Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Mijn vrouw heeft nu zwangerschapsverlof en ik wil gebruik maken van geboorteverlof om haar in de eerste week te ondersteunen.
Ik overweeg echter ook om in het eerste halfjaar een 'pappa' dag te nemen om doordeweeks i.i.g. één dag thuis te zijn.

Sinds vorig jaar is het mogelijk om gebruik te maken van de 'aanvullende geboorteverlof' regeling. In het kort komt het er op neer dat je bij de werkgever onbetaald verlof krijgt en dan 70% krijgt uitbetaald vanuit het UWV.
Dit verlaagt echter wel je bruto salaris en je wordt natuurlijk ook naar rato gekort op het vakantiegeld en de eventuele winstuitkering. Ook wordt er naar rato minder bovenwettelijke uren opgebouwd en zal de pensioenopbouw ook lager zijn.

Ik heb meerdere mensen horen zeggen dat het ongunstig is om het bruto inkomen te verlagen. Het is voor mij geen simpel sommetje, omdat ik niet alle voor en nadelen duidelijk heb.
We willen bijvoorbeeld ook graag een huis kopen op termijn, maar die kans acht ik niet zo groot voor de komende jaren in deze huizenmarkt.
  1. Hoe gunstig is deze regeling eigenlijk?
  2. Zou ik wellicht beter reguliere vrije dagen in kunnen zetten?
  3. Kan ik de verminderde pensioenopbouw ook compenseren?
Members only: Inkomen
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

70% van je salaris "gratis" dagen vertegenwoordigen denk ik meer geld dan die 20% die je voor een bepaalde tijd inlevert. Je moet dat voor jezelf uitrekenen. Maar vakantiedagen hiervoor inzetten lijkt me niet gauw rendabel.

Heb je dit met je baas/cao besproken? In hoeverre heeft dit verhaal invloed op je vakantieopbouw en pensioen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:03
Ik heb de mogelijkheid 30% aan te vullen met verlof, dan gaan die 46 dagen ook eens op ;)
Lever ik geen salaris in, wat het betekend voor vakantiegeld, pensioen e.d. ga ik navragen.
Ik dacht dat de werkgever door het uwv betaald wordt voor die uren, dan lever je er op deze manier niets op in.

Het is aan hr om het juist aan te vragen bij het uwv.

[ Voor 31% gewijzigd door leogeran op 12-04-2021 19:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-04 23:45
Voor de opbouw van je pensioen zou ik me niet druk maken, of je moet van plan zijn om 30 kinderen te krijgen. Vergis je niet hoeveel plezier je ervoor terug krijgt. Je bent gewoon heel veel tijd in de gelegenheid om met je kleine aan de slag te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:03
BvZwolle schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:15:
Voor de opbouw van je pensioen zou ik me niet druk maken, of je moet van plan zijn om 30 kinderen te krijgen. Vergis je niet hoeveel plezier je ervoor terug krijgt. Je bent gewoon heel veel tijd in de gelegenheid om met je kleine aan de slag te gaan.
Ja, ik ben er niet rouwig om! Spendeer liever die tijd in het begin met de kleine dan dat beetje pensioen of salaris.

Krijg ook veel verhalen van gebroken nachten 😅 dat moet allemaal nog maar blijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Bij sommige pensioenfondsen kun je de lasten voor het pensioen zelf doorbetalen zodat je daar geen negatieve impact van hebt later. Afhankelijk van je pensioenfonds kan dat echt wel lonen omdat je soms rente over rente krijgt. Kortom, een relatief lage aanvulling nu is veel geld over jaren.

Het verlagen van brutoloon is alleen ongunstig als je daar nog iets mee wilt, huis kopen bijvoorbeeld, in dat geval wordt een lager inkomen gerekend voor de maximale hoogte van mogelijke hypotheek. Ander nadeel kan zijn als de kans bestaat dat je je baan verliest, uitkering gaat op basis van laatst verdiende brutoloon. Is die lager dan wordt de uitkering ook lager.

Persoonlijk zou ik het verlof wel nemen. De risico’s zijn -voor mij- te overzien en je krijgt er waarschijnlijk een super tijd voor terug.

[ Voor 10% gewijzigd door SirLenncelot op 12-04-2021 20:28 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Zeker alles opnemen. Stuk beter dan die 2 dagen die ik kreeg.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 16:34

T.C

Ik heb een vraag aan jou, hoeveel mensen ken jij die op hun sterfbed zeiden: "Had ik maar meer gewerkt."

