Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacifist
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-08 10:06
Ben een jarenlange OSX gebruiker. Ik werk als software ontwikkelaar in de web-applicatie wereld. Mijn huidige Macbook pro uit 2016 heeft moeite om mee te komen en met name de laatste tijd steeds vaker mankementen. Heb al enkele keren een nieuwe install moeten doen. Deze wordt regelmatig erg heet.

Ben aan het overwegen om over te stappen naar een Windows laptop. De nieuwe m1 chip is weliswaar veelbelovend. Ondanks dat nog niet alles erop draait wat ik nodig heb voor mijn werk zoals Docker en homebrew. Maar een Windows laptop heeft als voordeel dat je in de toekomst nog zaken uit kan breiden. En het geheugen is niet zo ontzettend duur. Hiernaast spreekt mij ook de mogelijkheid om de meeste games te kunnen spelen aan van een Windows.

Wat ga je met je laptop doen?

- Zakelijk gebruik heeft de prioriteit.
- Zou zeker alle spellen willen kunnen spelen, al hoeft dit niet persé op de hoogste settings.
- Budget de 2000-3000 euro
- 32 GB RAM
- 1 TB SSD

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Ja. Het gewicht is dus enigszins belangrijk. Al ben ik bereid wat comfort in te leveren als dit de prestaties aanzienlijk ten goede komt. Scherm resolutie is wat minder belangrijk. Mijn werkplek heeft een ultra wide externe monitor. De laptop zou deze monitor moeten ondersteunen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Heb een voorkeur voor Lenovo Thinkpad's. Die zien er goed uit. En heb het idee dat ze erg degelijk zijn.

Mijn zoektocht:

Ben op de Lenovo site begonnen met zoeken en had daar een Thinkpad T15 samengesteld wat omgerekend totaal op +/- 2500 euro uit kwam. Alles nagenoeg gemaxed. Echter bleek het in de Amerikaanse webshop te zijn, in de NL site nagebouwd en dat werd helaas 4000 euro. Dat is teveel voor mij.

Een andere samenstelling waar ik op de Nederlandse Lenovo site op uit kwam: ThinkPad X1 Carbon Gen 9
Intel Core i7-1185G7-processor 1 TB SSD, 32 GB LPDDR4x, 4266 MHz

Wat me hier van aanspreekt is dat het t.o.v. de T serie rondom het scherm niet die dikke rand heeft. Wat me wat minder aanspreekt is dat de grafische kaart minder lijkt te zijn, "Geïntegreerde Iris Xe grafische kaart".

Wat ik me afvraag is een specifieke grafische kaart aan te raden voor mijn wensen? En is het misschien beter om geld te besparen door bepaalde hardware los te kopen?

Mocht iemand wat tips hebben of een ervaring willen delen hoor ik het graag. Bij voorbaat dank.

Beste antwoord (via pacifist op 14-04-2021 10:55)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:33
Welke T15 heb je het over? De gewone, de T15p of de T15g?

De X1 Carbon Gen 9 heeft niet de beste processor. Niet dat het meteen een slak is, maar als je meer dan € 2000 uitgeeft, mag je toch wel beter verwachten.

Als je voor de X-reeks kiest, zou ik, gezien gamen een vereiste is, toch voor de Extreme gaan. Die heeft een snellere processor en een aparte videokaart. Uiteraard is de videokaart van de T15g nog beter.

Hoe belangrijk is gewicht voor jou?

Is een laptop van 2,75 kg met een dikke videokaart erin acceptabel? Of heb je liever iets van onder de 2 kg met een veel mindere videokaart?

Het eerste (T15g) zal je veel betere gameprestaties opleveren dan het tweede (X1 Extreme), dat dan wel een stuk lichter is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:33
Welke T15 heb je het over? De gewone, de T15p of de T15g?

De X1 Carbon Gen 9 heeft niet de beste processor. Niet dat het meteen een slak is, maar als je meer dan € 2000 uitgeeft, mag je toch wel beter verwachten.

Als je voor de X-reeks kiest, zou ik, gezien gamen een vereiste is, toch voor de Extreme gaan. Die heeft een snellere processor en een aparte videokaart. Uiteraard is de videokaart van de T15g nog beter.

