Welke soldeerbout zou ik halen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solderen
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-04-2021
Hoi, ik ben op zoek naar een goede hobby soldeerbout om smd componenten te solderen. Kan iemand me er een paar aanraden?

Eerder had ik de wlc100 besteld van amazon maar deze had een amerikaanse stekker als ik hem inplugde met een adapter gloeide deze rood op en nu wordt hij niet meer warm genoeg om het tin te smelten. De bout was voor een 120V 60hertz netwerk achteraf gezien.

Graag zou ik een heel fijne tip hebben alvast bedankt voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kijk hier eens rond:

https://www.eleshop.nl/so....html?___store=eleshop_nl

Genoeg keuze voor o.a. ook SMD.

Voor een klein budget voldoet de Aoyue 936 prima, deze wordt ook met een SMD tip geleverd. Als je iets meer te besteden hebt zou ik voor een Hakko 888 gaan. Voor beide bouten zijn diverse vormen/maten tips beschikbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door TMDC op 12-04-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solderen
Ok top zal deze bekijken deze Hakko FX-888D bedoel je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De Hakko FX-888D is een veel gebruikt soldeerstation, met veel verschillende punten leverbaar. Zorg dat je dus wel de juiste punt(en) en bij koopt. Het is een goed mid-range soldeerstation.

Wil je naar een hogere klasse tool kijk dan eens naar een JBC (BT-2BWA of CD-2BQF). Ook voor de JBC kan je verschillende punten kopen. Wel een stukje duurder, maar duidelijk ook hogere kwaliteit, en deze warmt in een paar seconden op.

Zoek je echt een budget station die toch voldoet voor de meeste taken kan je eens naar de Atten AT937 kijken. Zelf nog nooit meer gewerkt, maar veel mensen zijn er positief over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solderen
Ok zal ik ook eens naar kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 21:11
Kijk eens naar deze : https://www.eleshop.nl/el...ve-soldering-station.html

Daar kun je voor een euro of drie-vier per punt actieve cartridges voor krijgen. Dan kun je er de kleinste SMD maar ook prima grof / lomp spul mee doen.

Een D16, D24, BCM2 en voor wat lomper spul een D4 of een DL32

Bij ali zoeken op KSGER voor punten en vergelijkbare stations.

Als je nog een laptop adapter hebt liggen (iets tussen 19 en 24V bij 3A) dan is een mini station wellicht een goed idee, dan zit je niet met twijfelachtige Chinese voedingen.
https://www.aliexpress.com/item/33034834680.html

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 15:57
Ik zou altijd kijken naar een bout waar de heater in de punt zit (cardridge stijl). onder andere JBC en metcal gebruiken deze. (Hakko en weller ook, maar niet op alle bouten)

de TS100 & TS80 gebruiken ook cardridges en zijn redelijk betaalbaar. Je moet alleen wel zelf de bout van randaarde voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
Jep, dat hebben die T12's ook (hakko punten)

een holle punt tip zoals die T12-BCM2 is geen overbodige luxe als je ook veel-poters gaat solderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sScdNI4MpNfdeMWY8YMddi5YsZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vi30vLRiY2WupuAkkc9nBSc3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpVoobTnQRb6zsDYpIgCVnEiKf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zhGE1hKIB8wMyNrGZh97p2o.jpg?f=fotoalbum_large

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solderen
In die T18's zit de heater niet in de punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solderen
Bedoel je de BC2? NIet BCM2? of kijk ik nu mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
De BCM2, die heeft een holle punt. zodat je dit soort ic's met de tin-sleep methode kunt baken.

Ook voor losse SMD-tjes is dat ideaal.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:13

Yucon

*broem*

Ik vind dit ding echt een geweldige prijs/kwaliteitverhouding hebben. Aardig kleine tip, goedkoop en verder doet hij gewoon prima wat hij moet doen.

https://www.megekko.nl/pr...oodvrij-Solderen-30w-230v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@Yucon
Ik wil hem nog net niet "cheap and nasty" noemen, maar het zit er tegenaan.

En uiteraard leveren ze het ding met de meest waardeloze punt ooit, een potlood punt is werkelijk nergens echt geschikt voor.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ts 100
Of ts 80 een idee.

Verwisselbare punten, heerlijk in gebruik.
Ik vind het een prima ding..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:13

Yucon

*broem*

.

[ Voor 99% gewijzigd door Yucon op 13-04-2021 17:24 . Reden: nevermind ook ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:27
Sine schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:58:
@Yucon
Ik wil hem nog net niet "cheap and nasty" noemen, maar het zit er tegenaan.

En uiteraard leveren ze het ding met de meest waardeloze punt ooit, een potlood punt is werkelijk nergens echt geschikt voor.
*kijkt naar zn €1,50 aliexpress soldeerbout met potloodpunt

oh.. ik zal wel een prutser zijn maar een beetje reguliere weerstandjes etc solderen doe ik het liefst met potloodpunt :P

Omdat ik binnenkort wat meer printplaatjes wil gaan vullen met componenten verwacht ik binnenkort een Hakko FX888D (ook van eleshop) omdat ik overal lees dat zoiets 100x beter werkt dan cheap&nasty soldeerbouten. Ik heb daar ook nog een potloodpunt bij besteld maar dat had dus beter iets anders kunnen zijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 00:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb heul lang geleden een Velleman soldeerbout voor enkele tientjes gekocht met zo`n wieltje erop en die doet nog steeds prima werk. Kan zo een nieuwe punt ingeschroefd worden.

Twee jaar terug eens zo`n Ferm soldeerbout bij Action gekocht. Dat ding werkt op een accu en is superfijn als je bijvoorbeeld in een auto wat moet solderen. Vanwege het lage vermogen voor mij prima geschikt voor fragiele soldeerwerkjes.

Als je begint met solderen, zou ik eerst inzetten op wat verschillende modellen en lekker proberen. Zodra je weet wat je écht nodig hebt, dan koop je daar een high end setje van. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
De goedkoopste versie van dat ksger boutje kost 33 euro. Inclusief drie punten.

Ik gebruik hem even graag als mijn weller WSP80 die er naast staat, die ksger presteert vergelijkbaar of beter.

Beter omdat de KSGER punten hoekiger zijn dan de wellers, dat is misschien niet zo fantastisch voor de levensduur, maar ik moet na drie jaar flink stoken m'n eerste punt nog verslijten. En ze kosten drie hele euro.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1