Ik zelf ken er geen één.

Geld is iets waar je niet gelukkig van wordt, geloof me.
Van je meest kostbare bezit wordt je wel ziels gelukkig.

Als je het jezelf kan veroorloven, neem dan het verlof gewoon en geniet van de kleine.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:55
Doen! Als het financieel mogelijk is zoveel mogelijk opnemen. Weekje? Nee man, ik zou er minimaal 3 van maken, daar zou je ook wat vrije dagen voor in kunnen zetten zodat je de eerste maand niet direct een gat in je inkomen hebt.

Daarna maximaal gebruik maken van de gratis geld regeling is mijn advies. Je krijgt gratis geld zodat je met je kleine kunt zijn. Dat is niet omdat je dan uit je neus kunt eten maar omdat het belangrijk is om een band op te bouwen met die kleine en het stimuleert om de zorg te delen.

Geniet er van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40
Ik heb hiervan ook gebruik gemaakt en het verdeeld over een half jaar (elke vrijdag vrij)
Het was echt heerlijk! Meer tijd met de kleine en wat extra rust omdat de nachten toch wel zwaar waren ( bij ons tenminste)

Mijn werkgever vulde de overige 30% aan. Waardoor ik gewoon 100% salaris behoud had. Dus was echt een nobrainer.

Maar anders had ik het ook zeker gedaan! Want wist toen ik het ging aanvragen niet dat dit aangevuld zou worden. Was dus een extra cadeautje!

Mocht je dus het financieel kunnen, zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dit verlof dient toch in gehele weken opgenomen te worden? Zover ik weet kan dit niet als losse dagen opgenomen worden.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

bartvl schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:17:
Dit verlof dient toch in gehele weken opgenomen te worden? Zover ik weet kan dit niet als losse dagen opgenomen worden.
Het is maximaal 5 weken over een periode van 6 maanden, kan in 1x 5 weken, of gewoon 1 dag per week (25 weken ~ 6 maanden).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Onze kleine is op 2 juli 2020 geboren (🎉 was nog spannend of we 1 juli zouden halen 😄). Ik heb toen alles achter elkaar geplakt. Zeker geen vakantie, maar wel de mooiste ervaring ever!
Er stond me bij dat het in hele weken aangevraagd diende te worden. Maar wellicht betekent dat niet automatisch dat het aansluitende dagen in een week hoeven te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:42

Lordy79

Verdrietig

Mijn collega maakt er gebruik van en het is erg interessant volgens mij.
Je kunt er voor kiezen wel volle pensioenpremie te betalen. Dan krijg je netto natuurlijk iets minder.
Aan de andere kant praat je over 30pct x 25 dagen ofzo = 8 dagen minder pensioen opbouw.

Je mag het uitsmeren over een lange tijd. Google is je beste vriend als je precies wilt weten hoe het werkt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• famm40
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik heb ook gebruik gemaakt van deze regeling.
Kan je vertellen dat dit echt een no-brainer is. Ik heb er voor gekozen om 1 week extra achter de week te plakken die je standaard krijg. En de rest gebruikt om elke vrijdag vrij te zijn.
financieel weinig van gemerkt, maar mocht je je daar zorgen over maken gebruik je vakantiegeld om het te kort aan te vullen. Neem aan dat je dit jaar toch niet op vakantie gaat.
En voor de rest geniet er van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:25
Ik ga er later dit jaar ook gebruik van maken, als nr.2 geboren is :)

Je mag max. 5 weken opnemen, (..maar mag dus ook minder..) . aaneengesloten of verspreid.

Ik neem 2 dagen per week op, dan heb ik het binnen 3 maanden opgenomen. (Bij mijn werkgever moet ik zelf de gehele pensioenpremie betalen, dus werkgevers en werknemersdeel, als de verspreiding vh verlof de 3 maanden overschrijdt. Dus vandaar dat ik hier niet overheen wil gaan )

Voor en na die periode van (aanvullend) geboorteverlof, heb ik 1 vaste vrije dag per week, middels regulier verlof/adv. ( en ik koop maximaal verlof bij van een bepaald budget dat we daarvoor hebben.)

Dit doe ik al een aantal jaar zo en dat bevalt echt prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:29

weebl

YARR!

