Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 14:16
Aangezien de AddOn van Chopper_Rob niet meer werkt in Kodi 19 om Domoticz vanuit Kodi te bedienen, heb ik m'n beperkte kennis van Python maar eens aangeroepen voor een eerste aanzet om een AddOn te maken hiervoor die weer werkt. Zo kan je vanuit je luie stoel weer netjes scenes starten. Zelf heb ik de Addon achter 1 van de knoppen van de afstandsbediening verstopt (de blauwe knop in dit geval).

Er zitten nog wel wat (schoonheids)-foutjes in, maar de basis functioneert netjes. Er staat inmiddels al wel weer een nieuwe versie klaar die problemen met authenticatie moet gaan verhelpen. Ik verwacht dat deze ergens deze week goed gekeurd wordt, zodat je ook met authenticatie de domoticz instance kan bereiken.

Voor wie erin geintereresseert is, de addon is in de Kodi Repo te downloaden.
https://kodi.wiki/view/Add-on:Domoticz_Scenes

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 02:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het is me niet geheel duidelijk wat ik hiermee nu precies kan doen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Jorgen schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:51:
Het is me niet geheel duidelijk wat ik hiermee nu precies kan doen.
Je kan met deze addOn je domoticz sturen. Het makkelijkst werkt het door scenes in domoticz te maken voor bijvoorbeeld verlichting aan en verlichting uit. Als je dan de addOn in Kodi start, kan je de scenes starten. Individuele schakelaars is ook mogelijk, maar is naar mijn mening in de praktijk niet heel handig omdat er veel ongewenste schakelaars tussen komen. Alternatief is dan om de favorites te kiezen (kan je in de settings van de AddOn allemaal aangeven).

Mocht je er niet uit komen, laat het dan even weten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dankje @kroegtijger

Nu heb ik geen domoticz spullen, wel Alexa, Google, Hue

Zou je dan in kunnen stellen dat bijv automatisch je lichten dimmen als je een film start? (mits in bezit van domoticz dus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Jorgen schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:00:
Dankje @kroegtijger

Zou je dan in kunnen stellen dat bijv automatisch je lichten dimmen als je een film start? (mits in bezit van domoticz dus)
Ja, dat kan wel dan inderdaad, maar dat kan je dan weer handiger vanuit Domoticz initialiseren door scripting op de API van Kodi te doen en te kijken wat er op dat moment afspeelt (gaat wel wat werk in zitten om het verschil tussen bijvoorbeeld een speelfilm en andere content zoals een aflevering van een serie, of youtube-video) in te vinden. Daarnaast kan je er dan weer voorwaarden aan hangen zoals alleen de scene starten als het na zonsondergang en voor zonsopgang is (dus als het donker is). Niet direct dus hetgeen waar de AddOn voor bedoeld is. Die is bedoeld voor het handmatig starten van scenes.

Voorbeeld:
Er zijn in Domoticz 3 scenes ingesteld.
- Scene 1: Alles uitschakelen
- Scene 2: Tv / Serie kijken
- Scene 3: Film kijken

Als ik voor scene 1 kies, schakelen alle lampen zich 1 voor 1 uit, in een tijdsbestek van 10 minuten (kan je dus nog even rustig alles opruimen voor je naar bed gaat)
Als ik voor scene 2 kies, wordt de beeld-output naar HDMI1 gestuurt, wordt het beamer-scherm omhoog gedaan, en wordt de verlichting aangepast naar default
Als ik voro scene 3 kies, wordt de beeld-output naar HDMI2 gestuurd, wordt het beamer-scherm naar beneden gelaten, en wordt de verlichting gedimd naar een meer theater-niveau.

Het zijn dus wel handmatige acties, maar direct vanaf je remote te starten (daarom is het handig de addon onder een knop van je afstandsbediening te hangen).

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jorgen schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:00:
Dankje @kroegtijger

Voor Hue is er al wat langer een Addon, heb deze zelf een tijdje in gebruik gehad.

