groot kleurverschil tussen 2 schermen: hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-06 13:25
Ik heb 2 schermen aangesloten op 1 en dezelfde videokaart:
1. Een HP2311x:
pricewatch: HP 2311x (LV686AA) Zwart
2. Een Iiyama Prolite E2481HS:
pricewatch: Iiyama E2481HS-1 Zwart

De videokaart is een trouwens een onboard Intel UHD Graphics 630.

Er zit echt onwijs veel kleurverschil tussen beide monitoren. De HP is veel vriendelijker (minder grauw) om naar te kijken, het wit is veel witter.

Toch, als je naar de specs kijkt, zie ik geen verschil (heb gekeken naar type paneel, type backlight, helderheid en contrastratio).

Hoe kan het in hemelsnaam dat er zoveel kwaliteitsverschil (in de zin van kijkcomfort, helderheid, rustiger) zit??

Het enige verschil dat is dat de HP op HDMI kabeltje zit aangesloten, en de Iiyama op een DVI kabel, maar dat zou toch geen verschil moeten uitmaken (of heb ik dat verkeerd)?

[ Voor 3% gewijzigd door pastafan op 12-04-2021 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heel veel dingen kan dit te werk stellen:
* calibratie van het scherm
* kleur van de achtergrond leds
* bouw datum
* branduren (= het aantal uren dat een scherm heeft opgestaan)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:45
Mijn 2 identieke beeldschermen verschillen ook in kleurweergave, ondanks dezelfde instellingen. Ze zijn wel van een andere batch dus maar vrijwel gelijktijdig aangeschaft bij dezelfde webwinkel.
Het hoort erbij :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Tja, 2 verschillende merken met waarschijnlijk 2 totaal verschillende panelen van verschillende OEMs. Ja, dat kan heel veel schelen. Zelfs tussen 2 monitoren van hetzelfde merk en type kan er flink verschil zitten. Daarbij ook de variabelen die @Damic noemt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Gummiebeer schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:05:
Mijn 2 identieke beeldschermen verschillen ook in kleurweergave, ondanks dezelfde instellingen. Ze zijn wel van een andere batch dus maar vrijwel gelijktijdig aangeschaft bij dezelfde webwinkel.
Het hoort erbij :+
Redelijk off-topic, maar heb je ze allebei ook op dezelfde manier aangesloten (bijv. allebei HDMI, allebei VGA, allebei DVI)? Ik heb twee schermpjes die een kleurverschil hebben maar een is over VGA->HDMI en een is over DVI->HDMI, terwijl mijn twee DisplayPort schermen (ook niet dezelfde batch, zit een flink jaar of twee verschil tussen) vrijwel identiek zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:45
Oon schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:07:
[...]

Redelijk off-topic, maar heb je ze allebei ook op dezelfde manier aangesloten (bijv. allebei HDMI, allebei VGA, allebei DVI)? Ik heb twee schermpjes die een kleurverschil hebben maar een is over VGA->HDMI en een is over DVI->HDMI, terwijl mijn twee DisplayPort schermen (ook niet dezelfde batch, zit een flink jaar of twee verschil tussen) vrijwel identiek zijn
Allebei DP, allebei de bekende Club3D kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Oon schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:07:
[...]

Een via hdmi, en de ander via DVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 12:07

M2M

medicijnman

Tijd om ze te kalibreren dus. Anders kom je nooit van het verschil af. En dat kalibreren moet je wellicht jaarlijks herhalen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:36

DarkSide

theres no place like ::1

zoals gezegd gewoon paneel verschil.
Als zou je met een splitter werken en beide schermen exact hetzelfde video signaal tonen. Dan nog zie je verschil.