Ik ben net weer twee weken terug van 6 (1+5) weken geboorteverlof. Half februari is zoontje nummer twee geboren.

Ik kan het vergelijken met hoe het was bij de geboorte van nummer één in 2017, toen we nog met de karige regel zaten van een paar dagen verlof. In 2017 toen maar drie weken vakantie opgenomen en dat vond ik toen al eigenlijk te weinig. Ook toen ik met de feestdagen vrij wilde in december had ik daar dus te weinig verlofdagen voor over...

Nu met nummer twee de volle 6 weken en dat was echt een verademing. Je gaat na die tijd veel relaxter aan het werk omdat alle baby-processen gewoon goed opgestart zijn thuis. Ik heb er vooraf wel even over getwijfeld omdat je toch voor iets meer dan een maand 30% salaris inlevert, maar achteraf is het echt een no-brainer voor me. Straks in de zomer en in december ook gewoon vakantie op kunnen nemen is ook wel fijn. De voordelen wegen ruimschoots op tegen de nadelen.

[ Voor 11% gewijzigd door weebl op 13-04-2021 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
T.C schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:33:
Ik heb een vraag aan jou, hoeveel mensen ken jij die op hun sterfbed zeiden: "Had ik maar meer gewerkt."

Ik zelf ken er geen één.

Geld is iets waar je niet gelukkig van wordt, geloof me.
Van je meest kostbare bezit wordt je wel ziels gelukkig.

Als je het jezelf kan veroorloven, neem dan het verlof gewoon en geniet van de kleine.
Even deze eruit gepikt, maar zeker niet de enige hier: Dat is echter niet de vraag van TS. Zijn vraag is niet of hij verlof moet nemen, maar hoe hij verlof moet nemen.

En eigenlijk altijd zal aanvullend geboorteverlof de betere keuze zijn, die 70% is een stuk meer dan alle andere regelingen die je potentieel mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
bartvl schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:17:
https://www.rijksoverheid...-geboorteverlof-aanvragen
In de aanvraag van het aanvullend geboorteverlof zet u:

Wanneer u verlof wilt opnemen. U kunt dit laten afhangen van de datum van de bevalling van uw partner, het bevallingsverlof van uw partner of van uw geboorteverlof van 1 week.
Hoeveel hele weken u verlof wilt aanvragen: 1, 2, 3, 4 of 5 weken.
Over hoeveel weken u dit verlof wilt uitspreiden. U kunt bijvoorbeeld 1 week (5 werkdagen) verlof opnemen, maar deze 5 werkdagen ook over 5 weken uitspreiden.
Dat hoeft dus niet, je mag het spreiden. :) Zolang je het maar na het reguliere geboorteverlof inzet en binnen 4 weken van de geboorte aanvraagt is het prima.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ah zo, helder. Dat betekent dus dat de hoeveelheid verlof die aangevraagd wordt in hele weken gerekend wordt, maar dat je die naar eigen inzicht (in overleg met werkgever 😄) kan spreiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Pfff, wat een luxe probleem tegenwoordig!

In mijn tijd (lees: mijn kids zijn 7, 5 en 3 jaar) had je deze keuze niet... Dan had je (bij de oudste) één dag verlof en de rest kostte inderdaad vakantiedagen. Bij de tweede en derde waren het twee dagen (alhoewel ik twijfel of dat al bij de tweede was, of alleen de derde).

Uit ervaring kan ik zeggen, dat de eerste dagen / weken echt fijn is om er bij te zijn! Bij de eerste twee heb ik dat ook gedaan. Bij de derde heb ik mij laten verleiden om de dag van de geboorte te gaan werken (de derde was ergens rond 4 uur in de ochtend geboren, om 7 uur zat ik weer op kantoor). Overigens toen wel een bewuste keuze en in overleg met vrouwlief genomen. Achteraf gezien verklaar ik mij voor gek dat ik dit heb gedaan en niet "gewoon" een paar dagen verlof heb opgenomen! Dat moment krijg je namelijk nooit meer terug en werk is "maar" werk.