Hoe belangrijk is gewicht voor jou?

Is een laptop van 2,75 kg met een dikke videokaart erin acceptabel? Of heb je liever iets van onder de 2 kg met een veel mindere videokaart?

Het eerste (T15g) zal je veel betere gameprestaties opleveren dan het tweede (X1 Extreme), dat dan wel een stuk lichter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
houd er rekening mee dat niet elke laptop standaard uitgebreid kan worden. ook daar wordt nog wel eens wat geheugen vastgesoldeerd. Gelukkig is bij lenovo dat veelal niet het geval.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 19:05
pacifist schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:34:
[...]
Deze wordt regelmatig erg heet.
[...]
Dat blijft een uitdaging voor lichte/dunne x86-laptops. En als ze niet heet worden dan hebben ze vaak een flink blazende fan. Arm is veel efficienter maar zoals je aangeeft, zal het nog wel even duren voordat alle Window apps daar foutloos op draaien.

Een intel tiger lake-u is redelijk efficient en heeft een goede iGPU waarmee je aardig wat games kan spelen. De AMD Zen3 5000-u series zou zelfs nog iets energiezuiniger moeten zijn (minder heet, minder lawaai), is beter in multicore en heeft een vergelijkbare iGPU. Alleen zijn deze AMDs nog niet leverbaar.

Een site voor goed vergelijk van de specs, mogelijkheden tot upgrades, performances, geluid etc is https://www.notebookcheck.net/Reviews.55.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc_olivier
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06 18:29
Hoi Pacifist,

Geen directe beantwoording van je vraag maar moest het toch even kwijt.
Ik zat recent met hetzelfde probleem, ik had een nieuwe laptop nodig. Voor mij was Intel op dit moment geen optie gezien de price-to-performance tov concurrenten als Apple met de M1 en AMD met de Zen 3 (en 2) architectuur. Zelf heb ik uiteindelijk de Macbook Air besteld, mede door de slechte beschikbaarheid van Zen 3 laptops en het feit dat de wel verkrijgbare laptops met AMD chips de maximale schermresolutie van 1080p hebben.

Als (web)developer (mijn workflow bestaat onder andere uit Python projecten, Web, Visual Studio Code, Microservices met oa Docker) is de M1 Macbook eigenlijk prima te gebruiken. Docker heeft inmiddels de 3e release candidate uitgebracht voor native M1 en meeste van Homebrew werkt ook gewoon.

De efficiëntie van de M1 Macbook vind ik erg indrukwekkend en de value voor money wbt M1 lijn MacBook (en in bijzonder de Air) is in mijn ogen beter dan hij in tijden is geweest.

Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacifist
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-08 10:06
@LievenD T15-G was het inderdaad. Thanks voor de tip m.b.t. de slechtere prestaties van de X-reeks. Dit maakt de keuze makkelijker.

@mca2 > "Alleen zijn deze AMDs nog niet leverbaar." Bummer! Doc_olivier gaf ook al aan dat AMD de voorkeur zou moeten hebben. Zie op de coming soon pagina van Lenovo dat de Thinkpad niet met AMD wordt uitgebracht. Is dat sowieso een Intel machine?

@doc_olivier Goeie toevoeging. Kan me voorstellen dat je dan voor de air bent gegaan. Compatibility issues zijn dus nagenoeg opgelost. Got it.

Zie overigens dat Apple op 20 april een keynote heeft aangegeven. Wellicht dat er een M1X uit komt. Vind het zelf lastig om die efficiëntie van M1X t.o.v. b.v. een AMD te bepalen. Zal eens wat benchmarks raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 19:05
De M1 is verweg superieur kwa performance en verbruik (dus lawaai). Als jouw software op een M1 kan draaien en je kan leven met 8GB en max 512GB SSD, zou ik daar zeker voor gaan. Zelf ben ik gebonden aan MSVS en DX11, dus dat is geen optie.

Ik wacht met smart op de Zen3 U-series, die zijn op papier het zuinigst (lees: stilst en ik heb een hekel aan blazende fans). Deze zijn vorige maand formeel aangekondigdmaar gelet op de wereldwijde malaise en ook zeer beperkte Zen2 u 5000-series, kan dat nog wel eens even gaan duren.
Pagina: 1