Je kunt enigzins dit mitigeren door te calibreren. Waarbij de eikpunten zo dicht mogelijk bij elkaar komen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
M2M schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:20:
Tijd om ze te kalibreren dus. Anders kom je nooit van het verschil af. En dat kalibreren moet je wellicht jaarlijks herhalen.
wat bedoel je met kalibreren? Is dat wat anders dan via het instellingenmenu van de monitor proberen zo goed mogelijk de kleuren vd beide monitoren overeen te laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Toch vind ik het vreemd, als ik kijk naar de specs van beide monitoren:
Beide monitoren hebben dezelfde:
- helderheid (250cd/m2)
- constrastratio (1000:1)
- paneeltechniek (TN)
- werken op dezelfde resolutie (1920x1080)
- zelfde type Backlight (LED);

Zie:
https://nl.hardware.info/...311x.124537#specificaties
en
https://nl.hardware.info/...prolite-e2481hs-b1.162979

Ik bedoel dus: wat zeggen deze specificaties dan? Als ze per merk (en zelfs per model/serie/ of zelfs batch ?) verschillen?

Dat zijn dan geen specificaties, maar meer algemene kenmerken toch?

Ik bedoel als je zoiets vertaald naar (ik noem maar wat) een auto, en je zegt dat een model 1 op 10 rijdt, dan verwacht je dat die 1 op 10 merk/model onafhankelijke specificatie is, en er dus mee is te vergelijken met andere auto's (zijn deze zuiniger).

Wat zeggen specificaties nou als bij dezelfde specificaties er zo overduidelijke verschillen kunnen optreden? (ok ok, de schermen zijn wat oud, maar toch)

[ Voor 8% gewijzigd door pastafan op 12-04-2021 22:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
pastafan schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:38:
- helderheid (250cd/m2)
- paneeltechniek (TN)
Die specs zeggen precies dat: iets over de contrastratio en hoeveel licht er van je scherm af komt etc. Maar nergens staat 'hoe rood rood is' en 'hoe groen groen is'. Je hebt zelf vast al de vele kleurinstellingen van je scherm gevonden waar je de kleuren kunt instellen; daar veranderen je specs toch niet mee als je je blauw donkerder maakt en je rood lichter? Als beide panelen anders zijn afgesteld of gewoon een andere kleurweergave hebben dan zul je ze dus (voor zover mogelijk, zo goed als 't lukt) moeten proberen af te stellen zodat ze elkaar 'in het midden' (of in de beste weergave naar jouw smaak) ontmoeten. En dat doe je door of a) een hele poos te pielen met de instellingen van je monitor (en evt. OS) tot het op het oog goed (genoeg) is voor je (m.b.v. wat kalibratieafbeeldingen) en dan nog eens datzelfde riedeltje te doorlopen en langzaam beide schermen naar "het midden" te krijgen of b) een kalibratie te doen met een daarvoor bedoeld apparaatje dat heel snel veel nauwkeuriger (en objectiever) resultaat zal geven maar wel € kost - met wat geluk kun je er een lenen van iemand.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 12-04-2021 22:48 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
pastafan schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:38:
- helderheid (250cd/m2)
- paneeltechniek (TN)

Zie:
https://nl.hardware.info/...311x.124537#specificaties
en
https://nl.hardware.info/...prolite-e2481hs-b1.162979

Ik bedoel dus: wat zeggen deze specificaties dan? Als ze per merk (en zelfs per model/serie/ of zelfs batch ?) verschillen? Zo werkt het in ieder geval niet met monitoren.

Dat zijn dan geen specificaties, maar meer algemene kenmerken toch?

Ik bedoel als je zoiets vertaald naar (ik noem maar wat) een auto, en je zegt dat een model 1 op 10 rijdt, dan verwacht je dat die 1 op 10 merk/model onafhankelijke specificatie is, en er dus mee is te vergelijken met andere auto's (zijn deze zuiniger).

Wat zeggen specificaties nou als bij dezelfde specificaties er zo overduidelijke verschillen kunnen optreden? (ok ok, de schermen zijn wat oud, maar toch)
toon volledige bericht
Tja, je noemt nu allemaal dingen die gelijk zijn, maar wie zie jij dat ze ook qua kleurweergave identiek zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zou via V&A een kalibratietool kunnen overnemen van iemand: https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=spyderx

Heb ik een tijdje geleden ook gedaan, zelfs de twee schermen waarvan ik dacht dat ze 1:1 hetzelfde zijn bleken toch wel wat af te wijken. Die tools hebben een gebruiksaanwijzing maar als je doorhebt hoe ze werken zijn ze super, en ook een oudere versie zal flinke verbetering opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:36

DarkSide

theres no place like ::1

@pastafan die 1:10 is een harde vergelijking. Elke auto die 1:10 rijdt. zal 1:10 rijden.
Net als de monitor allemaal 250 nits hebben. Niets aan gelogen.

