, gelijk of geen gelijk.
Nogmaals, wetten schrijven geen ideaal situatie voor ze omschrijven (in ieder geval in deze context) een minimale ondergrens. We leven ons dagelijks leven niet op de rand van de wetgeving (dat doe ik tenminste niet), we leven ons leven aan de hand van een moraal kompas en daarbij hoort wat mij betreft niet het argument "*wat ik doe is strict genomen niet illegaal, dus je hebt pech*" also automatische reactie.
Op het moment dat je wetten bij moet gaan betrekken is het in dit soort gevallen dus al gescaleert terwijl je al heel veel eerder had kunnen kijken of er niet een daadwerkelijke guldenmiddenweg is.

Niemand heeft het gehad over het pamperen van de buurvrouw behalve jij. Ja wellicht is ze aan het overdrijven en wellicht komt ze niet helemaal van het geluid af maar als bewijze van spreken een voerkleed al voldoende is om haar wel tevreden te stellen dan is het toch belachelijk om het aan te laten komen op wat de wet strict genomen voorschrijft?
Zover komt het ook niet omdat men eerst wil oplossen zonder te weten wat het probleem is.
- Men voorbij gaat het vraagstuk of er sprake is van subjectieve overlast of objectieve overlast.
(Is er wel een probleem? en is het aan mij om dat op te lossen?
Dat doe je zelf toch ook helemaal?
- Dat men in het geval van subjectieve overlast het ook maar normaal vind dat TS zijn woonkamer moet verbouwen met yogamatjes, in sloffen moet faciliteren of zelfs geen bezoek zou moeten ontvangen ondanks dat zijn onderbuurvrouw zich aanstelt (subjectief)
De yogamatten komt de TS zelf mee aanzetten dus ik gok dat hij deze simpelweg had liggen. Vind ik meer een creatieve oplossing en minder moeite dan helemaal allemaal dingen aanschaffen waarvan hij niet weet of het werkt.

Oh en hey, hier doe je precies wat je een punt eerder anderen verwijzen, de buurvrouw stelt zich in jou optiek al aan terwijl dat ook helemaal niet vast is gesteld.
Ons geval lag iets anders.
Tuurlijk...
Technisch gezien heeft hij het als verhuurder de onderburen gefaciliteerd en het daarmee ''opgelost'' tot een voor ons acceptabel niveau van overlast, restant nemen we voor lief.
Ja dat is toch in feite niet anders dan wat ik voorstel? Ik gok niet dat TS alle ervaren overlast 100% kan wegnemen maar als hij het met relatief kleine stappen kan verminderen dan is dat toch prima. Ik zie dat niet als pamperen want ik pleit er niet voor dat TS alles op alles moet zetten om het geluid weg te nemen, maar we hebben het hier over wat matjes en wellicht wat sloffen ...
Wat mij betreft is dit dan ook gewoon iets wat je doet in een sociale samenleving waarin we wat rekening houden met elkaar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:05
@declassified je bent hartstikke goed bezig met proberen rekening te houden zowel met je buuf, met corona in toom houden én met je mentale welzijn. Het is lastig om dit allemaal te balanceren. Ik vind het knap hoe je het doet en dat je durft om advies te vragen.

Laten we allemaal met elkaar zoeken naar wat ons verbindt en elkaar steunen. Samen komen we hier doorheen.

Toevoeging: ik heb een NC headphone en dat ding is goud waard in deze tijden. Misschien iets voor je buurvrouw? Niet om de verantwoordelijkheid af te schuiven. Maar juist om haar de mogelijkheid te geven het heft in eigen hand te nemen. In plaats van ergeren, twijfelen 'ga ik er wat van zeggen?' enzo kan ze ff gauw dat ding op en verder gaan met haar eigen ding. Zo werkt het voor mij, heel bevrijdend.

[ Voor 35% gewijzigd door alwinuzz op 14-04-2021 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:08
Ik herken deze situatie. Ik woon in een nieuwbouw woning uit 2010 en woon er sinds het begin. Ik woon op de 4e verdieping en ik woon in het midden. Het is altijd erg rustig geweest nooit overlast nooit een geluud. Maar sinds de lockdown geeft mijn buurman soms feestjes met vrouwen bij zijn thuis met veel aanwzigen over zijn vloer. Maar de muziek gaat echt keihard en we horen echt heel goed wat hij dan luistert midden in de nacht. Je hoort ook enorm gepraat doorheen, omdat die muziek hard staat. De vorige keer hoorde ik daar binnen zelfs een DJ hard roepen/schreeuwen. Ik was echt van plan om een telefoontje te plegen. Maar werd weer stil rond 3 uur s' ochtends.