Met vrouwlief van te voren al gesproken over het scenario om de week na de bevalling "gewoon" te gaan werken i.v.m de kraamhulp die komt. Bij de 2e voelde ik mij namelijk echt bezwaard dat ik niks zelf kon / mocht doen van de kraamhulp. Aangezien het bij ons allemaal "vrij makkelijk en natuurlijk" ging, gaf vrouwlief aan dat zij het de eerste week met de kraamhulp wel zou redden en dat ze het fijner vond dat ik liever thuis was als de kraamhulp weer weg was. De eerste week deed de kraamhulp de ondersteuning en daarna was ik twee weken vrij.
Op dat moment was het voor ons beide dus prima om het zo te doen. Achteraf denk ik wel eens bij mijzelf: Heeft dat weekje werken mij nu echt wat extra's opgeleverd of was ik liever een weekje langer vrij geweest en bij de kleine geweest. Mag jij drie keer raden, wat ik liever had gewild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik maak op dit moment zelf ook gebruik van het aanvullend geboorteverlof. Een dag in de week vrij voor een half jaar lang. Met de eerste paar weken 2 dagen in de week, zodat ik de dagen in een half jaar opmaak.

Je hoeft niet zo heel veel te gaan uitrekenen, goedkoper en makkelijker krijg je geen vrije dagen. Daarbij als je deze dagen niet vrij neemt zal je waarschijnlijk opvang moeten regelen, het verlies in arbeidsloon weegt niet op tegen de kosten van de opvang. Of je moet deze opvang door familieleden kunnen laten regelen of thuis werken in verband met corona.

Ik weet niet wat voor een salaris je krijgt, maar bruto loon verlagen hoeft helemaal geen slechte impact te hebben. Onder aan de streep is het zelfs mogelijk dat je bijna hetzelfde overheid. Vooral belastingtechnisch kan het voordelig zijn. Ja je vakantiegeld zal iets lager uitvallen, maar waarschijnlijk ga je met de kleine toch niet op een dure vakantie. Helemaal niet in deze coronatijd.

Over je pensioen kan ik heel duidelijk zijn, je bent nog jong. De ingelegde bedragen die je op dit moment doet zijn bijna verwaarloosbaar helemaal wat je minder in gaat leggen door die 30%. De laatste 10 jaar van je pensioeninleg zijn veruit de belangrijkste. Waarom? Wat is het bedrag wat je nu inlegt over 30 jaar dan nog waard? juist niet zo heel veel gezien er nog 30 jaar inflatie over gaat.

Zolang we nog in de coronatijd zitten raad ik je aan om de kraamweek volledig vrij te nemen, want het kan zo maar zijn dat je minder tijd en hulp aangeboden krijgt. Dit was bij ons ook het geval in verband met drukte en tijd in deze periode. Het is moeilijk plannen, omdat je nooit weet hoe een bevalling verloopt, maar mijn vriendin was erg blij dat ik de eerste weken paar dagen vrij was om alles thuis te regelen.

Daarbij zijn er inderdaad veel belangrijkere zaken als werken. Wat heb je aan geld als je vriendin het te zwaar heeft om alleen met de kleine te zijn. Vaders krijgen tegenwoordig deze mogelijkheid en ik vind het zelf heel bijzonder om meer van de kleine mee te kunnen maken. Je zult na de geboorte tijd tekort komen en dan is alle extra tijd mooi meegenomen. Ik weet niet hoe goed je tegen weinig slaap kunt, maar ook een dag rust of waarbij je misschien wat slaap in kunt halen is mooi meegenomen. En dat alles voor maar 30% minder salaris voor die ene dag in de week.

Twijfel je echt of je met je maandelijkse lasten in de knoop komt , laat het bedrijf dan even uitrekenen wat je salaris die maanden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:48