Maar je hebt ook autos die allemaal 150PK hebben.
Toch trekt de een sneller op bv. Of heeft andere eigenschappen die het rijdgedrag beinvloeden.

Zoals vermeld kun je deze cijfers niet 1:1 met elkaar vergelijken.
De beeldkwaliteit wordt bepaald door hoe goed hij de kleuren weergeeft.
Hier zitten altijd afwijkingen vanaf fabriek vanuit het zelfde paneel. En zeker tussen verschillende monitoren die mogelijk het paneel zelfs helemaal anders aansturen.

Om er voor te zorgen dat de kleuren zo goed mogelijk weergegeven worden. Dien je je monitor te calibreren.
Als je dit ook met je tweede monitor doet, dan zul je zien dat ze aardig overeen komen.

Maar dan nog kan je afwijkingen zien.
Een paneel heeft bv veel meer panel bleed. En laat veel meer licht door dan het andere paneel.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
NotSoSteady schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:47:
[...]

Tja, je noemt nu allemaal dingen die gelijk zijn, maar wie zie jij dat ze ook qua kleurweergave identiek zijn?
Inderdaad, dat staat nergens zo. Maar ik ging er vanuit (toegegeven, is een aanname), dat de kleurweergave kon bepaald door typescherm/contrastratio/etc), en dat als die gegevens gelijk zijn, de uiteindelijke kleurweergave hetzelfde is, of in ieder geval nooit veel kan verschillen. Dat blijkt dus een foutieve aannname te zijn...

Zou het niet beter zijn om een nieuwe/andere specificatie te bepalen die wel een betrouwbare manier geeft om de kleurweergaves van monitoren (van verschillend merken/modellen/etc) te vergelijken, en in te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:36
pastafan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:28:
[...]

Inderdaad, dat staat nergens zo. Maar ik ging er vanuit (toegegeven, is een aanname), dat de kleurweergave kon bepaald door typescherm/contrastratio/etc), en dat als die gegevens gelijk zijn, de uiteindelijke kleurweergave hetzelfde is, of in ieder geval nooit veel kan verschillen. Dat blijkt dus een foutieve aannname te zijn...

Zou het niet beter zijn om een nieuwe/andere specificatie te bepalen die wel een betrouwbare manier geeft om de kleurweergaves van monitoren (van verschillend merken/modellen/etc) te vergelijken, en in te voeren?
Dat is haast niet te doen, zelfs 2 'dezelfde' schermen (zelfde model) kunnen zeer verschillend zijn qua kleurweergave bij dezelfde instellingen. Laat staan schermen uit andere model serie's. Wil je dat laten matchen dan zal je moeten calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31
Gezien de beschrijving van het kleurverschil (de ene veel minder "grauw") moet je denk ik even controleren of het kleurbereik van het grauwe scherm niet per ongeluk nog op "limited" staat. Ik weet niet precies hoe je dat moet doen met een Intel iGPU, bij een NVIDIA kaart staat het bij de resolutie-instellingen van je driver programma. Wat er soms gebeurt is dat je pc je ene scherm herkent als "TV", en het kleurbereik beperkt. Je hebt dan een bereik van 16-235 IPV 0-255, wat er in de praktijk voor zorgt dat je een soort "waas" over je scherm ervaart, kleuren zijn flets, wit niet wit, etc. Zoekterm is "color dynamic range".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:19
pastafan schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:38:
Ik heb 2 schermen aangesloten op 1 en dezelfde videokaart:
1. Een HP2311x:
pricewatch: HP 2311x (LV686AA) Zwart
2. Een Iiyama Prolite E2481HS:
pricewatch: Iiyama E2481HS-1 Zwart

De videokaart is een trouwens een onboard Intel UHD Graphics 630.

Er zit echt onwijs veel kleurverschil tussen beide monitoren. De HP is veel vriendelijker (minder grauw) om naar te kijken, het wit is veel witter.