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=344886

Heb deze door de overstap naar een andere media-speler echter verzuimd om opnieuw te installeren.
Nu doet "hey Google, zet zithoek op 20%" het eigenlijk ook wel prima ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Lijken me leuker mogelijkheden

@kroegtijger @hardware-lover waarom de voorkeur vanuit Kodi en niet vanuit je stem, Logitech Harmony of de specifieke smarthome app?

Kan me namelijk indenken dat de activiteit *start film kijken* super handig is, maar ik zou dan denken dat het omslachtig is vanuit Kodi. Of denk ik verkeerd?

@kroegtijger jij gebruikt een aparte knop op je AB dus om die activiteit te starten. Moet Kodi dan reeds aan staan of zet die knop ook buiten Kodi om alles in gang dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jorgen schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:30:
Lijken me leuker mogelijkheden

@kroegtijger @hardware-lover waarom de voorkeur vanuit Kodi en niet vanuit je stem, Logitech Harmony of de specifieke smarthome app?

Kan me namelijk indenken dat de activiteit *start film kijken* super handig is, maar ik zou dan denken dat het omslachtig is vanuit Kodi. Of denk ik verkeerd?

@kroegtijger jij gebruikt een aparte knop op je AB dus om die activiteit te starten. Moet Kodi dan reeds aan staan of zet die knop ook buiten Kodi om alles in gang dan?
Mijn verklaring is vrij simpel. Ik had in de tijd van gebruik niet de mogelijkheid om het via een stemopdracht te doen, dit is inmiddels veranderd hier in huis.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Jorgen schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:30:
Dit is een AddOn voor Kodi en dus werkt dat nu alleen vanuit Kodi ook zo.

Er valt best wel iets te maken om dit als generieke applicatie voor Windows te implementeren, maar niet in combinatie met dat het dan [u[ook[/u] in Kodi werkt.

Ten minste, niet in de setup zoals ik die graag zou zien met gebruik van CEC (zie de pricewatch: Pulse-Eight USB CEC adapter). De adapter wordt namelijk vanuit Kodi al rechtstreeks aangesproken (native support in Kodi hiervoor) en op dat moment is de com-poort hiervan dus al reeds in gebruik, zodat je niet een andere applicatie OOK naar die com-poort kan laten communiceren om het signaal van je afstandsbediening om te zetten en er een commando aan te hangen. Dan zou je dus een aparte applicatie moeten maken die je start als Kodi niet is gestart om toch dezelfde functionaliteiten te kunnen maken. Niet heel eenvoudig om allemaal netjes te laten werken, maar ook niet onmogelijk.

Dat schiet echter wel redelijk het doel voorbij als je het mij vraagt. Mijn idee hierachter is namelijk dat als ik op de bank tv / film / serie'tje lig te kijken vanuit Kodi, dat ik met 1 druk op de knop daar de juiste verlichting bij kan selecteren. (Bij mij is dat nu dus de blauwe knop op de afstandsbediening om menu'tje te tonen met Domoticz-scenes). 99% van de tjid staat toch Kodi al aan bij me, dus dat werkt perfect op die manier. De incidentele Kodi-gebruiker zal hier dus vermoedelijk ook niet zoveel mee opschieten en pakt al snel even een browsertje erbij of de smartphone om de verlichting aan te passen, maar ik was van mening dat ik toch al een scherm voor me had met een input-device (de afstandsbediening), dus waarom meer moeite moeten doen dan strikt noodzakelijk? ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
hardware-lover schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:23:
[...]

Voor Hue is er al wat langer een Addon, heb deze zelf een tijdje in gebruik gehad.

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=344886

Heb deze door de overstap naar een andere media-speler echter verzuimd om opnieuw te installeren.
Nu doet "hey Google, zet zithoek op 20%" het eigenlijk ook wel prima ;)
Met google heb ik ook even zitten stoeien, maar geen koppeling naar domoticz of naar kodi maakte het niet echt haalbaar helaas (voor mij niet haalbaar althans). Daarbij vind ik het ook wel prettig om eenvoudig m'n verlichting te kunnen bedienen ook als er even geen internetverbinding is

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kroegtijger schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:34:
[...]

Dit is een AddOn voor Kodi en dus werkt dat nu alleen vanuit Kodi ook zo.