PB-powell

Mr. Laziness

famm40 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 06:32:
Ik heb ook gebruik gemaakt van deze regeling.
Kan je vertellen dat dit echt een no-brainer is. Ik heb er voor gekozen om 1 week extra achter de week te plakken die je standaard krijg. En de rest gebruikt om elke vrijdag vrij te zijn.
financieel weinig van gemerkt, maar mocht je je daar zorgen over maken gebruik je vakantiegeld om het te kort aan te vullen. Neem aan dat je dit jaar toch niet op vakantie gaat.
En voor de rest geniet er van!
Ik heb precies hetzelfde gedaan! Ik heb nu tot en met eind mei alle vrijdagen vrij en naast dat het fijn is om met je kind bezig te zijn heb ik die rust ook hard nodig. Je mist best wat slaap het eerste jaar dus wat rustiger aan kunnen doen mbt werk is echt aan te raden! En het is mij die paar maanden minder salaris meer dan waard. Geld is maar geld, tijd voor jezelf en je kind krijg je nooit meer terug.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Andyk125 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:59:
Over je pensioen kan ik heel duidelijk zijn, je bent nog jong. De ingelegde bedragen die je op dit moment doet zijn bijna verwaarloosbaar helemaal wat je minder in gaat leggen door die 30%. De laatste 10 jaar van je pensioeninleg zijn veruit de belangrijkste. Waarom? Wat is het bedrag wat je nu inlegt over 30 jaar dan nog waard? juist niet zo heel veel gezien er nog 30 jaar inflatie over gaat.
Eh, het langdurig rendement van pensioenfondsen ligt in de orde 4-6%. Dat kan natuurlijk per fonds ander zijn maar over het algemeen is het rendement wat een pensioenfonds haalt, zeker over lange termijn, hoger dan de inflatie. En dan reken ik het effect van rendement op rendement nog geeneens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
PolarBear schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:16:
[...]

Eh, het langdurig rendement van pensioenfondsen ligt in de orde 4-6%. Dat kan natuurlijk per fonds ander zijn maar over het algemeen is het rendement wat een pensioenfonds haalt, zeker over lange termijn, hoger dan de inflatie. En dan reken ik het effect van rendement op rendement nog geeneens mee.
Ja dat kan soms kloppen maar de pensioenen worden al jaren niet meer geïndexeerd, dit geldt trouwens al sinds 2016. Met de huidige rente zal is het rendement van pensioenfondsen alleen maar kleiner worden.
Dat half jaar waar we hier uiteindelijk over praten, met 30% minder bruto salaris over maximaal 25 dagen heeft dan totaal geen invloed op het lange termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Andyk125 op 13-04-2021 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:43
Ik heb er voor gekozen om na de geboorte(afgelopen kerst) een week vrij te nemen en de overige 5 weken neem ik nu verspreid op. Elke week een papa dag dus.

En ja dat kost 30% salaris op die ene dag, maar daar lig ik absoluut niet wakker van. Die ene dag vrij is me heel wat waard(en zou eigenlijk moeten blijven).

Ik verdien ook 43k per jaar en over gevolgen voor mn pensioen of wat dan ook heb ik niet eens nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Bedankt voor alle reacties en goede adviezen waarmee jullie mij over de streep hebben getrokken. Werk vind ik belangrijk maar vrouw en kind zijn belangrijker.
Het financiële plaatje moet ik nog berekenen, want het is niet zo dat wij maandelijks geld over houden met mijn huidige salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:17:
Heb je dit met je baas/cao besproken? In hoeverre heeft dit verhaal invloed op je vakantieopbouw en pensioen?
Zoals ik het begrepen heb heeft het invloed op de opbouw van je bovenwettelijke uren. Je werkt effectief minder dus bouw je ook minder bovenwettelijke vrije uren op.
Pensioen vind ik moeilijk te doorgronden. Volgens is er een bepaald percentage pensioenopbouw deels betaald door de werkgever en deels door de werknemer. De jaarlijkse opbouw zal dus lager zijn in het jaar wanneer het bruto salaris ook lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Renoir schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:08:
Doen! Als het financieel mogelijk is zoveel mogelijk opnemen. Weekje? Nee man, ik zou er minimaal 3 van maken, daar zou je ook wat vrije dagen voor in kunnen zetten zodat je de eerste maand niet direct een gat in je inkomen hebt.
Waren die inzet van vrije dagen gekoppeld aan de geboorteverlof regeling of heb je die gewoon 'verkocht' voor geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Lordy79 schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:20:
Je kunt er voor kiezen wel volle pensioenpremie te betalen. Dan krijg je netto natuurlijk iets minder.
Aan de andere kant praat je over 30pct x 25 dagen ofzo = 8 dagen minder pensioen opbouw.

Je mag het uitsmeren over een lange tijd. Google is je beste vriend als je precies wilt weten hoe het werkt.
Je kunt er voor kiezen om volle pensioenpremie te betalen? Is dat onderdeel van de regeling of moet je dat zelf met het pensioenfonds afspreken?
Ik weet van de mogelijkheid om gebruik te maken van jaarruimte / reserveringsruimte maar die zal dan ook lager worden in het jaar dat je gebruik maakt van de geboorteverlof regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:42

Lordy79

Verdrietig

HyperH schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:48:
[...]