Toch, als je naar de specs kijkt, zie ik geen verschil (heb gekeken naar type paneel, type backlight, helderheid en contrastratio).

Hoe kan het in hemelsnaam dat er zoveel kwaliteitsverschil (in de zin van kijkcomfort, helderheid, rustiger) zit??

Het enige verschil dat is dat de HP op HDMI kabeltje zit aangesloten, en de Iiyama op een DVI kabel, maar dat zou toch geen verschil moeten uitmaken (of heb ik dat verkeerd)?
toon volledige bericht
Ik vind eigenlijk het meest gekke dat je verwacht dat 2 totaal verschillende schermen met een paar gelijke specificaties exact hetzelfde beeld zouden geven.

Om naar je auto's te gaan: zet 2 nieuwe identieke auto's naast elkaar, en je zult zien dat daar ook kleine afwijkingen in kleur in zitten, een net ander verbruik hebben etc.

Als je enkel op specs kijkt, zoals je nu met monitoren doet: zet 2 B segmenters met een 1 liter benzine motor met licht metalen velgen en blauw gekleurd naast elkaar, heb je uiteindelijk toch ook 2 totaal verschillende auto's..

Kortweg, er zijn veel meer verschillen dan die paar specs waar je nu naar kijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyriel85 op 13-04-2021 18:53 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Cyriel85 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:51:
[...]

Ik vind eigenlijk het meest gekke dat je verwacht dat 2 totaal verschillende schermen met een paar gelijke specificaties exact hetzelfde beeld zouden geven.

Om naar je auto's te gaan: zet 2 nieuwe identieke auto's naast elkaar, en je zult zien dat daar ook kleine afwijkingen in kleur in zitten, een net ander verbruik hebben etc.

Als je enkel op specs kijkt, zoals je nu met monitoren doet: zet 2 B segmenters met een 1 liter benzine motor met licht metalen velgen en blauw gekleurd naast elkaar, heb je uiteindelijk toch ook 2 totaal verschillende auto's..

Kortweg, er zijn veel meer verschillen dan die paar specs waar je nu naar kijkt.
ZO gek is dat toch niet? De schermen zijn niet totaal verschillend, want zelfde techniek (TN) althans dat neem ik aan op basis van de specs.
Blijkbaar zijn de specs die ik in ogenschouw genomen heb niet afdoende om de werkelijke kleur en helderheid representatie te kunnen vastleggen, om ze (merk /model) onafhankelijk te kunnen vergelijken.

Vraag is dan wel: welke specificatie(s) zijn daarvoor wel geschikt?
Er moet toch nog een norm zijn om de werkelijke kleur/helderheid van een scherm weer te geven om zo op een eenduidige manier te kunnen vergelijken?

IK kan mij dan nog voorstellen dat deze specs per type beeldscherm verschillen, maar een type beeldscherm gecombineerd met deze (nog voor mij onbekende) specificatie zou het toch mogelijk moeten zijn om zoiets helder te krijgen?

Ander voorbeeld:
je kunt een CPU van Intel toch ook vergelijken met een CPU van AMD? Op basis van snelheid, aantal cores etc? Zo kun je toch een inschatting maken of een CPU van Intel sneller is dan van AMD (of andere fabrikanten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:58
* 418O2 kijkt naar de tweede regel van zijn signatuur

Je kan gewoon op geen enkele spec afgaan. Zelfs twee uit dezelfde batch kunnen afwijken. Als het zo belangrijk voor je moet je helaas gaan kalibreren.

Voor lang niet alle specs zijn er ook goede regels hoe die gemeten moeten zijn. Zaken als pixel response tijden etc kan je volgens mij vrij creatief meten. Zou jij niet verbazen of dat ook zo met nits is

[ Voor 32% gewijzigd door 418O2 op 13-04-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
418O2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:47:
* 418O2 kijkt naar de tweede regel van zijn signatuur

Je kan gewoon op geen enkele spec afgaan. Zelfs twee uit dezelfde batch kunnen afwijken. Als het zo belangrijk voor je moet je helaas gaan kalibreren.