Onze apartment is goed geïsoleerd maar toch kan er overlast zijn

Mijn collega vertelde mij als de politie gekomen was gingen ze allemaal op de bon €400 per persoon binnen. We begrijpen dat hij nergens kan en gaan.. maar je woont niet alleen.

Een keer was het zelfs tot 6 uur in de ochtend. Ze moeten eens een keertje hard zetten en komen luisteren. Ik ging toen naar hem toe tegen de ochtend.. ik vertelde hey, buurman ik kan niet slapen. Daarna werd het pas stil en ik viel in slaap rond kwart voor 6.

Het gebeurd hier ook niet altijd in het weekends. Wat ik zeg doe het gewoon overdag.

Mijn vrouw zegt dat hij het wil vieren, alles is dicht dus ze komen bij elkaar. Voor de lockdown hadden we nooit harde muziek of overlast hier. Ik ben vorig week zelfs langs geweest en bij hem aanbellen en dat was op de nacht van Maandag op Dinsdagochtend middennacht.

Bij ons zijn er regels als je hier komt wonen met 7 verdiepingen. Een van die regels is van 23:00 tot 07:00 volgende dag geen overlast maken.

Sommige hebben het niet door en kan vervelend zijn als je wilt slapen en je de volgende ochtend naar werk moet.

Je kan muziek luisteren door een koptelefoon op te zetten doe ik ook middennacht.

Gelukkig komt het nu niet dagelijks voor, maar kan echt vervelend zijn

[ Voor 31% gewijzigd door Van der Berg op 14-04-2021 06:18 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-07 19:14
Het bouwbesluit schrijft voor dat je een voldoende geluiddempende ondervloer onder je laminaat hebt liggen.
Bij klachten van onderburen moet je kunnen aantonen dat er een ondervloer ligt die volgens TNO geschikt is voor je appartement. Bij de ondervloeren die geschikt zijn, zit een certificaat in de verpakking.

Kun je niet aantonen dat je ondervloer geschikt is, kun je gesommeerd worden om de vloer er uit te halen en een nieuwe, voor appartementen geschikte vloer + ondervloer neer te leggen.

Zorg dus dat je weet of je huidige combinatie van vloer + ondervloer volgens het bouwbesluit wel/niet toegestaan is. En vervang je vloer als je niet kunt aantonen dat je vloer geschikt is. Jouw woning, jouw verantwoordelijkheid. Tenzij je de woning gestoffeerd of gemeubileerd huurt. In dat geval is de vloer de verantwoordelijkheid van de verhuurder en kun je de onderbuurvrouw met haar klachten over het harde contactgeluid dus doorsturen naar de verhuurder.

[ Voor 50% gewijzigd door Ivow85 op 14-04-2021 09:41 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:59
@declassified
Misschien is het een idee om bij de tijden dat er veel overlast is, eens bij de onderbuurvrouw mee te gaan luisteren. Dan krijg je veel meer een indruk welke contact geluiden het zijn.
Misschien kan zij een kijkje bij jou komen kijken als je vrieden er zijn, zodat ze punten kan aangeven of juist kan zien dat jullie je best doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElizaBe
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-12-2021
Contactoverlast houten vloeren en harde vloerbedekking (bijv laminaat)
.
Heeft u zélf ervaring met dreunende, stampende geluiden, veroorzaakt door onvoldoende isolatie?

Oorzaak is veelal:
- Ontbreken van isolatie tussen vloer en plafond.
- Verkeerde ondervloer voor het laminaat.
.
Vaak gebruikt men groene dempende platen.
Die zijn onvoldoende dempend bij een houten vloer. .
Een ingenieur bij de Rijdende Rechter vertelde in de uitzending van 18 maart 2021, dat bij Houten vloeren en harde vloerbedekking
- betonplex moet worden gebruikt.
- Ook moet de ruimte tussen vloer en plafond opgevuld worden met mineralenwol.
.
De onderliggende woning is één grote klankkast als de isolatie niet deugt.

Het woongenot wordt daardoor ernstig aangetast.
Deze aanhoudende overlast is gekmakend en slopend.
.
NB: Er is een verschil tussen normale leefgeluiden en overlast.

Aangepast Leefgedrag bij woningen met houten vloer en plafonds is echt noodzaak.
.
Als bij wekelijkse visite in het weekend de overlast ook nog culmineert, moeten de veroorzakers zich aanpassen en niet degene die overlast ondervindt.
Écht de wereld op zijn kop.

Vermoedelijk Heeft u zélf dit type overlast niet meegemaakt.
Pas als u dit zélf aan den lijve heeft ondervonden kunt u daar een gedegen mening over geven.

"Niets van aantrekken" is écht een verkeerd advies. Gespeend van empathie voor degene die de overlast ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 11:39

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hoe goed bedoeld, is het niet de bedoeling om hiervoor een oud topic nieuw leven in te blazen.

Ik doe hem dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.