Er valt best wel iets te maken om dit als generieke applicatie voor Windows te implementeren, maar niet in combinatie met dat het dan [u[ook[/u] in Kodi werkt.

Ten minste, niet in de setup zoals ik die graag zou zien met gebruik van CEC (zie de pricewatch: Pulse-Eight USB CEC adapter). De adapter wordt namelijk vanuit Kodi al rechtstreeks aangesproken (native support in Kodi hiervoor) en op dat moment is de com-poort hiervan dus al reeds in gebruik, zodat je niet een andere applicatie OOK naar die com-poort kan laten communiceren om het signaal van je afstandsbediening om te zetten en er een commando aan te hangen. Dan zou je dus een aparte applicatie moeten maken die je start als Kodi niet is gestart om toch dezelfde functionaliteiten te kunnen maken. Niet heel eenvoudig om allemaal netjes te laten werken, maar ook niet onmogelijk.

Dat schiet echter wel redelijk het doel voorbij als je het mij vraagt. Mijn idee hierachter is namelijk dat als ik op de bank tv / film / serie'tje lig te kijken vanuit Kodi, dat ik met 1 druk op de knop daar de juiste verlichting bij kan selecteren. (Bij mij is dat nu dus de blauwe knop op de afstandsbediening om menu'tje te tonen met Domoticz-scenes). 99% van de tjid staat toch Kodi al aan bij me, dus dat werkt perfect op die manier. De incidentele Kodi-gebruiker zal hier dus vermoedelijk ook niet zoveel mee opschieten en pakt al snel even een browsertje erbij of de smartphone om de verlichting aan te passen, maar ik was van mening dat ik toch al een scherm voor me had met een input-device (de afstandsbediening), dus waarom meer moeite moeten doen dan strikt noodzakelijk? ;)
Dank voor deze extra uitleg! Dan begrijp ik helemaal wat je doet en waarom vanuit Kodi 👍
Ik vind het in elk geval allemaal zeer goed bedacht zo.

Ik keek eerst heel veel via Kodi, maar sinds de streamingdiensten in opkomst zijn gekomen, kijk ik vooral direct naar hun apps en is Kodi alleen nog maar voor mijn eigen verzamelde media die niet op Netflix en co. staan. Van elke avond Kodi is het nu nog maar een paar dagen in de maand Kodi.

Nogmaals dank voor je tijd en uitgebreide uitleg. Dat wordt gewaardeerd. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kroegtijger schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:36:
[...]

Met google heb ik ook even zitten stoeien, maar geen koppeling naar domoticz of naar kodi maakte het niet echt haalbaar helaas (voor mij niet haalbaar althans). Daarbij vind ik het ook wel prettig om eenvoudig m'n verlichting te kunnen bedienen ook als er even geen internetverbinding is
Bij dat laatste had ik van de week even pech. Er brandde een smeltzekering door. Aangezien ik maar een klein flatje heb, zitten delen van het huis op dezelfde groep als de keuken. Ineens konden de lampen niet meer aan (want in verschillende kamers Hue) en toen ze weer aangingen konden ze niet meer uit (want nog niet alles online) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Jorgen schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 01:44:
[...]

Ik keek eerst heel veel via Kodi, maar sinds de streamingdiensten in opkomst zijn gekomen, kijk ik vooral direct naar hun apps en is Kodi alleen nog maar voor mijn eigen verzamelde media die niet op Netflix en co. staan. Van elke avond Kodi is het nu nog maar een paar dagen in de maand Kodi.
Je bent bekend met de netflix AddOn voor Kodi? https://howtomediacenter.com/en/install-netflix-kodi-addon/
Voor de meeste streaming diensten is er wel iets dergelijks beschikbaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kroegtijger schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:46:
[...]

Je bent bekend met de netflix AddOn voor Kodi? https://howtomediacenter.com/en/install-netflix-kodi-addon/
Voor de meeste streaming diensten is er wel iets dergelijks beschikbaar.
Ja ik weet dat die bestaat inderdaad. 👍🏻 Ik vind de webos versie van Netflix op m'n LG tv heel fijn dus nog geen reden gehad voor integratie

Pagina: 1