Voor lang niet alle specs zijn er ook goede regels hoe die gemeten moeten zijn. Zaken als pixel response tijden etc kan je volgens mij vrij creatief meten. Zou jij niet verbazen of dat ook zo met nits is
Met alle respect, maar calibreren zie ik als een workaround om het daadwerkelijke probleem op een alternatieve manier op te lossen. Het ware probleem is het gebrek aan een juiste specificatie waarmee het verschil/gelijkenis is daadwerkelijke beeldweergave kan worden gekwantificeerd. Calibreren is het probleem bij de gebruiker (de consument) leggen om zo maar (zo veel mogelijk) de schermen gelijk te krijgen.

Ik zou liever zien dat de industrie met een universele standaard specificatie komt waarmee het ware probleem wordt opgelost (zal geen vergelijking met autos maken maar dan bijvoorbeeld met lampen: een lamp van philips heeft 500lumen, een lamp van zeg Karwei heeft 800lumen, je weet dan dat Karwei feller is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ja, dat zou ideaal zijn. Maar een topic op Tweakers is daar niet helemaal het ideale startpunt voor ;)

Het is wat het is. Wij kunnen je hier met workaround helpen. Als je andere standaarden wil moet je naar de betreffende werkgroep.

Kleurweergave is overigens niet te vangen in 1 getal. Heb je wel eens een monitor review bekeken?

https://www.rtings.com/mo...re-quality/color-accuracy

De kleurgrafieken daar geven wel aan hoeveel punten er zijn en een monitor op kan afwijken.

Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/assets/products/6DcFWW2a/gigabyte-aorus-ad27qd/pre-colorspace-large.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/assets/products/ajYEDzFC/asus-vg279q/pre-gamma-large.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/assets/products/zfVyAaEf/gigabyte-aorus-ad27qd/pre-white-balance-large.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door 418O2 op 13-04-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:31

nelizmastr

Goed wies kapot

pastafan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:52:
[...]

Ik zou liever zien dat de industrie met een universele standaard specificatie komt waarmee het ware probleem wordt opgelost (zal geen vergelijking met autos maken maar dan bijvoorbeeld met lampen: een lamp van philips heeft 500lumen, een lamp van zeg Karwei heeft 800lumen, je weet dan dat Karwei feller is).
Dat is gewoonweg naïviteit, natuurlijk. Er zijn vele standaarden, maar die zijn niet sexy en worden derhalve niet op een doos gezet.

Hoe helder een scherm is, zegt niks over kleurweergave of temperatuur.
Paneeltype (IPS, TN, VA, etc.) zegt ook niks over hoe rood, groen of blauw het scherm zal zijn. Elk paneel wordt met bepaalde afwijkingen gefabriceerd. Als de consument dan panelen gelijk wil hebben zijn er twee opties:

- Panelen kopen met fabriekskalibratie (trek de portemonnee maar, als je het niet zelf wilt doen)
- Zelf kalibreren

De afwijkingen zijn eenmaal inherent aan het fabricageproces.
Bij een videokaart krijg je ook andere echte snelheden dan op de doos staan,
afhankelijk van de kwaliteit van het silicium, alleen een bepaalde basiswaarde
wordt beloofd. Dat is met schermen niet anders.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Oja, leeftijd doet ook nog een hoop. De schermen die je hebt zijn beide zo maar tien jaar oud en waren al heel goedkoop destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:19
pastafan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:52:
[...]

Met alle respect, maar calibreren zie ik als een workaround om het daadwerkelijke probleem op een alternatieve manier op te lossen. Het ware probleem is het gebrek aan een juiste specificatie waarmee het verschil/gelijkenis is daadwerkelijke beeldweergave kan worden gekwantificeerd. Calibreren is het probleem bij de gebruiker (de consument) leggen om zo maar (zo veel mogelijk) de schermen gelijk te krijgen.

Er zijn extra standaarden en er zijn voorgecallibreerde schermen te koop.

Dan ligt het er vervolgens aan hoe nauwkeurig die calibratie is (zijn ook weer niveaus in) of 2 schermen gelijk zijn.

Maar als je in die markt gaat kijken is zo'n scherm vele malen duurder dan wat jou schermen ooit hebben gekost. Simpel weg omdat het voor de gemiddelde gebruiker niets uit maakt.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Pagina: 1