Je kunt er voor kiezen om volle pensioenpremie te betalen? Is dat onderdeel van de regeling of moet je dat zelf met het pensioenfonds afspreken?
Ik weet van de mogelijkheid om gebruik te maken van jaarruimte / reserveringsruimte maar die zal dan ook lager worden in het jaar dat je gebruik maakt van de geboorteverlof regeling?
Bij ons gaf de salarisadministratie aan dat het kon. Onze medewerker wilde hier overigens geen gebruik van maken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
HyperH schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:45:
[...]

Waren die inzet van vrije dagen gekoppeld aan de geboorteverlof regeling of heb je die gewoon 'verkocht' voor geld?
Ik neem had volgend mij direct na de geboorte vakantiedagen en daarna een half jaar een dag per week en opvolgend voor twee jaar een halve dag per week (rijksoverheid....erg ruime regeling) Omdat je geboorteverlof maar deels betaald is krijg je minder uitbetaald als je in een maand twee weken verlof opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Renoir schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:27:
[...]

Ik neem had volgend mij direct na de geboorte vakantiedagen en daarna een half jaar een dag per week en opvolgend voor twee jaar een halve dag per week (rijksoverheid....erg ruime regeling) Omdat je geboorteverlof maar deels betaald is krijg je minder uitbetaald als je in een maand twee weken verlof opneemt.
Je hebt Geboorteverlof en aanvullend geboorteverlof. Volgens mij haal je ze door elkaar. Geboorteverlof krijg je gratis 2 weken verlof voor (of gestaafd naar je contract, 2x contracturen per week), met behoud van salaris. Aanvullend is de extra regeling die je deels betaald krijgt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
Ja dat haal ik dan door elkaar inderdaad. Ik heb het over aanvullend geboorteverlof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
SmurfLink schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:36:
[...]

Je hebt Geboorteverlof en aanvullend geboorteverlof. Volgens mij haal je ze door elkaar. Geboorteverlof krijg je gratis 2 weken verlof voor (of gestaafd naar je contract, 2x contracturen per week), met behoud van salaris. Aanvullend is de extra regeling die je deels betaald krijgt.
Geboorteverlof is sowieso geen twee weken, maar 1 werkweek (5 dagen of afhankelijk van het aantal dagen en uren dat je werkt)

https://www.rijksoverheid...oorteverlof-voor-partners

Geboorteverlof: 1 keer 1 week vrij
Sinds 1 januari 2019 krijgen partners eenmaal het aantal werkuren per week aan geboorteverlof. Werkt de partner bijvoorbeeld 5 dagen 6 uur per dag? Dan krijgt hij of zij 30 uur verlof: 5 x 6 werkuren. De werkgever betaalt het loon tijdens dit verlof volledig door. De werknemer kan de verlofdagen van het geboorteverlof naar eigen inzicht opnemen. Maar moet dit wel doen binnen 4 weken na de geboorte van het kind.

Aanvullend geboorteverlof: 5 weken
Sinds 1 juli 2020 kunnen partners maximaal 5 weken (5 keer het aantal werkuren per week) aanvullend geboorteverlof opnemen. Tijdens het verlof krijgt de partner geen salaris, maar een uitkering van het UWV. Partners hebben recht op aanvullend geboorteverlof als het kind op of ná 1 juli 2020 geboren wordt. Zij moeten het aanvullend geboorteverlof opnemen binnen 6 maanden na de geboorte van het kind. En zij moeten eerst het geboorteverlof van 1 week hebben opgenomen.

Op dezelfde pagina staat ook informatie over de opbouw van vakantiedagen:

Opbouw vakantiedagen en pensioen
Het aanvullend verlof heeft geen invloed op de opbouw van (wettelijk minimum) vakantiedagen en vakantiegeld. Het kan zijn dat het aanvullend verlof wel invloed heeft op de bovenwettelijke opbouw. Hierover staan vaak afspraken in de cao en de arbeidsovereenkomst.

Pensioenafspraken zijn niet in de wet opgenomen. Werkgever, werknemer en pensioenuitvoerder maken samen afspraken over de opbouw van het pensioen tijdens het verlof.
Pagina: 1